Occasion gekocht bij dealer na 1000km ketting versleten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sicka2

MF'er
2 jun 2012
61
2
Den haag
Ik ben benieuwd naar jullie zienswijze!

Ik heb bijna 2 maanden geleden een tweedehands KTM gekocht bij een dealer en heb daarbij afleverkosten betaald. Daarvoor is die rijklaar gemaakt dwz hij heeft een beurt gekregen die nodig is en er is gekeken naar de slijtageonderdelen.

Nou heb ik iets meer dan 1000km gereden en lijkt het erop alsof de ketting opeens aan het einde van zijn latijn is. Ik heb de ketting telkens tijdig ingesmeerd.
Toen ik de motor gekocht heb stond de ketting nog gewoon netjes strak en nu hangt die er aardig slap bij en klappert hij.

Heb ik gewoon dikke pech en waren dit blijkbaar de laatste km’s van die ketting? Of kan dat niet zo snel gaan en hadden zij toen al kunnen zien dat hij aan vervanging toe was?

Ben benieuwd wat redelijk is en in hoeverre ik hiermee terug kan gaan naar de dealer.

Alvast bedankt!
 
Neem gewoon contact op met de dealer en vraag om uitleg. Ze bijten je niet. Komen ze met een niet aannemelijk verhaal, kan je altijd nog de discussie aangaan.

Ik ben in het verleden al eens eerder gebeten door een dealer. Hoop ellende. Tetanusprik moeten halen en alles. Ben nu dus een beetje angstig.

Oké zonder gekheid:
Logisch. Dat is ook de volgende stap. Alleen heb ik de ballen verstand van techniek dus voordat ik überhaupt een discussie aan, en misschien wel allerlei onredelijke dingen ga eisen, is het wel fijn om te weten hoe het zit met de slijtage van zo’n ketting. Dus mocht je daarin nog wat toe te voegen hebben hoor ik het graag!
 
De vraag is niet of de dealer het kon zien of weten bij aflevering, maar of jij het kon zien bij aflevering.
Dit is namelijk geen verborgen gebrek, en je hebt als koper zelf onderzoeksplicht bij aanschaf.
Met andere woorden: als de dealer er moeilijk over doet heb je geen poot om op te staan (althans niet volgens de Nederlandse wetgeving). Maar in de praktijk zal het niet zo'n vaart lopen, de meeste dealers zullen wel een andere kettingset willen leveren voor een veel lagere prijs.

Weet je trouwens zeker dat de ketting niet slapper is komen te staan doordat de achteras/kettingspanners niet goed vast zitten?
En heb je goed gezocht naar het strakste punt van de ketting? Daar moet je namelijk de speling meten, en niet op het slapste punt.
 
Daarvoor is die rijklaar gemaakt dwz hij heeft een beurt gekregen die nodig is en er is gekeken naar de slijtageonderdelen.
Als dit de afspraak was mag je verwachten dat een ketting niet naar 1000km al slap hangt.

Ik zou ze gewoon opbellen voor een afspraak of ze er eerst eens een licht op kunnen werpen. Mss is de spanner zelf losjes oid en kunnen ze het ter plekke oplossen. Als de uitkomst is 'ketting versleten' dan vervangen ze het wat mij betreft kostenloos onder mom van geldende afspraak die niet is nagekomen

Als consument heb je dan wel een onderzoeksplicht, maar als de afspraak is 'alle slijtagedelen die nodig zijn vervangen' en na 1000km is die ketting al af, dan was ie daarvoor ook al heel ver heen. En had ie dus al vervangen moeten worden.
 
De vraag is niet of de dealer het kon zien of weten bij aflevering, maar of jij het kon zien bij aflevering.
Dit is namelijk geen verborgen gebrek, en je hebt als koper zelf onderzoeksplicht bij aanschaf.
Met andere woorden: als de dealer er moeilijk over doet heb je geen poot om op te staan (althans niet volgens de Nederlandse wetgeving). Maar in de praktijk zal het niet zo'n vaart lopen, de meeste dealers zullen wel een andere kettingset willen leveren voor een veel lagere prijs.

Weet je trouwens zeker dat de ketting niet slapper is komen te staan doordat de achteras/kettingspanners niet goed vast zitten?
En heb je goed gezocht naar het strakste punt van de ketting? Daar moet je namelijk de speling meten, en niet op het slapste punt.
Ja daar heb je een punt…
Denk ook niet dat het zo’n vaart zal lopen inderdaad.

Heb daar niet naar gekeken eerlijk gezegd maar zal ik zeker even doen. Bedankt voor de tips!
 
en na 1000km is die ketting al af, dan was ie daarvoor ook al heel ver heen. En had ie dus al vervangen moeten worden.
Als ze zeggen dat op moment van kijken dit niet zo was zou ik er nooit geen motor weer kopen. Dan zijn ze dus niet capabel genoeg en vraag ik mij af hoe ze alle onderhoud daar doen _O-

En laat je vooral niet afschepen. Je bent ruim binnen de 6 maanden wettelijke garantie termijn waar ze zich aan moeten houden (non conformiteit beginsel). Maar meld het sowieso bij de dealer.

Daarin staat dat je op redelijke termijn dát mag verwachten van de motor op basis van gemaakte afspraken en prijsovereenkomst.

Oftewel als jij afspreekt dat alle slijtagedelen die moeten worden vervangen, worden vervangen... En na 1000km is de ketting af (die normaal 15k km mee gaat) dan is dat een non conformiteit. En moeten ze het kostenloos vervangen 👌🏻👌🏻
 
Laatst bewerkt:
Als dit de afspraak was mag je verwachten dat een ketting niet naar 1000km al slap hangt.

Ik zou ze gewoon opbellen voor een afspraak of ze er eerst eens een licht op kunnen werpen. Mss is de spanner zelf losjes oid en kunnen ze het ter plekke oplossen. Als de uitkomst is 'ketting versleten' dan vervangen ze het wat mij betreft kostenloos onder mom van geldende afspraak die niet is nagekomen

Als consument heb je dan wel een onderzoeksplicht, maar als de afspraak is 'alle slijtagedelen die nodig zijn vervangen' en na 1000km is die ketting al af, dan was ie daarvoor ook al heel ver heen. En had ie dus al vervangen moeten worden.
Duidelijk verhaal! Als het om slijtage gaat kan het dus niet zo zijn dat er 1000km geleden niks te zien was aan de ketting.

Ik ga maar even bellen dan. Wellicht gaat het alleen maar op de spanners idd.
Bedankt voor je input ;)
 
Het is niet voor niks dat je kan bijstellen... een versleten ketting concludeer je door het op te meten. Conclusies op klapperen of hangen... dat is voor de... hoe zeggen we dat netjes...
Kortom de dealer of zelf de ketting meten (staat in de handleiding hoe) en dan weet je precies hoeveel de ketting is versleten of nog heeft . En kan je het juiste gesprek met de verkoper hebben. Succes, laat je weten wat er uit komt.
 
Laatst bewerkt:
Trek je schakels van de ketting makkelijk omhoog op het achter tandwiel dan is ie gaar.
Anders even aanspannen en je bent weer klaar.
 
Volgens mij mag een dealer best een motor kopen met bijna versleten ketting. Je had het kunnen controleren.

Een afleverbeurt verschilt ook per dealer. Bij sommigen is het niet meer dan een veiligheidscheck.
 
De vraag is niet of de dealer het kon zien of weten bij aflevering, maar of jij het kon zien bij aflevering.
Dit is namelijk geen verborgen gebrek, en je hebt als koper zelf onderzoeksplicht bij aanschaf.
Met andere woorden: als de dealer er moeilijk over doet heb je geen poot om op te staan (althans niet volgens de Nederlandse wetgeving). Maar in de praktijk zal het niet zo'n vaart lopen, de meeste dealers zullen wel een andere kettingset willen leveren voor een veel lagere prijs.

Weet je trouwens zeker dat de ketting niet slapper is komen te staan doordat de achteras/kettingspanners niet goed vast zitten?
En heb je goed gezocht naar het strakste punt van de ketting? Daar moet je namelijk de speling meten, en niet op het slapste punt.
Geen jurist denk ik?
 
Eh…is het niet gewoon een kwestie van bijstellen????
Het is niet voor niks dat je kan bijstellen... een versleten ketting concludeer je door het op te meten. Conclusies op klapperen of hangen... dat is voor de... hoe zeggen we dat netjes...
Kortom de dealer of zelf de ketting meten (staat in de handleiding hoe) en dan weet je precies hoeveel de ketting is versleten of nog heeft . En kan je het juiste gesprek met de verkoper hebben. Succes, laat je weten wat er uit komt.

En hoe vaak moet je dat bijstellen dan doen? Meende ergens gelezen te hebben dat je dat één keer doet als de ketting vrij nieuw is en één keer richting het einde vd levensduur maar tussentijds verder niet. Of ben ik dan verkeerd geïnformeerd??

Denk dat ik even langs ga bij ze. Ik laat het weten:t
 
Volgens mij mag een dealer best een motor kopen met bijna versleten ketting. Je had het kunnen controleren.
Verkopen bedoel je denk ik ;)

Dat mag een dealer zeker. Als jij een motor koopt 'as is' en je bedingt daarbij een prijskorting van laten we zeggen 500eu en je spreekt af zelf evt slijtagedelen te vervangen.

In dit specifiek geval is er afgesproken 'slijtagedelen die nodig zijn worden tijdens afleverbeurt vervangen'

En hoe vaak moet je dat bijstellen dan doen?
Nouja zovaak als nodig tot de ketting versleten is, of je op het maximale van bijstel mogelijkheid zit.
 
En hoe vaak moet je dat bijstellen dan doen? Meende ergens gelezen te hebben dat je dat één keer doet als de ketting vrij nieuw is en één keer richting het einde vd levensduur maar tussentijds verder niet. Of ben ik dan verkeerd geïnformeerd??

Denk dat ik even langs ga bij ze. Ik laat het weten:t
Lastig te zeggen. Als hij te slap hangt dan dien je hem bij te stellen. In de handleiding staat wel hoe dit moet en wanneer hij te slap hangt. Daarbij goed oplettende dat een ketting vaak strakke punten heeft. Dit houd in dat op een punt de ketting strakker kan staan dan op het andere punt. Goed de handleiding lezen die legt het precies uit.
 
Strakke punten is gewoon vervangen,een ketting hoort geen strakke delen te hebben,ik heb ooit eens zo,n ketting
open geslepen,je schrikt dan wat je tegenkomt,meer roest dan vet,en dat was een o-ring ketting.
 
  • Eens
Waarderingen: RR.
Nou heb ik iets meer dan 1000km gereden en lijkt het erop alsof de ketting opeens aan het einde van zijn latijn is. Ik heb de ketting telkens tijdig ingesmeerd.
Toen ik de motor gekocht heb stond de ketting nog gewoon netjes strak en nu hangt die er aardig slap bij en klappert hij.

Heb ik gewoon dikke pech en waren dit blijkbaar de laatste km’s van die ketting? Of kan dat niet zo snel gaan en hadden zij toen al kunnen zien dat hij aan vervanging toe was?

Ben benieuwd wat redelijk is en in hoeverre ik hiermee terug kan gaan naar de dealer.

Alvast bedankt!
Vraag even aan de dealer hoe strak die ketting volgens hem moet?
"Netjes strak" is imo veel te strak voor een adventure en daardoor slijt je ketting als een malle.
 
Als het een ketting is die veel kan rekken, kwestie van weer even aanspannen. Is normaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan