NT of PAN?

Alfa1

Rookie
26 jun 2006
11
0
eindhoven
Na veel gelezen te hebben hier ben ik er nog niet echt helemaal uit.
Ik krijg deze maand na vele jaren uitstellen dan eindelijk mijn rijbewijs en daar hoort natuurlijk een motor bij.

Het word een toermotor en bij voorkeur een Honda.
Maar ben ik nu beter af met een NT deauville van '98-'02 of met een PAN van helemaal vooraan in de '90. Of mis ik hier een hele geschikte toermotor van rond de 4000.-
En waar moet ik rekening mee houden?
(de startonderbreker vanaf op de NT vanaf 1999 bv of andere belangrijke verbeter punten)

Ik ga hem (of is het haar ;) ) gebruiken voor woon-werkverkeer, toeren in de weekeinden, vakantie, en om de week naar familie 150km verderop en dit alles meestal met duo.

Hoop dat ik hier toch wat aardige tips tegenkom die mijn keus zullen verspoedigen.
 
Een PAN is mi niet bepaald een beginners motor. Ik zou eerder op een wat lichtere fiets (qua motorvermogen en gewicht) beginnen alvorens met 300 kilogram de weg op te gaan.
 
Deauville uiteraard! Zeker als je net je rijbewijs hebt, dan zou ik niet meteen op een Pan gaan rijden. Ook leuke fietsen hoor, daar niet van, maar dat zijn in vergelijking met een Deauville toch behoorlijke zwaargewichten.

Ik heb er een (een Deauville) en rij ook meestal met duo achterop. De fijnste motor die ik ooit heb gehad ...en ik heb er heel wat versleten in die 15 jaar.

Voor meer info over de Deauville, zie http://members.home.nl/hondadeauville/ (mijn Deauville-site).
 
Jah! zwaar zijn ze zeker, maar dat went wel dacht ik zo. Maar idd met weinig ervaring kan ik misschien beter lichter beginnen. Een groot plus punt van een Deauville zal wel zijn dat deze minder slijtage heeft met 10 jaar minder ervaring.
Maar zijn er geen grote veranderingen doorgevoerd wat het zoeken naar net dat jaartje jonger tot een voordeel brengt?
 
Volgens mij zijn er geen noemenswaardige verschillen met het eerste model.

Toevallig kwam ik deze Deauville op Marktplaats tegen. ...en die is wel héél voordelig geprijsd.

Maar met jouw budget (4000,-) moet je toch zeker wel een Deauville kunnen vinden vanaf '99 en met maximaal 35.000 km op de teller.

Succes!
 
Ik ben ook begonnen met een Deauville een jaar geleden en is een heel geschikte motor. Nu ben ik toch aan het kijken naar een Pan.

De balangrijste reden daarvoor is dat ik meer windbescherming wil, voor al in de winter (ik rij dagelijks 140 km voornamelijk snelweg) Andere redenen zijn het ontbreken van ABS, de zithouding (het stuur zit net niet op de juiste plaats voor mij) en de korte onderhouds interval van 6000 Km (Dit zal bij een ST1100 ook zo zijn? maar bij de ST1300 blijkt dit op 12000 Km te liggen)

Verder bevalt de motor mij goed. Vermogen voldoet, remmen zeker ook! en de bergruimte zou ik niet willen missen.

Let er wel op dat bij de Deauville's van voor 2002 er geen A4 in de koffers past.
 
Ik ben ook begonnen met een Deauville een jaar geleden en is een heel geschikte motor. Nu ben ik toch aan het kijken naar een Pan.

De balangrijste reden daarvoor is dat ik meer windbescherming wil, voor al in de winter (ik rij dagelijks 140 km voornamelijk snelweg)

Dat heeft vooral te maken met de juiste ruit op je motor. Koop je een Pan met standaardruit heb je grote kans dat de windbescherming ook klote is.

Andere redenen zijn het ontbreken van ABS, de zithouding (het stuur zit net niet op de juiste plaats voor mij) en de korte onderhouds interval van 6000 Km (Dit zal bij een ST1100 ook zo zijn? maar bij de ST1300 blijkt dit op 12000 Km te liggen)

Het is wel een ander soort onderhoud dat er bij een Pan om de 6000 km moet plaatsvinden. Feitelijk is dat alleen even controleren van een aantal zaken en gebeurt er niet veel tijdens die beurten. Itt tot andere motoren waarbij volgens het boekje in ieder geval de olie moet worden vervangen.
 
Bedankt voor de reacties!

Alleen hebben de dealers in mijn buurt niet echt veel deauville's staan, maar ik heb er toch eentje gevonden denk ik. Maar hierdoor ben ik wel mijn horizon aan het verbreden en begin ik toch ook wel een beetje naar een XJ divirsion te kijken en dan voornamelijk het 900 type.
Is een divirsion vs. deauville nu veel verschil? Ik vind de NT echt super rijden maar kan niks vertellen over de XJ. Iemand hier de ze bijde gereden heeft hier?
 
Laatst bewerkt:
Moet je even "toermotoren" door snuffelen, daar staan wel een aantal topics tussen over div of dullville. Ik zou eerder de 900 diversion aanraden dan de Deauville, of dullville zoals het koosnaampje luidt. Deauville is tupperware en schijnt nogal saaie rijeigenschappen te hebben.
 
Moet je even "toermotoren" door snuffelen, daar staan wel een aantal topics tussen over div of dullville. Ik zou eerder de 900 diversion aanraden dan de Deauville, of dullville zoals het koosnaampje luidt. Deauville is tupperware en schijnt nogal saaie rijeigenschappen te hebben.

Nog nooit op een "Dullville" gereden zeker? B|
 
Ach,altijd weer dat verhaal dat een Pan geen beginnersmotor is. Ja hij is zwaar met 295 kg, maar daar merk je echt niets van als je rijdt. Geef jezelf bij de motoreen VRO of RMT cadeau en je leert ook met dat extra gewicht en vermogen verstandig omgaan.

Ga naar een dealer die een tweedehands heeft staan en ga eens proefrijden op een ST1100 en op een Deauville. Merk het verschil tussen een V-2 en V-4, maar ook in wegligging en remkracht. De kans bestaat dat wanneer je eenmaal veel gaat rijden je toch de voordelen wenst van een ST1100. Zeker wanneer je met een duo rijdt.
 
Nog nooit op een "Dullville" gereden zeker? B|

Jawel, ik vond het niet echt super, heb hiervoor een diversion gehad, was ook niet heel spannend, maar wel spannender dan de 50 pk die uit de nt komen. Maar goed, ik heb er ook hele positieve verhalen over gehoord. Het is maar net denk ik waar je het accent legt en wat je wensen zijn. Ik houd niet zo van veel plastic aan de motor, misschien dat het daar een beetje van komt.
 
Ach,altijd weer dat verhaal dat een Pan geen beginnersmotor is. Ja hij is zwaar met 295 kg, maar daar merk je echt niets van als je rijdt. ......

Helemaal mee eens. Zodra de fiets eenmaal rollende is is het gewicht niet echt een probleem. Bij het stilstaan/draaien/helingproef/duo/bochten, maw tijdens het (langzaam) maneuvreren gaat het [makkelijker] fout.

Het is ±295kg + 28L (+ eigen gewicht)
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens. Zodra de fiets eenmaal rollende is is het gewicht niet echt een probleem. Bij het stilstaan/draaien/helingproef/duo/bochten, maw tijdens het (langzaam) maneuvreren gaat het [makkelijker] fout.

Het is ±295kg + 28L (+ eigen gewicht)

Als je een motor al laat vallen onder de omstandigheden die jij beschrijft, gebeurt dat ook meteen lichte motor! Daar doet het gewicht verder weinig toe. Ik denk dat TS beter naar zijn portemonee kan kijken en zich moet realiseren dat onder de omstandigheden die hij beschrijft erg snel uitgekeken zal zijn op een NT650/700 je behoefte zal hebben aan meer. Dan is het wellicht slim om een keer goed te investeren
 
Corrigeren van wat? Als je 'm vanuit stilstand laat vallen dan zijn ook lichte motoren al zwaar. 160kg versus 300kg is wel een verschil...echt tegenhouden doe je ze geen van beide.

