O2 sensor elimineren

cumali

Rookie
8 jan 2021
18
3
Hallo mannen,
Ik hen een vraag over een o2 sensor elimineren van bmw s1000rr.asl je een power commander V installeerd op een s1000rr van bj 2010 moet je dan sensors elimineren of is het zo dat je ze gewoon uit trekt.
Groetjes
 
Een 2010 RR kan volgens mij gewoon op het originele brein afgesteld worden, door Druijff racing uit mn hoofd. Hoef je niet zon storingcommander V te kopen... :)

Lostrekken kan ook, en zijn ongetwijfeld ook wel blindeerdoppen te krijgen.
 
Nee dat klopt niet helemaal.

Je standaard narrow band lambdasensor pendelt alleen tussen rijk en arm zodat de katalysator zijn werk kan doen.

Er is wel een zeer beperkte controle over afstelling (lambda 1) maar alleen een wideband sensor kan dat echt goed regelen.

Een PC V houd de ecu voor de gek en laat meer brandstof inspuiten. Je lambda merkt dit op en zal proberen bij te regelen waarbij de ECU gedeeltelijk de correcties van de PC ongedaan maakt.

Door de lambda te verwijderen is er geen correctie meer en kan de PC ongestoord zijn werk doen.

De lambda is echter nog steeds vereist als het op de katalysator aan komt anders slibt deze dicht, hadden we een APK dan was de motor er qua uitstoot ook niet meer doorheen gekomen.

Zomaar een stekker lostrekken (doe maar eens) zal een foutmelding en noodloop activeren.

Soms is het voldoende om de 2 grijze draden te voorzien van een weerstand, meestal heb je meer nodig om de foutmelding er uit te krijgen en soms kan het zelfs alleen door de foutmelding / DTC weg te laten schrijven in de ECU

Piggyback tuning (PC) is altijd minder goed dan de ecu flashen omdat je daar met een kundige tuner veel meer uit kan halen en veel meer opties hebt dan alleen maar de brandstofinspuiting. Het voordeel van een PC is wel dat je makkelijk zelf correcties aan kan brengen.

Het nadeel is dat je bij tuning eigenlijk altijd je A/F ratio in de gaten moet houden d.m.v. een wideband lambda sensor en display of telkens naar de rollerbank. Doe je dat niet kan je ook gemakkelijk iets slopen.
 
Laatst bewerkt:
De ecu mappen is mooier. Maar bij moderne auto’s wordt er een hoop aangekloot. Dan houdt een extern kastje de ecu niet voor de gek, maar het ene deel van het programma de andere. Of men dat bij motoren ook zo doet weet ik niet, maar het is aannemelijk.

Voor iedereen die zich interesseert in zulke materie: Steve Dinan

Overigens kan de pc5 zichzelf corrigeren met de juiste sensor. In theorie past die de mapping aan (binnen grenzen) aan de werkelijke rij omstandigheden, in plaats van op een testbank. Gezien de resolutie van de tabellen kan dat best handig zijn. Elk toerental bij elke gasstand mappen lijkt me in elk geval een redelijk klusje.
 
Je houdt met een reflash niets voor de gek, je wijzigt de software zodat er andere waarden in staan.
Bij moderne auto’s zijn er behoorlijk wat gegevens waarbinnen de ecu mag regelen. Door het ene aan te passen, vallen andere waardes buiten hun te verwachten range. En dan grijpt de ecu in op zichzelf.

Motor ecu is vast eenvoudiger, geen turbo’s enzo..
 
dames, heren,

ik heb een vraagje; ik heb onder mijn VL1500 uit 2008 een uitlaat van een VL1500 uit 1998 geplaatst
en ik ben erg blij met het geluid
nu zit er geen gat met moer in de katalisator voor de lambda sensor
kan ik gewoon een gat in de demper boren en de sensor met moer plaatsen?

of alternatief; wat gebeurt er als ik de sensor niet plaats?

(als ik de stekker eruit trek gaat er een rood waarschuwingslampje op het dashboard branden)

bvd voor je reactie

grt Rene de Wit
 
Nee want het moet gasdicht zijn en het blijft nooit zitten of heel met trillingen als je gewoon een gat boort.

Je motor gaat op zijn minst beroerd lopen zonder sensor, misschien in noodloop, zeker een foutmelding en gewoon geen goed plan.
 
Als je de lambda air/fuel sensor niet plaatst weet de ECM niet of de motor een rijk of arm mengsel
heeft. Omdat de boel stuk kan lopen met een te arm mengsel, spuit de ECM voor de zekerheid een te rijk mengsel in. Je motor gaat er niet lekkerder op lopen, veel meer benzine verbruiken en je katalysator gaat naar de knoppen.
 
Als je de lambda sensor er uit haalt moet je een weerstand plaatsen die de juiste gemiddelde waarde geeft. Bij de eerste generatie R1100 zat er een potmetertje tussen. Kon je bij een warme motor je CO afstellen.
 
sensor met moer gaat niet werken maar je kan vast wel iemand vinden die er een busje met het juiste schroefdraad in last op de correcte hoogte om de sensor goed te laten werken.
sensor niet plaatsen zal je voor een goed lopende motor de ecu van de juiste info moeten voorzien door de juiste weerstanden te plaatsen of een stukje fop elektronica dat de juiste signalen simuleert maar met sensor werkt waarschijnlijk een stuk beter als je niet van plan bent te gaan testen met gasmeting en bij fopelktronica vermogensmeting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan