Nummerplaat kwartslag gedraaid

Gek genoeg spreekt de wettekst alleen over 'zichtbaarheid', niet over 'leesbaarheid'.

En dat terwijl je netjes een bekeuring zal krijgen voor een onleesbaar kenteken.

Feitcode N010D:"Als bestuurder van een voertuig rijden, terwijl het kenteken niet goed leesbaar is"
 
Maar er is dus niemand die hier ervaring mee heeft?
Want dan zie ik het voor nu gewoon als een kwestie van proberen en zien waar het op uit loopt.
 
Hoe je dit moet interpreteren weten we niet, want er is geen jurisprudentie over (het voorbeeld van de MAG laat zien dat het OM blijkbaar niet geïnteresseerd genoeg is om er jurisprudentie over te laten ontstaan). Maar je kunt het zo interpreteren dat het bewust bemoeilijken van uitlezen met de computer (door het kenteken te draaien) in strijd is met dit artikel. Dat een mens het vervolgens handmatig wel kan lezen is doet daar niets aan af.


Dit is heel makkelijk te interpreteren, het artikel is nogal duidelijk. Je mag op of aan de kentekenplaat zelf, of het voertuig of aanhanger waar deze opzit, geen teken of middel aanbrengen wat het aflezen, al dan niet met een technisch hulpmiddel, bemoeilijkt of kan bemoeilijken. Denk bij teken bijvoorbeeld aan het vervalsen van een cijfer, van een 3 een 8 maken of zo. Van dichtbij zal dit wel opvallen, maar als het netjes is gedaan dan zal het aflezen van het (juiste) kenteken best wel bemoeilijkt zijn. Denk bij middel aan alles wat je kenteken kan afschermen, van een sticker van de Hema op je plaat geplakt, deels over de cijfers/letters, tot aan een draai installatie of een "terugflitser". Dit is een apparaat wat een kleine lens heeft en een sterke flitser. Op het moment dat de lens de flits "ziet", reageert hij direct met een flits van zijn kant, waardoor de foto overbelicht wordt. Dat zit dus op of aan het voertuig. Dit artikel timmert alles dus aardig dicht, maar zegt niets over de bevestiging van de plaat zelf. De plaats is bepaald (loodrecht, meridiaanvlak enz), maar nergens staat dat de plaat niet op zijn kop of achterstevoren mag worden gemonteerd. Ik denk dat je dan alleen in strijd handelt met het "duidelijk leesbaar" zijn, aangezien we nu eenmaal van boven naar beneden lezen, en van links naar rechts. We kunnen letters natuurlijk wel ondersteboven lezen, maar we zijn daar in eerste instantie niet op ingesteld. Zeker niet in een stress situatie. Leesbaarheid geldt namelijk voor altijd en iedereen, niet alleen voor de politie, al denken velen dat het alleen maar daarom gaat. Stel je voor, je ziet dat een voetganger op het zebrapad geschept wordt door een auto en 10 meter door de lucht vliegt alvorens met een enorme dreun met zijn hoofd op de stoeprand te kwakken. Best wel stressvol denk ik. De auto aarzelt twee seconden en gaat er dan met piepende banden vandoor. Jij hebt heel veel naar politiefilms gekeken en weet dus dat je het kenteken moet onthouden. Met de adrenaline tot aan je oogbollen kijk je naar de plaat. Daar is iets vreemds mee. Voor je beseft dat de plaat ondersteboven zit, is de auto al buiten leesafstand. Ik denk dat dit de vraag wel beantwoordt.
 
Hoe je dit moet interpreteren weten we niet, want er is geen jurisprudentie over (het voorbeeld van de MAG laat zien dat het OM blijkbaar niet geïnteresseerd genoeg is om er jurisprudentie over te laten ontstaan). Maar je kunt het zo interpreteren dat het bewust bemoeilijken van uitlezen met de computer (door het kenteken te draaien) in strijd is met dit artikel. Dat een mens het vervolgens handmatig wel kan lezen is doet daar niets aan af.


Dit is heel makkelijk te interpreteren, het artikel is nogal duidelijk. Je mag op of aan de kentekenplaat zelf, of het voertuig of aanhanger waar deze opzit, geen teken of middel aanbrengen wat het aflezen, al dan niet met een technisch hulpmiddel, bemoeilijkt of kan bemoeilijken. Denk bij teken bijvoorbeeld aan het vervalsen van een cijfer, van een 3 een 8 maken of zo. Van dichtbij zal dit wel opvallen, maar als het netjes is gedaan dan zal het aflezen van het (juiste) kenteken best wel bemoeilijkt zijn. Denk bij middel aan alles wat je kenteken kan afschermen, van een sticker van de Hema op je plaat geplakt, deels over de cijfers/letters, tot aan een draai installatie of een "terugflitser". Dit is een apparaat wat een kleine lens heeft en een sterke flitser. Op het moment dat de lens de flits "ziet", reageert hij direct met een flits van zijn kant, waardoor de foto overbelicht wordt. Dat zit dus op of aan het voertuig. Dit artikel timmert alles dus aardig dicht, maar zegt niets over de bevestiging van de plaat zelf. De plaats is bepaald (loodrecht, meridiaanvlak enz), maar nergens staat dat de plaat niet op zijn kop of achterstevoren mag worden gemonteerd. Ik denk dat je dan alleen in strijd handelt met het "duidelijk leesbaar" zijn, aangezien we nu eenmaal van boven naar beneden lezen, en van links naar rechts. We kunnen letters natuurlijk wel ondersteboven lezen, maar we zijn daar in eerste instantie niet op ingesteld. Zeker niet in een stress situatie. Leesbaarheid geldt namelijk voor altijd en iedereen, niet alleen voor de politie, al denken velen dat het alleen maar daarom gaat. Stel je voor, je ziet dat een voetganger op het zebrapad geschept wordt door een auto en 10 meter door de lucht vliegt alvorens met een enorme dreun met zijn hoofd op de stoeprand te kwakken. Best wel stressvol denk ik. De auto aarzelt twee seconden en gaat er dan met piepende banden vandoor. Jij hebt heel veel naar politiefilms gekeken en weet dus dat je het kenteken moet onthouden. Met de adrenaline tot aan je oogbollen kijk je naar de plaat. Daar is iets vreemds mee. Voor je beseft dat de plaat ondersteboven zit, is de auto al buiten leesafstand. Ik denk dat dit de vraag wel beantwoordt.

Goed en duidelijk punt!
 
Hoe je dit moet interpreteren weten we niet, want er is geen jurisprudentie over (het voorbeeld van de MAG laat zien dat het OM blijkbaar niet geïnteresseerd genoeg is om er jurisprudentie over te laten ontstaan). Maar je kunt het zo interpreteren dat het bewust bemoeilijken van uitlezen met de computer (door het kenteken te draaien) in strijd is met dit artikel. Dat een mens het vervolgens handmatig wel kan lezen is doet daar niets aan af.


Dit is heel makkelijk te interpreteren, het artikel is nogal duidelijk. Je mag op of aan de kentekenplaat zelf, of het voertuig of aanhanger waar deze opzit, geen teken of middel aanbrengen wat het aflezen, al dan niet met een technisch hulpmiddel, bemoeilijkt of kan bemoeilijken. Denk bij teken bijvoorbeeld aan het vervalsen van een cijfer, van een 3 een 8 maken of zo. Van dichtbij zal dit wel opvallen, maar als het netjes is gedaan dan zal het aflezen van het (juiste) kenteken best wel bemoeilijkt zijn. Denk bij middel aan alles wat je kenteken kan afschermen, van een sticker van de Hema op je plaat geplakt, deels over de cijfers/letters, tot aan een draai installatie of een "terugflitser". Dit is een apparaat wat een kleine lens heeft en een sterke flitser. Op het moment dat de lens de flits "ziet", reageert hij direct met een flits van zijn kant, waardoor de foto overbelicht wordt. Dat zit dus op of aan het voertuig. Dit artikel timmert alles dus aardig dicht, maar zegt niets over de bevestiging van de plaat zelf. De plaats is bepaald (loodrecht, meridiaanvlak enz), maar nergens staat dat de plaat niet op zijn kop of achterstevoren mag worden gemonteerd. Ik denk dat je dan alleen in strijd handelt met het "duidelijk leesbaar" zijn, aangezien we nu eenmaal van boven naar beneden lezen, en van links naar rechts. We kunnen letters natuurlijk wel ondersteboven lezen, maar we zijn daar in eerste instantie niet op ingesteld. Zeker niet in een stress situatie. Leesbaarheid geldt namelijk voor altijd en iedereen, niet alleen voor de politie, al denken velen dat het alleen maar daarom gaat. Stel je voor, je ziet dat een voetganger op het zebrapad geschept wordt door een auto en 10 meter door de lucht vliegt alvorens met een enorme dreun met zijn hoofd op de stoeprand te kwakken. Best wel stressvol denk ik. De auto aarzelt twee seconden en gaat er dan met piepende banden vandoor. Jij hebt heel veel naar politiefilms gekeken en weet dus dat je het kenteken moet onthouden. Met de adrenaline tot aan je oogbollen kijk je naar de plaat. Daar is iets vreemds mee. Voor je beseft dat de plaat ondersteboven zit, is de auto al buiten leesafstand. Ik denk dat dit de vraag wel beantwoordt.
Maar de man die ondersteboven is gereden, kan hem probleemloos aflezen!
 
Heb even gekeken.
Het niet goed kunnen lezen van de nummerplaat zorgt voor een boete van 45,- EUR.
Zonde van het geld, maar op zich nog niet zo'n hoog bedrag om het niet een keer te proberen.

Maar goed, als ze mij aan de kant zetten voor de nummerplaat, zien ze alle andere ontbrekende dingen.
Zoals:
1. Uitlaat
2. KM-teller
3. Knipperlichten (ook al zo'n dubieus geval)
4. Spatborden

Dan wordt het wel weer een hoog bedrag of dat ze hem meenemen

In Nederland is het hartstikke simpel met knipperlichten.
Artikel 5.4.51 VR

Motorfietsen moeten zijn voorzien van:

c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
 
Heb even gekeken.
Het niet goed kunnen lezen van de nummerplaat zorgt voor een boete van 45,- EUR.
Zonde van het geld, maar op zich nog niet zo'n hoog bedrag om het niet een keer te proberen.

Maar goed, als ze mij aan de kant zetten voor de nummerplaat, zien ze alle andere ontbrekende dingen.
Zoals:
1. Uitlaat
2. KM-teller
3. Knipperlichten (ook al zo'n dubieus geval)
4. Spatborden

Dan wordt het wel weer een hoog bedrag of dat ze hem meenemen

Heb je het dan uiteindelijk uitgeprobeerd? Ik zit nu met de zelfde vraag en dit is het enige dat ik kan vinden.
 
Ik rij al jaren rond met een nep blauwe plaat
Denk je dat een politie agent dat gaat controleren
Je kunt toch ook kleinere nummerplaten kopen
Zeg dat ze moeilijk gaan doen kun je altijd nog de echte laten zien
Ik doe wel meer dingen waar ik grote boetes voor kan krijgen
Heb je pech dan dokken , zo niet niks aan de hand
 
Terug
Bovenaan Onderaan