Het voordeel van een pan is dat als je 'm laat vallen er weinig kapot gaat. Spiegelkap klapt eraf, spiegel klapt in en dan ligt hij op de koffer en de valbeugel O-) Meestal wat krassen in het zwart plastic en dat was het dan. En door de koffers ligt hij ook niet helemaal plat. Scheelt weer in oprapen.

Deauville heeft ook van die valbescherming. Wel is de pan een stuk zwaarder maar je koopt een motor om te rijden. En dan maakt het niet meer uit. Voor woonwerk is de pan geschikter vanwege zijn betere windbescherming en ook goedkoper in onderhoud. En vooral betrouwbaar en een blok dat met een beetje onderhoud een paar ton km op de teller zet.

Het enige probleem is dat je voor 4000 euro goed moet zoeken in Nederland om een fatsoenlijke pan te kopen. In BE en DE is dat niet zo'n probleem. Moet je de boel zelf importeren. Is niet moeilijk, kost wel wat tijd :Z :Z :Z

Hoe dan ook, als je een motor gaat aanschaffen neem dan iemand mee die verstand heeft van dat type!

Kijk voor pan informatie op:
http://www.club-pan.nl
http://www.panrijder.info

Rechtstreeks op het forum: http://www.pksolutions.nl/

In BE: http://www.pan-european.be

Of lees je te blubber op:
http://www.st1100.org

Onder discussions forum -> Honda -> ST1100
 
Een Deauville is trouwens geen lichte motor: zet droog ook al een kleine 235 kg op de weegschaal. van die 60 kg verschil met een Pan European zal je in de praktijk weinig van merken!
 
Heb vandaag dus een testrit gemaakt op een NT uit '99, ofwel saaie ouwelullen motor zoals mijn vriend em noemt die er zelf ook even op gereden heeft. :]
Maar ik merkte al wel snel dat hij voor een beetje begint te schudden zodra je het stuur los laat rond de 70 km. Het zou iig iets met bepaalde (weet zo de naam niet meer) krachten te maken hebben volgens de verkoper, maar ik heb er op een er5 en thundercat nooit iets van gevoeld.
Ook is de fiets ingevoerd in 2001. Wat de lage km stand van 15500 zou kunnen verklaren. Verder waren de remblokken bijna op aan de voorzijde. Wel ligt er een nieuwe voorband op en is de achterband ook nog zo goed als nieuw.
En dat alles voor 4900,- inc: beurt+nieuwe blokken en een mooi schijfremslot, maar van de prijs wou hij niks afhalen.
 
Dat schudden lijkt me eerder op een verkeerde bandenkeuze. Ander merk zal vast wonderen doen.
Kilometerstand vs bouwjaar zegt (eigenlijk) niets, immers je kent de oude eigenaar niet.
 
Da's best veel voor een Deauville uit '99. Ter vergelijking, die van ons uit 2000 (27.500 km.) heeft 4250,- gekost. (Met garantie en nieuw kenteken).
 
De banden zijn michelin Pilot's, maar weet zo niet het type ervan. Ik neem aan dat er verschillende van zijn? :?
En ja, ik weet dat het goedkoper kan maar ik heb er in de buurt alleen maar gevonden die of duurder zijn of waar ik niet zn goed gevoel bij heb.

misschien toch maar een keer op die van Motor centrum eindhoven :] een '98 voor 4250,- en anders gaan we wel een keertje een rondje NL maken met mn honda 2liter op gas })
 
Laatst bewerkt:
De banden zijn michelin Pilot's, maar weet zo niet het type ervan. Ik neem aan dat er verschillende van zijn? :?
En ja, ik weet dat het goedkoper kan maar ik heb er in de buurt alleen maar gevonden die of duurder zijn of waar ik niet zn goed gevoel bij heb.

misschien toch maar een keer op die van Motor centrum eindhoven :] een '98 voor 4250,- en anders gaan we wel een keertje een rondje NL maken met mn honda 2liter op gas })

Hmmmm... Motor Centrum Eindhoven. Type dat maar eens in in de zoekfunctie. Dan kom je teleurstellende topics tegen.


Yep, Duitse import. Hoezo?
 
Terug
Bovenaan Onderaan