NX 250, rare trilling - resonantie

denzell

MF veteraan
21 okt 2008
1.448
307
Hi allen,

Zit met een beetje een vreemd probleem.
Mijn NX 250 "golft" - eigenlijk alleen als ik 70km/u rijdt.
Met een medepassagier wordt het erger. Zodra ik 80~90 rijd is het golven weg, en rijd ik zachter, dan ook.

Golven klinkt misschien raar, maar ervaar het als een soort sinusbeweging van het voorwiel; alsof mijn voorwiel een ei zou zijn zeg maar.


Bandenspanning is OK

Waar zou ik het probleem moeten zoeken? Ik overweeg het volgende:

Wielen laten balanceren
Kettingset vervangen


De banden hebben nog bijna 4mm profiel en wil ik derhalve het liefst niet vervangen.

Bedankt alvast voor de suggesties!
 
Voor zover ik heb gemerkt is het onafhankelijk van het toerental (en dus versnelling) en ook heb ik al meerdere bandenspanningen geprobeert.
Zal eens kijken naar de suggestie van bananenman...

Mja, het blijft natuurlijk gewoon een massa-veer systeem en aangezien ik de vering niet ga aanpassen en de lagerij nog in orde is zal ik denk ik toch inderdaad moeten spelen met verschillende bandenspanningen. ´t Rare alleen is, dat ik bij andere motoren dit euvel nog nooit heb opgemerkt :?
 
Laatst bewerkt:
Heej. Ik heb er nooit last van gehad met jouw NX. Maar het klinkt inderdaad als een hoogteslagje. Dit kan een oneffenheid van je velg zijn of een bobbel in je band. Maar inderdaad kan je het makkelijk zelf zien als je het voorwiel van de grond haalt, door bijvoorbeeld een kratje onder het blok te zetten. De velg kan je zelf weer rond krijgen met een spakenspanner. Als er een zijwaards slagje in zit dan zou ik je wiel even laten balanceren.
 
Laatst bewerkt:
Tja, het feit dat het met 2 personen erger is zou ook op een veringprobleem kunnen wijzen. De vering van een NXje is sowieso al behoorlijk slap. Misschien is het probleem over als je de vering wat stugger maakt. Ik weet dat er in het NX250 forum een hoop zijn die dat al gedaan hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan