O-ringen ketting stuk, vervangen of goed op letten?

Timson

Die hard MF'er
11 mrt 2007
365
1
Zoetermeer
Ik ging vandaag na mijn vakantie in Schotland met de motor mijn ketting weer eens goed reinigen en smeren, en kwam toen dit tegen:

LeFmAO8.jpg


LC7Mt4W.jpg


64hGvv9.jpg


ySlXspH.jpg


Nu smeer ik mijn ketting niet altijd even trouw, maar maak hem in ieder geval eens in de zoveel tijd grondig schoon. Dit doe ik dan met een motorketting borstel, is dit verkeerd?

De ketting is erop gegaan bij +-18k en ik sta nu op +-25k.

Ik moet er wel bij zeggen dat na montage de ketting een raar geluid maakte, wat naar alle waarschijnlijkheid te maken had met mijn achtervering die veel en veel te zacht stond, waardoor mijn ketting alle klappen ving.

Is hier nog mee door te rijden of moet ik hem gewoon voor alle zekerheid toch vervangen?
 
8 of 9 keer smeren met een bus kettingspray? Sproei je dan je hele motor onder?

Ik gebruik deze van Eurol, gaat ongeveer 500 km mee, en ik kan wel vaker dan 8a9 keer smeren met een bus.


Die is inderdaad prima! Goedkoper dan de concurrentie, en ook vetter. Zorgt wel voor een vuile velg, is mijn ervaring. S100 doet dat minder, maar die kan slechter tegen regen.

Met deze natte pekelomstandigheden smeer ik dagelijks, anders is de ketting zo bruin.
 
8 of 9 keer smeren met een bus kettingspray? Sproei je dan je hele motor onder?


Die is inderdaad prima! Goedkoper dan de concurrentie, en ook vetter. Zorgt wel voor een vuile velg, is mijn ervaring. S100 doet dat minder, maar die kan slechter tegen regen.

Met deze natte pekelomstandigheden smeer ik dagelijks, anders is de ketting zo bruin.
100ml per busje ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
8 of 9 keer smeren met een bus kettingspray? Sproei je dan je hele motor onder?


Die is inderdaad prima! Goedkoper dan de concurrentie, en ook vetter. Zorgt wel voor een vuile velg, is mijn ervaring. S100 doet dat minder, maar die kan slechter tegen regen.

Met deze natte pekelomstandigheden smeer ik dagelijks, anders is de ketting zo bruin.
100ml per busje ;)
Met de oude S100 smeer ik 11 keer.
Met de S100 2.0 slechts 8 a 9 keer idd.
En die zijn 400ml.

Ik draai het wiel handmatig door (middenbok), spuit zorgvuldig terwijl ik het vet tussen de plaatjes en busjes zie intrekken. Eens helemaal rond, draai ik het wiel iets sneller door, zodat de ketting een kleine 10tal keer doordraait, en dan doe ik hetzelfde een tweede keer. Dan zie je het vet er weer tussen kruipen maar minder. Je ziet het dan als het ware "opgevuld" worden.
 
Dan doe je er ook teveel op, 1x rond is voldoende.

Bij een o- ring of x-ring ketting komt er geen vet tussen de plaatjes en busjes, daar zit namelijk een o-ring ;)
 
Dan doe je er ook teveel op, 1x rond is voldoende.

Bij een o- ring of x-ring ketting komt er geen vet tussen de plaatjes en busjes, daar zit namelijk een o-ring ;)
Even terug kijken waar dit topic precies over gaat, over verdwijnende ringetjes namelijk ;)

Maar het kan best zijn dat ik er ietwat teveel op doe idd. Maar beter teveel dan te weinig toch?

Maar aangezien ik het vet er bij de "tweede ronde" ook nog zie tussen trekken zal het nog niet overdreven teveel zijn denk ik toch?
 
Ik ben van mening dat je beter wat vaker een klein beetje moet smeren dan af en toe veel, maar ik kan dit niet staven met een extreem lange levensduur van de ketting. Verdwenen o-ringen heb ik nog nooit gehad in 700.000 km.
 
Even terug kijken waar dit topic precies over gaat, over verdwijnende ringetjes namelijk ;)

Maar het kan best zijn dat ik er ietwat teveel op doe idd. Maar beter teveel dan te weinig toch?

Maar aangezien ik het vet er bij de "tweede ronde" ook nog zie tussen trekken zal het nog niet overdreven teveel zijn denk ik toch?

Teveel is niet goed, trekt alleen maar meer vuil aan.
En als je het vet tussen de plaatjes en rollen ziet trekken zijn de o-ringetjes weg, of je ziet iets anders.
 
Met de oude S100 smeer ik 11 keer.
Met de S100 2.0 slechts 8 a 9 keer idd.
En die zijn 400ml.

Ik draai het wiel handmatig door (middenbok), spuit zorgvuldig terwijl ik het vet tussen de plaatjes en busjes zie intrekken. Eens helemaal rond, draai ik het wiel iets sneller door, zodat de ketting een kleine 10tal keer doordraait, en dan doe ik hetzelfde een tweede keer. Dan zie je het vet er weer tussen kruipen maar minder. Je ziet het dan als het ware "opgevuld" worden.
50 ml per kettingsmeerbeurt, wow.
Ik heb een bus van 400ml en doe er wel 30-40 smeerbeurten mee... (1x elke 400km of in de regen 1x per 200km)
 
Als de rollers beginnen te glimmen dan wordt mijn ketting ingespoten met S100....geen idee hoeveel kilometer dat is maar het zal ergens tussen de 500-1000 liggen. En ongeveer 2 keer per seizoen maak ik de ketting schoon/spannen met wasbenzine; krukje erbij en oude t-shirt voor het afnemen. Ben een mooi weer rijder...

Verder let ik niet zo op de ketting....dat doet de motorzaak tijdens onderhoud... :+
 
Als de rollers beginnen te glimmen dan wordt mijn ketting ingespoten met S100....geen idee hoeveel kilometer dat is maar het zal ergens tussen de 500-1000 liggen. En ongeveer 2 keer per seizoen maak ik de ketting schoon/spannen met wasbenzine; krukje erbij en oude t-shirt voor het afnemen. Ben een mooi weer rijder...

Verder let ik niet zo op de ketting....dat doet de motorzaak tijdens onderhoud... :+
Motorzaak ? :+
 
Een fuel primer bulb...
....werkt voor mij perferct!
Doet ie het nog goed?
Dit leek mij ook een briljant systeem, heb het een jaar of twee geleden geprobeerd.

Werkte op het eerste gezicht goed, alleen bleef de olie uit het laatste deel van de leiding vaak nog wat nadruppelen waardoor er een klein plasje onder de motor kwam. Een paar weken later was het rode "terugslagklepje" in de fuel primer losgekomen waardoor het bolletje niet meer werkte. Niks aan de hand dacht ik, want ik had een verpakking van vijf bolletjes gekocht! Dus het defecte bolletje vervangen door een ander. Maar kort daarop weer hetzelfde probleem. Ik gebruikte 10W40 motorolie als smeermiddel. Lag het aan de olie of had ik een slechte serie bolletjes?

Uiteindelijk was ik klaar met het experimenteren en ben ik geswitched naar een OSCO icm kettingzaagolie. :t
 
Als de rollers beginnen te glimmen dan wordt mijn ketting ingespoten met S100....geen idee hoeveel kilometer dat is maar het zal ergens tussen de 500-1000 liggen. En ongeveer 2 keer per seizoen maak ik de ketting schoon/spannen met wasbenzine; krukje erbij en oude t-shirt voor het afnemen. Ben een mooi weer rijder...

Verder let ik niet zo op de ketting....dat doet de motorzaak tijdens onderhoud... :+
Je smeert te weinig.
En schoonmaken is onnodig (of je moet offroad-rijden).

Klanten die op deze manier met hun ketting omgaan zorgen bij ons voor extra omzet, dus ik ga er ook niet over klagen.... :+
 
Volgens mijn is mijn ketting ook kapot. Ik zie ook op een paar plaatsen van die zwarte draadjes uitsteken.

Ik heb ook een paar keer te laat gesmeerd.
Dit is mijn derde ketting met 52000km op de klok.
 
Volgens mijn is mijn ketting ook kapot. Ik zie ook op een paar plaatsen van die zwarte draadjes uitsteken.
Fotootje?
Ik heb ook een paar keer te laat gesmeerd.
Dit is mijn derde ketting met 52000km op de klok.
Waw!!! 52.000km per ketting? Of de derde ketting in een tijdspanne van 52.000km?
Ik denk dat mijn ketting nog niet helemaal op is, maar veel langer rijden is me toch te riskant.
Net nog gekeken naar mijn precieze km stand, is 69.425km, dus nog 575km te gaan, dan heeft de ketting 40.000km meegegaan. Nooit eerder zo lang gedaan denk ik.
Ik heb van al mijn motoren excell files, daar kan ik dat in terug vinden, maar van de eerste 4 of 5 motoren is de extensie veranderd in iets anders, en kan ze niet meer openen. Moet ik eens in het "computertopic" navragen.
Maar anderzijds, met 40.000km ben ik best tevreden, gezien ik in alle weersomstandigheden rijd.
Je smeert te weinig.
En schoonmaken is onnodig (of je moet offroad-rijden).
Schoonmaken heb ik met deze ketting, en de vorige ketting nooit gedaan. Om de reden dat je opnoemt.
Smeren doe ik elke tankbeurt (ongeveer, dus tussen 500 en 550 km).
Bij slecht weer bekijk ik het regelmatiger, om tijdig te smeren en dus te vermijden dat de rolletjes gaan blinken en "rammelen".
Op de bussen S100 2.0 staat, smeren uiterlijk na 1.000km. Nou, zelfs bij enkel droog weer betwijfel ik of de rolletjes dan niet allang droog staan. Nou ja, er staat dan ook op "uiterlijk", en niet "pas op 1000km".
 
Doet ie het nog goed?
Dit leek mij ook een briljant systeem, heb het een jaar of twee geleden geprobeerd.

Werkte op het eerste gezicht goed, alleen bleef de olie uit het laatste deel van de leiding vaak nog wat nadruppelen waardoor er een klein plasje onder de motor kwam. Een paar weken later was het rode "terugslagklepje" in de fuel primer losgekomen waardoor het bolletje niet meer werkte. Niks aan de hand dacht ik, want ik had een verpakking van vijf bolletjes gekocht! Dus het defecte bolletje vervangen door een ander. Maar kort daarop weer hetzelfde probleem. Ik gebruikte 10W40 motorolie als smeermiddel. Lag het aan de olie of had ik een slechte serie bolletjes?

Uiteindelijk was ik klaar met het experimenteren en ben ik geswitched naar een OSCO icm kettingzaagolie. :t
Doet het bij mij nog goed. Ook ik heb een serie van 5 gekocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Zo, gisteren de hele handel vervangen.
Achtertandwiel zag er nog redelijk uit:
20200114_134247.jpg



Voortandwiel was merkbaar verder heen. Nog nooit eerder zulk een verschil gehad:
20200114_131107.jpg



Als ik dat zo zie had het nog 5.000km kunnen wachten, al zou dat krap zijn.
En ach, na 40.000km is het wel goed geweest :t
Ik had trouwens het gevoel dat de ketting verder heen was dan de tandwielen, wat door het ontbreken van (bijna?) alle X-ringetjes wel logisch lijkt, dus vervanging was eigenlijk wel op zijn plaats.

De oude ketting breken met de pons lukte mij niet goed (wellicht deed ik wat verkeerd), en mijn ongeduld deed me dus maar weer naar de Dremel grijpen :+

Klinken van de Afam ketting met mijn DID tool ging dan weer wel, zonder problemen :t

Mijn post met smeerbeurten (en bewuste mishandelingen :+ ) van mijn vorige ketting, op pagina 5, werk ik later wel weer bij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, gisteren de hele handel vervangen.
Achtertandwiel zag er nog redelijk uit:
Bekijk bijlage 1458159


Voortandwiel was merkbaar verder heen. Nog nooit eerder zulk een verschil gehad:
Bekijk bijlage 1458160


Als ik dat zo zie had het nog 5.000km kunnen wachten, al zou dat krap zijn.
En ach, na 40.000km is het wel goed geweest :t
Ik had trouwens het gevoel dat de ketting verder heen was dan de tandwielen, wat door het ontbreken van (bojna?) alle X-ringetjes wel logisch lijkt, dus vervanging was eigenlijk wel op zijn plaats.

De oude ketting breken met de pons lukte mij niet goed (wellicht deed ik wat verkeerd), en mijn ongeduld deed me dus maar weer naar de Dremel grijpen :+

Klinken van de Afam ketting met mijn DID tool ging dan weer wel, zonder problemen :t

Mijn post met smeerbeurten (en bewuste mishandelingen :+ ) van mijn vorige ketting, op pagina 5, werk ik later wel weer bij.
Slijptol of dikke betontang. Laatste gebruik ik. Snelste zonder zooi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan