O-ringen ketting stuk, vervangen of goed op letten?

Timson

Die hard MF'er
11 mrt 2007
365
1
Zoetermeer
Ik ging vandaag na mijn vakantie in Schotland met de motor mijn ketting weer eens goed reinigen en smeren, en kwam toen dit tegen:

LeFmAO8.jpg


LC7Mt4W.jpg


64hGvv9.jpg


ySlXspH.jpg


Nu smeer ik mijn ketting niet altijd even trouw, maar maak hem in ieder geval eens in de zoveel tijd grondig schoon. Dit doe ik dan met een motorketting borstel, is dit verkeerd?

De ketting is erop gegaan bij +-18k en ik sta nu op +-25k.

Ik moet er wel bij zeggen dat na montage de ketting een raar geluid maakte, wat naar alle waarschijnlijkheid te maken had met mijn achtervering die veel en veel te zacht stond, waardoor mijn ketting alle klappen ving.

Is hier nog mee door te rijden of moet ik hem gewoon voor alle zekerheid toch vervangen?
 
Apart wat hierboven gebeurt, ik ben het nog niet eerder tegen gekomen.
Gebruiken jullie een aggresief reinigingsgoedje of iets? Iets anders dan normale kettingspray?

Ik gebruik al jaren DID kettingen van Jos Smits, laten we zeggen dat ik er 9 om heb gelegd in 5 jaar tijd (zowel voor mezelf als voor klanten). Nooit problemen mee gehad en altijd rond de 30.000 a 35.000 km vervangen.
 
Gebruik al jaren DID kettingen. Bestel ze ook bij Jos Smit. Gewoon de goedkoopste van DID die hij aan bied en bij de motor hoort.

Nooit problemen gehad.

Nooit schoongemaakt alleen bij elke tankbeurt even ingespoten.

Ketting spannen met de speling die in het boekje staat en meten zoals er in het boekje staat.
 
Gewoon kettingvet van S100.
Dat kettingvet gebruik ik ook.
Kuisen doe ik niet.
Smeren doe ik wel, en zeker ook wel voldoende.
30.000 a 35.000km, pakweg 80% woon-werk, en in weer en wind, óók als de wegen vol zout gestrooid liggen.
Als ik het zo zie, mag ik best tevreden zijn met het km-bereik dat ik haal, zelfs mét kapotte O-ringetjes*.

* O, X en Z ringetjes, allemaal verschillend. Wordt dikwijls allemaal O-ringetjes genoemd omdat men denkt dat de naam O-ring ontstaat uit het feit dat ze een cirkel vormen. Maar de naam O, X, of Z ring ontstaat door wat je ziet als je het ringetje doorknipt en naar de doorsnede vorm kijkt.
Maar dat maakt in dit topic eigenlijk niets uit


Eerder bedoelde ik niet dat Jos Smit niet goed is. Integendeel. Hij biedt immers ook andere types en merken aan hoor. En ik heb er alleen maar goede service van ondervonden. Geen argumenten om het leveren van een nieuwe ketting tegen te gaan, ik kreeg een heel vriendelijk mailtje terug dat hij contact ging opnemen met de leverancier van die ketringen. 2 of 3 dagen erna kreeg ik een al even vriendelijke mail dat de nieuwe ketting onderweg was, en ik de oude mocht terug sturen nadat ik ze gewisseld had.

@TS: ik ben ermee blijven doorrijden. Gewoon regelmatiger opvolgen, en voldoende smeren.
Maar het is niet omdat ik dat doe, dat jij dat ook moet doen he. Als jij je beter voelt met een nieuwe ketting, moet je dat gewoon doen :t
 
+ zorgen dat je wiel 100% recht staat
Dat ook uiteraard, want anders komen er schuine krachten op je schakels, en daar zijn die niet op gemaakt/berekend.

Toen die tweede ketting het ook kreeg, was dat ook een van de zaken waaraan ik begon te twijfelen. Maar met de laserstraal van een zelfnivelerende waterpas nageken, en de kettinglijn liep kaarsrecht.
 
Ik heb een DID ERV3 520 raceketting eronder gehad en ook daar kwamen de o-ringen los bij heel weinig kilometers.

Onder welke motor? Een ERV3 ketting mag tot max 750cc gebruikt worden.

Trouwens bij maat van mij ook een DID ERV3 geknapt,hoop schade aan blok.

Met elke ketting kun je net zolang doorrijden tot hij knapt.

Hier weer hetzelfde, onder welke motor? En hoeveel was er mee gereden. Het is een speciale raceketting die gemaakt is om licht te zijn en erg weinig weerstand te hebben. Niet een ketting die gemaakt is om heel lang mee te gaan, dan zit je met een ERV3 verkeerd.
 
Zou kunnen, geen ervaring met de ERV3. Wel met een hoop ZVM-X kettingen, zie bovenstaand.

Ik neem aan dat er gesmeerd werd, en met een geschikt vet?

Ik heb ooit jaren geleden een spuitbus Sonax kettingvet gebruikt,die troep
was net een soort flexibele superlijm,slingerde er niet af maar vermoorde wel
de o ringen van mijn ketting. :(
 
Onder welke motor? Een ERV3 ketting mag tot max 750cc gebruikt worden.Met elke ketting kun je net zolang doorrijden tot hij knapt.

Hier weer hetzelfde, onder welke motor? En hoeveel was er mee gereden. Het is een speciale raceketting die gemaakt is om licht te zijn en erg weinig weerstand te hebben. Niet een ketting die gemaakt is om heel lang mee te gaan, dan zit je met een ERV3 verkeerd.

Dat weet ik dattie niet gemaakt is om lang mee te gaan hoewel deze ketting gewoon op 1000cc motoren gebruikt worden in de racerij.Mij boeit het ook niet,gooi er ook gewoon een nieuwe op al is de ketting nog lang niet aan zijn eind.
Rafael Sinke gebruikte een 520 ketting toendertijd in de Superbike klasse en gebruikte over een heel seizoen 3 kettingen,daar wordt toch wel serieus gas gegeven.
Maar daar gaat het niet om maar wel zoals ik al aangaf bij mij kwamen met heel weinig kilometers ook al de o-ringen eruit terwijl die goed gesmeerd werd en perfect uitgelijnd stond.
 
Laatst bewerkt:
Heel vreemd. Ik doe zelf woon werkverkeer op de motoor en heb al 5 DID setjes doorheen gejaagd maar nog nooit de genoemde problemen gehad. En ook door weer en wind rijden door het pekel heen.

Ik reinig hem dan ook sporadisch, heb je soms remreiniger gebruikt bij het reinigen?
 
Toch niet "gesmeerd" met WD 40?? Ik heb wel eens gelezen dat de O-ringen hier van opzwellen.

Vele DID kettingen gemonteerd, vervangen, gespannen en uitgelijnd, maar nooit dit probleem gezien. Ik gebruikte altijd kettingvet van S 100.
 
Ik denk dat het uiteindelijk een combinatie is geweest van te weinig smeren en te grof schoonmaken met de motorketting borstel.
Ik gebruik altijd Chain & Engine Degreaser van Putoline als reinigingsmiddel dus dat zal het probleem niet zijn.

Als ik Jos Smit op de site voor mijn motor de kettingsets bekijk heb ik maar twee keuzes; DID of Tsubaki. Ik denk dat ik gewoon contact met hen opneem hoe nu verder. Ik lees ook genoeg verhalen hier dat de DID kettingen prima zijn en van bijvoorbeeld DKP weer dat hij er meerdere problemen mee heeft gehad dus ik weet het niet zo goed meer.

In ieder geval ga ik hier niet mee door rijden en vervang wel de kettingset (of ik laat het doen bij Jos Smit om er zeker van te zijn dat het goed gebeurd). Better safe than sorry.
 
Laatst bewerkt:
Toch niet "gesmeerd" met WD 40?? Ik heb wel eens gelezen dat de O-ringen hier van opzwellen.

Vele DID kettingen gemonteerd, vervangen, gespannen en uitgelijnd, maar nooit dit probleem gezien. Ik gebruikte altijd kettingvet van S 100.
WD40 doet niets met je rubbers. Kan je gerust gebruiken om je ketting mee te reinigen. Het is in ieder geval geen smeermiddel.
 
In de vijftien jaar dat ik nu kettingen lever ben ik slechts 2 keer dit soort slijtage van de ketting tegen gekomen. In beide gevallen werd de ketting telkens fanatiek schoon gemaakt en dan gesmeerd.

Mijn tip is gewoon na elke rit of 250 km met een geschikte kettingspray op een warme ketting smeren, verder niet veel aan doen.
 
Bedankt voor de reacties.

Het is een DID 525VX x-ring ketting die ik bij Jos Smit heb besteld. Ik denk dat ik toch gewoon te weinig de ketting ingevet heb lijkt me?

Dit zal me in ieder geval nooit meer gebeuren dat weet ik wel.

Ik heb de ketting toen besteld omdat ik hier meerdere berichten heb gelezen dat Jos Smit goede kettingsets aflevert. Ik denk dat het het meest verstandig is om gewoon weer dezelfde bij hem te bestellen maar deze keer een stuk beter te onderhouden?


Goede kettingspray gebruiken dat erop spuiten na een rit mits de ketting schoon is en niet vol blubber en troep zit.

Ik zou toch voor de gein eens contact opnemen met Jos Smit en het hem vertellen! Dat leden van het motor-forum je dit aanraden om te doen ;) Fabrieks- foutje of zo ?
 
Niet mee eens, allerlei soorten rubbers zwellen op door WD40 weet ik uit eigen ervaring.

Hoe ben je tot die conclusie gekomen, heb je de o ringen tussen de schakels uit gehaald en, opgemeten voor en, na het insmeren met WD40 ?

Hoe kun je stellen dat wd40 de dader is van opgezwollen rubbers?
een ketting word namelijk belast met diverse schadelijke stoffen regenwater, pekel, benzine en, andere zooi die erop valt.

Hier een test waar o ringen 3 maanden onder gedompeld zitten in WD40 en, niks zijn opgezwollen.
 
Hoe ben je tot die conclusie gekomen, heb je de o ringen tussen de schakels uit gehaald en, opgemeten voor en, na het insmeren met WD40 ?

Hoe kun je stellen dat wd40 de dader is van opgezwollen rubbers?
een ketting word namelijk belast met diverse schadelijke stoffen regenwater, pekel, benzine en, andere zooi die erop valt.

Hier een test waar o ringen 3 maanden onder gedompeld zitten in WD40 en, niks zijn opgezwollen.

Geen kettingringen maar andere van het motorblok, carburateurs en benzinekraan bijvoorbeeld, zelfs complete inlaatrubbers.
Met eigen ogen in de praktijk, in een vergelijk met en zonder WD40, ik claim niet zomaar dingen hoor ;)
 
Geen kettingringen maar andere van het motorblok, carburateurs en benzinekraan bijvoorbeeld, zelfs complete inlaatrubbers.
Met eigen ogen in de praktijk, in een vergelijk met en zonder WD40, ik claim niet zomaar dingen hoor ;)

Ik geloof best dat je dat heb gezien maar, inlaat, carburateur, benzinekraan rubbers zijn niet gemaakt om gesmeerd te worden en, o ringen van een ketting wel dus, misschien is de samenstelling van een o ring wel heel anders waardoor die anders reageert op olie en, je die rubber soorten niet met elkaar kan vergelijken.
 
Ik geloof best dat je dat heb gezien maar, inlaat, carburateur, benzinekraan rubbers zijn niet gemaakt om gesmeerd te worden en, o ringen van een ketting wel dus, misschien is de samenstelling van een o ring wel heel anders waardoor die anders reageert op olie en, je die rubber soorten niet met elkaar kan vergelijken.

Misschien klopt het wel specifiek voor die rubbers, maar ik waag het er niet op ;) En ik gebruik al 20 jaar vrijwel uitsluitend DID kettingen en heb nog nooit een kapotte o-ring gehad, ik houdt het wel bij m'n potje kettingvet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan