Nu ın Turkıje. Info nodıg nokkenasketting

travelcrazy

MF'er
18 sep 2007
129
0
Nijmegen
Hoı!

Zoals me naam al zegt ben ık op reıs. Ik zıt nu met me GS500 (ja ıdd een gs500) ın een stad ongeveer 60 km oostelıjk van Istanbul. Een tıp! Ga nıet Istanbul ın om een hotel te zoeken tenzıj je dood wıl. Mıjn plan was om even 2 dagen een hotel te boeken en de motor daar ın een bewaakte stallıng te zetten. Dan lekker rond kıjken maar na 1.5 uur ben ık weg gevlucht. Wat een kutverkeer! Ik ga er wel een keer met het vlıegtuıg heen :P

Nu even ter zaken!
Vanochtend heb ık ın Edırne met een lokale monteur aan de motor geknutseld. Gewoon even kıjken of de kleppenspelıng nog goed was enzo. Was prıma trouwens! Hıj vond alleen de nokaskettıng te slap staan en dat wıl ık voor de zekerheıd nog even checken. De kettıng hangt zeker nıet slap ofzo maar je kan hem ongeveer 2 mm omhoog en omlaag bewegen. Volgens mıj ıs dıt geen probleem en volgens de monteur haal ık Nederland wel weer al denk ık nıet dat hıj begreep dat ık vıa georgıe ga en daar op de boot naar Oekraıne stap en dan pas naar Nederland *O*

Int kort:
tussen de 2 nokassen kan de kettıng 2 mm omhoog en 2 mm omlaag (maxımaal)
Vraag:
Ben ık het haasje?

Oja. Een kort reısverslag:
Oostenrıjk: Geweldıg vıa de passen dıe al open zıjn
Italıe: vıa het uıtgestorven platte land
Slovenıe: te kort om er ıets over te zeggen
Kroatıe: De mooıste kustweg dıe er bestaat! 2 dagen lang dromen op de beste wegen en nog een 100 meter ıs recht. Als je eenmaal ın Zadar aankomt ıs het wel even raar. Er lıggen nog mıjnenvelden(nıet zomaar gaan pıcknıcken dus) . Huızen hebben kogelgaten. Toch ıs de sfeer echt goed!

In Dubrovnık staan een paar kapotgeschoten hotels. Heel bızar om te zıen en ongelovelıjk wat een kracht dıe raketten hebben. Op een kampıng gestaan met kraters ın het asfalt voor me tentje.

Montenegro: Net de grand canyon maar dan groen! Prachtıg

Servıe: Vrıendelıjke mensen en een bulgaar stond ıneens naast me en zeı ın het Nederlands: ık ben Robbert en ık heb 5 jaar proffesıoneel tafeltennıs gespeeld ın Nederland. Toen heb ık een paar uur hem gevolgt op de motor. Langs alle mooıe plekken en zo Bulgarıje ın.

Bulgarıje:
Begın naar sofıa ongelovelıjk kut! Daarna het platte land op en mensen met paard en wagen tegenkomen en nog met de paardenploeg het veld op

turkıje: gezeur bıj de grens maar toch er door en geweldıge mensen.


oja. Wat denken jullıe over de nokas? :P

Bedankt!

travel C.
 
klinkt allemaal erg mooi *D
owja die nokkenasketting :+ ik heb geen gs500 dus weet niet precies hoe dat zit, maar de meeste motoren hebben gewoon een nokkenasketting-spanner kwestie van even aandraaien, of bij yamaha moet je hem geloof ik indrukken, en je ketting staat weer op spanning

denk trouwens dat deze beter naar het techniek gedeelte kan ;)
 
Laatst bewerkt:
haha als de gs het gaat volhouden ja! Om de een of andere reden ben ık een beetje bang voor turkıje! Ik ben al zover maar ık moet ook nog zover :p laten we hopen dat hıj ın Nıjmegen pas uıt elkaar valt.

Het zadel ıs trouwens ook nıet alles! Na een uur moet je stoppen van de pıjn aan je r**t!

Mvg
Guus
 
Geen idee hoe dat zit met die ketting, maar ik zou m niet te strak zetten zegt mn gevoel. Een ketting zet uit wanneer de motor warm is toch? Als ie koud is de speling minimaal houden dan.

Voor de rest lijkt het me een geweldige trip! Veel plezier
 
4 mm totaal speling de spanner vangt als het goed is deze speling op, en zoals al gezegd als je niks hoort klapperen waar maak je je druk om :? Lekker tuffen goeie vakantie :]
 
Weet precies wat je bedoelt. Heb er net 4 weken voor mijn werk gezeten, en het eerste wat ik wilde doen was mijn motor halen!
Totale anarchie: links en rechts inhalen, spookrijden, over de vluchtstrook, door rood of gigantische snelheids overtredingen zijn de gewoonste zaak van de wereld.
Moet wel zeggen dat een local hier stokslagen kreeg wegens rijden onder invloed, maar niet doen dus. Zeker als je het smeergeld niet kan betalen.
Meest bijzondere wat ik zag was een touringcar die met 80 door en tolpoortje reed, en die zijn best krap.

Oja over je nokkenasketting: slijtage grens is 158mm gemeten over 10 schakels (dat zijn dus 21 pennetjes). Ketting blijft wel heel, alleen je spanner krijgt op zijn donder.
Bij mijn honda fireblade kan de spanner er dus niet tegen (is ook een zwak punt bij die dingen), weet niet hoe dat bij suzuki zit, ANYONE?

Als je onderdelen nodig hebt zit je in het verkeerde land.
Over alles wat ze niet zelf maken moet je enorme importtax over betalen (zoals de benzine...).
Ik denk niet dat ze in heel Turkye een suzuki-onderdeeltje hebben liggen. Allen de rijken en de politie rijden er op serieuze motoren. Als je iets besteld, hou er rekening mee dat er iemand met een envelop met geld naar de douane moet, zeker als je haast hebt.

Succes en goede reis!
 
Hıj maakt geen lawaaı. nouja soms tıkt hıj een beetje bıj statıonaır draaıen op zıjn standaart. Als je hem recht zet dan ıs het meteen weer weg ık rıj gewoon door en we zıen wel! Of hıj nu hıer of 1500 km verderop kapot gaat maakt ook nıks meer uıt natuurlıjk :p

De benzıne ıs ıdd ıdıoot duur! 1.80\2 euro per lıter :P

Nja morgen gaan we weer verder!
full
 
Zit er in de kleppendeksel niet een geleider die op de ketting drukt??

Ik zie het probleem eigenlijk ook nog niet echt met 2mm... :)

Goeie reis nog :W .
Ik zit over een uurtje of 12 met m'n gat in Turkije :)
 
GS heeft een geleideblok zitten in het kleppendeksel zelf. Genoemde speling is dus volgens mij heel normaal, had de mijne ook geloof ik.

Misschien trouwens handiger als je in de topic titel zet GS500?
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt echt als een geweldige rit :}

Als je zadel zo rot zit, koop in Istanbul of een dorpje zo een mooi Turks kussentje. En plak deze aan je zadel vast *D
Wellicht als je de verkoper lief aankijkt en hem €5 geeft naait hij hem kunstig vast en krijg je een kopje appelthee terwijl je wacht 8-)


Succes met je rit verder!!
 
Een mailtje vanuit Tsjechie dat ik aan vrienden heb gestuurd. Als je het leuk vind lees maar1


Hey allemaal!

alles is prima en ik zit ondertussen in Tsjechie

De afgelopen weken waren simpelweg heel appart te noemen.

Na cappadocie waar jullie de fotos van hebben gezien ben ik richting Georgie gegaan. Onderweg door bizarre dorpen gekomen en de mensen waren net zo verbaasd van mij als ik van hun. dorpen zonder stroom. Wel met Herders, paard en wagen, te veel vriendelijkheid, grootte feesten omdat Ataturk zo lang dood was ofzo {op een plein allemaal dansende mensen, mannen dansen met mannen en vrouwen met vrouwen, de lokale dansen zijn erg leuk om te zien}

Toen Georgie in. op naar Poti! de verste plek op me reis. Vanaf daar zou ik de boot pakken om de zwarte zee over te steken naar oerkaine.

Zoals het in dit stukje van de wereld gaat is alles onduidelijk. Gaat er wel een boot? is er plek op de boot? bij wie moet ik dat dan vragen?

na een paar uur kloten wist ik dat de boot over 4 dagen zou gaan. Prima! Goedkoop hotel a 9 euro per nacht en even wachten. Tijdens het wachten een groep Azerbeijjanen ontmoet en natuurlijk uit eten met zijn alle en vodka drinken {hun allemaal in de 30-40 en ze gingen me de fijne kneepjes van het wodka drinken bijbrengen} 1 sprak goed engels en de andere 6 totaal niet. Dat maakt na 4 wodka ook niet meer uit hoor {een gemiddeld glaasje is hier wat groter en de vodka gaat per fles op tafel en niet per shotje}

Op de vertrekdag zit ik bij me plaatselijke vriendin {een vrouwtje van 50 zonder tanden} koffie te drinken toen er ineens een gigantische pickup naast me motor stopte. Er stapte 2 nederlanders uit en die wilden ook met die boot mee. Gezellig!

Okee lang verhaal kort

1 naar haven
2 de rest van de dag gewacht op de boot op een parkeerplaats {ondertussen verhalen uitwisselen en bier drinken 1 euro voor flessen van 1.5 liter dus het gaat erg snel}
3 toch geen boot schijnbaar en maar naar het hotel. morgen weer een kans
4 dagje later weer naar boot, wel een boot maar we mogen er niet op, dag wachten en savonds toch boot op {weer veel bier drinken natuurlijk, we vonden het niet zo vreemd dat iedereen hier constant dronken is toen we eenmaal ervaring hadden met wat men hier normaal vind}
5 sochtends wakker worden in dezelde haven en merken dat de boot nog niet uitgevaren is! Gotv wat een kut gedoe.

Het is trouwens een Bulgaars vrachtschip waar we met zijn 3e op mee varen.

6 tegen de middag 3 dagen te laat varen we eindelijk de haven van Poti uit. 2 dagen later moeten we in Oekraine zijn.

7 vanwege storm vertraging en de boot is na 5!!!!! dagen in Oekraine

Geloof me, echt bizar hoe het soms gaat in dit soort landen ik kan zo uren door gaan maar het is ook zo mooi!!!!!!
stel je eens voor dat je met allemaal mensen op een schip zit. allemaal leuke verhalen om te horen. Bier is goedkoop {matroos in de mess geeft je halve liters voor 1 US Dollar} en opeens springen de dolfijnen uit het water rondom het vrachtschip. Dat is wel erg cool hoor!

In Oekraine met John en Det {zo heten me nieuwe vriendjes} een avondje rondhangen in Odessa, een prachtige havenstad. op een lokaal terrasje spreekt een Rus ons aan in het Duits. Hij bleek een oud Sovjet soldaat te zijn en rende de kroeg in om voor ons een fles vodka te halen die we met zijn alle moesten opdrinken {no problemo! kom maar}

Tijdje later goed dronken en veel gehoord over de goede oude tijd en hoe het was om aan hun kant van de muur in Berlijn te staan.

Op de motor rij je door Oekraine en elke dag word je van de motor af geplukt door de Politie. Er zijn hier geen motoren dus ik ben nogal een appart geval, de blaastest die ik altijd standaard moet doen is geweldig! even in het gezicht van de agent blazen.

De mensen werken hier nog op het veld zoals vroeger. Met een zeis maaien ze het gras. Met een hooivork draaien ze het om om te laten drogen en met een paard ploegen ze het veld om. Rij ik langs dan valt het werk stil en kijken ze me na. Kinderen zwaaien en ik toeter maar een beetje. Dit is trouwens het 5e kut toetsenbord waar ik aan moet wennen! in elk land zijn die kutdingen anders.

Oekraine is een prachtig land met hele rare tegenstellingen. Zoals ik al zei een antiek boeren leven maar in de steden kan alles! Je kan dragen wat je wil en doen wat je wil. Niemand kijkt je raar aan. Sommige mensen lopen in de mooiste kleren en andere {zoals ik} wat minder. Me kleren ruiken ondertussen naar een goede franse kaas! {wat wil je met 5 weken met 2 broeken en 5 shirts, 1 motorpak en dat elke dag aan, klinkt als een droomvakantie toch?} Er lopen hier bijvoorbeeld dames rond in minirokjes van, laten we zeggen 15 cm lang? en niemand vind het raar, wel erg mooi! draag wat je wil en niemand kijkt je raar aan.

Ik zie zoveel in die 5 weken en het is echt cool om te zien dat er zoveel meer is dan onze europese-amerikaanse wereld. Er zijn hier compleet andere muzieksoorten met minimaal de zelfde kwaliteit van onze engelse muziek, mensen zijn veel vriendelijker en gastvrijer, gebruiken zijn heel anders nja lekker onduidelijk verhaal maar het is allemaal ook te veel om te vertellen in een mailtje.

De motor is echt op! hij lekt, de ketting is versleten en elke meter die ik rij kraakt het ding. Maar we komen wel thuis denk ik! ik heb er nu 8000 km opzitten.

Ik hou op! te veel tekst he? Als je wil vertel ik het allemaal wel een keer met de fotos er bij.

mvg
Guus!!
 
Tof verhaal!, Ben zelf ook tot 2 keer in Roemenië op vakantie te geweest. (op het platteland daar) Vaak denk wij dat wij het zoveel beter hebben dan zei, maar dat is vaak niet het geval. Ze leven gewoon op een heel andere manier, minder stress maar wel hard werken. (fysiek)
Veel succes nog
 
Geweldig verhaal :} :} :} Ik dacht dat ik met mijn RS 250 richting Italië een aardig endje had gereden (3600 km totaal), mar dit is toch een stukje verder :} Hopelijk komen jij en je motor weer heel thuis :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan