Daniel22444
Rookie
- 19 mei 2021
- 3
- 1
Hallo mede MF-ers,
Mijn eerste post hier op het forum. Had gehoopt dat het een positieve post zou zijn over een fantastische tour met mijn eerste motor maar helaas heb ik een probleem. Mijn post kan wat lang zijn maar ik schets graag een zo duidelijk mogelijk verhaal. Ik heb geen technische kennis en krijg geen goed gevoel van de occasion dealer.
Nog geen maand ben ik in trots bezit van een Kawasaki ER6N uit 2009. Iets meer dan 40k op de teller. "Rijklaar" gekocht bij een occasion dealer die goed aangeschreven staat, de naam laat ik nog even in het midden. De motor heeft een nieuwe kettingset. Top zou je zeggen. In de eerste paar ritjes kon ik mijn geluk niet op. Enkele ritten later (400/500km), waaronder ook met een passagier, krijg ik steeds vaker te maken met een probleem met terugschakelen.
Situatieschets:
Binnenkort ga ik weer bellen met de motorzaak. Ik ga ervan uit dat het netjes opgelost gaat worden, maar graag zou ik jullie mening horen over wat jullie denken dat het kan zijn. Misschien zien ze wat over het hoofd.
Alvast ontzettend bedankt voor jullie reactie!
Mijn eerste post hier op het forum. Had gehoopt dat het een positieve post zou zijn over een fantastische tour met mijn eerste motor maar helaas heb ik een probleem. Mijn post kan wat lang zijn maar ik schets graag een zo duidelijk mogelijk verhaal. Ik heb geen technische kennis en krijg geen goed gevoel van de occasion dealer.
Nog geen maand ben ik in trots bezit van een Kawasaki ER6N uit 2009. Iets meer dan 40k op de teller. "Rijklaar" gekocht bij een occasion dealer die goed aangeschreven staat, de naam laat ik nog even in het midden. De motor heeft een nieuwe kettingset. Top zou je zeggen. In de eerste paar ritjes kon ik mijn geluk niet op. Enkele ritten later (400/500km), waaronder ook met een passagier, krijg ik steeds vaker te maken met een probleem met terugschakelen.
Situatieschets:
- Ik rijd een constante snelheid van ~80 km/u in de 5e versnelling;
- Ik wil vertragen en laat mijn gas los, knijp de koppeling in en trap op het schakelpedaal om de 4e versnelling te selecteren;
- Dit lukt niet (de versnelling blijft hangen), ik laat de koppeling weer opkomen en probeer het opnieuw;
- Dit lukt niet, het schakelpedaal kan ik niet verder intrappen. Ik schakel op naar de 6e versnelling en probeer het opnieuw;
- Dit lukt weer niet. Ik zet de motor uit & stil op een (niet altijd) veilige locatie.
- Na diverse pogingen (met herhaaldelijk de koppeling inknijpen en loslaten & op- en terug schakelen) lukt het.
- Stand van de koppelingshendel aanpassen. Mogelijk ontkoppel ik niet goed? > Dit lost het probleem niet op.
- Tussengas geven bij wanneer ik het probleem ervaar > Dit lost het probleem niet op.
- Opschakelen naar de 6 en vervolgens weer terug > Dit werkt na diverse pogingen soms.
- Schakelmechaniek (pedaal, hendel en kabel) bekeken zonder technische kennis > Ik zie geen afwijkingen of overmatige slijtage.
Binnenkort ga ik weer bellen met de motorzaak. Ik ga ervan uit dat het netjes opgelost gaat worden, maar graag zou ik jullie mening horen over wat jullie denken dat het kan zijn. Misschien zien ze wat over het hoofd.
Alvast ontzettend bedankt voor jullie reactie!