Occasion gekocht bij dealer na 1000km ketting versleten

Status
Niet open voor verdere reacties.
net zo goed als dat de verkoper ook wel wist wat de koper waarschijnlijk zou gaan denken door zijn uitspraken over "volledig nagekeken".

Mensen tuinen in de regel, volgas, heuvel af, turbo opgespoeld, hybridepakket geladen en kroeg in zicht, in dat soort uitspraken. _O- Omdat ze na wat ongeneerd hollands afdingen* op de prijs denken de verkoper een poot uitgedraaid te hebben :') :+



*
Ik moet van ver komen
Ik vind de kleur niet mooi
Daar kost de motor 1000euro minder
Ik bied de helft
Ik heb een kind
Ik heb twee kinderen
Ik ben alleenstaande moeder en heb een kind
*insert andere zwakzinnige smoes die om onverklaarbare redenen de prijs moet doen zakken :')
 
Ook weer nee. Er is niet afgesproken dat dit gemeld MOET worden. Er zou alleen naar gekeken worden.
Formulering van de afspraken zijn best belangrijk. Wat de kopende partij verwacht is lang niet altijd hetzelfde als wat de verkopende partij van plan is te leveren..... En ondanks dat veel mensen wel begrijpen wat de koper graag zou willen is door dit soort formulering je recht halen ontzettend lastig. Als iemand kwaadwillig is, dan moet je afspraken duidelijk en op schrift hebben, of een hele goede getuige hebben.
Geen enkele rechter gaat oordelen dat de afspraak is geformuleerd als 'kijken naar slijtagedelen' dus dat de dealer dan enkel hoeft te kijken naar twee banden die tot op het canvas versleten zijn, een ketting die op de grond hangt en een balhoofdlager met een centimeter speling, en te zeggen: 'gezien!' om aan de overeenkomst te voldoen.
 
Mensen tuinen in de regel, volgas, heuvel af, turbo opgespoeld, hybridepakket geladen en kroeg in zicht, in dat soort uitspraken. _O- Omdat ze na wat ongeneerd hollands afdingen* op de prijs denken de verkoper een poot uitgedraaid te hebben :') :+



*
Ik moet van ver komen
Ik vind de kleur niet mooi
Daar kost de motor 1000euro minder
Ik bied de helft
Ik heb een kind
Ik heb twee kinderen
Ik ben alleenstaande moeder en heb een kind
*insert andere zwakzinnige smoes die om onverklaarbare redenen de prijs moet doen zakken :')
Als je fatsoenlijk wilt afdingen moet je idd elk mini krasje die je kan vinden over gaan zeiken dat het minimaal een paar honderd per krasje kost om te maken.

Banden bijna af, ketting, tandwielen, doffe lampen, remblokken, slappe remmen, koppeling piept,,, gewoon ALLES wat je kan vinden 😂😂

Onderhoudsboekjes doorpluizen (als ze er al zijn) en zeuren over onderhoud wat niet of niet op tijd is gedaan. Want hoe kan je dan weten hoe die goed onderhouden is? Weer een paar 100 eraf.

Na de proefrit verzin je er gewoon wat bij bijv schoot uit de versnelling, of stuur trok wat naar rechts/links..... die verkopers rijden er toch niet op.

Vervolgens houd je die verkoper het liefste de halve dag met je bezig dat ie flauw van je wordt en de motor wil verkopen..... dan uiteindelijk doe je hem een voorstel, dat het een mooie motor is maar uiteraard rekening houdende met alle bovenstaande (liefst noem je alles nog een keer op), voor een mooie bodemprijs waar zn hoofd 360 graden van gaat draaien.

En dan kan je of gaan onderhandelen of als ze niet willen zakken loop je gewoon weg... als die motor er een week later dan nog staat bel je op of verkoper X ook aanwezig is. Of de motor nu nog steeds te koop staat, wat de uiterste prijs is.... en dat ga je uiteraard dan niet betalen want je biedt minder :YY

En afleverkosten :+ kost ook iets van gemiddeld een 350eu dacht ik? Daar doen ze uiteraard helemaal NIKS voor. Pure geldklopperij. Weiger dat dus ook te betalen.

Extra garantie? Ook de reinste ONZIN. Pure geldklopperij ook. Je hebt wettelijk gezien namelijk al 6 maanden garantie. En je kan het uiteraard als onderhandeling gebruiken (die verkoper denkt dan dat ie hem zonder garantie verkoopt, wat wettelijk dus niet mogelijk is)

Maar de meeste zien een motor, betalen extra voor de afleverbeurt, extra garantie erbij, laten zich met een kluitje in het riet sturen en voelen zich dan terecht genaaid
 
Laatst bewerkt:
Geen enkele rechter gaat oordelen dat de afspraak is geformuleerd als 'kijken naar slijtagedelen' dus dat de dealer dan enkel hoeft te kijken naar twee banden die tot op het canvas versleten zijn, een ketting die op de grond hangt en een balhoofdlager met een centimeter speling, en te zeggen: 'gezien!' om aan de overeenkomst te voldoen.
Dat is wel exact wat de definitie van 'kijken naar' is
 
Nee.
Uit de openingsposting: "Ik heb bijna 2 maanden geleden een tweedehands KTM gekocht bij een dealer en heb daarbij afleverkosten betaald. Daarvoor is die rijklaar gemaakt dwz hij heeft een beurt gekregen die nodig is en er is gekeken naar de slijtageonderdelen."
"Er is gekeken naar" is zeker NIET hetzelfde als "er is iets aan gedaan" of "er is iets vervangen".
Oeps…verkeerd gelezen! |(
 
Geen enkele rechter gaat oordelen dat de afspraak is geformuleerd als 'kijken naar slijtagedelen' dus dat de dealer dan enkel hoeft te kijken naar twee banden die tot op het canvas versleten zijn, een ketting die op de grond hangt en een balhoofdlager met een centimeter speling, en te zeggen: 'gezien!' om aan de overeenkomst te voldoen.
Maar dat is hier dan ook niet het geval. Bij aflevering waren alle slijtdelen binnen de marge, en dus is er voldoende naar gekeken.
Dat het niet helemaal netjes is, daar ben ik het mee eens. Maar dit ga je voor een rechter echt absoluut niet winnen. Nooit.
 
Maar dat is hier dan ook niet het geval. Bij aflevering waren alle slijtdelen binnen de marge, en dus is er voldoende naar gekeken.
Dat het niet helemaal netjes is, daar ben ik het mee eens. Maar dit ga je voor een rechter echt absoluut niet winnen. Nooit.
Jij zult het wel beter weten denk ik, mocht je nog advies over banden monteren willen hebben, dan stuur me maar een PM :+
 
Maar dat is hier dan ook niet het geval. Bij aflevering waren alle slijtdelen binnen de marge, en dus is er voldoende naar gekeken.
Dat het niet helemaal netjes is, daar ben ik het mee eens. Maar dit ga je voor een rechter echt absoluut niet winnen. Nooit.
Lees je eens in over wat een 'non-conformiteit' is.

Als consument heb je een onderzoeksplicht. En als verkopende professional heb je een meldingsplicht.

Als er is afgesproken dat je betaalt voor een afleverbeurt en waarbij wordt gezegd 'we kijken direct naar de slijtagedelen' dan sowieso al heeft de verkopende partij de meldplicht om aan slijtage onderhevige onderdelen te melden indien ze versleten zijn.

Een ketting die na 1000km gaar is, die was daarvoor ook al gaar.

Dus gewoon een non conformiteit, een motor met versleten ketting verkopen waarbij niet is overeengekomen dat evt gebreken zelf opgelost zouden worden. Maar waar is afgesproken dat er betaalt is voor een afleverbeurt en waarbij de verkopende partij aan slijtage onderhevige onderdelen zou checken.

Dit hebben ze dus niet goed gedaan (mss overheen gekeken, wat uiteraard kan) én ze hebben zich niet aan de meldplicht gehouden... Dus gelopen zaak dit, is gewoon kostenloos vervangen 👌🏻👌🏻
 
Je zegt het zelf al, "als ze versleten zijn". En dat waren ze niet, anders had de koper dat wel gemerkt bij aanschaf.
Zowel de koper als de verkoper waren dus het er over eens dat ze toen niet versleten waren.
Dat een ketting na 1000 km slapper staat wil trouwens nog niet zeggen dat deze versleten of gaar is. Dat doen hagelnieuwe kettingen namelijk ook.
Sterker nog, wij weten nog niet eens zeker dat die ketting veel speling had. Wie weet is er door de koper wel verkeerd gemeten.....
Maar zelfs al zou dit een opzettelijke actie van de verkoper zijn (is niet onmogelijk), en zelfs als de kettingset wel versleten zou zijn, dan nog ga je dit niet winnen voor de rechter. Dat is al vaker gebeurd......
De enige kans die je dan nog hebt is te overleggen met de verkoper, en het op een akkoordje gooien.
Maar iets zegt mij dat we de uitslag nooit te horen zullen krijgen, net zoals we niet te horen zullen krijgen wat er nu echt met de ketting aan de hand is geweest.
 
Je zegt het zelf al, "als ze versleten zijn". En dat waren ze niet, anders had de koper dat wel gemerkt bij aanschaf.
Zowel de koper als de verkoper waren dus het er over eens dat ze toen niet versleten waren.
Dat een ketting na 1000 km slapper staat wil trouwens nog niet zeggen dat deze versleten of gaar is. Dat doen hagelnieuwe kettingen namelijk ook.
Sterker nog, wij weten nog niet eens zeker dat die ketting veel speling had. Wie weet is er door de koper wel verkeerd gemeten.....
Maar zelfs al zou dit een opzettelijke actie van de verkoper zijn (is niet onmogelijk), en zelfs als de kettingset wel versleten zou zijn, dan nog ga je dit niet winnen voor de rechter. Dat is al vaker gebeurd......
De enige kans die je dan nog hebt is te overleggen met de verkoper, en het op een akkoordje gooien.
Maar iets zegt mij dat we de uitslag nooit te horen zullen krijgen, net zoals we niet te horen zullen krijgen wat er nu echt met de ketting aan de hand is geweest.
Ik leg je net 3 post terug uit dat een ketting die na 1000km versleten is nog een levensduur had van zo'n 7%

Volgens jou hoeft dat dus niet vervangen te worden bij een check.....

Anyways het is dus wel daadwerkelijk een non-conformiteit dit, ze hebben immers niet goed gekeken en zich niet aan de afspraak gehouden waar je extra voor hebt betaald. En stel hij is echt versleten zou ik zeker eisen dat ze er op basis van een non-conformiteit kostenloos een nieuwe ketting om leggen.

Een zaak om een ketting is het niet waard. Maar puur voor het principe zou je het altijd kunnen doen :)

Overigens moet de verkoper hier bewijzen dat ze aan alle voorwaarden hebben voldaan. Wat ze dus niet kunnen want de versleten ketting is niet gemeldt, ze hebben niet eens goed gekeken _O-

Screenshot_20220828-182516_DuckDuckGo.jpg
 
En de TS heeft zich 5 minuten na het openen van dit topic niet meer laten zien.
 
En de TS heeft zich 5 minuten na het openen van dit topic niet meer laten zien.




 
Ik ben benieuwd hoe je 1000km voordat een ketting versleten is, dit kunt zien. Volgens mij weten we ook niet hoe ermee gereden en wat tijdig gesmeerd is. En wat voor motor het is. Voor mij teveel vragen die open staan.
 
Heb jij vroeger veel slaag gehad? Zomaar een vraag?;)
Niet dat ik weet wat dit ook maar iets met deze topic te maken heeft lol dus naar respect voor de mods reageer ik hier verder ook maar niet op dit getroll _O-

Ik ben benieuwd hoe je 1000km voordat een ketting versleten is, dit kunt zien.
Dat is ook het hele punt in de discussie, ze hebben er naar gekeken maar er valt überhaupt niets aan te kijken.

De ketting is voor zover we weten nog niet bevestigd versleten dus daar valt nog geen uitsluitsel over te geven.
 
Niet dat ik weet wat dit ook maar iets met deze topic te maken heeft lol dus naar respect voor de mods reageer ik hier verder ook maar niet op dit getroll _O-


Dat is ook het hele punt in de discussie, ze hebben er naar gekeken maar er valt überhaupt niets aan te kijken.

De ketting is voor zover we weten nog niet bevestigd versleten dus daar valt nog geen uitsluitsel over te geven.
In jouw omgeving alleen maar weldenkende mensen. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan