Nummerplaat kwartslag gedraaid

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Over nummerplaten zijn al talloze topics gestart.
Toch kan ik mijn specifieke vraag niet snel terugvinden.

Op mijn bobber zit links van het wiel de nummerplaathouder.
Die is natuurlijk precies groot genoeg voor m'n belgische nummerplaat, als deze een kwartslag gedraaid is.
Maar..... mag dit ook?
Want ik erger mij er onwijs aan dat het kenteken nu voor de helft uitsteekt buiten de houder.

Om het wat duidelijker te maken deze geweldige Paint actie.
Edit: Ik heb hem nu dus zoals links, maar wil hem zoals rechts maken.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je met de kentekenplaat naast het achterwiel mogelijk al fout zit, dus dit kan er wel bij ;)

Het zal de aandacht trekken en ze zullen ongetwijfeld zeggen dat de afleesbaarheid negatief beïnvloed wordt.
 
Ik weet het niet he. Daarom vraag ik het ook.
Maar naast het wiel, zou moeten kunnen als ze het maar kunnen fotograferen.
Maar mag het dus gekanteld zitten?
 
wetten.nl - Regeling - Regeling kentekens en kentekenplaten - BWBR0009071
Artikel 7 punt 6:
6.De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:

a. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,

b. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt.


Zal vast ook de Europese wetgeving zijn, dus helaas... pindakaas...
 
Ik weet het niet he. Daarom vraag ik het ook.
Maar naast het wiel, zou moeten kunnen als ze het maar kunnen fotograferen.
Maar mag het dus gekanteld zitten?
Je zou het artikel even door moeten bladeren, maar volgens mij staat er ook een artikel over de plaats van de plaat en dat is niet naast de motor O-)
 
't is een Belg. De regels daar zijn wellicht anders en zeker niet opgenomen in ons wetboek.

In NL is het inderdaad niet toegestaan.
 
wetten.nl - Regeling - Regeling kentekens en kentekenplaten - BWBR0009071
Artikel 7 punt 6:
6.De kentekenplaat moet loodrecht op het verticale mediaanvlak van het voertuig zijn aangebracht en zich in verticale stand bevinden, met een tolerantie van 5%. Indien de vorm van het voertuig zulks vereist, mag de kentekenplaat evenwel de volgende helling ten opzichte van de verticale stand hebben:

a. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar boven is gekeerd, een hoek van ten hoogste 30°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich niet hoger dan 1.20 m boven het wegdek bevindt,

b. indien de van het kenteken voorziene zijde van de kentekenplaat naar beneden is gekeerd, een hoek van ten hoogste 15°, mits de bovenrand van de kentekenplaat zich op een grotere hoogte dan 1.20 m boven het wegdek bevindt.


Zal vast ook de Europese wetgeving zijn, dus helaas... pindakaas...
Die hoeken zijn toch bedoeld voor het naar voren/achteren buigen van de plaat?
Ik kan me haast niet voorstellen dat er voor links/rechts draaien een eis is, anders kan elke motor die door de bocht gaat een boete krijgen.
 
't is een Belg. De regels daar zijn wellicht anders en zeker niet opgenomen in ons wetboek.

In NL is het inderdaad niet toegestaan.

Ho ho ho, Nederlander die in België woont he ;)
Dus ik breng 99% van de tijd door op Nederlandse bodem.
Dus de Nederlandse wetgeving is op mij helaas wel degelijk van toepassing.
Vandaar dat ik het ook vraag.
 
Die eis is er wel en staat er ook: Hij mag maximaal 5% afwijken van de verticale stand loodrecht op het verticale mediaanvlak. Oftewel, hij mag maximaal 4,5 graden naar links of rechts staan (= 5% van 90 graden).
 
Die hoeken zijn toch bedoeld voor het naar voren/achteren buigen van de plaat?
Ik kan me haast niet voorstellen dat er voor links/rechts draaien een eis is, anders kan elke motor die door de bocht gaat een boete krijgen.

Nou dat is dus een beetje wat ik bedoel.
Er wordt altijd geschreven dat ze niet gebogen mogen zijn of in een hoek van 30 graden mogen zitten.
Maar niet of ze gekanteld mogen zitten.
 
Ho ho ho, Nederlander die in België woont he ;)
Dus ik breng 99% van de tijd door op Nederlandse bodem.
Dus de Nederlandse wetgeving is op mij helaas wel degelijk van toepassing.
Vandaar dat ik het ook vraag.

Een Belg dus })

Maar een fiets met Belgisch kenteken moet aan de Belgische eisen voldoen, niet aan de Nederlandse. Anders zouden Zwitsers hier ook niet morgen autorijden met hun piepkleine kentekens voor.

Of het kenteken mag, ligt er dus aan of het in België mag. In NL moet je kenteken achter de motor, dus niet naast. Het mag ook niet op z'n kant, op z'n kop of achterstevoren.
 
Een Belg dus })

Maar een fiets met Belgisch kenteken moet aan de Belgische eisen voldoen, niet aan de Nederlandse. Anders zouden Zwitsers hier ook niet morgen autorijden met hun piepkleine kentekens voor.

Of het kenteken mag, ligt er dus aan of het in België mag. In NL moet je kenteken achter de motor, dus niet naast. Het mag ook niet op z'n kant, op z'n kop of achterstevoren.

Dat is toch niet altijd zo.
Zo weet ik dat je ook alleen met originele demper in Duitsland mag rijden bijvoorbeeld.
Dus dacht dat het wel degelijk kon verschillen.

Laat ik het zo stellen, Belgen zijn allemaal net iets makkelijker dan Nederlanders.

Paar weken terug op de Rockabilly Day Belgium. Daar staat een hoop mooi spul.
Maar je ziet daar vanalles voorbij komen dat volgens de wet niet mag.
En de flikken staan er bij te kijken ;)
 
Dat is toch niet altijd zo.
Zo weet ik dat je ook alleen met originele demper in Duitsland mag rijden bijvoorbeeld.
Dus dacht dat het wel degelijk kon verschillen.

In Nederland mag je ook alleen met een goedgekeurde demper rijden. Dat niemand het doet en dat er nauwelijks op gecontroleerd wordt is een heel ander verhaal.
De vraag is of het mag, het antwoord is nee.
 
Dat is toch niet altijd zo.
Zo weet ik dat je ook alleen met originele demper in Duitsland mag rijden bijvoorbeeld.
Dus dacht dat het wel degelijk kon verschillen.

Laat ik het zo stellen, Belgen zijn allemaal net iets makkelijker dan Nederlanders.

Paar weken terug op de Rockabilly Day Belgium. Daar staat een hoop mooi spul.
Maar je ziet daar vanalles voorbij komen dat volgens de wet niet mag.
En de flikken staan er bij te kijken ;)

Dat zie je verkeerd. Ook in NL geldt dat je na het veranderen van de demper de motor moet laten herkeuren, maar niemand doet het en er wordt nauwelijks op gecontroleerd. In R'dam doen ze overigens wel geluidsmetingen bij motoren en dan ben je ook hier gewoon het haasje.

In Duitsland mag je rijden met iedere E-keur demper of iedere andere demper die met de motor gekeurd is. Voor de E-keur betekent dat echter wel dat de DB killer er in moet en in alle gevallen waarin de demper niet origineel is moet je papieren laten zien die bewijzen dat de demper op jouw motor aan de eisen voldoet.

Ditzelfde geldt voor Xenon in Oostenrijk. Als je kunt laten zien dat jouw fiets gekeurd is met Xenon lampen zou je er geen bekeuring voor moeten krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Artikel 7.2 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0009071/geldigheidsdatum_16-09-2014#BIJL716959):
Bij motorrijtuigen op twee of drie wielen met of zonder zijspanwagen, met uitzondering van bromfietsen, moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.


Beetje offtopic, maar ik zag hier ook iets mbt de hele MF-sticker-discussie:
Artikel 6.2:
Op de donkerblauwe, groene of gele achtergrond van een kentekenplaat volgens de modellen 11.1 tot en met 18.2E van de bijlage mag niets anders voorkomen dan het kenteken, het keurmerk van de erkende of gemachtigde kentekenplaatfabrikant en de waarmerken van de erkende of gemachtigde foliefabrikant en lamineerder.
 
Dat zie je verkeerd. Ook in NL geldt dat je na het veranderen van de demper de motor moet laten herkeuren, maar niemand doet het en er wordt nauwelijks op gecontroleerd. In R'dam doen ze overigens wel geluidsmetingen bij motoren en dan ben je ook hier gewoon het haasje.

In Duitsland mag je rijden met iedere E-keur demper of iedere andere demper die met de motor gekeurd is. Voor de E-keur betekent dat echter wel dat de DB killer er in moet en in alle gevallen waarin de demper niet origineel is moet je papieren laten zien die bewijzen dat de demper op jouw motor aan de eisen voldoet.

Ditzelfde geldt voor Xenon in Oostenrijk. Als je kunt laten zien dat jouw fiets gekeurd is met Xenon lampen zou je er geen bekeuring voor moeten krijgen.

Zo zijn we weer wat wijzer.
 
Dat laatste qua uitlaten is in Nl ook niet zo'n probleem. Je opmerking over de uitlaat in Dl klopt overigens niet, de uitlaat moet een E keur hebben. Voor Duitsers gelden dan weer andere regels, dat dan weer wel.
 
Artikel 7.2 (http://wetten.overheid.nl/BWBR0009071/geldigheidsdatum_16-09-2014#BIJL716959):
Bij motorrijtuigen op twee of drie wielen met of zonder zijspanwagen, met uitzondering van bromfietsen, moet de kentekenplaat zijn aangebracht aan de achterzijde van het motorrijtuig op de daartoe bestemde plaats.


Beetje offtopic, maar ik zag hier ook iets mbt de hele MF-sticker-discussie:
Artikel 6.2:
Op de donkerblauwe, groene of gele achtergrond van een kentekenplaat volgens de modellen 11.1 tot en met 18.2E van de bijlage mag niets anders voorkomen dan het kenteken, het keurmerk van de erkende of gemachtigde kentekenplaatfabrikant en de waarmerken van de erkende of gemachtigde foliefabrikant en lamineerder.

Dit was al bekend hoor, maar er is geen code voor de politie om hier een bekeuring voor te schrijven. Oftewel, als ze je willen pakken op dit artikel moet er een PV geschreven worden en moet het OM beslissen om tot vervolging over te gaan. Dan moet er ook nog een rechter een straf voor opleggen.

Ik meen dat MBM ooit zo'n PV geschreven heeft, maar dat er door het OM nog nooit tot vervolging over gegaan is.
 
Dat laatste qua uitlaten is in Nl ook niet zo'n probleem. Je opmerking over de uitlaat in Dl klopt overigens niet, de uitlaat moet een E keur hebben. Voor Duitsers gelden dan weer andere regels, dat dan weer wel.

Nee hoor. Op mijn uitlaat zit helemaal geen E-keur en dat ding is gewoon standaard. Niets mis mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan