O-ringen ketting stuk, vervangen of goed op letten?

Timson

Die hard MF'er
11 mrt 2007
365
1
Zoetermeer
Ik ging vandaag na mijn vakantie in Schotland met de motor mijn ketting weer eens goed reinigen en smeren, en kwam toen dit tegen:

LeFmAO8.jpg


LC7Mt4W.jpg


64hGvv9.jpg


ySlXspH.jpg


Nu smeer ik mijn ketting niet altijd even trouw, maar maak hem in ieder geval eens in de zoveel tijd grondig schoon. Dit doe ik dan met een motorketting borstel, is dit verkeerd?

De ketting is erop gegaan bij +-18k en ik sta nu op +-25k.

Ik moet er wel bij zeggen dat na montage de ketting een raar geluid maakte, wat naar alle waarschijnlijkheid te maken had met mijn achtervering die veel en veel te zacht stond, waardoor mijn ketting alle klappen ving.

Is hier nog mee door te rijden of moet ik hem gewoon voor alle zekerheid toch vervangen?
 
hmm afgelopen week na een rit wilde ik de achter velg schoonmaken, lag daar een o ring vastgeplakt erop?
Ketting nagelopen en ja hoor er ontbrak 1 o ring uit een schakel van de DID 525ZXVMG ketting .
Jos Smit gemaild aangezien de ketting pas 7000 km erop zit met nieuwe JT tandwielen .
Ketting wordt regelmatig gesmeerd met ketting smeer middel van Bel-Ray Super Clean Keten spuitbus 400ml eerste keer dat ik dit gebruik en plakt wel enorm .
Volgens Jos kon het vele oorzaken wezen maar die was niet van mij toepassing wel ff gekeken of ik het achter ketting wiel niet verkeerd om had zitten
wat volgens mij bij dit ketting wiel niet veel uitmaakt aangezien de kanten precies eender zijn ? Maar toch het zat goed de tekst op het tandwiel was te lezen.
Vette pech dus blijkbaar, zijn advies maar opgevolgd en de desbetreffende schakel er tussen uit geslepen en een nieuwe klinkschakel er tussen geklonken uiteraard met de benodigde rubberen ringen er tussen. Laten zitten dan slijt dit enorm snel lijkt mij . Wat wel opviel zijn dat er hier reacties zijn van rond dezelfde km stand dat er o ringen verdwijnen?:? Misschien toch het smeermiddel ?
 
Ik heb het (nog) nooit gehad. Met smeren leg ik wel secuur een druppeltje op de plek waar de platen van de ketting tegen elkaar zitten, zodat het richting de o(/x)-ring moet gaan. Mijn kettingen kwamen ook steeds van Jos Smit.
 
Willekeurige schakel helaas . De rest zat er gelukkig nog in . De ketting heeft nu 2 klinkschakels maar zijn volgens specs geklonken, daar maak ik me niet druk om . Verdenk het smeermiddel aangezien dit enorm plakt lijkt wel lijmachtig.
 
afgelopen weekend weer een o ring geknakt .:?
Had de ketting gesmeerd met andere ketting spray van kroon .
Blijkbaar is er toch iets met die ringetjes aan de hand aangezien ik dit nog nooit mee heb gemaakt ?
Of het is nog van de Belray super spray waarvan deze oring op klappen stond.
In ieder geval gebruik ik de Bel-Ray Super Clean niet meer
Van de winter maar een ander setje monteren het is niet anders.
 
Laatst bewerkt:
afgelopen weekend weer een o ring geknakt .:?
Had de ketting gesmeerd met andere ketting spray van kroon .
Blijkbaar is er toch iets met die ringetjes aan de hand aangezien ik dit nog nooit mee heb gemaakt ?
Of het is nog van de Belray super spray waarvan deze oring op klappen stond.
In ieder geval gebruik ik de Bel-Ray Super Clean niet meer
Van de winter maar een ander setje monteren het is niet anders.
En had je nu echt gedacht dat het bij dat ene ringetje ging blijven?

Maar ik zou je niet te veel zorgen maken, ik rijd intussen al bijna 33.000km met mijn DID ketting waar nu ongeveer alle ringetjes al wel ribbedebie zijn ...

Daar kom ik later nog op terug met een uitgebreid verslag :t
 
En had je nu echt gedacht dat het bij dat ene ringetje ging blijven?

Maar ik zou je niet te veel zorgen maken, ik rijd intussen al bijna 33.000km met mijn DID ketting waar nu ongeveer alle ringetjes al wel ribbedebie zijn ...

Daar kom ik later nog op terug met een uitgebreid verslag :t
Later pas? Ik kan nu haast al niet meer wachten. 33.000 km met een o ringloze ketting, dat heeft mijn belangstelling.
 
Later pas? Ik kan nu haast al niet meer wachten. 33.000 km met een o ringloze ketting, dat heeft mijn belangstelling.
Omdat ik van plan was dat verslag in één keer te doen, overkoepelend de gehele levensduur van deze ketting. Ik heb een nieuwe set ketting/tandwielen klaar liggen, omdat ik had verwacht die kort geleden te moeten vervangen, tijdens mijn 60.000km beurt (30.000km met deze ketting), maar dat bleek dus nog niet nodig.

Nu verwacht ik dat op 35.000km (65.000km op de teller) te moeten doen. Al is er een kleine kans dat het zelfs pas 40.000km wordt (70.000km op teller dus). Al reken ik die kans op maar 25%.

Maar, als ik ze op 35.000km nog niet dien te vervangen (neem nog een maand ongeveer alvorens ik dat punt bereik), zal ik al een tussentijds verslag uitbrengen :t

waarom zou je een goede ketting vroegtijdig vervangen, enkel omdat er wat O-ringetjes ontbreken :?
:^
Maar, als @Aprilia4fun liever wel zijn ketting vervangt, is dat zijn goed recht natuurlijk :Y

Want ...
Tja zo zit ik in elkaar moet in orde zijn .
... ook hiermee :^
 
Zoals gezegd, op 35.000km (65.000km op de motor) ging ik een tussentijds verslag opmaken, dus ...


Oma be gone!
Ik heb de oorzaak van het probleem ontdekt: veel te veel aangekoekte ellende bij het voortandwiel. Gisteren ben ik begonnen met het vervangen van de kettingset en achter het afdekkapje van het voorste kettingwiel was het geen pretje. Naast een hoop -in dertigduizend kilometer verzameld- aangekoekt kettingvet, zand, steentjes en algemene viezigheden zag ik ook een aantal o-ringetjes. Blijkbaar schuurde de ketting daar lekker langs.

Voortaan minder enthousiast spuiten en/of vaker schoonmaken. Vanaf nu zit er ook een kettingsmeersysteem op, hopelijk gaat dat beter.
Die o-ringen komen daar terecht omdat de ketting op dat moment zijn hoogste hoeksnelheid bereikt.
Klopt.
Maar ik bedoelde dat dat opgehoopte kettingvet met vuil niet de oorzaak is dat de O-ringen er uit liggen.
Dat daar veel vuil zit is normaal.
Zoals @Rr zegt, de ketting bereikt daar zijn grootste hoeksnelheid, het vet vliegt er daar gewoon vanaf. En het kan er niet weg zoals dat achteraan wel het geval is. Gevolg, het trekt ook stof en zand, en kleine steentjes en wat nog allemaal aan, en wordt mooi mee "ingekapseld" door de vettigheid. Maar zoals @Super Blackbird zegt, het is niet de oorzaak. Dat vuil hoopt op (en koekt aan), maar de ketting zal er niet tegen schuren, er zal toch altijd spatie tussen blijven.
Bij jou ziet het er nog "proper" uit vind ik, bij mij zag het er zo uit na 30.000km (14 aug 2019):
Screenshot_20190814-154409_Gallery.jpg

Screenshot_20190814-154418_Gallery.jpg

Screenshot_20190814-154427_Gallery.jpg

Echter heb ik er geen X-ringetjes in gevonden.
De motor had toen 60.000km, en ik deed groot onderhoud, dus maar effe goed schoonmaken, en zag er daarna zo uit:
20190820_124252.jpg

Omdat ik niet verwacht had dat mijn ketting het zolang zou uithouden, had ik vóór de 60.000km beurt al een nieuwe liggen, een AFAM dit keer,
Screenshot_20190814-163752_Gallery.jpg

bedoeld om tijdens dat onderhoud te plaatsen. Bleek echter nog niet nodig.
Op 35.000km (15 okt 2019) opnieuw geïnspecteerd, tandwieltje nog heel goed, en toen zat er zo veel vuil in:
20191015_132431.jpg


Hogedrukspuit, verkeerde reinigingsmiddelen, een harde borstel gebruiken of de boel flink scheef zetten zijn de meest voorkomende oorzaken.
Hogedrukspuit gebruiken is zeker uit den boze, zelfs vanop redelijke afstand is het niet aan te raden.
Harde borstel ook, als je er een gebruikt om te kuisen, beter een zachte gebruiken. Ik deed dat vroeger ook zo.

hmm afgelopen week na een rit wilde ik de achter velg schoonmaken, lag daar een o ring vastgeplakt erop?
Ketting nagelopen en ja hoor er ontbrak 1 o ring uit een schakel van de DID 525ZXVMG ketting .
Jos Smit gemaild aangezien de ketting pas 7000 km erop zit met nieuwe JT tandwielen .
Ketting wordt regelmatig gesmeerd met ketting smeer middel van Bel-Ray Super Clean Keten spuitbus 400ml eerste keer dat ik dit gebruik en plakt wel enorm .
Volgens Jos kon het vele oorzaken wezen maar die was niet van mij toepassing wel ff gekeken of ik het achter ketting wiel niet verkeerd om had zitten
wat volgens mij bij dit ketting wiel niet veel uitmaakt aangezien de kanten precies eender zijn ? Maar toch het zat goed de tekst op het tandwiel was te lezen.
Vette pech dus blijkbaar, zijn advies maar opgevolgd en de desbetreffende schakel er tussen uit geslepen en een nieuwe klinkschakel er tussen geklonken uiteraard met de benodigde rubberen ringen er tussen. Laten zitten dan slijt dit enorm snel lijkt mij . Wat wel opviel zijn dat er hier reacties zijn van rond dezelfde km stand dat er o ringen verdwijnen?

Misschien toch het smeermiddel ?
Ik vind het vooral opvallend, bij de TS was het ook rond de 7.000km, en bij al de kettingen waar ik het bij voorhad (incl de huidige) ook allemaal rond de 7.000km. Ook kwamen mijn kettingen allen van bij Jos Smit vandaan, en ook telkens met JT tandwielen.
Bij mijn GSX F kan je het tandwiel achter wél verkeerd zetten, maar dat bleek ik niet één keer te hebben gedaan.
Ik smeer mijn ketting min of meer om de 500km, zoals DID het voorschrijft, bij regenweer deed ik het regelmatiger. Kuisen deed ik helemaal niet. Die ene schakel ertussenuit slijpen vind ik persoonlijk onnodig. Er gaan er nog volgen, en voor je het weet heb je een ketting bestaande uit klinkschakels. Gewoon doen als ik, regelmatig blijven smeren, en oprijden die handel. In het slechtste geval gaat ze wat minder lang mee, maar ook dat is relatief, en dat zal je merken als je het laatste deel van mijn post leest. *

Ik heb het (nog) nooit gehad. Met smeren leg ik wel secuur een druppeltje op de plek waar de platen van de ketting tegen elkaar zitten, zodat het richting de o(/x)-ring moet gaan. Mijn kettingen kwamen ook steeds van Jos Smit.
Ik heb het dus al verschillende keren gehad. De eerste keer is die via Jos Smit zelfs onder garantie vervangen geweest. Eerst moest ik de oude terugsturen (10.000km) nadat ik de nieuwe had geplaatst. Maar toen ik hun terug mailde om te vragen naar welk adres, zeiden ze, "laat maar, DID gaat er niet verder op onderzoeken wegens te weinig klachten". Ach, voor mij maakt het niks uit. Ik had netjes een nieuwe gekregen.

Maar, omdat deze na dik 7.000km ook kapot begon te gaan, was ik DID beu, en besloot de huidige op te rijden, en een ander merk te nemen. En omdat het mij niet meer kon schelen hoe kort of lang deze ketting nog ging meegaan, heb ik, om de motor proper te maken vóór de onderhoudsbeurten van 40.000, 50.000 en 60.000km de ketting steeds onder hoge druk met heet water en zeep afgespoten aan zo een selfcarwash. En proper dat ze dan is! Na die eerste bewuste "mishandeling" gingen de X-ringetjes in sneltempo verder kapot, bewijst maar hoe slecht hogedruk is voor een ketting. Ik dacht dat ie de 15.000km nog wel kon halen om dan een nieuwe te steken ... en dan dacht ik dat van 20.000km ... en dan van 20.000km ... en 25.000km ... intussen staat ze er 35.000km op ...

Smeren deed ik dus steeds kort voor of na een tankbeurt, wat intervallen maakt van 500 a 550km, net iets te ver uit elkaar dus. Bij regenweer dus ook tussendoor naargelang de noodzaak.
Ik lette er wel goed op dat ik niet vol over de ketting heen spoot, maar zuinig doseerde en erop toezag dat ik precies zo spoot dat je het kettingvet tussen de binnenste en buitenste lammelletje aan beide kanten kon zien trekken, en tussen de busjes en de binneste lamelletjes (de rand van de busjes en buitenste lamelletjes is niet zichtbaar, maar ik veronderstel dat het vet ver genoeg doordringt. Dus zoals @HCx uitlegde. Dus zo een beetje als in volgende foto:
20190814_162511.jpg


Om de band en de vloer te beschermen tegen nevel, gebruik ik 2 plankjes tijdens het smeren. Dat ik een middenbok heb vind ik wel een voordeel:
Screenshot_20190814-153310_Gallery.jpg


Op bladzijde 5, in deze post, heb ik de hystorie van deze ketting ook nauwgezet opgevolgt.
Als het je interesseert, bekijk dat dan maar eens goed, en kijk vooral aandachtig naar de speciale meldingen, met name de "mishandelingen" op 40.000, 50.000 en 60.000km, en dat van uitgestelde smeerbeurten voorafgaand aan het 60.000km onderhoud.

Ik smeer met S100. Die hebben sinds mei/juni 2019 een nieuwe formule.
20191007_045751.jpg


20191007_045809.jpg

Zou nog kleefkrachtiger zijn, en volgens de instructies tot 1.000km voor 1 smeerbeurt, als staat er wel bij, "uiterlijk na ...". Dat vind ik erg lang, en bij die voornoemde uitgestelde smeerbeurten, nog ruim onder de 1.000km, stonden de rolletjes al te glimmen, en kon ik ermee rammelen. Vandaar ook mijn verbazing dat de ketting toch nog zo lang mee ging. Ik heb de indruk dat het net lopender is dan de oudere versie, en minder smeerbeurten mee kan doen. Maar misschien smeert het wel beter, dat weet ik nog niet.


Dus ja, intussen heeft de motor 65.000km, en de ketting/tandwielen 35.000km. En, ze blijven er nog even op, ik kan de ketting nog niet zo heel ver oplichten van de tandwielen, moet ze nog niet bijregelen om de haverklap, en het voorste tandwiel vertoont nu wel zichtbare slijtage, het kan nog even door:
20191015_132418.jpg


Op 67.500km ga ik nog eens kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn eerste ketting had bijna 50K erop gelegen. De huidige (DID) nu bijna 30K.
Deze nu 35.000km, binnen 2.500km dat voorste tandwiel nog eens bekijken. Maar ik denk dat de 40.000km haalbaar is.

Hoe dan ook, ook als het voorste tandwieltje er dan ook nog redelijk uitziet, op 40.000km vervang ik sowieso de gehele handel. Dan is het wel goed geweest voor mij, en wordt dit wel de ketting met de langste levensloop die ik al gehad heb :t

Nu moet ik wel zeggen, sinds het probleem met de X ringetjes, smeer ik nog zorgvuldiger dan voorheen (zorgvuldiger, maar niet regelmatiger).

Ook moet ik wel melden dat deze ketting tot nog toe wel minder regen, en vooral, minder zout heeft gezien wegens de zachte vorige winter. Dat zal ook wel wat meespelen natuurlijk.
 
Mijn voorste kettingwiel ziet er bijna hetzelfde uit als dat van @DKP, maar dat is al na een flinke 20k. Ik smeer nog steeds erg regelmatig, maar de ketting heeft pas wel "droog" gestaan na een ritje door een soort vloeibare klei die over een N-weg lag. Motor maakte een raar geluid en reed duidelijk minder soepel. Dat was dodelijk denk ik. Na het goed smeren werkt alles weer, maar ik bereid me voor op vervanging.
 
Tot hier toe heb ik het nog nooit gehad dat de slijtage van de twee tandwielen zodanig uiteenloopt dat ik slechts 1 tandwiel zou vervangen.

Altijd al de volledige sets vervangen.
 
Het kan een stomme vraag zijn, maar ik ga ze toch stellen:
Kan je met een DID kettingtool ook andere kettingen klinken?

Het zou zomaar kunnen dat elk merk gewoon hun eigen tool adviseert omdat dat hun beter uitkomt natuurlijk ... en de ketting die ik nu heb is dezelfde maat als de vorige, wat logisch is natuurlijk.

Heb de verpakking van de Afam ketting nog niet open gehad, dus heb het nog niet kunnen bekijken.
 
Het kan een stomme vraag zijn, maar ik ga ze toch stellen:
Kan je met een DID kettingtool ook andere kettingen klinken?

Het zou zomaar kunnen dat elk merk gewoon hun eigen tool adviseert omdat dat hun beter uitkomt natuurlijk ... en de ketting die ik nu heb is dezelfde maat als de vorige, wat logisch is natuurlijk.

Heb de verpakking van de Afam ketting nog niet open gehad, dus heb het nog niet kunnen bekijken.
Sommige merken hebben geen holle sluitschakel. Dan heb je een klinkapparaat nodig om de pennen op te stuiken.
 
Ik zie dat Louis tegenwoordig onder hun Saito merk ook complete kettingsets heeft. Ietsje goedkoper dan een DID+JT setje van Jos Smit, dus de prijs is nauwelijks een pluspunt.

De kettingsets worden volgens Louis geheel (wielen+ketting dus) door JT geproduceerd.

Geen probleem :t
Ik ga me bij RAD wel een tool specifiek voor de Afam ketting halen. Beter 25€ daaraan besteden dan een ketting niet correct sluiten!
Is een kl*teding, maar het werkt wel. Ik gebruik het probleemloos (maar niet vloekloos) voor DID kettingen.
 
Deze nu 35.000km, binnen 2.500km dat voorste tandwiel nog eens bekijken. Maar ik denk dat de 40.000km haalbaar is.

Hoe dan ook, ook als het voorste tandwieltje er dan ook nog redelijk uitziet, op 40.000km vervang ik sowieso de gehele handel. Dan is het wel goed geweest voor mij, en wordt dit wel de ketting met de langste levensloop die ik al gehad heb :t

Nu moet ik wel zeggen, sinds het probleem met de X ringetjes, smeer ik nog zorgvuldiger dan voorheen (zorgvuldiger, maar niet regelmatiger).

Ook moet ik wel melden dat deze ketting tot nog toe wel minder regen, en vooral, minder zout heeft gezien wegens de zachte vorige winter. Dat zal ook wel wat meespelen natuurlijk.
Jij gaf volgens mij aan dat je extreem veel kilometer per liter maakte met je GSF750,....je ketting doet dus daaraan mee. Je bent waarschijnlijk een erg rustige rijder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan