Nut van Clamp?

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
Ik vroeg me af wat - naast dat het er wel leuk uitziet - nou precies het nut is van een "clamp" op je stuur. Zo'n ding waar in dit voorbeeldje een Renthal schuimpje opgeplakt is.

Ben er opzich wel in geïnteresseerd maar wil graag weten of je er ook daadwerkelijk iets van merkt of dat het alleen leuk staat :P


Handle1.jpg



Ik weet dat OR's en SM's ze veel hebben, dus neem aan dat het met aanverwante rijstijlen te maken heeft, maar helpt het ook echt?
 
Laatst bewerkt:
Versteviging van je stuur gok ik zo ??? :+

Lame raden: hij zit in de weg voor je GPS en je wilt hem erafslopen ?? ;)
 
Laatst bewerkt:
GPS is voor vrouwen.

Nee ik heb er nog geen, maar ik vind het wel geinig staan. Eigenlijk alles wat ik aan m'n motor veranderd heb heeft ook daadwerkelijk nut, en wanneer ergens naar gevraagd wordt wil ik uit kunnen leggen waar het voor is apart van "staat leuk" :P


Maar is zo'n versteviging echt merkbaar? Ik heb nu een stalen superbike stuur, die is toch al redelijk stijf lijkt me zo?
 
Laatst bewerkt:
De 'clamp area width' op de tekening betreft de breedte van het stuur onderaan, waar de stuurinklemming van de kroonplaat, de zgn 'clamp' komt te zitten.

Wat jij bedoelt is de stang die dient ter versteviging van het stuur bij moto cross gebruik.
Als je neerkomt na een sprong, kan het stuur verbuigen.
Moderdere cross sturen hebben dit niet meer, maar die hebben een variabele diameter.
 
Zoals RR al zegt: het is extra versteviging, en m.n. in de cross en offroad scene gebruikt. Behalve bij het landen na een sprong, doet het ook zijn werk na een zgn. 'onvrijwillige afstap' :+
Ook op een alu stuur zal het ongetwijfeld zijn nut hebben, maar op een normale wegmotor is het imo een beetje overdone.
 
Ik weet dat OR's en SM's ze veel hebben, dus neem aan dat het met aanverwante rijstijlen te maken heeft, maar helpt het ook echt?

Nee, met name bij die categorie motoren wil men de motoren niet al te licht in gewicht maken en voegt dus zo nu en dan wat extra dingen toe om dat te voorkomen.
 
Vaak zit er ook zo iets zachts omheen. Aangezien de SM mensen een open helm hebben kun je bij een landing hard tegen dat ding aan komen met je hoofd.
 
Zoals RR al zegt: het is extra versteviging, en m.n. in de cross en offroad scene gebruikt. Behalve bij het landen na een sprong, doet het ook zijn werk na een zgn. 'onvrijwillige afstap' :+
Ook op een alu stuur zal het ongetwijfeld zijn nut hebben, maar op een normale wegmotor is het imo een beetje overdone.


velen doen de tussenbar weg omdat ze meer flexibiliteit willen, renthal fatbars hebben ze zelf niet... die mouse is verplicht in de cross en sm races omdat na een sprong de rijder op zijn stuur kan landen... (met oogkas, en die is dan kaput...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan