O-ringen ketting stuk, vervangen of goed op letten?

Timson

Die hard MF'er
11 mrt 2007
365
1
Zoetermeer
Ik ging vandaag na mijn vakantie in Schotland met de motor mijn ketting weer eens goed reinigen en smeren, en kwam toen dit tegen:

LeFmAO8.jpg


LC7Mt4W.jpg


64hGvv9.jpg


ySlXspH.jpg


Nu smeer ik mijn ketting niet altijd even trouw, maar maak hem in ieder geval eens in de zoveel tijd grondig schoon. Dit doe ik dan met een motorketting borstel, is dit verkeerd?

De ketting is erop gegaan bij +-18k en ik sta nu op +-25k.

Ik moet er wel bij zeggen dat na montage de ketting een raar geluid maakte, wat naar alle waarschijnlijkheid te maken had met mijn achtervering die veel en veel te zacht stond, waardoor mijn ketting alle klappen ving.

Is hier nog mee door te rijden of moet ik hem gewoon voor alle zekerheid toch vervangen?
 
Ik heb net even de speling gecheckt volgens de methode uit het werkplaatshandboek en de speling is zonder gewicht op de motor als hij rechtop staat +-25-30mm, dus ik laat hem wel zo staan maar houd het wel in de gaten.
 
Schoonmaken met een doek.
80w90 erop zoals DID ook voorschrijft.
Kettingspanning goed houden.
Uitlijnen door bovenop het achtertandwiel te kijken en zien of de tanden mooi in het midden van de ketting lopen waar de ketting het achtertandwiel verlaat.

Je kan niet klakkeloos afgaan op de merktekens van de achtervork.
 
Schoonmaken met een doek.
80w90 erop zoals DID ook voorschrijft.
Kettingspanning goed houden.
Uitlijnen door bovenop het achtertandwiel te kijken en zien of de tanden mooi in het midden van de ketting lopen waar de ketting het achtertandwiel verlaat.

Je kan niet klakkeloos afgaan op de merktekens van de achtervork.

Ik gebruik beverhyp hd 85w140 tractor cardan olie
Dit is dikker en blijft beter zitten
 
DID ketting ... bij deze neem ik het besluit geen DID meer te nemen :N
...
Besloten om toch nog maar eens een DID 530 VX ketting te nemen.
Reden: de prijs, en dat ik een specifieke tool heb om een DID ketting te sluiten, en zelfs mét de kapotte ringetjes gingen ze rond de 30.000km mee.
Wel ga ik het opvolgen, noteren bij welke km standen ik ze smeer, en hoeveel ringetjes ik telkens kapot vind., en of ik al dan niet de speling heb moeten bijregelen. Ga ik doen door deze post telkens te editten.
Smeren doe ik dus ongeveer elke tankbeurt, iets voor of iets erna, afhankelijk van wanneer ik precies tank. Als ik bijvoorbeeld weet dat ik 's ochtend meteen na thuis vertrek ga tanken, smeer ik die de dag voordien al, anders is het na tanken nog ongeveer 100km voor ik kan smeren.

Montage op 08/11/2018 - 30.000km. (ja, op exact 30.000km).

10/11/2018 - 30.305km.
(305km).
1ste smeerbeurt, vervroegd wegens veel regen.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.

12/11/2018 - 30.528km. (223km)
2de smeerbeurt, 73km na tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling bijgesteld, 3/8 slag.

19/11/2018 - 30.856km. (328km)
3de smeerbeurt, 25km vóór tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.

22/11/2018 - 31.383km. (527km)
4de smeerbeurt, 4km vóór tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.

27/11/2018 - 31.824km. (441km)
5de smeerbeurt, 26km vóór tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.

12/12/2018 - 32.307km. (483km)
6de smeerbeurt, 5km vóór tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling bijgesteld, 3/8 slag.

18/12/2018 - 32.925km. (618km)
7de smeerbeurt, 111km na tankbeurt (lange rit).
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.

22/12/2018 - 33.312km. (387km)
8ste smeerbeurt, 46km na tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.

28/12/2018 - 33.780km. (468km)
9de smeerbeurt, 13km na tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.

01/01/2019 - 34.306km. (526km)
10de smeerbeurt, 27km na tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.

07/01/2019 - 34.897km. (591km)
11de smeerbeurt, 129km na tankbeurt (lange rit).
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.
Eerste spuitbus S100, 400ml, is opgebruikt.

10/01/2019 - 35.263km. (366km)
12de smeerbeurt, 5km vóór tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.

14/01/2019 - 35.562km. (299km)
13de smeerbeurt, vervroegd wegens veel regen.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.

16/01/2019 - 35.942km. (380km)
14de smeerbeurt, 159km na tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.

19/01/2019 - 36.302km. (360km)
15de smeerbeurt, 19km na tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.

22/01/2019 - 36.830km. (528km)
16de smeerbeurt, 45km na tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.

28/01/2019 - 37.330km. (500km)
17de smeerbeurt, 45km na tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.

30/01/2019 - 37.559km. (229km)
18de smeerbeurt, vervroegd wegens veel regen.
Geen kapotte x-ringetjes gezien.
Speling niet bijgesteld.

02/02/2019 - 37.818km. (259km)
19de smeerbeurt, 31km na tankbeurt.
Eerste kapot x-ringetje gezien!
Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 1

05/02/2019 - 38.283km. (465km)

20ste smeerbeurt, ??km xx tankbeurt.
Twee kapotte x-ringetje gezien!
Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 4

11/02/2019 - 38.811km. (528km)

21ste smeerbeurt, 9km vóór tankbeurt.
Geen kapotte X-ringetjes gezien
Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 4

13/02/2019 - 39.300km. (489km)

22ste smeerbeurt, 21km vóór tankbeurt.
Één kapot x-ringetje gezien!
Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 5
Tweede spuitbus S100, 400ml, is opgebruikt.

15/02/2019 - 40.000km. (700km*)
23ste smeerbeurt, 172km ná tankbeurt.
Zeven kapotte x-ringetje gezien!
Speling bijgesteld, 1/4 slag.
Aantal kapotte X-ringetjes: 12
* uitgesteld wegens aankomend onderhoud op 40.000km.

En voorafgegaan door een self carwash beurt op ongeveer 39.977km,
alsook de ketting "mishandeld" door deze ook af te spuiten op relatieve afstand wegens "het kan me niet meer schelen nu de ringetjes toch allemaal kapot gaan, ik zie wel hoever ik nog kom met deze ketting."

19/02/2019 - 40.304km. (304km)

24ste smeerbeurt, 24km vóór tankbeurt.
Zeven kapotte x-ringetje gezien!
Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 19

22/02/2019 - 40.931km. (627km)

25ste smeerbeurt, 103km ná tankbeurt.
Elf kapotte x-ringetje gezien!
Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 31

25/02/2019 - 41.414km. (483km)

26ste smeerbeurt, 50km ná tankbeurt.
Vier kapotte x-ringetje gezien!
Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 35

28/02/2019 - 41.940km. (526km)

27ste smeerbeurt, 49km ná tankbeurt.
Zeven kapotte x-ringetje gezien!
Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 42

05/03/2019 - 42.411km. (471km)

28ste smeerbeurt, 18km vóór tankbeurt.
Twee kapotte x-ringetje gezien!
Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 44

07/03/2019 - 42.651km. (240km)

29ste smeerbeurt, vervroegd wegens veel regen.
Nul kapotte x-ringetje gezien!
Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 44

11/03/2019 - 42.971km. (320km)

30ste smeerbeurt, 7km vóór tankbeurt.
Zes kapotte x-ringetje gezien!
Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 50

16/03/2019 - 43.422km. (451km)

31ste smeerbeurt, 96km vóór tankbeurt.
Drie kapotte x-ringetje gezien!
Één (lichtjes) vastgelopen schakel.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 53

20/03/2019 - 44.093km. (671km)

32ste smeerbeurt, 20km ná tankbeurt.
Nul kapotte x-ringetje gezien!
Één (lichtjes) vastgelopen schakel.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 53
Derde spuitbus S100, 400ml, is opgebruikt.

25/03/2019 - 44.564km. (471km)

33ste smeerbeurt, 9km vóór tankbeurt.
Twee kapotte x-ringetje gezien!
Één (lichtjes) vastgelopen schakel.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 55

30/03/2019 - 45.139km. (575km)

34ste smeerbeurt, 51km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetje gezien!
Één (lichtjes) vastgelopen schakel.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 55

03/04/2019 - 45.624km. (485km)

35ste smeerbeurt, 25km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetje gezien!
Één (lichtjes) vastgelopen schakel.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 55

08/04/2019 - 46.221km. (597km)

36ste smeerbeurt, 99km ná tankbeurt.
Twee kapotte x-ringetje gezien!
Één (lichtjes) vastgelopen schakel.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 57

12/04/2019 - 46.725km. (504km)

37ste smeerbeurt, 92km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetje gezien!
Één (lichtjes) vastgelopen schakel.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 57

16/04/2019 - 47.179km. (454km)

38ste smeerbeurt, 32km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetje gezien!
Één (lichtjes) vastgelopen schakel.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 57

19/04/2019 - 47.761km. (582km)

39ste smeerbeurt, 59km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetje gezien!
Één (lichtjes) vastgelopen schakel.

Speling bijgesteld, 3/8 slag.
Aantal kapotte X-ringetjes: 57

28/04/2019 - 48.308km. (574km)

40ste smeerbeurt, 46km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetje gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 57

29/04/2019 - 48.834km. (526km)

41ste smeerbeurt, 52km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetje gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 57

06/05/2019 - 49.326km. (492km)

42ste smeerbeurt, 18km ná tankbeurt.
Één kapot x-ringetje gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 58
Vierde spuitbus S100, 400ml, is opgebruikt.


12/05/2019 - 50.000km. (674km*)

43ste smeerbeurt, 172km ná tankbeurt.
Drie kapotte x-ringetje gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling bijgesteld, 4/8 slag.
Aantal kapotte X-ringetjes: 61
* uitgesteld wegens aankomend onderhoud op 50.000km.

En voorafgegaan door een self carwash beurt op ongeveer 49.9xxkm,
alsook de ketting opnieuw "mishandeld" (net zoals vóór de 40.000km onderhoudsbeurt), door deze ook af te spuiten op relatieve afstand wegens "het kan me niet meer schelen nu de ringetjes toch allemaal kapot gaan, ik zie wel hoever ik nog kom met deze ketting."

16/05/2019 - 50.566km.
(566km)

44ste smeerbeurt, 147km ná tankbeurt.
Geen kapot x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 61

21/06/2019 - 50.957km. (499km)

45ste smeerbeurt, 40km ná tankbeurt.
Geen kapot x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 61

26/05/2019 - 51.594km. (579km)

46ste smeerbeurt, 44km ná tankbeurt.
Geen kapot x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 61

03/06/2019 - 52.129km. (535km)

47ste smeerbeurt, 45km ná tankbeurt.
Geen kapot x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 61

09/06/2019 - 52.732km. (603km)

48ste smeerbeurt, 118km ná tankbeurt.
Één kapot x-ringetje gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 62

14/06/2019 - 53.145km. (413km)

49ste smeerbeurt, 51km ná tankbeurt.
Één kapot x-ringetje gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 63

22/06/2019 - 53.797km. (652km)

50ste smeerbeurt, 53km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 63
Vijfde spuitbus S100, 400ml, is opgebruikt.


(Vanaf hier overschakelen op nieuwe formule van S100)
(De vorige formule bleek goed voor gemiddeld 10 smeerbeurten per spuitbus)

28/06/2019 - 54.421km. (624km)
51ste smeerbeurt, 80km ná tankbeurt.
Één kapot x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 64

02/07/2019 - 54.900km. (479km)

52ste smeerbeurt, 46km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 64

10/07/2019 - 55.406km. (506km)

53ste smeerbeurt, 53km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling 3/8 bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 64

16/07/2019 - 56.033km. (627km)

54ste smeerbeurt, 63km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 64

21/07/2019 - 56.587km. (554km)

55ste smeerbeurt, 33km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 64

25/07/2019 - 57.251km. (664km)

56ste smeerbeurt, 122km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 64

02/08/2019 - 57.681km. (430km)

57ste smeerbeurt, 5km vóór tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling 3/8 bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 64

04/08/2019 - 58.567km. (886*km)

58ste smeerbeurt, 310km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 64
* Laattijdig gesmeerd wegens lange dagtrip, en vergeten kettingvet mee te brengen.

12/08/2019 - 59.291km.
(724*km)

59ste smeerbeurt, 446km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 64
* Laattijdig gesmeerd wegens vorige laattijdige smeerbeurt, en naderende 60.000km.
(groot onderhoud, wat opnieuw voorafgegaan zal worden door een "mishandeling", en tijdens het onderhoud zal bekeken worden of de ketting/tandwielenset vervangen dient te worden).

Zesde spuitbus S100, 400ml, is opgebruikt.

14/08/2019 - 60.000km. (709km*)
60ste smeerbeurt, 25km vóór tankbeurt.
(er is hier eigenlijk een tankbeurt overgeslagen)
Drie kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling bijgesteld, 5/8 slag.
Aantal kapotte X-ringetjes: 67
* uitgesteld wegens aankomend onderhoud op 60.000km.
En voorafgegaan door een self carwash beurt op 59.978km,
alsook de ketting opnieuw "mishandeld" (nu reeds voor de derde keer, net zoals vóór de 40.000km en 50.000km onderhoudsbeurt), door deze dit keer af te spuiten op zelfs korte afstand en dus nog steeds wegens "het kan me niet meer schelen nu de ringetjes toch allemaal kapot gaan, ik zie wel hoever ik nog kom met deze ketting." Ik ben immers al verbaasd dat ze de 30.000km al gehaald heeft!

26/08/2019 - 60.684km.
(684*km)

61ste smeerbeurt, 105km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 67
* Laattijdig gesmeerd wegens vergeten te smeren vóór de laatste tankbeurt, en dan toch maar besloten er nog een woon werk ritje mee te maken alvorens te smeren.

30/08/2019 - 61.197km.
(513km)

62ste smeerbeurt, 86km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 67

31/08/2019 - 61.660km. (463km)

63ste smeerbeurt, 7km vóór tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 67

11/09/2019 - 62.217km. (557km)

64ste smeerbeurt, 6km vóór tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 67

16/09/2019 - 62.792km. (575km)

65ste smeerbeurt, 14km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 67

26/09/2019 - 63.360km. (568km)

66ste smeerbeurt, 26km ná tankbeurt.
1 kapot x-ringetje gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68
Zevende spuitbus S100, 400ml, is opgebruikt.

02/10/2019 - 63.911km. (551km)

67ste smeerbeurt, 15km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68

06/10/2019 - 64.134km. (223km)

68ste smeerbeurt, vervroegd wegens veel regen.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68

11/10/2019 - 64.456km. (322km)

69ste smeerbeurt, 10km vóòr tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68

15/10/2019 - 65.075km. (619km)

70ste smeerbeurt, 14km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68

17/10/2019 - 65.309km. (234km)

71ste smeerbeurt, vervroegd wegens veel regen.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling 3/8 bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68

18/10/2019 - 65.431km. (122km)

72ste smeerbeurt, EXTRA vervroegd wegens veel regen*.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68
* Dit was eigenaardig. Er was afgelopen rit dan wel veel regen, ik heb nog niet eerder gezien dat de rolletjes in de ketting zo snel droog stonden en "rammelden", dus besloten de ketting nog maar een extra en veel vervroegde smeerbeurt te geven.

23/10/2019 - 65.641km.
(210km)

73ste smeerbeurt, 33km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68

31/10/2019 - 66.187km. (546km)

74ste smeerbeurt,18km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68

06/11/2019 - 66.728km. (541km)

75ste smeerbeurt, 9km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling 2/8 bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68
Achtste spuitbus S100, 400ml, is opgebruikt.

29/11/2019 - 66.895km. (167km)

76ste smeerbeurt, wegens droge rolletjes*, geen idee waarom die nu al weer droog staan.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68
* Net als bij de 72ste tankbeurt, stonden de rolletjes dit keer onwaarschijnlijk snel droog. Geen idee waarom.

??/12/2019 - 67.338km. (443km)
77ste smeerbeurt, 103km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68

??/12/2019 - 67.699km. (361km)

78ste smeerbeurt, 44km vóór tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68

??/12/2019 - 68.429km. (730km)

79ste smeerbeurt, 144km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling niet bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68

??/12/2019 - 68.954km. (525km)

80ste smeerbeurt, 119km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling 5/8 bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68

??/01/2020 - 69.425km. (471km)
81ste smeerbeurt, 52km ná tankbeurt.
Geen kapotte x-ringetjes gezien!
Twee (lichtjes) vastgelopen schakels.

Speling 3/8 bijgesteld.
Aantal kapotte X-ringetjes: 68
* Dit is de laatst uitgevoerde smering op deze kettingset, aangezien deze op 70.000km (oftewel 40.000km voor de kettingset), vervangen zal worden. Dit keer echter niet door een DID ketting.

Opmerking: het aantal kapotte X-ringetjes is sinds smeerbeurt 66 niet meer toegenomen. Deels omdat ik er ook niet erg meer op keek, en wellicht zijn er ook veel tussenuit gevlogen waardoor je het niet meer kan opmerken.

Wel is de ketting kort voor het onderhoud, op 69.977km, nog een keertje "mishandeld" geweest, voor de vierde keer dus. Maar nu maakt het dan ook helemaal niets uit, want nog 23km en de ketting/tandwielen worden vervangen.


Opmerkelijk wel!!! Ondanks met de hogedruk, heet water en zeep (self-car-wash), er van korte afstand uitvoerig op gespoten te hebben, met de bedoeling "proper" te kunnen werken, bleek de ketting toch nog lichtjes vettig te zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Besloten om toch nog maar eens een DID 530 VX ketting te nemen.
Reden: de prijs, en zelfs mét de kapotte ringetjes gingen ze rond de 30.000km mee.
Wel ga ik het opvolgen, noteren bij welke km standen ik ze smeer, en hoeveel ringetjes ik telkens kapot vind., en of ik al dan niet de speling heb moeten bijregelen. Ga ik doen door deze post telkens te editten.
Smeren doe ik dus ongeveer elke tankbeurt, iets voor of iets erna, afhankelijk van wanneer ik precies tank. Als ik bijvoorbeeld weet dat ik 's ochtend meteen na thuis vertrek ga tanken, smeer ik die de dag voordien al, anders is het na tanken nog 98km voor ik kan smeren.

Montage op 08/11/2018 - 30.000km.


En?:+
Het is vast geen Tuono, want dan tank je meerdere keren per dag.
 
En?:+
Het is vast geen Tuono, want dan tank je meerdere keren per dag.
Met mijn vorige GSXF'en reed ik tussen de 475 en 525km per tank :P
Met deze gaat het niet zo goed, meestal tussen 450 en 475 -O-

Maar er scheelt wat met de carburators (er er is denk ik benzineverlies) denk ik, daar gaat ze volgende week voor binnen, want ik kan veel, maar niks van carburators B|
 
Bedankt voor de reacties.

Het is een DID 525VX x-ring ketting die ik bij Jos Smit heb besteld. Ik denk dat ik toch gewoon te weinig de ketting ingevet heb lijkt me?

Dit zal me in ieder geval nooit meer gebeuren dat weet ik wel.

Ik heb de ketting toen besteld omdat ik hier meerdere berichten heb gelezen dat Jos Smit goede kettingsets aflevert. Ik denk dat het het meest verstandig is om gewoon weer dezelfde bij hem te bestellen maar deze keer een stuk beter te onderhouden?


Zijn ook niet echt de beste kettingen, wel lekker goedkoop
 
Ik heb al gemerkt bij een nieuwe ketting, na ongeveer 500km een beetje bijstellen, daarna pas na 6 a 7 duizend km. Na ong 20 a 23 duizend beginnen die stelbeurten erg snel te komen, rond de 2 duizend km, en na ong 27 duizend zelfs na 1000 km. Naar het einde toe, ong 30 a 35 duizend km zelfs bij elke tankbeurt.

Maar mijn vraag is:
Ik heb mij ooit eens laten vertellen/wijsmaken* dat een nieuwe ketting voldoende ingevet is om (bij droog weer) de voorgeschreven 500km te kunnen rijden, en dan pas een eerste keer zelf gesmeerd moet worden.
Iemand die een idee heeft of dat ook echt zo is?

* schrappen wat niet past.
 
Gaan die -bij gelijk gebruik- ook merkbaar langer mee? En zijn gewone kettingwielen dan ook nog goed genoeg?

Ja. Ik monteer zelf altijd ZVM-X kettingen en ik zie die dingen rustig 40.000km halen, ook als er wel eens een keer veel te laat wordt gesmeerd. VX heb ik nooit gemonteerd, dus ik weet niet hoe lang die meegaan, maar volgensmij kosten ze ook de helft.
 
Ja. Ik monteer zelf altijd ZVM-X kettingen en ik zie die dingen rustig 40.000km halen, ook als er wel eens een keer veel te laat wordt gesmeerd. VX heb ik nooit gemonteerd, dus ik weet niet hoe lang die meegaan, maar volgensmij kosten ze ook de helft.
Als de kettingwielen dan dus langer meegaan en het scheelt een keer vuile handen krijgen vanwege het vervangen is het het overwegen waard.
 
Hier ook sinds kort gemerkt dat de o-ringen op dezelfde manier stukgaan. Ook een DID VX-ketting, 530. Ik heb hem zelf ongeveer 25k km/3 jaar geleden gemonteerd en niet altijd heel netjes gesmeerd omdat ik vaak te lui was de motor op te bokken en dan maar een gedeelte sprayde.

Het vreemde is wel dat ik sinds het monteren de kettingspanning nog nooit heb hoeven aan te passen. Triumph schrijft 35 mm voor gemeten met de motor op de zijstandaard.

Voor een volgende ketting overweeg ik RK ipv DID.
 
Hier ook sinds kort gemerkt dat de o-ringen op dezelfde manier stukgaan. Ook een DID VX-ketting, 530. Ik heb hem zelf ongeveer 25k km/3 jaar geleden gemonteerd en niet altijd heel netjes gesmeerd omdat ik vaak te lui was de motor op te bokken en dan maar een gedeelte sprayde.

Het vreemde is wel dat ik sinds het monteren de kettingspanning nog nooit heb hoeven aan te passen. Triumph schrijft 35 mm voor gemeten met de motor op de zijstandaard.

Voor een volgende ketting overweeg ik RK ipv DID.
25.000km zonder de speling te moeten regelen?
Dan hing ze bij mij al op de grond denk ik :P
Zit daar niet een zelfregelend systeem op of zo?
Al,heb ik geen flauw idee hoe dat zou werken. Ja, bij distributiekettingen weet ik hoe dat werkt, maar dat zie ik bij een aandrijfketting nog niet meteen lukken. Of bestaat het wel?
 
25.000km zonder de speling te moeten regelen?
Dan hing ze bij mij al op de grond denk ik :P
Zit daar niet een zelfregelend systeem op of zo?
Al,heb ik geen flauw idee hoe dat zou werken. Ja, bij distributiekettingen weet ik hoe dat werkt, maar dat zie ik bij een aandrijfketting nog niet meteen lukken. Of bestaat het wel?

Ik vind het ook apart, bij mijn vorige motor was ik vaker aan het spannen, maar die had ook minder spelling voorgeschreven. Kwa gebruik zijn de meeste kilometers relatief rustig verlopen, maar ik heb er ook circuitdagen mee gereden.
 
Zit daar niet een zelfregelend systeem op of zo?
Al,heb ik geen flauw idee hoe dat zou werken. Ja, bij distributiekettingen weet ik hoe dat werkt, maar dat zie ik bij een aandrijfketting nog niet meteen lukken. Of bestaat het wel?

In mijn bromertijd had ik zoiets onder een Honda MT zitten. Stalen armpje met een veer aan het frame bevestigt, met een kunststof blokje aan het einde dat de ketting omhoog duwde richting de achterbrug.
 
Ik vind het ook apart, bij mijn vorige motor was ik vaker aan het spannen, maar die had ook minder spelling voorgeschreven. Kwa gebruik zijn de meeste kilometers relatief rustig verlopen, maar ik heb er ook circuitdagen mee gereden.
Beter zou zijn als de constructeurs het scharnierpunt van de achterbrug "over" de uitgaande as plaatsen. Geen verschil in speling bij in en uit veren, 5mm speling en rijden maar :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan