Nut van andere binnen veren?!

zxr4life

MF veteraan
17 sep 2004
6.670
86
Nijmegen
ff een vraagje, wat is nu het nut van anderen binnen veren in de voorvork, zeg maar het upgraden ervan. Er loopt nu ergens een actie voor Technoflex veren maar ik vind het zonde om ze aan te schaffen als je er toch niets van merkt. Ik heb een Kawasaki ZX-6R uit 2000 met de originele vering er nog onder. Zou iemand mij dit kunnen vertellen?
 
ff een vraagje, wat is nu het nut van anderen binnen veren in de voorvork, zeg maar het upgraden ervan. Er loopt nu ergens een actie voor Technoflex veren maar ik vind het zonde om ze aan te schaffen als je er toch niets van merkt. Ik heb een Kawasaki ZX-6R uit 2000 met de originele vering er nog onder. Zou iemand mij dit kunnen vertellen?

Originele vering is over het algemeen onder de maat.

Met vervangende veren zal de wegligging (wel beetje fatsoenlijk afstellen natuurlijk) stukken beter worden.
De machine zal strakker aanvoelen in de bocht en meer vertrouwen geven.
 
Bij hyperpro hebben ze op hun stikkers de slogan "Ground control" en dat omschrijft alles.
Je plaatst veelal progressieve veren, oftewel eerst lekker zacht om zo toch confortabel al het kliene werk op te kunnen vangen.
Maar als je gaat gassen dan merk je dat er weldegelijk een stugge jonge in zit.
Je hebt gewoon veelmeer controle met oneffenheden.
En dat zonder al dat soppige deinende gedoe van neutrale fietsen, en zonder al dat gestuiter van racers.

Vaak hebben racers van die keiharde veren om op het cirquit leker uit de voeten te kunnen, nu niet meer, nu kun je ook op klinkerwegen een keer doorrijden zonder eraf te stuiterren.

Hier in de regio liggen een aantal van die wegen met van die hoerige kinderkopjes, met progressieve veren rijd je daar een stuk harder en heb je nogsteeds het idee dat hij perfect hanteerbaar de lijn volgt zonder gedwaal en gestuiter.
Voorheen was dat duidelijk anders.

Je verhoogt hiermee gewoon een stukje controle/beheersing/veiligheid ongeacht je rijstijl en welke fiets.

En het merk???
Ik denk dat je gewoon een bekende grote moet pakken die in de aanbieding is, dan zit je altijd safe, merken zitten meestal tocht tussen je oren in op je goldcard.

(zelf uitgeprobeerd bij een bandit1200-TRx850-hornet600)
 
Soms is het absoluut noodzaak om er andere vering in te doen (zx10r bijvoorbeeld), maar de zx6r modellen zijn goed af te stellen met standaard vering. Zou dat eerst laten doen dus door een vering specialist.
 
Daar begrijp ik niet zoveel van. Tuurlijk kan het altijd beter, met meer instelmogelijkheden maar daar moet je ook maar mee om kunnen gaan (ok, heeft meer betrekking op demping).
Monteren fabrikanten geen progressieve veren?

Nee, de verkoopprijs van de motor gaat omhoog en de meeste mensen zal het een worst zijn wat voor vering erin zit. Die gaan het circuit toch niet op en maken rustig hun rondje om de kerk.
En dat met dergelijke snelheden dat je onvolkomenheden in de vering niet echt opmerkt.
 
bij alle motorzaken, als je je knip maar meeneemt.

Ik twijfel zelf nog tussen een kit van WP, Hyperpro og Ohlins, alledrie even duur, maar ik heb eigenlijk geen ide over het verschil.
Ik ben aan de voorkant een beetje door de stelmogelijkheden heen, en achter vind ik het ook te slap, dus binnenkort maar een kit bestellen en een dagje fröbelen in de tuin.
 
ff een vraagje, wat is nu het nut van anderen binnen veren in de voorvork, zeg maar het upgraden ervan. Er loopt nu ergens een actie voor Technoflex veren maar ik vind het zonde om ze aan te schaffen als je er toch niets van merkt. Ik heb een Kawasaki ZX-6R uit 2000 met de originele vering er nog onder. Zou iemand mij dit kunnen vertellen?

Wanneer je gelukkig bent met je huidige vering -> niets veranderen. :+
 
bij alle motorzaken, als je je knip maar meeneemt.

Ik twijfel zelf nog tussen een kit van WP, Hyperpro og Ohlins, alledrie even duur, maar ik heb eigenlijk geen ide over het verschil.
Ik ben aan de voorkant een beetje door de stelmogelijkheden heen, en achter vind ik het ook te slap, dus binnenkort maar een kit bestellen en een dagje fröbelen in de tuin.

Ik snap dat elke zaak een vering kan afstellen, via boekjes en de aan hen geleerde standaard instellingen. Misschien betaal ik zometeen voor een instelling die theoretisch gezien wel goed (gebalanseerd) is, maar die ik te slap/stug vind.
Ik bedoel meer, iemand met verstand van vering. Die dus, ik noem maar iets raars, naar je bandslijtage/tekening kijkt en zo kan zeggen wat er veranderd dient te worden.

Of bestaat dit niet
|(
 
Nee, de verkoopprijs van de motor gaat omhoog en de meeste mensen zal het een worst zijn wat voor vering erin zit. Die gaan het circuit toch niet op en maken rustig hun rondje om de kerk.
En dat met dergelijke snelheden dat je onvolkomenheden in de vering niet echt opmerkt.
Precies, dus 'onder de maat' is betrekkelijk.
er zijn maar weinig motorfrabrikanten die hun motoren standaard met fatsoendelijke vering uitrusten...

of je moet een topmodel kopen.
of een KTM ;)
Heb welleens op een 950 adventure mogen rijden (aardige mede MF-ers ;) ) en idd, de WP maakt hem tot 'vliegend tapijt' :]
 
Ik snap dat elke zaak een vering kan afstellen, via boekjes en de aan hen geleerde standaard instellingen. Misschien betaal ik zometeen voor een instelling die theoretisch gezien wel goed (gebalanseerd) is, maar die ik te slap/stug vind.
Ik bedoel meer, iemand met verstand van vering. Die dus, ik noem maar iets raars, naar je bandslijtage/tekening kijkt en zo kan zeggen wat er veranderd dient te worden.

Of bestaat dit niet
|(
Hyperpro, WP, HK suspension, SO products..........ff bellen om te vragen of ze af willen stellen en ze doen dat voor je tegen kleine vergoeding.
Ze stellen hem in, laten je stukje rijden, jij verteld wat wel of niet lekker aanvoelt, hun wijzigen wat, jij rijdt weer ff enz. Tot je het goed vindt
 
Terug
Bovenaan Onderaan