*O* de vreugde van het motorrijden

california dreaming

MF veteraan
15 mei 2007
4.639
0
Soms als ik op de motor zit, overvalt mij een diepe vreugde. Ik ben dan erg blij dat ik leef, dat ik gezond ben en dat ik dit mag doen.

Nu zou ik mij niet zijn als ik daar niet over na ging denken. Waar komt dat vandaan, die vreugde?

Volgens de bekende pyscholoog Piet Vroon, die ook motorrijder was, is dat vanwege het feit dat je op de motor de buitenlucht ruikt.

Dat lijkt mij wat prozaisch.

Het moet toch dieper gaan dan dat?

Waar komt volgens jullie de vreugde van het motorrijden vandaan?
 
Soms als ik op de motor zit, overvalt mij een diepe vreugde. Ik ben dan erg blij dat ik leef, dat ik gezond ben en dat ik dit mag doen.

Nu zou ik mij niet zijn als ik daar niet over na ging denken. Waar komt dat vandaan, die vreugde?

Volgens de bekende pyscholoog Piet Vroon, die ook motorrijder was, is dat vanwege het feit dat je op de motor de buitenlucht ruikt.

Dat lijkt mij wat prozaisch.

Het moet toch dieper gaan dan dat?

Waar komt volgens jullie de vreugde van het motorrijden vandaan?
adrealine...and lots of it })
 
Soms als ik op de motor zit, overvalt mij een diepe vreugde. Ik ben dan erg blij dat ik leef, dat ik gezond ben en dat ik dit mag doen.

Nu zou ik mij niet zijn als ik daar niet over na ging denken. Waar komt dat vandaan, die vreugde?

Volgens de bekende pyscholoog Piet Vroon, die ook motorrijder was, is dat vanwege het feit dat je op de motor de buitenlucht ruikt.

Dat lijkt mij wat prozaisch.

Het moet toch dieper gaan dan dat?

Waar komt volgens jullie de vreugde van het motorrijden vandaan?

Dat is het gevoel van vrijheid.
 
Wij mensen zijn gek op snelheid, dat zit in onze genen. Daarom vinden we een achtbaan ook zo leuk.
 
En je bent buiten, je komt ergens, je hebt geen kooi om je heen zoals in de auto, je blik rijkt veel wijder en verder..
 
Ik denk dat het te maken heeft met gewaardwording.
Als je in een auto zit, zit je ergens binnen. Op de motor zit je echt in de buitenlucht en kan je meer dingen waarnemen.
Je kan dingen zien, ruiken, voelen
Je kan ook meer dingen zien, en je reukorgaan wordt ook meer geprikkeld dan bij op een fiets.Dat heeft te maken met de concentratie van geuren.

Verder heeft ook de controle een invloed. Als je motorrijd dan kan je ervoor kiezen om naar rechts te gaan. Door het in een bocht hangen krijg je ook gelijk feedback van je keuze.
Je merkt niet alleen het gevolg van je keuze ( een ander zicht), maar ook het maken van je keuze ( het in een bocht hangen).

PS: aan bovenstaande mening kunnen geen rechten worden ontleend :P
 
ik denk ook het buiten zijn, en het voorbij trekkende landschap. Maar ook het gemak om te versnellen en een bocht echt lekker door te sturen.

Als de zon er bij schijnt wordt ik pas echt blij *O*

misschien ook wel de ruimte van breed asfalt :)
 
Laatst bewerkt:
Ligt ook een beetje aan je rijstijl, maar idd ,

De adrenaline, het een worden met een machine, euforisch gevoel, en ik denk ook heel belangrijk : Het gevoel van vrijheid!
 
Ik was vanmorgen opde A9 niet zo blij dat ik de buitenlucht kon ruiken hoor....
(Op het moment dat ik achter een diesel reet waarvan de roetpluim uit de auto groter was dan de SUV waar het uit kwam.... Uiteraard heeft dat niet lang geduurd)
 
ik ben wel geintereseerd :Y

:^ Lijkt mij inderdaad ook wel leuk om te lezen.
De adrenalinekick en het gevoel van vrijheid speelt zeker een rol.

Ik heb het zeker de eerste jaren best spannend gevonden (dat is het eigenlijk nog steeds, omdat het toch redelijk risicovol is) om de snelweg op te gaan.
Filerijden is bv ook best een uitdaging om hier zonder kleerscheuren door te komen.

Vraag dit aan een beginnend motorrijder, die voor het eerst file gaat rijden, dan weet je zeker dat die dan een gigantische adrenalinekick heeft.

Als ik uit een heftige achtbaan kom heb ik ook zo'n YES gevoel van dat was heftig/ spannend, maar wel heel leuk!
 
Ik bijna, dus zou een gooi kunnen doen.

De twee hoofdzaken zijn het opzoeken van grenzen, wat zorgt voor adrenaline, en het gevoel van vrijheid wat een soort euforie afgeeft.

Mocht er behoefte zijn aan een pagina's lange verkeerspsychologische onderbouwing dan hoor ik het wel O-)

:Y

Vind ik altijd wel interessant om te lezen.


Aan de ene kant is er geen mooier gevoel dan een zonnetje en een lege, open weg waar je het gas lekker kan opentrekken. :] Aan de andere kant blijft het knagen dat er ergens een agent kan staan die het allemaal (rijbewijs) van je af kan pakken ;(

Bij elkaar opgeteld zorgt dat dus voor twee keer zoveel adrenaline :')
 
Laatst bewerkt:
Offtopic:
Op het moment dat ik achter een diesel reet

Freudiaanse verspreking? ;)

Ontopic:
Eigenlijk geen idee of daar een wetenschappelijke onderbouwing voor is. Ik ben ook regelmatig erg blij met de dingen die ik heb en sta daar dan ook even bij stil (vriendin, goede gezondheid, woning, motor, auto etc.). Als je hierbij stilstaat op het moment dat je lekker een stukje aan het rijden bent is het inderdaad een optelsom van dit 'stilstaan bij' en de extra stimuli als gevolg van het motorrijden (rijwind, gevoel van vrijheid / snelheid, buitenlucht).

Hetzelfde zou je misschien kunnen overkomen als je lekker in de tuin zit met een biertje, zonnetje op je gezicht en je hoort de vogeltjes fluiten, je waterval kletteren en je vriendin die bitterballen voor je aan het frituren is.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het nou is omdat je geen tijd hebt voor andere zaken als je aan het rijden bent of omdat je totaal niet bezig bent met andere zaken. Het moment dat bij mij die butsmuts opgaat denk ik maar aan één ding en dat is rijden en dat doe ik dan ook. :]

'k heb trouwens geen idee of dit wat toevoegt :? , in gedachten was ik al weer weg namelijk ;)
 
Daarom vinden we een achtbaan ook zo leuk.
ik heb een gruwelijke pesthekel aan achtbanen (grote hoogtes bij rotsklimmen daarentegen... :+)

ik denk de contact met de buitenlucht, het gemak waarmee je een motor omlegt en het totale gevoel van controle
 
Offtopic:Freudiaanse verspreking? ;)

Ontopic:
Eigenlijk geen idee of daar een wetenschappelijke onderbouwing voor is. Ik ben ook regelmatig erg blij met de dingen die ik heb en sta daar dan ook even bij stil (vriendin, goede gezondheid, woning, motor, auto etc.). Als je hierbij stilstaat op het moment dat je lekker een stukje aan het rijden bent is het inderdaad een optelsom van dit 'stilstaan bij' en de extra stimuli als gevolg van het motorrijden (rijwind, gevoel van vrijheid / snelheid, buitenlucht).

Hetzelfde zou je misschien kunnen overkomen als je lekker in de tuin zit met een biertje, zonnetje op je gezicht en je hoort de vogeltjes fluiten, je waterval kletteren en je vriendin die bitterballen voor je aan het frituren is.

:Y Conclusie, het zijn de kleine dingen die het m doen, dingen die we vaak 'gewoon' vinden..
 
Soms als ik op de motor zit, overvalt mij een diepe vreugde. Ik ben dan erg blij dat ik leef, dat ik gezond ben en dat ik dit mag doen.

Nu zou ik mij niet zijn als ik daar niet over na ging denken. Waar komt dat vandaan, die vreugde?

Volgens de bekende pyscholoog Piet Vroon, die ook motorrijder was, is dat vanwege het feit dat je op de motor de buitenlucht ruikt.

Dat lijkt mij wat prozaisch.

Het moet toch dieper gaan dan dat?

Waar komt volgens jullie de vreugde van het motorrijden vandaan?

Motorrijden dwingt alle gedachten in je hoofd in de slaapstand. Zeker als je op leuke bochtige weggetjes rijdt moet je je kop erbij houden en wordt je één met de motor waar je op rijdt, je bestuurd de motor niet meer door middel van nadenken, maar intuïtief, op je gevoel.
Geen enkel ander voertuig kun je zo op je gevoel besturen, geen ander voertuig reageert alsof het een deel van jezelf is. Je "voelt" de weg onder je omdat de motor heel direct reageert op de ondergrondgesteldheid, je kunt met je evenwicht en je zit de motor heel excact de bochten in sturen, waar jij naar kijkt, rijdt de motor naartoe.

Zo intens zit motorrijden met je gevoel en menselijke reflexgedrag verbonden dat het op dat soort momenten, als alles even klikt, het verleden en de toekomst laat wegvallen, je hoofd leegmaakt en alle focus inzet op het NU, de enige vaste factor in je bestaan.

In het nu zijn heel even alle variabelen gestold tot een tastbare realiteit. En deze realiteit beseffen we eigenlijk nooit echt, we zijn altijd bezig met toekomst en verleden, maken ons druk om angsten, geloofsovertuiging, ziekten, geld, promotie, trauma's en belevingen enz, maar nooit, behalve dan, ben je je volledig bewust van het "NU"

Op die mooie ritten valt alles weg, je zorgen en verdriet, je wensen, je besef van bezittingen en tijd, aanzien en status, alles.
Je bent alleen nog maar en je leeft enkel op basis van je gevoel als reactie op het nu.
Heel puur, heel ongecompliceert..

Zo ervaar ik het een beetje als het allemaal even precies goed zit..
 
Terug
Bovenaan Onderaan