O-ringen ketting stuk, vervangen of goed op letten?

Timson

Die hard MF'er
11 mrt 2007
365
1
Zoetermeer
Ik ging vandaag na mijn vakantie in Schotland met de motor mijn ketting weer eens goed reinigen en smeren, en kwam toen dit tegen:

LeFmAO8.jpg


LC7Mt4W.jpg


64hGvv9.jpg


ySlXspH.jpg


Nu smeer ik mijn ketting niet altijd even trouw, maar maak hem in ieder geval eens in de zoveel tijd grondig schoon. Dit doe ik dan met een motorketting borstel, is dit verkeerd?

De ketting is erop gegaan bij +-18k en ik sta nu op +-25k.

Ik moet er wel bij zeggen dat na montage de ketting een raar geluid maakte, wat naar alle waarschijnlijkheid te maken had met mijn achtervering die veel en veel te zacht stond, waardoor mijn ketting alle klappen ving.

Is hier nog mee door te rijden of moet ik hem gewoon voor alle zekerheid toch vervangen?
 
Van 15/45 naar 18/42 betekent ook een ander ketting-effect. Bij accelereren zul je de achterkant te veel uit de vering trekken. Een beetje ant-squat is goed en dat wordt gerealiseerd door de standaard verhouding in combinatie met de vering en de locatie van de swingarmpivot t.o.v. de kettingwielen en swingarmlengte.
 
Van 15/45 naar 18/42 betekent ook een ander ketting-effect. Bij accelereren zul je de achterkant te veel uit de vering trekken. Een beetje ant-squat is goed en dat wordt gerealiseerd door de standaard verhouding in combinatie met de vering en de locatie van de swingarmpivot t.o.v. de kettingwielen en swingarmlengte.
Bij rustig rijden zal het effect minder zijn dan bij stoplichtsprintjes.
 
Vandaag een testrit gereden, en alles voelt heel goed aan :t

Máár, de 18/42 vertanding heb ik toch nog omgebouwd naar 17/42.
Ziehier voor meer uitleg, en scrol daar door naar de onderkopjes Motordekseltje aan het voortandwiel terug plaatsen, en Aangepaste vertanding opnieuw aanpassen.

Wie wil mag natuurlijk die gehele post doorlezen hoor, maar die is eeeeeerg lang :+
 
Wat een ontzettend goedkope manier om een beetje views te pakken met een semi lekker mokkel op leeftijd en een beetje decolleté.

Ze heeft er een nieuwe abonnee bij :+.
:9~ Doet ook bougies verwisselen, tanktasbevestigingsring bevestigen, werking van relais uitleggen.. En nog veel meer. Een Topwijf! Meestal moet je wel nog een keer inhoudelijk gaan kijken en luisteren. Tenminste: Ik wel..
 
Kosten?Gingen wel even mee.
O ring 520 voor race heeft ook best een aardige sterkte zoals vaak erbij vermeld ,weet niet hoe dat bij eentje zonder ringen is.
Tijdens 24u van LeMans werd er ook met een 520 o ring gereden en vrijwel niets te stellen aan ketting.
 
Vandaag heeft mijn ketting 40.000km gelopen. Er is nog steeds niet één X-ringetje kapot.

Wel de cover er eens afgehaald om het voortandwiel te controleren.

Op het achtertandwiel is weinig slijtage te zien. De ketting bijstellen gebeurt nog steeds met grote intervallen, en dan zelfs nog amper een kwartslagje. Het voortandwiel vertoont wel duidelijke slijtage, maar kan nog effe mee.

Of deze set de 50.000km haalt, durf ik niet te zeggen. Op 145.000km haal ik de boel nog eens open om nog eens te kijken. En dan zien we wel of het vervangen wordt, of dat ik nog door kan tot (1)50.000km
 
Vandaag heeft mijn ketting 40.000km gelopen. Er is nog steeds niet één X-ringetje kapot.

Wel de cover er eens afgehaald om het voortandwiel te controleren.

Op het achtertandwiel is weinig slijtage te zien. De ketting bijstellen gebeurt nog steeds met grote intervallen, en dan zelfs nog amper een kwartslagje. Het voortandwiel vertoont wel duidelijke slijtage, maar kan nog effe mee.

Of deze set de 50.000km haalt, durf ik niet te zeggen. Op 145.000km haal ik de boel nog eens open om nog eens te kijken. En dan zien we wel of het vervangen wordt, of dat ik nog door kan tot (1)50.000km

Je hebt waarschijnlijk een zeer behouden rijstijl.
 
zet nu een nieuw voortandwiel en ze zal nog langer mee gaan
Dat zou kunnen. Maar ik ben eerder het type om de gehele set samen te vervangen.

Ik denk ook niet dat bij vervangen van enkel het voortandwiel de ketting en achtertandwiel nog eens 40.000km mee gaan kunnen. En dan heeft het weinig zin in mijn ogen.
 
Een tandwiel vooraan kost bitter weinig, ennee het zal geen extra 40,000km opleveren, maar misschien wel 10,000 extra. Goegkope 10,000 denk ik dan zo stil in mijn hoofd
Je hebt een punt.

Om even meer in detail te treden, zo ziet mijn huidig voortandwiel eruit:
20220511_135200.jpg

Nog niet "op", maar dit tandwiel kan hooguit nog 10.000km mee. Maar ik kijk het op 145.000 sowieso nog eens na. De ketting is amper bijgesteld geweest. Ik stel mij nu enkel de vraag, of een nieuw voortandwiel nu wel matched met de reeds gesleten (maar nog niet op zijnde) ketting?

Achtertandwiel ziet er nu zo uit:
20220512_123017.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan