Occasion met schakelproblemen gekocht

Daniel22444

Rookie
19 mei 2021
3
1
Hallo mede MF-ers,

Mijn eerste post hier op het forum. Had gehoopt dat het een positieve post zou zijn over een fantastische tour met mijn eerste motor maar helaas heb ik een probleem. Mijn post kan wat lang zijn maar ik schets graag een zo duidelijk mogelijk verhaal. Ik heb geen technische kennis en krijg geen goed gevoel van de occasion dealer.

Nog geen maand ben ik in trots bezit van een Kawasaki ER6N uit 2009. Iets meer dan 40k op de teller. "Rijklaar" gekocht bij een occasion dealer die goed aangeschreven staat, de naam laat ik nog even in het midden. De motor heeft een nieuwe kettingset. Top zou je zeggen. In de eerste paar ritjes kon ik mijn geluk niet op. Enkele ritten later (400/500km), waaronder ook met een passagier, krijg ik steeds vaker te maken met een probleem met terugschakelen.

Situatieschets:
  • Ik rijd een constante snelheid van ~80 km/u in de 5e versnelling;
  • Ik wil vertragen en laat mijn gas los, knijp de koppeling in en trap op het schakelpedaal om de 4e versnelling te selecteren;
  • Dit lukt niet (de versnelling blijft hangen), ik laat de koppeling weer opkomen en probeer het opnieuw;
  • Dit lukt niet, het schakelpedaal kan ik niet verder intrappen. Ik schakel op naar de 6e versnelling en probeer het opnieuw;
  • Dit lukt weer niet. Ik zet de motor uit & stil op een (niet altijd) veilige locatie.
  • Na diverse pogingen (met herhaaldelijk de koppeling inknijpen en loslaten & op- en terug schakelen) lukt het.
Wat ik heb geprobeerd en bekeken:
  • Stand van de koppelingshendel aanpassen. Mogelijk ontkoppel ik niet goed? > Dit lost het probleem niet op.
  • Tussengas geven bij wanneer ik het probleem ervaar > Dit lost het probleem niet op.
  • Opschakelen naar de 6 en vervolgens weer terug > Dit werkt na diverse pogingen soms.
  • Schakelmechaniek (pedaal, hendel en kabel) bekeken zonder technische kennis > Ik zie geen afwijkingen of overmatige slijtage.
Ik heb contact gezocht met de occasion dealer en kon langs komen. Het bleek dat er wat speling op de nieuwe ketting is gekomen waardoor hij te los zat. Dit is bijgesteld. Hij heeft het getest, ik heb het getest en het leek weer goed te werken... 150 km verder en ik heb hetzelfde probleem. Wat opvalt is dat ik het probleem (nog) niet ervaar wanneer ik alleen rijd. Dit gebeurde voor het afstellen wel. Met een passagier erbij gebeurt het keer op keer. De ketting heeft ook veel minder speling met passagier, ik denk zelfs te weinig.

Binnenkort ga ik weer bellen met de motorzaak. Ik ga ervan uit dat het netjes opgelost gaat worden, maar graag zou ik jullie mening horen over wat jullie denken dat het kan zijn. Misschien zien ze wat over het hoofd.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reactie!
 
Laat de monteur ook eens met iemand achterop rijden. Wellicht kunnen ze zo de situatie nabootsen en zeggen waar het aan ligt. De enige constante die in principe verandert is de vering die meer is ingezakt. De opgegeven kettingspeling door de fabrikant zou echter wel voldoende moeten zijn om over het hele veerbereik genoeg speling te hebben. Je zou dus zeggen dat het daar niet aan zou kunnen liggen.
Kun je wel direct weer terugschakelen met draaiende motor als de passagier afstapt? Of doet de bak dan nog steeds moeilijk?
 
Laat de monteur ook eens met iemand achterop rijden. Wellicht kunnen ze zo de situatie nabootsen en zeggen waar het aan ligt. De enige constante die in principe verandert is de vering die meer is ingezakt. De opgegeven kettingspeling door de fabrikant zou echter wel voldoende moeten zijn om over het hele veerbereik genoeg speling te hebben. Je zou dus zeggen dat het daar niet aan zou kunnen liggen.
Kun je wel direct weer terugschakelen met draaiende motor als de passagier afstapt? Of doet de bak dan nog steeds moeilijk?
Thanks voor je reactie. Klinkt logisch inderdaad. Goed idee om de monteur met iemand achterop te laten rijden. Die neem ik mee.

Zodra mijn passagier afstapt werkt het niet direct, maar wel sneller.
 
Nieuwe ketting set moet je in het begin de eerste paar keer snel stellen daarna heeft de ketting een zeer lange interval.
150 km heb je dus kans dat de ketting weer te los zit . In je WPH staat de speling maar ik vermoed dat deze 2.5 a 3 cm is .
Je schreef in je bericht dat na de afstelling het weer werkte maar na 150 km...... dus de bak is ok ?

 
Terug
Bovenaan Onderaan