O-ringen ketting stuk, vervangen of goed op letten?

Timson

Die hard MF'er
11 mrt 2007
365
1
Zoetermeer
Ik ging vandaag na mijn vakantie in Schotland met de motor mijn ketting weer eens goed reinigen en smeren, en kwam toen dit tegen:

LeFmAO8.jpg


LC7Mt4W.jpg


64hGvv9.jpg


ySlXspH.jpg


Nu smeer ik mijn ketting niet altijd even trouw, maar maak hem in ieder geval eens in de zoveel tijd grondig schoon. Dit doe ik dan met een motorketting borstel, is dit verkeerd?

De ketting is erop gegaan bij +-18k en ik sta nu op +-25k.

Ik moet er wel bij zeggen dat na montage de ketting een raar geluid maakte, wat naar alle waarschijnlijkheid te maken had met mijn achtervering die veel en veel te zacht stond, waardoor mijn ketting alle klappen ving.

Is hier nog mee door te rijden of moet ik hem gewoon voor alle zekerheid toch vervangen?
 
Tis ook wel lekker makkelijk onrust stoken op deze manier,
:^

zonder uberhaupt de ketting te zien zoals die er op t laatst af kwam _O-
De ketting zelf is nog in redelijke staat, net als het achtertandwiel. Ik durf te geloven, als ik nu enkel het voortandwiel had vervangen, de ketting nog een goede 15.000km verder kon. Maar daar had ik geen zin in, gewoon, alles vervangen.

Hij rijdt als een oud dametje.Wie weet heeft hij daarom geluk.
Ik rijd rustig idd, maar nu ook weer niet als een oud wijf.
Ik kon met dit tandwiel/ketting nog goed doortrekken aan een verkeerslicht wanneer het groen wordt. Rustig rijden doe ik wel, maar bij een verkeerslicht ben ik altijd eerste weg, ook wanneer jonge snotneus met rijke pappa's Porsche naast mij staat.

Jij begon hè
🎼 Klein klein kleutertje, 🎵 wat doede gij in mijnen hof ... 🎵

Dit is iets wat veel eerder zal voorkomen dan een gebroken ketting.
 
Alsof dat zo snel kapot vliegt 🤣
Te veel films gezien zeker 😁


Dat zijn ze ook.
Maar wij doen gewoon niet aan verspilling :P
Wij hadden hier vroeger een nogal eigenwijze forumgebruiker zitten met de naam Cobra (of zoiets). En ja, we hebben nog steeds eigenwijze gebruikers alhier, daar ben ik er een van....
Maar goed, die Cobra wist alles beter, kon alles beter, en naam vrijwel nooit iets van een ander aan.
Een van die onderwerpen ging over zijn ketting, waarvan hij van mening was dat die nog veel langer mee zou kunnen.
Een paar weken later postte hij hier een filmpje gemaakt door zijn maat die achter hem reed toen zijn ketting van de motor afvloog, en bijna zijn maat raakte.
Ik heb geen zin om het precieze verhaal en het filmpje op te gaan zoeken, maar het moet nog in de krochten van MF aanwezig zijn....
 
Alsof dat zo snel kapot vliegt 🤣
Te veel films gezien zeker 😁
Nee, geen films , maar wel zelf 2x meegemaakt, en dat waren geen zware motoren, een XT500 en en RGV250.
En ook als motorfiets monteur het nodige gezien, incl een groot gat in het carter, en een zwaar beschadigde achterbrug.
Het kan goed gaan, maar ook goed mis gaan.
 
Ik kon met dit tandwiel/ketting nog goed doortrekken aan een verkeerslicht wanneer het groen wordt. Rustig rijden doe ik wel, maar bij een verkeerslicht ben ik altijd eerste weg, ook wanneer jonge snotneus met rijke pappa's Porsche naast mij staat.
Snel optrekken deed ik toen ook met mijn XT500, en juist op dat moment brak de ketting.
 
Ik heb wel het idee dat de kettingen van tegenwoordig veel beter zijn
Toen ik nog speedway deed moest ik met een nieuwe ketting vrijwel meteen spannen,nu met een nieuwe did ketting op mijn superduke hoef ik helemaal niet na te spannen
 
Ik heb wel het idee dat de kettingen van tegenwoordig veel beter zijn
Toen ik nog speedway deed moest ik met een nieuwe ketting vrijwel meteen spannen,nu met een nieuwe did ketting op mijn superduke hoef ik helemaal niet na te spannen
Mijn laatste Duc heb ik toen 6000km mee gereden voordat ik de ketting ietsje moet bijstellen.
Ik denk dat het eerder aan de eenzijdige ophanging ligt dan aan de ketting, bij zo'n ophanging kan je nooit de
uitlijning scheef zetten.
 
Mijn laatste Duc heb ik toen 6000km mee gereden voordat ik de ketting ietsje moet bijstellen.
Ik denk dat het eerder aan de eenzijdige ophanging ligt dan aan de ketting, bij zo'n ophanging kan je nooit de
uitlijning scheef zetten.
Ik doe de uitlijning altijd behoorlijk precies,ik kan mij ook niet voorstellen dat de ketting daardoor veel meer rekt.
Wat we van toepassing zou kunnen zijn is dat bij speedway veel graffel op de ketting komt waardoor de boel veel meer slijt
 
Ik doe de uitlijning altijd behoorlijk precies,ik kan mij ook niet voorstellen dat de ketting daardoor veel meer rekt.
Wat we van toepassing zou kunnen zijn is dat bij speedway veel graffel op de ketting komt waardoor de boel veel meer slijt
In jou geval wel, maar je moet er niet vanuit gaan dat merktekens op achterbruggen ook altijd kloppen.
Verder zijn er natuurlijk nog veel meer factoren waardoor een ketting slijt, je heb mensen die relatief vrij kort met een
ketting doen, maar ook die meer dan het dubbele er mee doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan