nut van valbescherming

richard n

Die hard MF'er
7 aug 2012
372
76
Hoogerheide
Ben van plan om 1 a 2 keer per jaar naar het circuit te gaan met een straatfiets.
Welliswaar is het geen nieuwe maar toch met een behoorlijke waarde.
Nu overweeg ik om valbescherming aan te schaffen maar scheelt dit ik ook echt veel qua schade bij een eventuele val.
Misschien iemand die hier helaas wat ervaring mee heeft?
 
Na een val is een motor meestal economisch total loss, al wil men dat vaak niet weten.
 
Het scheelt behoorlijk veel en dat is nog zacht uitgedrukt, ik heb voor een set valdoppen iets van 89 euro betaald en ze hebben zich al meer dan bewezen.
Bijvoorbeeld toen ik keertje van mijn motor af wilde stappen en dacht dat ik de zijstandaard uit had geklapt, deze was dus terug naar boven geklapt en mijn motor viel om :/
Had alleen wat schade aan de valdoppen en wat krasjes op de linkerspiegel omdat ik kon voorkomen dat deze de grond raakte *O*
In het ergste geval was ik dus geld kwijt aan een nieuwe linkerspiegel en eventueel nieuwe stuurdop.
 
Laatst bewerkt:
Het scheelt behoorlijk veel en dat is nog zacht uitgedrukt, ik heb voor een set valdoppen iets van 89 euro betaald en ze hebben zich al meer dan bewezen.
Bijvoorbeeld toen ik keertje van mijn motor af wilde stappen en dacht dat ik de zijstandaard uit had geklapt, deze was dus terug naar boven geklapt en mijn motor viel om :/
Had alleen wat schade aan de valdoppen en wat krasjes op de linkerspiegel omdat ik kon voorkomen dat deze de grond raakte *O*
In het ergste geval was ik dus geld kwijt aan een nieuwe linkerspiegel en eventueel nieuwe stuurdop.

Dan valt hij dus simpel om, maar bij een glijpartij over asfalt en daarna grind zal het weinig tot geen bescherming bieden.
 
Je zou eens kunnen kijken. Als je trianing op het circuit wilt doen (dus rijvaardigheid) dan kan je er vaak voor een paar tientjes een all-risk verzekering bij nemen.
Informeer hier even naar als je een dagje gaat rijden.
 
Ik heb voorlopig nog niet veel ervaring met vallen (afkloppen, ben net bezig met rijden!) maar als ik zo naar de structuur van een motor kijk dan kan ik me voorstellen dat je bij een schuiver in veel gevallen toch de zij- of onderkant van het motorblok als glijprofiel gebruikt. dan lijken een paar valblokken mij een goede investering.
 
Ik zou investeren in een setje motorblok deksel beschermers.

kuipwerk enzo is duur, maar je blok kapot vallen is ook nie goedkoop :+

Hier fototjes van wat ik bedoel. Op m'n eigen fiets
EqNagVd.jpg

Rwj5y6S.jpg
 
op AL mijn moto's staan steeds valtoppen, zijn hun geld (nu ja, maak ze zelf) dubbel en dik waard.
1 enkele valtop biedt echter niet genoeg bescherming, omdat voordat die ene de grond raakt, iets anders hem voor is geweest. Ik zet er minstens 2 aan iedere kant, en op mijn 2-takten nog een 3de.

eerste staat zo laag dat hij het eerste is wat de grond raakt, en dus ook als scharniermunt dient. dan een 2de waar ze normaal altijd staan, en beide zo geplaatst dat blok en radiator de grond niet kunnen raken. en dan soms nog een 3de ter hoogte van de demper. zo schuift de motor over 3 punten zonder dat hij (buiten het stuur) met iets anders de grond raakt.
Zolang het een gewone schuiver betreft, heb ik steeds mijn weg verder kunnen zetten.
 
Laatst bewerkt:
Dan valt hij dus simpel om, maar bij een glijpartij over asfalt en daarna grind zal het weinig tot geen bescherming bieden.

Weinig tot geen is onzin, op asfalt zal het zeker nog bescherming bieden en het hangt maar net vanaf wat voor valdoppen je hebt. Steken ze wat meer uit dan zal de schade minder zijn maar in een grindbak zal het niet beschermen nee.
 
Als je niet minstens een 3 punts bevestiging hebt per blok dan gaat het goed zolang hij over het biljartlaken cuircuitasfalt glijdt.
Heb je dat niet en hij komt bij een curbstone, scheur in het asfalt of op de openbare weg alles wat maar iets een opstaande rand heeft dan wordt et een hefboom en beschadig je het frame.
Dus in de juiste omstandigheden voorkom je een economisch TL en in de verkeerde omstandigheden veroorzaakt het een technisch TL.
Een 3 punts bevestiging voorkomt dit door de krachten te verdelen.
 
Als je nog niet op het circuit bent geweest zou ik mij daar niet zo druk om maken.

Dan moet je toch in groep 1 en 2 rijden onder begeleiding en dan gaat het niet zo snel , je mag niet inhalen, je rijdt in een treintje etc. etc.

Ik denk dat je beter in de frame en blok covers kan investeren. Kuipen zou ik mij het minst zorgen om maken (niet dat die zo goedkoop zijn maar die zijn makkelijker te repareren).
 
Oke bedankt voor de reacties. Ik denk dat als ik iets doe dat ik dan inderdaad iets neem om frame en blokdelen te beschermen. Die zijn denk ik toch het lastigste en duurste om te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat valdoppen oid wel degelijk zin hebben. Er zijn genoeg valpartijen op het circuit waarbij de schade reuze meevalt, en vooral cosmetisch is.
Neem de lowsider, of een gevalletje 'ik haal het niet' waarbij de rijder min of meer rechtdoor het grind in rijdt en daar valt. Dan is de snelheid er eigenlijk al uit. Wat er regelmatig sneuvelt, zijn rem- en koppelingshendels en -pedalen.

Wees wel zo slim om je spiegels er even af te schroeven. Dat is de goedkoopste oplossing om schade te beperken, naast simpelweg overeind blijven.
 
Je zou eens kunnen kijken. Als je trianing op het circuit wilt doen (dus rijvaardigheid) dan kan je er vaak voor een paar tientjes een all-risk verzekering bij nemen.
Informeer hier even naar als je een dagje gaat rijden.
Dat kan doorgaans alleen bij het laagste niveau, als er geen tijdwaarneming wordt gedaan. Zodra de tijd wordt geregistreerd, kan je je niet meer verzekeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan