Nuttig? een stuurslag begrenzer

ssoepkip

MF veteraan
15 mrt 2009
1.061
0
Hoi beste mensen,

Ik hoor graag jullie ervaring/mening over het gebruik van een stuurslagbegrenzer. Bijvoorbeeld voorkomt het ergere schade, zitten er ook nadelen aan.
full
 
Ik heb zezelf nog niet maar ze zijnwel nuttig omdat het bij een crash voorkomt dat je clipon in je tank of frame slaat.
Volgens mij kan je ze ook zelf van een stuk rubber maken. Kost gratis :)
 
Voordeel is dat je stuur door de grindbak minder uit slaat en waardoor je iets meer controle hebt en hopelijk minder schade.

Enigste nadeel is wegrijden vanaf paddock richting pitstraat en weer terug.........en denken dat je een normale stuuruitslag hebt. :X

Je zult niet de eerste zijn die hierdoor, weliswaar op lage snelheid, gaat liggen.

Ik heb het zelf ook, terwijl mijn vorige fiets het niet had.......t'is wel weer ff wennen. :+
 
Laatst bewerkt:
Het nut van stuuritslagbeperking zit ook in het feit dat als je onderuitgaat en de motor glijd (voorwaarts) over het asfalt, je voorwiel geen grote hellingshoek kan maken en daardoor ook het asfalt niet raakt.
Raakt je voorwiel wél het asfalt dan hapt de band ( krijgt grip) en de motor gaat omhoog en gaat over de kop met alle schade van dien.
 
Voordeel is dat je stuur door de grindbak minder uit slaat en waardoor je iets meer controle hebt en hopelijk minder schade.

Enigste nadeel is wegrijden vanaf paddock richting pitstraat en weer terug.........en denken dat je een normale stuuruitslag hebt. :X

Je zult niet de eerste zijn die hierdoor, weliswaar op lage snelheid, gaat liggen.

Ik heb het zelf ook, terwijl mijn vorige fiets het niet had.......t'is wel weer ff wennen. :+
:^

Ik had dit type op mijn R6 uit 2007. Bij een (flinke) crash op Zolder is de linker door mijn frame heengeslagen. R6 total loss.
 
De stuuruitslagbegrenzer door je frame heen :?
Beste klapper geweest dan. Had jezelf niks?
1 hechting in m'n arm en een heleboel financiële schade...

GroteFoto-NI3QYQXT.jpg


Vergis je niet, de moderne frames zijn niet dikwandig. Als daar kracht op komt vanuit een verkeerde richting is dat helemaal niet zo sterk.

Als je overigens op bovenstaande foto klikt en kijkt naar het frame net achter het balhoofd dan zie je de beschadiging. Ook is de uitslagbeperker op de vorkpoot te zien.
 
Laatst bewerkt:
Voordeel is dat je stuur door de grindbak minder uit slaat en waardoor je iets meer controle hebt en hopelijk minder schade.

Enigste nadeel is wegrijden vanaf paddock richting pitstraat en weer terug.........en denken dat je een normale stuuruitslag hebt. :X

Je zult niet de eerste zijn die hierdoor, weliswaar op lage snelheid, gaat liggen.

Ik heb het zelf ook, terwijl mijn vorige fiets het niet had.......t'is wel weer ff wennen. :+

haha, klopt. Ik kan in de pit van zandvoort niet eens draaien.....zie je ze kijken..die ken nie rijden!!!
 
Je kan ook als je de aanslag nokjes nog op je voorvork heb daar balanceer loodjes op plakken, of een stukje aluminium op monteren.
Nadeel is bij een grote klapper dat ze af kunnen breken.en je weer moet lassen.
Maar ik zou zeker een stuuruitlag gebruiken
 
1 hechting in m'n arm en een heleboel financiële schade...

[afbeelding]

Vergis je niet, de moderne frames zijn niet dikwandig. Als daar kracht op komt vanuit een verkeerde richting is dat helemaal niet zo sterk.

Als je overigens op bovenstaande foto klikt en kijkt naar het frame net achter het balhoofd dan zie je de beschadiging. Ook is de uitslagbeperker op de vorkpoot te zien.

:X Dat zet je wel weer ff met bijde benen op de grond. Materiaal is te vervangen, zeggen ze dan toch ;)
 
Laatst bewerkt:
Voordeel is dat je stuur door de grindbak minder uit slaat en waardoor je iets meer controle hebt en hopelijk minder schade.

Enigste nadeel is wegrijden vanaf paddock richting pitstraat en weer terug.........en denken dat je een normale stuuruitslag hebt. :X

Ik heb het zelf ook, terwijl mijn vorige fiets het niet had.......t'is wel weer ff wennen. :+

:^
Dan sta je inderdaad echt voor lul! Ik was het 3mei op Assen ook even vergeten, en daar lig je dan terwijl de volgende groep zich al heeft opgesteld :X

Bij mij zit er een boutje in het frame, kan je ook nog de stuuruitslag minder of meer maken! Wel handig!
Maar inderdaad moet je het niet vergeten! _O-
 
Laatst bewerkt:
1 hechting in m'n arm en een heleboel financiële schade...

[afbeelding]

Vergis je niet, de moderne frames zijn niet dikwandig. Als daar kracht op komt vanuit een verkeerde richting is dat helemaal niet zo sterk.

Als je overigens op bovenstaande foto klikt en kijkt naar het frame net achter het balhoofd dan zie je de beschadiging. Ook is de uitslagbeperker op de vorkpoot te zien.


Was dat de originele plek waar je hem gemonteerd had voor je crash? Of is hij omhoog geschoven?
Ik zou hem lager plaatsen , zoals duidelijk te zien is op de afbeelding.

Ik heb deze ook en gekocht bij Jeroen Versteeg/race-shop.nl

goed spul! En zou ze altijd plaatsen/monteren...
 
Volgens mij hebben alle motoren standaard stuuruitslag beperking. Je kunt dus eerst kijken hoever het stuur kan draaien en hoeveel ruimte er is voor de handen, tussen clip-ons en frame. Vaak verstel je ook de clip-ons wat meer naar buiten, wat zorgt voor meer ruimte voor de handen. De beperking is dan ook bedoeld om letsel aan de handen te voorkomen. Verder kan het meer schade voorkomen bij een val, zoals al door anderen gemeld.

Nadeel: wanneer je motor te weinig stuuruitslag heeft, wordt het rijden erg spannend. Op stratencircuits, haakse bochten en kleine chicanes gebruik je meer stuuruitslag dan je denkt. Ook vangt een beperkte stuuruitslag een beginnende Highsider slecht op.
 
Was dat de originele plek waar je hem gemonteerd had voor je crash? Of is hij omhoog geschoven?
Ik zou hem lager plaatsen , zoals duidelijk te zien is op de afbeelding.

Ik heb deze ook en gekocht bij Jeroen Versteeg/race-shop.nl

goed spul! En zou ze altijd plaatsen/monteren...
Hij zat zo hoog omdat er iets lager een aantal kabels liepen.
Hoogte heeft hier ook niks uitgemaakt. Bij de crash is hij net achter de las tussen balhoofd en framekoker terecht gekomen. Da's een zwak punt.

Stuuruitslag beperken bij de aanslagnokken op je onderste kroonplaat verdient absoluut de voorkeur boven deze dingen
 
Stuuruitslag beperken bij de aanslagnokken op je onderste kroonplaat verdient absoluut de voorkeur boven deze dingen

+1

De vork is ongeveer het meest kwetsbare van de hele motor en zit onderin met ca 10Nm en bovenin met 20Nm vast en deze ga je dan gebruiken om klappen mee op te vangen. De kans is dan groot dat je vork, kroonplaten, balhoofd en frame kapot gaat.
 
Laatst bewerkt:
Even een oud topic omhoog schoppen. Ik las de suggestie om een balanceerloodje te plakken op de bestaande uitslagnok. Wat zijn daar de ervaringen mee?
 
Even een oud topic omhoog schoppen. Ik las de suggestie om een balanceerloodje te plakken op de bestaande uitslagnok. Wat zijn daar de ervaringen mee?
Ik heb dit zelf op aanraden van de keurmeester van de ZAC gedaan.
Je stuuruitslag is iets beperkter maar nog steeds goed te doen om te kunnen manoeuvreren. Het is een makkelijke en goedkope oplossing.
Dit bevalt dus goed.

Met die kunststof uitslag beperkers zal het effect nog wel wat groter zijn, maar je stuuruitslag zal nog veel beperkter worden.
Vraag me ook af of het stuur er bij een grote klapper niet doorheen slaat.
 
Het nut van stuuritslagbeperking zit ook in het feit dat als je onderuitgaat en de motor glijd (voorwaarts) over het asfalt, je voorwiel geen grote hellingshoek kan maken en daardoor ook het asfalt niet raakt.
Raakt je voorwiel wél het asfalt dan hapt de band ( krijgt grip) en de motor gaat omhoog en gaat over de kop met alle schade van dien.

Dit. En precies de reden waarom ik ze heb. Vorig jaar veel schade daardoor voorkomen en in mijn optiek een absolute must voor een circuitmotor (ook gezien wat ze kosten!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan