O-ringen ketting stuk, vervangen of goed op letten?

Timson

Die hard MF'er
11 mrt 2007
365
1
Zoetermeer
Ik ging vandaag na mijn vakantie in Schotland met de motor mijn ketting weer eens goed reinigen en smeren, en kwam toen dit tegen:

LeFmAO8.jpg


LC7Mt4W.jpg


64hGvv9.jpg


ySlXspH.jpg


Nu smeer ik mijn ketting niet altijd even trouw, maar maak hem in ieder geval eens in de zoveel tijd grondig schoon. Dit doe ik dan met een motorketting borstel, is dit verkeerd?

De ketting is erop gegaan bij +-18k en ik sta nu op +-25k.

Ik moet er wel bij zeggen dat na montage de ketting een raar geluid maakte, wat naar alle waarschijnlijkheid te maken had met mijn achtervering die veel en veel te zacht stond, waardoor mijn ketting alle klappen ving.

Is hier nog mee door te rijden of moet ik hem gewoon voor alle zekerheid toch vervangen?
 
Ziet er uit alsof de o-ringen zijn uitgedroogd en daardoor zijn gescheurd. Niet toevallig een ontvetter / remmenreiniger gebruikt op je ketting ?

Volgende keer de ketting goed smeren, en bijhouden... als de rollen blank zijn ben je eigenlijk al te laat met smeeronderhoud.
 
Zo lang TS chain and engine degreaser blijft gebruiken blijven de o x z ringen kapot gaan.
Deze ontvetter is bedoelt voor gewone o ringloze kettingen.

Van alle kanten werd mij aangeraden dit te gebruiken als kettingreiniger? Wat is hier mis mee? Hebben meer mensen deze ervaring hiermee?

Als ik zo het topic doorlees zal ik in het vervolg niet meer de motorketting borstel gebruiken maar eventueel alleen als de ketting erg vies is een doek, en vooral een stuk beter vet houden.. :)

Even een update; inmiddels contact opgenomen met Jos Smit Motoren en erg snel een nette reactie met wat vragen om de situatie duidelijk te krijgen zodat ze contact op kunnen nemen met de leverancier. Zeker fijne service! Ik houd jullie op de hoogte.
 
Ziet er uit alsof de o-ringen zijn uitgedroogd en daardoor zijn gescheurd. Niet toevallig een ontvetter / remmenreiniger gebruikt op je ketting ?

Volgende keer de ketting goed smeren, en bijhouden... als de rollen blank zijn ben je eigenlijk al te laat met smeeronderhoud.

De enige ontvetter die ik heb gebruikt op mijn ketting is van Putoline, die in principe naar mijn idee ervoor gemaakt is.
 
Even een update; zaterdag ga ik langs bij Jos Smit om een nieuwe kettingset te laten monteren. De oude set wordt dan opgestuurd naar de leverancier voor onderzoek, dus daar hoor ik later meer van. :)

Als de nieuwe ketting erop zit gaat de motorkettingborstel het raam uit en zal ik de ketting een stuk vaker invetten!

Kan niet wachten om weer te rijden :]
 
Even een update; zaterdag ga ik langs bij Jos Smit om een nieuwe kettingset te laten monteren. De oude set wordt dan opgestuurd naar de leverancier voor onderzoek, dus daar hoor ik later meer van. :)

Als de nieuwe ketting erop zit gaat de motorkettingborstel het raam uit en zal ik de ketting een stuk vaker invetten!

Kan niet wachten om weer te rijden :]
:t Houd ons op de hoogte.
 
Heb exact hetzelfde gehad, maar dan met´n Regina ketting. Volgens deskundigen was het´n combinatie van een te harde schoonmaakborstel en kwaliteit kettingvet. Heb nu dezelfde ketting
als de TS en gebruik alleen S100 kettingonderhoudsmiddelen. Tot volle tevredenheid. :t

@ Heb de ketting overigens direct vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels langs geweest bij Jos Smit in Haarlem en er is duidelijk geworden wat het probleem was. Ik had het achter tandwiel verkeerd om gemonteerd.. |(

Hij gaf aan dat hierdoor de ketting continu naar één zijde geduwd wordt en niet evenredig belast wordt. Inmiddels weer een nette nieuwe kettingset gemonteerd, dus ik kan er weer tegen aan!

Wat foto's:

WBGgat4.jpg


B7EkzYR.jpg


1OJstna.jpg


Dus erg blij!

En dan kom je thuis, heerlijk gereden, blij als een kind.. Stap je af terwijl je denkt dat je kickstand uit staat terwijl dat niet zo is.. -O-

Schade:

b7SCTLy.jpg


1K2RFZK.jpg


JjDbLcO.jpg


Baal echt als een stekker.. Gelukkig niet meer schade.

Knipperlicht en spiegel maken me niet uit, maar zo zuur van schade aan het blok.. -O- Gelukkig kon ik de motor wel rustig laten 'vallen' en zo voorkomen dat er meer schade is.

Ik denk eraan om met hittebestendige verf heel licht de puntjes op het blok aan te tippen om ze in ieder geval wat minder zichtbaar te maken.. Iemand een goed idee hoe ik dit weer mooi kan krijgen?
 
Godver, da's zuur.
Mooi dat het kettingprobleem is opgelost, is een goeie (dure) les geweest waarschijnlijk. Dan daarna je motor om laten donderen, dat doet pijn. Blokje zou ik inderdaad met zwarte verf bijwerken. Kun je er niet aan wennen dan vrees ik dat je een nieuw dekseltje zult moeten hebben.
 
Eerlijk is eerlijk, ik wist niet dat er een richting op een tandwiel bestond. Is dat ding niet gelijk? Anders dan een eventueel (opstaand) randje of specifiek montagevlak, qua tandjes maakt het niet uit toch?


Schade is erg zuur.. eventueel vlak maken met een klein veiltje en vullen met kneedbaar staal? Even naar de temperatuursbestendigheid kijken. Daarna idd gewoon met een penseeltje en zwarte verf aanstippen. Dan zie je er z.g.a. niets meer van!

De action heeft tegenwoordig ook hittebestendige mat zwarte verf, over het algemeen heb ik zeer goede ervaringen met deze verf, blijft lang/goed zitten mits goed ontvet.
 
Eerlijk is eerlijk, ik wist niet dat er een richting op een tandwiel bestond. Is dat ding niet gelijk? Anders dan een eventueel (opstaand) randje of specifiek montagevlak, qua tandjes maakt het niet uit toch?
Tis ook niet de draairichting, meer een soort offset.
Op de foto's wel redelijk te zien, het randje bij de tanden.
Aan de achterkant zal deze vlak zijn.
Als je het tandwiel omdraait staat de "offset" de verkeerde kant op en dat scheelt een paar mm in de lijn.
 
Inmiddels langs geweest bij Jos Smit in Haarlem en er is duidelijk geworden wat het probleem was. Ik had het achter tandwiel verkeerd om gemonteerd.. |(

Hij gaf aan dat hierdoor de ketting continu naar één zijde geduwd wordt en niet evenredig belast wordt. Inmiddels weer een nette nieuwe kettingset gemonteerd, dus ik kan er weer tegen aan!

Wat foto's:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Dus erg blij!

En dan kom je thuis, heerlijk gereden, blij als een kind.. Stap je af terwijl je denkt dat je kickstand uit staat terwijl dat niet zo is.. -O-

Schade:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Baal echt als een stekker.. Gelukkig niet meer schade.

Knipperlicht en spiegel maken me niet uit, maar zo zuur van schade aan het blok.. -O- Gelukkig kon ik de motor wel rustig laten 'vallen' en zo voorkomen dat er meer schade is.

Ik denk eraan om met hittebestendige verf heel licht de puntjes op het blok aan te tippen om ze in ieder geval wat minder zichtbaar te maken.. Iemand een goed idee hoe ik dit weer mooi kan krijgen?
maar je had je uitlijning van je ketting toch gecontroleerd met je schuifmaat? hoe is me nog steeds een raadsel maar dus voortaan de uitlijning van de ketting controleren met iets rechts of bij voorbeeld met een laser. zeker als het ding een vreemd geluid maakt bij het draaien.
en die verf hoef normaal niet hittebestendig te zijn dat punt wordt normaal niet warmer als net boven de 100 graden C en dat kunnen veel normale goede lakken ook prima aan.
 
Laatst bewerkt:
maar je had je uitlijning van je ketting toch gecontroleerd met je schuifmaat? hoe is me nog steeds een raadsel maar dus voortaan de uitlijning van de ketting controleren met iets rechts of bij voorbeeld met een laser. zeker als het ding een vreemd geluid maakt bij het draaien.
en die verf hoef normaal niet hittebestendig te zijn dat punt wordt normaal niet warmer als net boven de 100 graden C en dat kunnen veel normale goede lakken ook prima aan.

De uitlijning van de ketting is wel goed geweest qua afstand, dit had ik inderdaad met een schuifmaat nagemeten. Echter vanwege het feit dat het tandwiel dus niet 'recht' gemonteerd is (verkeerde kant om gemonteerd) wordt de ketting dus niet evenredig belast.
 
dan was hij dus niet uitgelijnd want hij stond niet in de zelfde lijn als het voortandwiel waardoor de ketting dus 2 bochten moet maken als hij van het achtertandwiel naar het voortandwiel gaat. en omdat hij in 2 bochten loopt (en dan bedoel ik niet de 2 bochten om het kettingwiel heen maar de 2 tussen de 2 kettingwielen) wordt hij scheef belast en gaat dus geluid maken.
met uitlijnen van de ketting wordt bedoeld dat het achtertandwiel precies recht achter het voortandwiel staat zodat de ketting geen onnodige bochten hoeft te maken.
 
met uitlijnen van de ketting wordt bedoeld dat het achtertandwiel precies recht achter het voortandwiel staat zodat de ketting geen onnodige bochten hoeft te maken.

vermits enkel zelfbouwers dat probleem hebben, wordt in het algemeen met uitlijnen bedoelt dat het wiel recht in lijn zit met de rest van de motor, en niet schuin.

er is ook helemaal geen regelijng voorzien om je kettingwielen tov elkaar uit te lijnen, dat hebben de ingenieurs al voor je gedaan.

@ TS : nieuwe ketting lijkt veel te hard gespannen.
 
Laatst bewerkt:
Even inhaken op het kettingwielprobleem; ik heb enorm last van hoogfrequente trillingen in mijn stuur. (Fz1 Fazer 2009). Maar daar heb ik pas last van gekregen na het vervangen van mijn ketting en kettingwielen( Jawel, ook van Jos Smit). Heb van alles al gecontroleerd ( banden, nieuwe handvatten, blokbouten op juiste moment vastgezet, uitlaatbevestiging gecontroleerd) Toch vanavond maar eens kijken of ik alles wel goed gemonteerd heb bij de ketting/kettingwielen.......schaamschaam. :$
 
Laatst bewerkt:
er is ook helemaal geen regelijng voorzien om je kettingwielen tov elkaar uit te lijnen, dat hebben de ingenieurs al voor je gedaan.
totdat je "monteurs" krijgt die spacers verkeerd terug monteren of een kettingwiel met een offset verkeerd om monteren. en dan kan de fabriek het nog zo goed hebben gedaan dan is de ketting niet meer uitgelijnd. vandaar dat ik bewust vroeg of de ketting goed was uitgelijnd en niet het wiel want die 2 hoeven niet samen te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Even inhaken op het kettingwielprobleem; ik heb enorm last van hoogfrequente trillingen in mijn stuur. (Fz1 Fazer 2009). Maar daar heb ik pas last van gekregen na het vervangen van mijn ketting en kettingwielen( Jawel, ook van Jos Smit). Heb van alles al gecontroleerd ( banden, nieuwe handvatten, blokbouten op juiste moment vastgezet, uitlaatbevestiging gecontroleerd) Toch vanavond maar eens kijken of ik alles wel goed gemonteerd heb bij de ketting/kettingwielen.......schaamschaam. :$


Ik neem aan dat het JT tandwielen waren ?

Aftermarket tandwielen hebben niet die rubberen rand op de voortandwiel zitten dan kan je hier wat last van hebben.Dat rubber dempt de ketting.

De meesten zetten de ketting ook veel te strak.

Vuistregel is ,ga op je motor zitten dan moet de ketting nog 2 a 3 omhoog en omlaag bewogen kunnen worden.
 
totdat je "monteurs" krijgt die spacers verkeerd terug monteren of een kettingwiel met een offset verkeerd om monteren. en dan kan de fabriek het nog zo goed hebben gedaan dan is de ketting niet meer uitgelijnd. vandaar dat ik bewust vroeg of de ketting goed was uitgelijnd en niet het wiel want die 2 hoeven niet samen te gaan.

Hij had de ketting in zijn visie wel goed opgelijnd via de achterbrug streepjes.

Allemaal leuk natuurlijk deze methode daarom gebruik ik liever een laser langs de ketting op het tandwiel.

De TS had in de OP moeten vermelden dat hij destijds zelf deze ketting en tandwielen vervangen had 🤓
 
Terug
Bovenaan Onderaan