O-ringen ketting stuk, vervangen of goed op letten?

Timson

Die hard MF'er
11 mrt 2007
365
1
Zoetermeer
Ik ging vandaag na mijn vakantie in Schotland met de motor mijn ketting weer eens goed reinigen en smeren, en kwam toen dit tegen:

LeFmAO8.jpg


LC7Mt4W.jpg


64hGvv9.jpg


ySlXspH.jpg


Nu smeer ik mijn ketting niet altijd even trouw, maar maak hem in ieder geval eens in de zoveel tijd grondig schoon. Dit doe ik dan met een motorketting borstel, is dit verkeerd?

De ketting is erop gegaan bij +-18k en ik sta nu op +-25k.

Ik moet er wel bij zeggen dat na montage de ketting een raar geluid maakte, wat naar alle waarschijnlijkheid te maken had met mijn achtervering die veel en veel te zacht stond, waardoor mijn ketting alle klappen ving.

Is hier nog mee door te rijden of moet ik hem gewoon voor alle zekerheid toch vervangen?
 
De reden dat je het niet standaard vind op motorfietsen is volgens mij de volgende;
Automatische kettingspanners op een distrubutieketting stellen dus automatisch bij, maar kunnen uit zichzef niet terug. Hoeft ook niet, want alle draaipunten staan onveranderlijk tegenover elkaar. Dit in tegenstelling tot de twee "assen" bij de eind overbrenging, die in afstand veranderen bij in en uitveren.
Je zou er dus een systeem op kunnen zetten als een derailleur van een fiets, met een of twee wieltjes erin. Als dat met een licht veertje is, zal de ketting niet doorhangen en toch ook niet te strak staan.
De ketting zalmdus onderaan niet doorhangen, maar bij remmen op de motor word dat "derailleurtje" helemaal terug geduwd en hangt de ketting bovenaan weer door, sleept over de brug, en zou kunnen scheef lopen en van het voortandwiel lopen. Maar als je er een systeempje in verwerkt dat die wél kan aanspannen maar niet ontspannen, heb je een probleem. Bij uitveren gaat die aanspannen, maar kan bij inveren niet meer ontspannen. De ketring komt dan weer te strak te staan bij weer inveren. Een correct werkende automatische kettingspanner op een ketting met variabele assen afstanden zou heel complex zijn, zo complex dat het nog altijd beter en rendabeler is om zelf manueel regelmatig bij te stellen. Bij normaal gebruik en nomaal onderhoud moet je tijdens de eerste 20.000km de ketting 4, max 5 keer bijstellen, pas daarna gaan de stelbeurten zich steeds sneller opvolgen.
 
Beter zou zijn als de constructeurs het scharnierpunt van de achterbrug "over" de uitgaande as plaatsen. Geen verschil in speling bij in en uit veren, 5mm speling en rijden maar :]
die oplossing wordt ook geleverd maar die heeft ook een groot nadeel. elke keer als je het tandwiel moet vervangen mag je de hele achterbrug uitbouwen om bij het tandwiel te komen. en ik kan je wel vertellen dat de meeste mensen dan niet echt vrolijk worden van de garagerekening (of de hoeveelheid werk als ze het zelf doen).
 
die oplossing wordt ook geleverd maar die heeft ook een groot nadeel. elke keer als je het tandwiel moet vervangen mag je de hele achterbrug uitbouwen om bij het tandwiel te komen. en ik kan je wel vertellen dat de meeste mensen dan niet echt vrolijk worden van de garagerekening (of de hoeveelheid werk als ze het zelf doen).
Dat zou in principe niet hoeven. De uitgaande as zou dóór het scharnierpunt van de achterbrug kunnen gaan. Dat geeft enkel ee complexe lagering mee, maar dat maakt niet uit. Het tandwiel zou dan buiten de achterbrug zitten, en de achterbrug zo gevormd dat het tandwiel en de ketting er nergens tegen zitten.
Dan is het gewoon afdekkapje eraf, en dan je tandwiel, easy.

Máár, ik heb net even opgezocht ivm met de BMW F800 met riemaandrijving. Ik dacht dat het daar zo werkte. Maar bij het zien van een filmpje over het vervangen van de riem (wat verassend gemakkelijk lijkt), heb ik gezien dat het scharnierpunt van de achterbrug en de uitgaande as NIET over elkaar zitten, die van de achterbrug zit net achter de voorste poelie, dus de afstand is dan toch ook variabel. Misschien miniem, maar toch ...
Het lijkt mij niet dat een riem zo elastisch is of kan zijn dat het veel verschil aankan.
Of zie ik dat verkeerd?
 
Dat zou in principe niet hoeven. De uitgaande as zou dóór het scharnierpunt van de achterbrug kunnen gaan. Dat geeft enkel ee complexe lagering mee, maar dat maakt niet uit. Het tandwiel zou dan buiten de achterbrug zitten, en de achterbrug zo gevormd dat het tandwiel en de ketting er nergens tegen zitten.
Dan is het gewoon afdekkapje eraf, en dan je tandwiel, easy.

Máár, ik heb net even opgezocht ivm met de BMW F800 met riemaandrijving. Ik dacht dat het daar zo werkte. Maar bij het zien van een filmpje over het vervangen van de riem (wat verassend gemakkelijk lijkt), heb ik gezien dat het scharnierpunt van de achterbrug en de uitgaande as NIET over elkaar zitten, die van de achterbrug zit net achter de voorste poelie, dus de afstand is dan toch ook variabel. Misschien miniem, maar toch ...
Het lijkt mij niet dat een riem zo elastisch is of kan zijn dat het veel verschil aankan.
Of zie ik dat verkeerd?

Zoek een zo’n C600/C650 scooter van BMW op. Die hebben een ketting voor de eindaandrijving waarbij het voorkettingwiel in de hartlijn van de achterbrugas zit (en ja, voor het vervangen moet de achterbrug er af).
 
Zoek een zo’n C600/C650 scooter van BMW op. Die hebben een ketting voor de eindaandrijving waarbij het voorkettingwiel in de hartlijn van de achterbrugas zit (en ja, voor het vervangen moet de achterbrug er af).
de BMW G450X heeft toch ook zo'n constructie als ik me niet vergis. lekker als je het ding gebruikt waar hij voor gemaakt is (lekker in het zand en de blubber spelen) dan verslijt je nogal eens een kettingsetje.
 
Zoek een zo’n C600/C650 scooter van BMW op. Die hebben een ketting voor de eindaandrijving waarbij het voorkettingwiel in de hartlijn van de achterbrugas zit (en ja, voor het vervangen moet de achterbrug er af).
Dat kan idd, maar is die ketting bij deze niet volledig ingekapseld? Zal later eens googlen, nu op het werk :P
Maar het zou zo gemaakt kunnen worden dat het tandwiel aan de buitenkant zit, is wat moeilijker in constructie (lees: complexer) maar het zou kunnen.
Btw: een achterbrug afnemen valt wel mee hoor. Heb een keer een gesloten ketting gekocht, en dan moet je achterbrug er ook af. Voordeel is dat je dan geneigd bent ineens alles eens goed te kuisen :+
Demonteren en weer monteren van de brug, 20 minuutjes (eens je weet hoe alles zit) voor een doe-het-zelver, dat is het werk niet. Dat ik toen veel tijd heb gespendeert in nóg meer dingen te demonteren en veeeeeel tijd in kuisen is natuurlijk een eigen beslissing.
Denk dat ik dat bij de volgende ketting/tandwielen wissel eens oreventief ga doen :Y
Het is tenslotte ook maar eens om de 30.000 a 35.000 km (bij off road natuurlijk meer, en bij cross nóg meer).
 
probleem met de ketting aan de buitenkant leggen is dat het of een hele lompe constructie oplevert of snel kapot gaat. je wil het kettingwiel altijd zo dicht mogelijk bij het lager hebben van de versnellingsbak omdat de krachten die een lange arm op een lager uitoefenen de manier is om je lagers te slopen. wil je het ketting wiel aan de buitenkant dan zal je dus een constructie krijgen van as met daar omheen een lager met daar omheen de draagconstructie waar weer een lager omheen zit waar de achterbrug omheen zit. dat levert een nogal lomp en zwaar geheel op. ook zal je dan een behoorlijke stevige beschermkap om ketting en het ketting wiel heen moeten maken want dat draait dan vlak naast je voet en ik neem aan dat je geen onderdelen van voet of laars tussen de ketting wilt krijgen tijdens het rijden of tijdens een ongeluk.
 
probleem met de ketting aan de buitenkant leggen is dat het of een hele lompe constructie oplevert of snel kapot gaat. je wil het kettingwiel altijd zo dicht mogelijk bij het lager hebben van de versnellingsbak omdat de krachten die een lange arm op een lager uitoefenen de manier is om je lagers te slopen. wil je het ketting wiel aan de buitenkant dan zal je dus een constructie krijgen van as met daar omheen een lager met daar omheen de draagconstructie waar weer een lager omheen zit waar de achterbrug omheen zit. dat levert een nogal lomp en zwaar geheel op. ook zal je dan een behoorlijke stevige beschermkap om ketting en het ketting wiel heen moeten maken want dat draait dan vlak naast je voet en ik neem aan dat je geen onderdelen van voet of laars tussen de ketting wilt krijgen tijdens het rijden of tijdens een ongeluk.
Ja dat is dus precies wat ik bedoel, de constructie zou te complex worden. Zeker al door het feit dat een ketting waarvan het voorste tandwiel "over" de brug as zit niet perse langer meegaat dan bij een conventioneel systeem als je de speling bij die laatste maar goex opvolgt en correct regelt.

Een andere hulp zou zijn de kettinglijn volledig hermetisch afsluiten en door een oliebad laten lopen. De ketting gaat plots "eeuwig" mee, maar dat zou een meerprijs geven zodanig dat je al evengoed naar een cardan zou kunnen gaan.
 
Update over mijn ketting:

Ik begon er goede hoop in te krijgen, op 7.000km (het "pijnpunt"), nog geen kapotte X-ringetjes, en was aan het hopen, bij de 10.000km te kunnen melden dat er nog steeds geen ringetjes kapot waren.

Echter gisteren tijdens het smeren een eerste kapot ringetje gevonden -O-
(37.818km, dus 7.818km voor de ketting).

Maar echt wakker lig ik er niet van. Gewoon goed blijven smeren en opvolgen. Na de winter (van zodra we zeker zijn dat er niet meer gestrooid zal worden), krijgt de motor een grondige schoonmaakbeurt, en zal ik de ketting eens mee kuisen.

Bij de volgende kettingwissel ga ik eens een AFAM uitproberen, zij het bij deze motor, of een andere motor.
(heb zin in een nieuwe, en de keuze ligt tussen twee verschillende merken en types, maar het budget wil nog niet mee ...)
 
De reden dat motoren geen automatische kettingspanner hebben is heel simpel. Als je een motor kan verkopen met twee M6 boutjes van een paar dubbeltjes, waarom zou je er dan een complex dingetje op bouwen?
 
De reden dat motoren geen automatische kettingspanner hebben is heel simpel. Als je een motor kan verkopen met twee M6 boutjes van een paar dubbeltjes, waarom zou je er dan een complex dingetje op bouwen?
Dat is niet de (enige) reden.
Ik heb vroeger o.a. automatische kettingspanners verkocht. Wil je die gebruiken voor onze doeleinden, dan wordt deze te groot en zwaar (vanwege het vermogen en de vrij lange benodigde vrije slag), en wil niemand die monteren.
 
ATK was een "kettingspanningsysteem"
Innovation | ATKUSA
1988-2.jpg
http://atkusa.com/wp-content/uploads/2018/02/1988-2.jpg


edit: Wiki had wat verandert
is geen automatisch kettingspan systeem, het zorgt er enkel voor dat de spanning gelijk blijft bij in- en uitveren, maar je zal nog steeds zelf moeten bijregelen naarmate de ketting langer wordt.

en het kleine tandwiel gelijk laten lopen met de as van de achterbrug heeft ook een nadeel : je verliest het kettingeffect.
 
als het scharnierpunt van de achterbrug onder de center lijn van beide tandwielen ligt, spreken we van wat de engelsen zo mooi "anti squat" noemen : onder acceleratie wordt de achterbrug naar beneden getrokken door de kracht waarmee de ketting aan het achterste tandwiel trekt. praktisch alle moto's hebben anti-squat.
zet je het kleine tandwiel op de as van de achterbrug, heb je de bovenste situatie.

attachment.php


voor meer uitleg, even googelen op "motorcycle anti squat"
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Kort geleden, iets voor het onderhoud van 40.000km, mijn ketting "mishandeld", (zie mijn bijgewerkt bericht). Ja, bewust, namelijk in die zin dat het mij niets meer kan schelen. Ik ga mij nu tegen de 50.000km een volgende set ketting/tandwielen aanschaffen, en dan zie ik wel op die 50.000km of ze vervangen moet worden of niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan