Nut van Dynobank meting

markuseses

MF'er
22 apr 2002
40
0
hhw
Ik heb afgelopen zaterdag mijn GSX op een bank gehad bij mobu motors in enkhuizen samen met een vriend van me met een ZX6R 636.

Mijn motor had 104,1 op het achterwiel en de ZX6 had 104,6 als topvermogen en met winddruk had ie 107 op het achterwiel :} (bij mij niet gemeten met ram air omdat dat niet zou werken bij suzuki)

Die Kawa maakt gehakt van me onder de 10.000 tpm. zowel qua koppel als vermogen maar het rare is dat dat niet echt te merken is op de weg. als we acceleratie metingen doen dan gaan we altijd precies even hard als aan een touwtje. alleen in zn 6 vanaf 5000 tpm trekt ie weg. voor de rest niet ook niet richting topsnelheid (heb ff 282 om mijn teller gehad moest alleen remmen ander had ik zeker 290 gehaald op de teller :} :} ) en dat is toch raar want zijn ram air moet dan toch gaan werken en moet ie me toch gaan inhalen alleen gebeurt dat niet. dus of mijn suzuki ram air werkt wel of heel die dyno shit is gelul.

Ook heb ik mijn honda uitdraai erbij gepakt (CBR600 F uit '99 met Mobu performance demper) die had 101 pk en als ik die vergelijk met mijn suzuki dan is die suzuki vanaf 9.000 tpm veel sterker maar daarondere zijn ze gelijk.
Ook hier is het raar want voor mijn gevoel gaat mijn gsx onderin veel harder wat ik vooral merk tijdens wheely's want dat is met die gsx veel beter te controleren
 
Laatst bewerkt:
Op maandag 03 juni 2002 11:24 schreef markuseses het volgende:
dus of mijn suzuki ram air werkt wel of heel die dyno shit is gelul.
Dat hoop ik toch niet. Zaterdag gaat mijn fiets op de bank. Komt PCIII in *D

Gaat op de bank bij West Coast Motors in Alkmaar.
 
Ook heb ik mijn honda uitdraai erbij gepakt (CBR600 F uit '99 met Mobu performance demper) die had 101 pk en als ik die vergelijk met mijn suzuki dan is die suzuki vanaf 9.000 tpm veel sterker maar daarondere zijn ze gelijk.
Ook hier is het raar want voor mijn gevoel gaat mijn gsx onderin veel harder wat ik vooral merk tijdens wheely's want dat is met die gsx veel beter te controleren

Misschien had die fiets andere tandwielen?
Dan trekt een motor met hetzelfde vermogen wel anders.
 
Uiteindelijk praat je over motors met vrijwel allemaal hetzelfde vermogen, dus zal je idd weinig verschil merken, maak je ook niet teveel blij met Ram-air, hierdoor krijg je echt niet veel meer vermogen.

Wat ook belangrijk is, hoeveel koppel heft een machine, en hoe snel klimt die in zijn toeren.

Vergelijk eens een R1 met bijv een FZR1000, beide hebben 150 pk, en waarschijnlijk ook bijna hetzelfde koppel, maar een R1 is veel sneller, klimt veel sneller in zijn toeren, intern in het blok is alles veel lichter, motor is ook wel lichter, maar vraag me af hoeveel dat uitmaakt.

Met dynobank meet je enkel vermogen en koppel, meer niet.
Een dynobak is bedoelt om een motor af te stellen, en kan je mooi het verschil zien tussn voor en na.
Gewoon je vermogen meten is leuk, maar je heb er weinig aan.
 
Uiteindelijk praat je over motors met vrijwel allemaal hetzelfde vermogen, dus zal je idd weinig verschil merken, maak je ook niet teveel blij met Ram-air, hierdoor krijg je echt niet veel meer vermogen.

Wat ook belangrijk is, hoeveel koppel heft een machine, en hoe snel klimt die in zijn toeren.

Vergelijk eens een R1 met bijv een FZR1000, beide hebben 150 pk, en waarschijnlijk ook bijna hetzelfde koppel, maar een R1 is veel sneller, klimt veel sneller in zijn toeren, intern in het blok is alles veel lichter, motor is ook wel lichter, maar vraag me af hoeveel dat uitmaakt.

Met dynobank meet je enkel vermogen en koppel, meer niet.
Een dynobak is bedoelt om een motor af te stellen, en kan je mooi het verschil zien tussn voor en na.
Gewoon je vermogen meten is leuk, maar je heb er weinig aan.

Nohh 3 pk winst is best veel met ram air ook zn koppel was hoger
 
290 met 104 pk op achterwiel...
dat vind ik wel heel knap... :)

want ik heb 168 pk op de krukas...en een top van 311 op de teller...dus dat betekend dat ik 64 pk nodig heb om 21km/h harder te gaan...

dat lijkt me heeeeeel sterk... :)
de cbr600f model 2000 die loopt 265 op de teller...

verklaar is?

Ik heb afgelopen zaterdag mijn GSX op een bank gehad bij mobu motors in enkhuizen samen met een vriend van me met een ZX6R 636.

Mijn motor had 104,1 op het achterwiel en de ZX6 had 104,6 als topvermogen en met winddruk had ie 107 op het achterwiel :} (bij mij niet gemeten met ram air omdat dat niet zou werken bij suzuki)

Die Kawa maakt gehakt van me onder de 10.000 tpm. zowel qua koppel als vermogen maar het rare is dat dat niet echt te merken is op de weg. als we acceleratie metingen doen dan gaan we altijd precies even hard als aan een touwtje. alleen in zn 6 vanaf 5000 tpm trekt ie weg. voor de rest niet ook niet richting topsnelheid (heb ff 282 om mijn teller gehad moest alleen remmen ander had ik zeker 290 gehaald op de teller :} :} ) en dat is toch raar want zijn ram air moet dan toch gaan werken en moet ie me toch gaan inhalen alleen gebeurt dat niet. dus of mijn suzuki ram air werkt wel of heel die dyno shit is gelul.

Ook heb ik mijn honda uitdraai erbij gepakt (CBR600 F uit '99 met Mobu performance demper) die had 101 pk en als ik die vergelijk met mijn suzuki dan is die suzuki vanaf 9.000 tpm veel sterker maar daarondere zijn ze gelijk.
Ook hier is het raar want voor mijn gevoel gaat mijn gsx onderin veel harder wat ik vooral merk tijdens wheely's want dat is met die gsx veel beter te controleren
 
290 ik echt haalbaar op de teller.

Op de bank was 250 km/h op de teller 230 echte km dus de teller overdrijft wel. met mijn CBR haalde ik trouwens ook 282 km/h op de teller dus..
zal ook wel te maken hebben met de goede suzuki kuip en omstandigheden het is iig geen grootspraak. zx6 had ook meer als 280 op de teller een 2002 R1 achter ons ook die snapte het ook niet helemaal die stond er echt van te kijken hij had een GSX-R600 Srad uit 99'die liep niet harder als 265 op de teller zei hij.

Nappie :)

Oh ja een cbr '99 model had een langere gearing
 
Laatst bewerkt:
Je zit weer dingen door elkaar te halen, 3 pk meer of minder is ten eerste niet veel.


Een motor loopt op een bank altijd harder, omdat hij geen last heeft van rijwind.

En als je cbr600 in het echt 296 op de km teller haalt, dan is er iets mis mee, dat haalt die nooit.
 
Je zit weer dingen door elkaar te halen, 3 pk meer of minder is ten eerste niet veel.


Een motor loopt op een bank altijd harder, omdat hij geen last heeft van rijwind.

En als je cbr600 in het echt 296 op de km teller haalt, dan is er iets mis mee, dat haalt die nooit.

moet ik me toch weer verdedigen :)

Dat een motor op de bank harder loopt dat weet ik mijn gsx liep op de bank op de teller 299 (begrensd) dat was in echte geijkte km 270 en zn 6 in de toerenbegrenzer

dus ik denk dat 290 op de teller 260+ is

en mijn cbr ging geen 296 hahaha :)
oh ja ik hou niet van praatjesmakers dus ben ik dat zelf ook niet .... en ik ga me niet meer verdedigen hoor. :) :) dit is niet liev

quote "290 met 104 pk op achterwiel...
dat vind ik wel heel knap...

want ik heb 168 pk op de krukas...en een top van 311 op de teller...dus dat betekend dat ik 64 pk nodig heb om 21km/h harder te gaan..." quote

Nappie pk aan het achterwiel is niet gelijk aan pk aan de krukas })




the truth and nothing but the truth
 
Laatst bewerkt:
als je wilt weten hoe hard je geijkt rijdt dan moet je de motor op de testbank in de hoogste versnelling rijden tot b.v.(GSXR1000) 12000rpm
en dan kijk je op de grafiek wat dan je topsnelheid is .
is die b.v.290km/u dan is het op de snelweg als je in de hoogste versnelling de 12000rpm HAALT je echte snelheid.
rinus.
 
Uiteindelijk praat je over motors met vrijwel allemaal hetzelfde vermogen, dus zal je idd weinig verschil merken, maak je ook niet teveel blij met Ram-air, hierdoor krijg je echt niet veel meer vermogen.

Mwah, 12pk meer voor een ZX12R vind ik best de moeite waard.
 
gewicht en luchtweerstand heeft ook een invloed maar komt niet tot uiting in de dynorun, misschien dat daardoor de irl-verschillen minder groot zijn


edit: en hoe zit het met verschillen in koppel :?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn GSXR 600 ook op de 283 gehad (en hij ging nog door), maar wat t echt geweest zal zijn....260 ofzo??? :? veel harder zal een 600 toch echt niet lopen, wel dan?
 
Het gaat bij zon meting niet zo zeer om het vermogen of koppel wat je meet, das natuurlijk harstikke leuk, doet het leuk op een verjaardag enzo, maar meer om het fijnere afstelwerk, kortom benzine lucht verhouding....ontsteking... waar laat de fabrikant het liggen en kun je je machine perfectioneren
 
Uiteindelijk praat je over motors met vrijwel allemaal hetzelfde vermogen, dus zal je idd weinig verschil merken, maak je ook niet teveel blij met Ram-air, hierdoor krijg je echt niet veel meer vermogen.

Wat ook belangrijk is, hoeveel koppel heft een machine, en hoe snel klimt die in zijn toeren.

Vergelijk eens een R1 met bijv een FZR1000, beide hebben 150 pk, en waarschijnlijk ook bijna hetzelfde koppel, maar een R1 is veel sneller, klimt veel sneller in zijn toeren, intern in het blok is alles veel lichter, motor is ook wel lichter, maar vraag me af hoeveel dat uitmaakt.

Met dynobank meet je enkel vermogen en koppel, meer niet.
Een dynobak is bedoelt om een motor af te stellen, en kan je mooi het verschil zien tussn voor en na.
Gewoon je vermogen meten is leuk, maar je heb er weinig aan.


ff miereneuken :) Een FZR-1000 heeft 145pk :)

Maar het vermogen komt er bij een R1 echt heel anders uit.
Veel krachtiger en veel makkeijker. Niet dat een FZR sloom oid is, dat zeker niet.

Maar het lijkt wel of een R1 niet stopt :)

Mijn 2e motor was een FZR-1000 en nu heb ik een R1.

Het is net of de FZR domme kracht heeft, want qua sturen is het niet zo'n super fiets. Bij de R1 is het meer bruikbaar. Dat is iig mijn ervaring. Ik vond toen de FZR een geweldige stuur fiets. Ik hield alle motoren bij, meestal ging ik ze ook nog voorbij :)

Maar nu dat ik de R1 heb, is het echt veranderd. Daar heb ik, voor mijn gevoel pas mee leren motor rijden. Omdat ik nu veel meer kan met de fiets en omdat ik veel sneller door bochten ga etc.

Ook voor een beetje spelen is de R1 meer geschikt dan de FZR. Qua wheelys kon ik met de FZR bijna niks, 200m was wel de max. Met de R1 kan ik nu dik een km. Maargoed, dat is niet echt belangrijk.

Maar niet denken dat de FZR een slechte fiets is! Het is een super fijne motor, die heel erg betrouwbaar is. En altijd voldoende, zoniet teveel vermogen heeft :) Op elk toerental })

Arjan.
 
Ook in dit topic kom ik weer zwaar afwijkende tellers tegen. Ruim 280 met een 600cc. Ik vraag me toch nog steeds af of alleen die tellers zo afwijken of dat ook de rijder soms wat overdrijft.
Heb een aantal filmpjes gedownload met een tank-cam en dan zie ik een hayabusha en een blackbird tot de 310 á 320 km/uur komen. Dan praat je wel ff over een heel ander aantal PK's.

En .. waarom maken ze geen tellers die niet zoveel afwijken :? :? . Volgens mij heeft de Mille een teller die maar weinig afwijkt.

Dan nog ff over de FZR 1000.
Heb ooit op zo'n machine een proefritje gemaakt, was al in 1993 ofzo.
Rij vol gas weg bij stoplicht en dacht nog: "Valt me een beetje tegen". Had toen een Magna 1100 (chopper-achtig). Kom ik bij de 7000/7500 toeren begint me die fiets toch ineens te stijgeren. Schrok me echt helemaal rot. Bleek de exup-klep te zijn. Wist ik veel. Is net of ie er dan ineens een turbo bij krijgt. Geweldig gevoel.
Is dus zelfs voor beginners een leuke fiets. Tot 7000 toeren mooi rustig en daarboven een beest :} :}
 
Het gaat bij zon meting niet zo zeer om het vermogen of koppel wat je meet, das natuurlijk harstikke leuk, doet het leuk op een verjaardag enzo, maar meer om het fijnere afstelwerk, kortom benzine lucht verhouding....ontsteking... waar laat de fabrikant het liggen en kun je je machine perfectioneren
Doet het idd leuk op een verjaardag, maar ook op MF :+
 
Mwah, ik was wel blij dat die dynobank meting er is, anders had ik mijn motor niet verzekerd kunnen krijgen. (Dat starre volk bij de RDW blijft stug volhouden dat mijn motor 26,5 KW heeft |( , terwijl hij op de dynobank precies 25 KW heeft :) )
 
Het gaat bij zon meting niet zo zeer om het vermogen of koppel wat je meet, das natuurlijk harstikke leuk, doet het leuk op een verjaardag enzo, maar meer om het fijnere afstelwerk, kortom benzine lucht verhouding....ontsteking... waar laat de fabrikant het liggen en kun je je machine perfectioneren

De fabrikant laat het meestal liggen bij de verschillende emmisie (milieu)eisen.
Standaard carbarateur instellingen komen meestal ten goede aan het milieu en niet aan de prestaties van je motor
Het doel van het werken met een testbank is naar mijn idee niet het te voorschijnen toveren van topvermogens op uitdraaien (inderdaad leuk voor op een verjaardag!) maar het streven naar een zo goed mogelijke compromie tussen prestaties en gebruiksvriendelijkheid! Wat heb je aan een motor die er op topvermogen 150pk uitknalt maar die onderin en in het middengebied niet optimaal is? Kan je inderdaad aan iedereen een uitdraai laten zien hoeveel pk's je fiets wel heeft, of de motor er uiteindelijk beter van is geworden is iets anders?


Gegroet
Hakinnen
 
Een fzr1000 accelereert niet langzamer omdat het vermogen er minder snel uitkomt of iets dergelijks, het is gewoon een vrij zware motor. Een R1 is +/- 50kg lichter ofzo.Ook speelt de vermogensdip (krater) van een FZR1000 tussen de 5000 en 7000 toeren een belangrijke rol.
 
Terug
Bovenaan Onderaan