O-ringen ketting stuk, vervangen of goed op letten?

Timson

Die hard MF'er
11 mrt 2007
365
1
Zoetermeer
Ik ging vandaag na mijn vakantie in Schotland met de motor mijn ketting weer eens goed reinigen en smeren, en kwam toen dit tegen:

LeFmAO8.jpg


LC7Mt4W.jpg


64hGvv9.jpg


ySlXspH.jpg


Nu smeer ik mijn ketting niet altijd even trouw, maar maak hem in ieder geval eens in de zoveel tijd grondig schoon. Dit doe ik dan met een motorketting borstel, is dit verkeerd?

De ketting is erop gegaan bij +-18k en ik sta nu op +-25k.

Ik moet er wel bij zeggen dat na montage de ketting een raar geluid maakte, wat naar alle waarschijnlijkheid te maken had met mijn achtervering die veel en veel te zacht stond, waardoor mijn ketting alle klappen ving.

Is hier nog mee door te rijden of moet ik hem gewoon voor alle zekerheid toch vervangen?
 
Kort geleden, iets voor het onderhoud van 40.000km, mijn ketting "mishandeld", (zie mijn bijgewerkt bericht). Ja, bewust, namelijk in die zin dat het mij niets meer kan schelen. Ik ga mij nu tegen de 50.000km een volgende set ketting/tandwielen aanschaffen, en dan zie ik wel op die 50.000km of ze vervangen moet worden of niet.
Ik vind wel dat die ringen erg snel verdwijnen. Ik heb het nog nooit gehad, en ik heb al heel wat kettingen versleten. Is de kettinggeleider op de achterbrug wel goed?
 
Ik vind wel dat die ringen erg snel verdwijnen. Ik heb het nog nooit gehad, en ik heb al heel wat kettingen versleten. Is de kettinggeleider op de achterbrug wel goed?
Ja die is nog goed. Dat ze nu zo snel kapot gaan is natuurlijk mijn eigen fout he, afspuiten is NIET goed, en dat wist ik. Maar in het kader van "het kan me niet meer schelen", wilde ik de motor effe "proper" voor het onderhoud.
Als de ketting daardoor sneller op is, is dat maar zo, de volgende keer komt er wel een ander merk op.
 
Hier ook sinds kort gemerkt dat de o-ringen op dezelfde manier stukgaan. Ook een DID VX-ketting, 530. Ik heb hem zelf ongeveer 25k km/3 jaar geleden gemonteerd en niet altijd heel netjes gesmeerd omdat ik vaak te lui was de motor op te bokken en dan maar een gedeelte sprayde.

Het vreemde is wel dat ik sinds het monteren de kettingspanning nog nooit heb hoeven aan te passen. Triumph schrijft 35 mm voor gemeten met de motor op de zijstandaard.

Voor een volgende ketting overweeg ik RK ipv DID.
Sindsdien ben ik een paar duizend kilometer verder met deze ketting, ik ga nu richting de 30k km. Er zijn meerdere O/X-ringen kapot, maar ik hou de ketting goed in de gaten. Laatst voor de eerste keer de ketting gespannen, hij doet het verder prima: geen overmatige roest en ook geen strakke schakels. Ik hou de ketting over het algemeen lekker vies en vet, hem af en toe wordt hij schoongemaakt. Ik heb al een nieuwe kettongset in huis om hem te vervangen wanneer de ketting te veel gaat slijten.
 
Sindsdien ben ik een paar duizend kilometer verder met deze ketting, ik ga nu richting de 30k km. Er zijn meerdere O/X-ringen kapot, maar ik hou de ketting goed in de gaten. Laatst voor de eerste keer de ketting gespannen, hij doet het verder prima: geen overmatige roest en ook geen strakke schakels. Ik hou de ketting over het algemeen lekker vies en vet, hem af en toe wordt hij schoongemaakt. Ik heb al een nieuwe kettongset in huis om hem te vervangen wanneer de ketting te veel gaat slijten.
Ik heb mijn ketting er nu bijna 16.000km op zitten.
Bijstellen heb ik gedaan op ongeveer 500km, een klein tikje, en nog eens op ongeveer 2300km, daarna nog eens op 10.000km, maar telkens slechts een klein beetje. Sindsdien nog niet moeten bijstellen. Misschien op 17.500km nog eens een klein beetje.
(zie mijn opvolging op bladzijde 5).
Tegen de 20.000km ga ik me ook een ketting/tandwielenset aanschaffen, maar denk niet dat ze voor de 30.000km al vervangen gaat moeten worden, ondanks de bewuste "mishandeling" op 10.000km :P

Wat mijn volgende merk wordt weet ik nig niet, maar geen DID alvast :N
 
Ik neem aan dat het JT tandwielen waren ?

Aftermarket tandwielen hebben niet die rubberen rand op de voortandwiel zitten dan kan je hier wat last van hebben.Dat rubber dempt de ketting.

De meesten zetten de ketting ook veel te strak.

Vuistregel is ,ga op je motor zitten dan moet de ketting nog 2 a 3 omhoog en omlaag bewogen kunnen worden.
JT levert steeds meer voorkettingwielen met rubberen transmissiedempers. Ognibene had die al enkele jaren.
 
JT levert steeds meer voorkettingwielen met rubberen transmissiedempers. Ognibene had die al enkele jaren.
Klopt. Ik dacht dat ik bij mijn huidige ketting/tandwielenset kon kiezen tussen een "gewoon" voortandwiel of eentje met rubberen demping erin, zoals het originele bij Suzuki.
Ik heb echter het gewone genomen. Ik merk daardoor idd iets meer trillingen in het algemeen dan met het originele en gedempte tandwiel, maar niet in die mate dat het erg storend is.

Als ik het me goed herinner kostte de set met gedempt voortandwiel 8 a 10 € meer. Is de kost niet voor als je het graag wil :t
 
Update over mijn ketting.
Die heeft vandaag de 20.000km bereikt. (Motor km stand = 50.000km).
Laatste smeerbeurt was 674km geleden, om dezelfde reden als bij de vorige onderhoudsbeurt, omdat ik de ketting toch ging "kuisen" vóór het onderhoud.
Dat heb ik nu dus ook gedaan, de ketting "mishandeld", door er bij de self car wash met de hogedrukspuit op te zitten, van vrij kortbij dit keer.
Dit omdat ik het weer wat proper wilde hebben, en het me dus nog steeds niets kan schelen als ze sneller slijt, want ik had zelfs verwacht dat ik ze door de vorige mishandeling op 20.000km (vandaag dus) al zou moeten vervangen.
Omdat ik tussendoor merkte dat het slijten toch niet zo snel ging, heb ik nog steeds geen nieuwe set ketting/tanwielen aangeschaft. Maar dat ga ik nu denk ik toch wel doen.
Heb de ketting nog eens lichtjes bijgesteld op 17.761km (en daarvoor op 10.000km.)
Vandaag was het zo een beetje van "het moet net wel, of eigenlijk net niet", dus heb ze toch maar een beetje bijgesteld. Maar slechts 2/8 slag ipv 3/8. Dat bleek net iets te veel, en 1/8 terug gedraaid.

Btw: langs beide kanten de ketting afgespoten onder hoge druk, op amper 7 a 8 cm er vandaan, en toen ik thuiskwam, was ze nog steeds een beetje gesmeerd, kon je voelen aan de rolletjes, die rammelden niet, en als je eraan probeerde te draaien met de vingers voelde je de normale weerstand die het vet ze geeft.

Zoals ik al zei, nu maar een ketting/tandwielen set bestellen, en dan zien of ze op 25.000km vervangen moet worden, al zou het me niet verbazen dat ze de 30.000km haalt.
Smeren doe ik echter wel met regelmaat, daar heb ik, op die twee keer vóór de onderhoudsbeurten, niet op bespaard.
 
Update over mijn ketting.
Die heeft vandaag de 20.000km bereikt. (Motor km stand = 50.000km).
Laatste smeerbeurt was 674km geleden, om dezelfde reden als bij de vorige onderhoudsbeurt, omdat ik de ketting toch ging "kuisen" vóór het onderhoud.
Dat heb ik nu dus ook gedaan, de ketting "mishandeld", door er bij de self car wash met de hogedrukspuit op te zitten, van vrij kortbij dit keer.
Dit omdat ik het weer wat proper wilde hebben, en het me dus nog steeds niets kan schelen als ze sneller slijt, want ik had zelfs verwacht dat ik ze door de vorige mishandeling op 20.000km (vandaag dus) al zou moeten vervangen.
Omdat ik tussendoor merkte dat het slijten toch niet zo snel ging, heb ik nog steeds geen nieuwe set ketting/tanwielen aangeschaft. Maar dat ga ik nu denk ik toch wel doen.
Heb de ketting nog eens lichtjes bijgesteld op 17.761km (en daarvoor op 10.000km.)
Vandaag was het zo een beetje van "het moet net wel, of eigenlijk net niet", dus heb ze toch maar een beetje bijgesteld. Maar slechts 2/8 slag ipv 3/8. Dat bleek net iets te veel, en 1/8 terug gedraaid.

Btw: langs beide kanten de ketting afgespoten onder hoge druk, op amper 7 a 8 cm er vandaan, en toen ik thuiskwam, was ze nog steeds een beetje gesmeerd, kon je voelen aan de rolletjes, die rammelden niet, en als je eraan probeerde te draaien met de vingers voelde je de normale weerstand die het vet ze geeft.

Zoals ik al zei, nu maar een ketting/tandwielen set bestellen, en dan zien of ze op 25.000km vervangen moet worden, al zou het me niet verbazen dat ze de 30.000km haalt.
Smeren doe ik echter wel met regelmaat, daar heb ik, op die twee keer vóór de onderhoudsbeurten, niet op bespaard.

Ik zie de functie niet zo van met een hogedruk reiniger op een ketting spuiten , ff met een lapje met een of ander spul er over wordt ie ook schoon en spuit je geen water tussen de rollen ( waar geen o ringen meer zitten ), water smeert niet best
 
Ik zie de functie niet zo van met een hogedruk reiniger op een ketting spuiten , ff met een lapje met een of ander spul er over wordt ie ook schoon en spuit je geen water tussen de rollen ( waar geen o ringen meer zitten ), water smeert niet best
Met een hogedruk (selfcarwash)spuit gaat het veel gemakkelijker, motor aan en in eerste, en spuiten maar terwijl die langs je doordraait. En spuit je ook alle klieders die heel uwen achterkant besmeuren ervan af door er overal wat tussendoor te spuiten, en dat is heel wat! Er zit daar geen elektronica in de weg, dus kan best.
Natuurlijk smeert dat niet, integendeel, maar het is omdat het me niet meer kan schelen wat deze ketting betreft, en bij wijze daarvan misbruik ik dat gegeven om de ketting tot het "uiterste" te testen. En daarbij vind ik het al een wonder dat ze nu nog in relatieve staat is!
 
Oma be gone!

Ik heb de oorzaak van het probleem ontdekt: veel te veel aangekoekte ellende bij het voortandwiel. Gisteren ben ik begonnen met het vervangen van de kettingset en achter het afdekkapje van het voorste kettingwiel was het geen pretje. Naast een hoop -in dertigduizend kilometer verzameld- aangekoekt kettingvet, zand, steentjes en algemene viezigheden zag ik ook een aantal o-ringetjes. Blijkbaar schuurde de ketting daar lekker langs.

Voortaan minder enthousiast spuiten en/of vaker schoonmaken. Vanaf nu zit er ook een kettingsmeersysteem op, hopelijk gaat dat beter.
20190804_124425.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan