O-ring, X-ring, Z-ring... wat is het verschil?

RommelD

Die hard MF'er
22 jun 2004
423
0
Bremen
Voor mijn fireblade uit 1997 wil ik een nieuwe ketting kopen. Alleen ik dacht altijd dat ik een O-ring ketting moest hebben.

Alleen bij de verschillende webwinkels komt telkens de X-ring uit de bus:

DID kettingset

Type ketting: 525HV
Kwaliteit: O-ring hyper versterkt
Aantal schakels: 108
Voortandwiel: 16
Achtertandwiel: 42

De DID Premium X-ring VM serie is de absolute top in motorfiets kettingen: Door ontwikkeling van deze X-ring ketting in 1997 heeft DID een voorsprong genomen op de concurrentie. Een ingenieuze X-ring met afgeronde kanten zorgt voor een optimale bescherming van de ketting. In combinatie met geharde pennen en de unieke ZJ ‘holle’ klinkschakel staat deze ketting garant voor minder slijtage en dus een langere levensduur. Een zelfsmerende ketting heeft afgesloten bussen door middel van een O of X ring, waardoor het vet in de ketting blijft. Deze smering is alleen inwendig en smeert de raakvlakken met de tandwielen niet. Ook een O- of X-ring ketting moet, afhankelijk van het gebruik, van tijd tot tijd gereinigd en gesmeerd worden. Dit zorgt uiteraard voor een nog langere levensduur van ketting en tandwielen!



Mijn vraag is nu: Wat is het verschil tussen een O-ring en een X-ring ketting?
En doe ik er goed aan om deze X-ring ketting te kopen van DID? :?
 
heel simpel de X ring is een X ring, dus als doorsnede een X (eigenlijk meer een + ) de O ring is in de voorsnee gewoon rond

:^

full


Dit is dus zo'n ringetje (X ring in dit geval)

Van de EK site:

What’s the difference between O-rings and EK’s Quadra-X Ring seals?

Both offer perfectly adequate sealing to contain the grease between the pins and bushings, and to keep contaminants out. But the disadvantage of O-rings versus non-sealed chains is increased friction, caused by the sideplates rubbing against the rubber seals. That’s why racers often opt for non-sealed chains, even though it means they have to replace their chains more frequently.

EK invented the O-ring chain for motorcycles back in 1974, but we’ve improved on our invention with the revolutionary Quadra-X Ring seal. The Quadra-X Ring reduces friction by as much as 40 percent, thanks to its smaller contact area. Yet it offers even better sealing than a conventional O-ring, because it has twice as many contact points between the ring and sideplates. It’s the optimal combination of maximum sealing protection with minimum friction. Bench tests show that EK Quadra-X Ring chains last 50 percent longer than standard O-ring chains.
rings.jpg
 
de ring in de ketting heeft twee doelen, vet inhouden en vuil erbuiten. te x ring heeft twee contact punten, de ene houd het vuil eruit, de binneste het vet erin.( twee contact punten) de o ring is goed genoeg, maar in een land als nederland moet je er wel voor zorgen dat je je ketting schoon houd en vaak genoeg invet als hij warm is. elke 500 km zomers, veel vaker swinters of als het regent. en het vet gaat op de binnen kant van de ketting zodat het naar buiten wordt gegooid door de snelheid.
Voor mijn fireblade uit 1997 wil ik een nieuwe ketting kopen. Alleen ik dacht altijd dat ik een O-ring ketting moest hebben.

Alleen bij de verschillende webwinkels komt telkens de X-ring uit de bus:

DID kettingset

Type ketting: 525HV
Kwaliteit: O-ring hyper versterkt
Aantal schakels: 108
Voortandwiel: 16
Achtertandwiel: 42

De DID Premium X-ring VM serie is de absolute top in motorfiets kettingen: Door ontwikkeling van deze X-ring ketting in 1997 heeft DID een voorsprong genomen op de concurrentie. Een ingenieuze X-ring met afgeronde kanten zorgt voor een optimale bescherming van de ketting. In combinatie met geharde pennen en de unieke ZJ ‘holle’ klinkschakel staat deze ketting garant voor minder slijtage en dus een langere levensduur. Een zelfsmerende ketting heeft afgesloten bussen door middel van een O of X ring, waardoor het vet in de ketting blijft. Deze smering is alleen inwendig en smeert de raakvlakken met de tandwielen niet. Ook een O- of X-ring ketting moet, afhankelijk van het gebruik, van tijd tot tijd gereinigd en gesmeerd worden. Dit zorgt uiteraard voor een nog langere levensduur van ketting en tandwielen!



Mijn vraag is nu: Wat is het verschil tussen een O-ring en een X-ring ketting?
En doe ik er goed aan om deze X-ring ketting te kopen van DID? :?
 
Als ik het zo goed lees is dus een X ring eigenlijk beter als een O ring ketting.

Alleen een X ring ketting gaat minder km's mee? Of valt dit mee?
En worden nu tegenwoordig nog O ring kettingen gebruikt voor sportmotoren op de weg of zijn deze helemaal vervangen door X ring kettingen? Dit om mijn motivatie om een X ring ketting te kopen voor mijn motor kracht bij te zetten.
 
Als ik het zo goed lees is dus een X ring eigenlijk beter als een O ring ketting.

Alleen een X ring ketting gaat minder km's mee? Of valt dit mee?
En worden nu tegenwoordig nog O ring kettingen gebruikt voor sportmotoren op de weg of zijn deze helemaal vervangen door X ring kettingen? Dit om mijn motivatie om een X ring ketting te kopen voor mijn motor kracht bij te zetten.

Iemand?
 

Ik had er ook nog nooit van gehoord.
Maar het klinkt aannemelijk dat de x meer vuil buiten en vet binnen houd.

Daardoor zal de ketting misschien iets minder hard slijten.

Maar of dat nou veel is betwijfel ik.
Als het prijsverschil groot is zo ik voor de goedkoopste gaan.

Voor je veiligheid maakt dat ringetje niks uit, want dat bepaald niet de sterkte van je ketting.
 
Volgens mij heb je ook meer kans op wrijving met een Xring, ze vervormen altijd en dan krijg je 4 vlakken in aanraking. Bovendien zijn die dunnen vlakjes kwetsbaarder.
Ik heb een keer iemand een sterk argument horen zeggen over het grote nadeel van de x-ring. Kan er alleen ff niet meer opkomen....
 
X ringen zijn minder kwetsbaar voor vuil en beschadigen daardoor minder snel: het vet blijft langer binnen de ketting en gaat langer mee. Als je een automatische ketting druppelaar gebruikt dan blijft de ketting vanzelf een stuk schoner en is het voordeel van een X ring ketting wat minder evident.
 
Terug
Bovenaan Onderaan