O-ringen ketting stuk, vervangen of goed op letten?

Timson

Die hard MF'er
11 mrt 2007
365
1
Zoetermeer
Ik ging vandaag na mijn vakantie in Schotland met de motor mijn ketting weer eens goed reinigen en smeren, en kwam toen dit tegen:

LeFmAO8.jpg


LC7Mt4W.jpg


64hGvv9.jpg


ySlXspH.jpg


Nu smeer ik mijn ketting niet altijd even trouw, maar maak hem in ieder geval eens in de zoveel tijd grondig schoon. Dit doe ik dan met een motorketting borstel, is dit verkeerd?

De ketting is erop gegaan bij +-18k en ik sta nu op +-25k.

Ik moet er wel bij zeggen dat na montage de ketting een raar geluid maakte, wat naar alle waarschijnlijkheid te maken had met mijn achtervering die veel en veel te zacht stond, waardoor mijn ketting alle klappen ving.

Is hier nog mee door te rijden of moet ik hem gewoon voor alle zekerheid toch vervangen?
 
Nou doorrijden lijkt me niet he? Die o-ringen voorkomen dat het vet uit de rollen gaat.

Vervangen dus.

Volgende keer wel smeren. Dit voorkomt roest op de ketting, en houdt mede hierdoor de o-ringen vettig en onbeschadigd .
 
Laatst bewerkt:
met zo weinig vet niet vreemd dat hij kapot gaat. doorrijden kan maar je zal zien dat hij erg snel gaat rekken omdat de smering uit de rollen komt en dan staal op staal gaat schuren en dat duurt niet lang.
en dat geluid na het plaatsen van de nieuwe ketting was waarschijnlijk een ketting die te strak stond of niet goed uitgelijnd. en als de uitlijning het probleem was verklaart dat ook waarom de ringen er uit komen want die krijgen dan goed op hun flikker.
 
Bedankt voor de reacties.

Het is een DID 525VX x-ring ketting die ik bij Jos Smit heb besteld. Ik denk dat ik toch gewoon te weinig de ketting ingevet heb lijkt me?

Dit zal me in ieder geval nooit meer gebeuren dat weet ik wel.

Ik heb de ketting toen besteld omdat ik hier meerdere berichten heb gelezen dat Jos Smit goede kettingsets aflevert. Ik denk dat het het meest verstandig is om gewoon weer dezelfde bij hem te bestellen maar deze keer een stuk beter te onderhouden?
 
Gezien meerdere foto's vermoed ik meerdere plekken.

Ketting vervangen en goed uit (laten) lijnen en spannen en dan regelmatig ff invetten.

Als je dat niets vind, overweeg dan eens een scottoiler met dubbele nozzle.

Schoonmaken hoeft dan niet meer, af en toe potje bijvullen wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al vele DID kettingen gebruikt, ook van Jos Smit. Nooit iets geks mee gehad. En die VX moet goed genoeg zijn voor een Triumph STR (als dat tenminste je betreffende motor is).
 
De xringen zijn inderdaad op verschillende plekken stuk gegaan, vandaar de meerdere foto's.

De ketting is naar mijn idee nooit te strak gespannen geweest (altijd gemeten onder lading van mij op de motor en dan +-25mm), alleen vermoed ik dus wel te strak voor toen mijn achtervering nog ontzettend zacht stond (dan vangt de ketting dus de klappen ook meer op denk ik?).

Ik heb deze set zelf erop gezet en uitgelijnd, zelfs nagemeten met een schuifmaat, dus ik vermoed dat het helaas toch mijn nalatigheid qua ketting smeren is geweest.. -O-

Ik overweeg om dezelfde set te kopen en misschien door Jos Smit zelf te laten monteren, of misschien toch nog eens zelf doen en gewoon goed onderhouden.
 
DID ketting ... bij deze neem ik het besluit geen DID meer te nemen :N

Heb er 5 gehad (530VX), waarvan er drie dit probleem hadden.
Voorbeeld van een van de 5:
full

Ik lees bij TS dat hij het op ongeveer 7.000km heeft gemerkt?
Bij mij was het ook telkens tussen de 6.000 en 9.000 km.
De eerste keer vervangen op 10.000km onder garantie :t
De nieuwe kreeg het ook, na iets meer dan 8.000km.
Heb het hun laten weten om het hun te laten weten dat er wat mis is met die kettingen, maar dat ik geen nieuwe hoefde en wel zou zien hoe ver die komt.
Die heeft het toen nog uitgehouden tot 32.000km. ZONDER te kuisen, maar wel voldoende smeren.

Bij een volgende motor stond er een andere ketting op. Toen het tijd was voor vervanging, besloot ik DID toch nog maar een kans te geven en nog eens voor een DID te gaan.

6.800km ongeveer ... opnieuw -O-
Niet meer gemeld, niet meer gekuist, maar opnieuw goed opvolgen en smeren (om de 475km ongeveer, na elke tankbeurt dus, en bij regen en zout regelmatiger naar behoeven).
Die ketting stond er een maand geleden bij het ongeval nog steeds op, met toen 29.849km, en denk dat die nog 5.000km mee had gekunnen.

Maar nee, met deze, voor mij geen DID ketting meer.
 
Op de tweede foto lijkt ook een rare vreetplek op het rolletje te zitten.

Met het inveren vermindert de speling van de ketting. Als die speling te klein is, komt de ketting bij het inveren strakt te staan, en dan komen er hele rare krachten op.
Dit hoeft de oorzaak niet te zijn hoor, het kan ook een productiefout zijn.

Door de ketting niet regelmatig te smeren gaat hij wel korter mee, maar het lijkt mij niet dat je dan deze schade krijgt.
 
De xringen zijn inderdaad op verschillende plekken stuk gegaan, vandaar de meerdere foto's.
Bij mij ook. Bij de tweede noteerde ik bij elke smeerbeurt de km stand en het aantal kapotte ringetjes. In ongeveer 5.000km na het eerste waren ze er zo goed als allemaal tussenuit. Toch hield die het uit tot 32.000km. Amper minder dan zonder dat probleem, mijn rekord met 1 ketting is 35.000km, eentje die dat dus niet had.
De ketting is naar mijn idee nooit te strak gespannen geweest (altijd gemeten onder lading van mij op de motor en dan +-25mm), alleen vermoed ik dus wel te strak voor toen mijn achtervering nog ontzettend zacht stond (dan vangt de ketting dus de klappen ook meer op denk ik?).
Bij mij ook nooit te strak gestaan.
Ik heb deze set zelf erop gezet en uitgelijnd, zelfs nagemeten met een schuifmaat, dus ik vermoed dat het helaas toch mijn nalatigheid qua ketting smeren is geweest.. -O-
Ook de uitlijning was geen probleem. Bij de tweede begon ik ook te twijfelen dat het aan mijn motor lag, maar bij mijn volgende motor had de ketting die er op stond bij aankoop geen probleem, de DID daarna wel.
Ik overweeg om dezelfde set te kopen en misschien door Jos Smit zelf te laten monteren, of misschien toch nog eens zelf doen en gewoon goed onderhouden.
Heb je het betaalbewijs nog? Probeer anders ook eens of je via garantie geen nieuwe krijgt. Die van mij kwamen ook van bij Jos Smit vandaan. Heb er heel goede service aan ondervonden, dat zeker wel :t
 
Voortaan maar wat meer smeren,en neem een echt merk ketting, RK zijn super kettingen
hebben geen last van strakke en losse stukken in de ketting.Vele Moto GP teams gebruiken
het merk ook oa Honda.
Kwalitatief gewoon stukken beter dan die balle merken zoals D.I.D en Tsubaki.
 
De xringen zijn inderdaad op verschillende plekken stuk gegaan, vandaar de meerdere foto's.

De ketting is naar mijn idee nooit te strak gespannen geweest (altijd gemeten onder lading van mij op de motor en dan +-25mm), alleen vermoed ik dus wel te strak voor toen mijn achtervering nog ontzettend zacht stond (dan vangt de ketting dus de klappen ook meer op denk ik?).

Ik heb deze set zelf erop gezet en uitgelijnd, zelfs nagemeten met een schuifmaat, dus ik vermoed dat het helaas toch mijn nalatigheid qua ketting smeren is geweest.. -O-

Ik overweeg om dezelfde set te kopen en misschien door Jos Smit zelf te laten monteren, of misschien toch nog eens zelf doen en gewoon goed onderhouden.
Je spreekt jezelf hier wel ontzettend tegen eh...
 
Dus niet bij Jos Smit weer een DID kettingset kopen? Wat raad je aan als alternatief MasterTommy?

DID is prima maar je hebt verschillende series, ik verwacht niet dat Jos Smit de duurste (in ieder geval niet bovenaan de lijst) verkoopt, die moet het toch meer hebben van de scherpe prijs. Op straatfietsen monteer ik eigenlijk alleen maar DID ZVM-X kettingen, maar ook die moet je gewoon netjes smeren. Gaan dan wel rustig 40K mee. De goedkoopste die ik kan vinden (afhankelijk van maat) kosten zo’n €125-€170 en dat is dus alleen de ketting.
 
Laatst bewerkt:
DID is prima maar je hebt verschillende series, ik verwacht niet dat Jos Smit de duurste (in ieder geval niet bovenaan de lijst) verkoopt, die moet het toch meer hebben van de scherpe prijs. Op straatfietsen monteer ik eigenlijk alleen maar DID ZVM-X kettingen, maar ook die moet je gewoon netjes smeren. Gaan dan wel rustig 40K mee. De goedkoopste die ik kan vinden (afhankelijk van maat) kosten zo’n €125-€170 en dat is dus alleen de ketting.
Jos Smit verkoopt ook ZVM-X kettingen. Voor motoren met wat minder trekkracht verkoopt hij de VX.
DID is gewoon een topmerk, eerste montage op mijn Ducati.
 
Voortaan maar wat meer smeren,en neem een echt merk ketting, RK zijn super kettingen
hebben geen last van strakke en losse stukken in de ketting.Vele Moto GP teams gebruiken
het merk ook oa Honda.
Kwalitatief gewoon stukken beter dan die balle merken zoals D.I.D en Tsubaki.

Wat goed of slecht is weet ik niet maar Rafael Sinke reed de 24u van Le Mans met een Tsubaki 520 kettinkje rond zonder hem te vervangen en vrijwel zonder te stellen en dat op een ZX10R met genoeg power.
 
Terug
Bovenaan Onderaan