NX250 verbouwing

Wat een scheitproject ?

  • Ja

    Stemmen: 1 4,5%
  • Nee

    Stemmen: 8 36,4%
  • Gaat

    Stemmen: 0 0,0%
  • Je bent achterlijk

    Stemmen: 9 40,9%
  • Even m'n schoonmoeder raadplegen

    Stemmen: 2 9,1%
  • uhhubbuuu

    Stemmen: 2 9,1%

  • Totaal aantal stemmers
    22

4x2

MF veteraan
12 feb 2002
3.415
212
Omg Eindhoven
Ik heb een tijdje terug een Honda NX250 gekocht als 1e motor en een tijdje daarna een setje NSR125 velgen.
Nu ben ik deze week maar eindelijk begonnen om die dingen er in te bouwen omdat ik volgende week op vakantie moet.
Gisteren heb ik de achtervelg er in gezet, waarvoor ik wel even de zaak om moest bouwen naar een schijfrem.

Dat bleek echter relatief makkelijk mbv het complete achterremsysteem van een Honda NS-1 (gekocht voor 30 euro).
Enige aanpassingen waren het uitboren van het gat in de klauwadapter naar 17mm en het vastmaken vh voetrempompje + reservoirtje.
Plaatjes:
schijfA1.JPG

schijfA2.JPG

schijfA3.JPG

schijfA4.JPG

schijfA5.JPG


In totaal heeft me dit misschien 5-6 uur gekost en (excl de velg) 40 euro.
Enige 'definitieve' aanpassing is het laswerk aan het rempedaal, maar dat kun je er binnen 5min weer afslijpen :) .
De rem werkt opzich wel, alleen piept enorm en remt niet echt hard, volgens mij moeten de blokken simpelweg inslijten, maar het is toch maar een achterrem :P .

Nu moet de voorvelg er nog in, dat is echter wat meer werk, want daarvoor moet ik een adapter voor de remklauw voor maken, hopelijk lukt dit zaterdag.
En dan eigenlijk nog iets verzinnen op de teller, maar ik denk dat ik voorlopig even een fietstellertje pak en daar een lampje op beun.
Ik heb nl het kmtelleraandrijfhuisje nodig van een NSR125, maar nieuw is zo'n kreng 120 euro ofzo.
 
Wat een Harrie project weer :)

Heb je geen totaalplaatje? En zet alsjblieft die remslang wat profesioneler vast ;)
 
lache man
wat was je kwijt voor die velgen? ga je ermee SM-en? zo ja, is je bike daar niet een beetje "te hoog" voor?

owja, meer piccies is van de voorkant met oude/nieuwe velg :P
 
De prijs van de velgen zal ik maar niet zeggen, want je koopt er nog geen nieuwe brommerband voor zo ongeveer :P .
naja, 60 euro dan, met goede banden, ontbrak alleen 1 voorwiellager en 2 keerringetjes, a 15 euro totaal

Maar dit ding is idd bedoeld als een goedkoop SM achtig dingetje en daar is ie zeker niet te hoog voor (de steuntjes kreeg je met de standaard velgen met allroadbanden al vrij soepel aan de grond), waarschijnlijk zelfs iets te laag (de vering is enorm slap, er komt tzt nog een hyperpro setje in :) )

Zo was ie met oude velgen en banden (16 inch achter, 19 voor)
NX37.jpg


En dit is een foto van een tijdje terug waar ik de velgen er los in had zitten (en de voorvelg verkeerd om, dat ging iets makkelijker).
NX32.JPG
 
Vind je het gek dat de achterrem niet goed werkt? Ik iig niet. Dat hefboom geknutsel daar klopt namelijk niet veel van, dat zou ik echt anders maken. Ik vind het wel erg mooi staan die velgen in de dominator.
 
Wat is dr dan mis met die achterrem, kun je mij vertellen ?
Ding klemt hard genoeg op de schijf, alleen die hele zooi is nog kleddervet en niet op elkaar ingesleten.

Mocht je denken dat dat rempedaal de zaak laat plooien, trek die van je CRF eens los en wrik eens aan dat stangetje uit de rempomp, die kan ws alle kanten op bewegen :) .
De klauw van je CRF is volgens mij ook dezelfde.
 
Laatst bewerkt:
Op de eerste plaats: Denk ajb niet dat ook maar 1 ding precies gelijk is van mijn CRF aan jou NX.

Op de tweede plaats: Het gaat niet om de klauw, maar het gaat om het hefboom systeem van de rempomp. Ik zal effe een tekeningetje maken voor je.
 
Op de eerste plaats: Denk ajb niet dat ook maar 1 ding precies gelijk is van mijn CRF aan jou NX.

Op de tweede plaats: Het gaat niet om de klauw, maar het gaat om het hefboom systeem van de rempomp. Ik zal effe een tekeningetje maken voor je.

1e plaats:
Houd alsjeblieft je arrogante kop ja, op Brommerforum.nl loop je ook overwegend onzin te blaten (ja, zet een 160 band op een 2.0 velg, want in het WK SM rijden ze ook met een 160 band, klinkt bekend ?).
Mooi, dat uit de weg....

2e plaats:
En dat hefboom systeem had ik het ook over, de stang van dat pompje kan alle kanten op bewegen, daar zit een kogelgewrichtje in.
Dus helemaal een hoek van 90 graden hoef je niet te hebben (al klopt het wel dat je dan meer kracht kan zetten, maar goed).
Het ding zit nl wel vast (dat voel je in de pomp).
Op deze manier remt het ook goed genoeg, maar zoals jij waarschijnlijk ook wel weet remmen blokken die niet op een schijf zijn ingeremd (en ook niet nieuw meer zijn) niet zo bijster goed.

Verder heb ik vandaag een adapter laten maken voor m'n remklauw (dat geval van hout een paar posts hoger was een proefmodel :+ :P ).
En zit het zaakje nu in elkaar, morgen nog wat stofringen d'r in zetten, ietsje pielen met ringen bij de remklauw, een afstandsbusje voor het voorwiel in elkaar bakken en een fietstellertje d'r op zetten.
Hij remt overigens wel, maar nog niet echt geweldig, maar dat is (wederom) gewoon een kwestie van inremmen als het goed is :) .
NX41.jpg

NX42.jpg
 
(al klopt het wel dat je dan meer kracht kan zetten, maar goed).

Mooi, zijn we het daar iig wel over eens. :}
Veel mensen kunnen geen kritiek verdragen, dat is erg spijtig. Moet zeggen dat die adapter voor de voor klauw wel erg mooi is geworden, en die velgen staan hem ook erg goed. Dan ben ik iig niet alleen maar negatief geweest.
 
:P
Ik kan wel kritiek hebben, maar dan moet je niet aankomen met "denk ook maar niet dat iets van je NX gelijk is aan m'n CRF", dat komt 'nogal' arrogant over.
En aangezien ik je replies op brommerforum ken weet ik ook hoeveel waarde ik er voor mezelf aan moet hechten.

En dat 90 graden deel wist ik natuurlijk ook wel, maar dat krijg ik bijna niet voor elkaar met de ruimte die ik heb.
En een achterrem heb je toch niet echt nodig om hard te remmen, maar eerder voor wat bijremmen, als je 'm al gebruikt.

even goede vrienden verder ;)
 
heej ziet er leuk uit man!
enne 't is en blijft een project he, dat mag toch niet in 1 keer perfect zijn?
anders is de lol er veel te snel af!

dat van die achterrem, misschien kan je dat plaatje wat je gelast hebt, een stukje lager zetten (zodat ik een beetje gelijk loopt met je achterbrug)
dan duwt ie meer omhoog dan nu gok ik zo, maar dat kan je het beste zelf zien natuurlijk
anders is inslijten zeker ook een optie

suuk6! 8-)
 
heerlijk zo'n beunproject
ga je er optisch nog wat aan prutsen
matzwart met de roller :9 ofzo

zonder grappen: ik vin um best leuk
 
heerlijk zo'n beunproject
ga je er optisch nog wat aan prutsen
matzwart met de roller :9 ofzo

zonder grappen: ik vin um best leuk

Optisch wilde ik eigenlijk de kuip d'r af trekken (die tankkappen eraf zagen en iets gaan verzinnen voor het licht, de tellers en m'n voorspatbord).
Maar persoonlijk vind ik dit eigenlijk wel leuk staan en het is een stuk simpeler zo :+ .
die hebo stickers zitten er op om de gare plamuurplekken minder op te laten vallen en dit hebo stickersetje was goedkoper dan het repsol setje wat ik wilde..

Wat nog wel moet is betere voor en achtervering, want nu is het van die soepzooi (ding zakt 10cm in als je er op gaat zitten ofzo |( ).
Met die vering rijd je dus in iedere bocht je steuntjes aan de grond als je een klein beetje gas geeft.
Naja, dan maar kneedowns gaan proberen 8-) .

en een topkoffer komt er misschien ook nog op, dan is het dus een wannabee SM met topkoffer :X

Totale kosten zijn ook wel leuk trouwens:
velgen met goede banden: 60 euro
nieuw voorwiellager: 10 euro
Remklauwadapter: 75 euro (zelfde dag nog klaar, vond het wel goed)
stofringen voor het voorwiel: 10 euro
fietstellertje: 30 euro (incl licht, wat ik woensdag heb als het goed is)
achtertandwiel 44t: 25 euro
NS-1 achterremrommel: 30 euro

Totale kosten: 240 euro tot nu toe.
Valt toch wel te doen opzich :P
 
Laatst bewerkt:
als je een beetje handig bent met nummers dan reken je uit dat hij met een hoek van 110graden (ipv 90) nog ruim 94% van zijn max remdruk overhoud
niet echt iets om je zorgen over te maken lijkt me |(

En als je ook nog wat verstand had van mechanica dan had je gezien dat de overstrekte hoek op de doehetzelf fiets een kortere hefboom oplevert, en dus een GROTERE remkracht.
Je oefent namelijk geen kracht uit op het uiteinde van de hefboom om een moment te veroorzaken in het draaipunt, maar precies andersom. Zeg maar omgekeerde hefboomwerking.

En nog iets: verder voorbij het draaipunt wordt de werking steeds progressiever: maw: je hebt een steeds grotere verplaatsing van je rempedaal nodig voor eenzelfde verplaatsing van je remzuigers. Naarmate je harder remt wordt je dus sterker en kun je je remkracht beter doseren.
(Zak anders maar eens door je knieeen voor het begrip, dan voel je misschien wat ik bedoel)
Best een elegante bijkomstigheid eigenlijk. Misschien willen we dat eigenlijk allemaal wel...

Denk er maar eens over na, en wees wat aardiger tegen elkaar kee ? O-
 
Het is al goed hoor, hij zal vast wel remmen :P .

Net de stofringetjes voor m\'n NSR voorwiel binnengekregen en nu zat ik zo eens te kijken, maar als ik het kmtelleropneemding voor m\'n NX wat afdraai, het wormwieltje daarin ietsje afdraai en 1 vd afstandsbusjes even wat afdraai (het gaat hier om 1 milimeter ofzo).
En dan zou het (theoretisch...) moeten werken.

Maar mn digitellertje heb ik ook al en het lichtje komt woensdag binnen als het goed is (gewoon zo\'n sigma tellertje en lichtje).
Naja, hopelijk zondag weer rijden :) .

Als ik na zondag niks meer laat horen zal er wel iets misgegaan zijn :+ .
 
"een kortere hefboom oplevert, en dus een GROTERE remkracht."
"Zeg maar omgekeerde hefboomwerking."

Ik heb je bericht 15x opnieuw gelezen, maar ik blijf het niet snappen. Een kortere hefboom, levert een grotere kracht. Sorry hoor, maar daar kom ik echt niet bij. De hefboomwet luid voor zover ik weet nog altijd:

M1 + M2 = 0 waarbij M = F x r

Dat wil zeggen: moment = arm x kracht, dus hoe langer de arm bij dezelfde kracht, hoe groter het moment uiteindelijk, en niet andersom. Of zit ik nu helemaal verkeerd met wat jij bedoeld??? :? :? :? :? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan