Occasion motors: onderhoudshistorie achterhalen

DW1

Rookie
11 aug 2023
6
0
Goedemorgen,

In mijn laatste post, waarbij ik op zoek ben naar een eerste motor, heb ik voor begrepen dat onderhoud veel zwaarder meetelt dan de kilometerstand van een occasion.

Dit is natuurlijk niets nieuws, na research gedaan te hebben op diverse fora, wordt dit vaak besproken.

Toch vraag ik mij af hoe ik kan controleren of het onderhoud goed, en op interval is uitgevoerd.. Met de vele ‘handige’ motorrijders wordt lang niet alles uitbesteed aan de dealer/garage, met als gevolg dat niet alles gedocumenteerd staat.

Waar kilometerstanden een duidelijk beeld geeft betreft het aantal gelopen kilometers, lijkt onderhoudshistorie altijd een (soms onderbouwde) gok. Stel ik de vraag aan een particulieren verkoper, dan zal zijn antwoord altijd “goed onderhouden” zijn.

Momenteel kijk ik vaak naar lage kilometerstanden (20k - 30k) omdat ik het gevoel heb dat er minder onderhoud nodig is geweest op de motor. Zou ik een motor kopen met een hogere kilometerstand (40k - 50k), dan heeft de motor meer onderhoud nodig gehad.

Heeft er iemand tips? Of zie ik het verkeerd, en doen ‘handige’ motorrijders vaak ook het onderhoud registreren? Zo ja, is dit dan meestal betrouwbaar?
 
Ik wilde mijn Triumph Trophy een paar maanden geleden inruilen bij TML.
Met een deel van het VIN nummer konden ze alle beurten inzichtelijk maken.
Natuurlijk kreeg de TT de beurten bij de dealer.
Als je een motor vind, dan zit er soms de naam van de dealer op je kenteken plaat houder.
Bellen en vragen zou ik voorstellen.
Sommigen... hebben een map met echt alle technische gegevens en werkplaats facturen. Ik ken er zo een.
Wat ook kan is gaan kijken bij de grote motor zaken die we kennen: Motoport, Goethart, TLM. Is mogelijk wel wat duurder, maar als tegen prestatie krijg je 3 maanden garantie.
 
Als je een motor vind, dan zit er soms de naam van de dealer op je kenteken plaat houder.
Bellen en vragen zou ik voorstellen.

Geven ze niet. Toen ik lang geleden mijn Pan European inruilde voor een GS kwam ik een paar maanden later bij de Honda dealer om mijn Transalp langs te brengen voor een beurt. "Je hebt de Pan verkocht hoorde ik". "Huh?"
Bleek dus dat iemand had gebeld die hem had gekocht (waarschijnlijk) bij de handelaar waar de BMW dealer hem naar had doorgeschoven. Met de vraag wat er bekend was qua onderhoud. Ze hadden hem afgewimpeld. Ik zei nog dat ze hem best, in overleg, naar mij hadden mogen doorverwijzen, maar daar deden ze niet aan.

In zijn algemeenheid zou ik bij hogere kmstanden wel willen weten wat de historie is. Met name om te weten wat er al wel is uitgevoerd. Is de koppeling al eens vervangen? Of andere slijtagezaken die bij hogere kmstanden belangrijk worden, maar die je niet makkelijk kan zien (distributieriem was bijvoorbeeld zoiets bij een Pan European).

Maar 60.000km vind ik persoonlijk geen hoge stand. Mijn GS staat inmiddels op 210.000km. Ik heb wel alle rekeningen bewaard, zowel op papier ingescand. Als ik hem weer inruil bij de BMW dealer is dat op zich niet nodig, zij hebben ook al die gegevens. Maar als ik hem elders inruil dan is het wel handig die informatie erbij te hebben.
 
Toch vraag ik mij af hoe ik kan controleren of het onderhoud goed, en op interval is uitgevoerd.. Met de vele ‘handige’ motorrijders wordt lang niet alles uitbesteed aan de dealer/garage, met als gevolg dat niet alles gedocumenteerd staat.

Heeft er iemand tips? Of zie ik het verkeerd, en doen ‘handige’ motorrijders vaak ook het onderhoud registreren? Zo ja, is dit dan meestal betrouwbaar?

Mijn motor ruil ik altijd in inclusief boekjes en rekeningen van het onderhoud. Als je zoiets koopt weet je redelijk zeker wat je krijgt.

De km stand zegt niet alles, mijn vorige motor heb ik na 7 jaar ingeruild met 72k op de teller. Altijd op tijd onderhoud gehad, geen ongelukken, niet omgevallen en amper gebruikssporen. Daar kun je nog jaren plezier van hebben.

En die ‘handige’ motorrijders zijn er wel maar veel minder dan je denkt.
Veel motorrijders maken maar relatief weinig km’s per jaar en er wordt bespaard op onderhoud.

Dus neem iemand mee die er een beetje kijk op heeft, ook als je bij een motorzaak gaat kijken. Of laat hem vooraf keuren.

Een tijdje geleden liep ik zelf bij een bekende motorzaak rond en daar kwam ik een motor tegen die ik 10 jaar daarvoor had ingeruild met 32k op de teller. Hij stond te koop met 38k op de teller. Het kan natuurlijk wel...
 
Mijn motor ruil ik altijd in inclusief boekjes en rekeningen van het onderhoud. Als je zoiets koopt weet je redelijk zeker wat je krijgt.

De km stand zegt niet alles, mijn vorige motor heb ik na 7 jaar ingeruild met 72k op de teller. Altijd op tijd onderhoud gehad, geen ongelukken, niet omgevallen en amper gebruikssporen. Daar kun je nog jaren plezier van hebben.

En die ‘handige’ motorrijders zijn er wel maar veel minder dan je denkt.
Veel motorrijders maken maar relatief weinig km’s per jaar en er wordt bespaard op onderhoud.

Dus neem iemand mee die er een beetje kijk op heeft, ook als je bij een motorzaak gaat kijken. Of laat hem vooraf keuren.

Een tijdje geleden liep ik zelf bij een bekende motorzaak rond en daar kwam ik een motor tegen die ik 10 jaar daarvoor had ingeruild met 32k op de teller. Hij stond te koop met 38k op de teller. Het kan natuurlijk wel...
Het kan wel maar aannemelijk is het niet
 
Als er onderhoud is gedaan; dan zijn er facturen van.
Wanneer ik zelf bijv. de olie ververs; dan voeg ik de factuur toe aan de map met alle onderhoudsfacturen etc.
Mocht ik hem ooit verkopen heb ik een complete onderhoudshistorie. Rijd nu zelf ook relatief weinig dus elk jaar alleen vloeistoffen.. en dat doe ik zelf.

Maar meestal wordt je afgewimpeld met "Ja hij is goed onderhouden, maar de onderhoudshistorie is niet aanwezig".. Dan mooi weglopen. Het is geen moeite om wat bij te houden qua onderhoud.
 
De km stand zegt niet alles, mijn vorige motor heb ik na 7 jaar ingeruild met 72k op de teller. Altijd op tijd onderhoud gehad, geen ongelukken, niet omgevallen en amper gebruikssporen. Daar kun je nog jaren plezier van hebben.

Liever die motor dan eentje van 7 jaar oud met 10k op de teller. Dan weet je bijna zeker dat die vooral stil heeft gestaan met oude olie en benzine en bijna alle kilometers met een koud blok zijn gemaakt.
 
Als er onderhoud is gedaan; dan zijn er facturen van.
Wanneer ik zelf bijv. de olie ververs; dan voeg ik de factuur toe aan de map met alle onderhoudsfacturen etc.
Mocht ik hem ooit verkopen heb ik een complete onderhoudshistorie. Rijd nu zelf ook relatief weinig dus elk jaar alleen vloeistoffen.. en dat doe ik zelf.

Maar meestal wordt je afgewimpeld met "Ja hij is goed onderhouden, maar de onderhoudshistorie is niet aanwezig".. Dan mooi weglopen. Het is geen moeite om wat bij te houden qua onderhoud.
Precies, ik heb altijd mijn rekeningen in de ordner gedaan…kan ik als particulier gewoon overhandigen aan de koper. Even netjes bewaren is toch geen moeite…….. :? Hoef ik ook geen l*lverhaal op te hangen.……

Gewoon geduld bewaren voor een nette/complete exemplaar als je zoiets zoekt.
 
Flauwekul, je weet alleen dat de fiets weinig kilometers heeft gemaakt, verder niks.
Al is de kans groot dat hij dan met een volle tank oude benzine / oude olie / remvloeistof etc. heeft gestaan.

Ik heb zelfs de eerste 6 maanden van dit jaar zo weinig gereden; dat ik geen hele tank heb opgebruikt.
Dus heb toen de hele tank leeggepompt; deze in de auto geleegd en nieuwe benzine erin gedaan.
Benzine schijnt langer goed te blijven.. maar het is een kleine moeite.
 
Toegevoegde waarde van onderhoudsboekjes word vaak overschat. Voor bepaalde kritische delen is het fijn om te weten of ze vervangen zijn ( bijvoorbeeeld een distributieriem), het zegt verder helemaal niks over hoe er met een voertuig is omgegaan. De vorige eigenaar(-en) kunnen wel netjes op tijd onderhoud gedaan hebben, maar ook bijvoorbeeld de motor koud de rode zone ingejaagd hebben, of, in geval van turbomotoren, de motor direct uitgezet hebben na snelle ritten, dat weet je dus niet.
Mijn advies, koop op conditie. Kijk of de conditie van het voertuig klopt met de stand, maak een uitgebreide proefrit, en als er dan ook nog boekjes bijzitten, dan is dat een mooie bonus.
Eerlijk is eerlijk, ook ik houdt mijn onderhoud bij, zowel van auto als de motoren, maar wel voor mezelf, toen ik de vorige auto inruilde met een stapel onderhoudspapieren leverde dit nul komma niks extra op. ( ging over ruim 300.000 km aan onderhoud)
 
Goed om te lezen dat veel mensen hun onderhoudsadministratie bijhouden. Toch heb ik ergens het idee dat dat bij motorliefhebbers zoals op dit forum een vrij ‘standaard’ iets is.

Iemand die niet genoeg om zijn motor zou geven, is wellicht ook niet op dit forum te vinden.

Ik ga in ieder geval kijken naar een motor waar een onderhoudshistorie van bekend is. Of althans, proberen dit soort verkopers te vinden.
 
Dan bedoel je premium occasions? Ja die zijn altijd wel prima.. krijg je 2 jaar garantie op. Maar kosten wel een smak geld meer dan vergelijkbare occasions zonder het premium label.
 
Succes, en geduld hè want je komt vanzelf wel een motor tegen welke voldoet aan je wensen.
 
Dan bedoel je premium occasions? Ja die zijn altijd wel prima.. krijg je 2 jaar garantie op. Maar kosten wel een smak geld meer dan vergelijkbare occasions zonder het premium label.
Premium inderdaad. Kost behoorlijk wat ja, maar wel:
- schadevrij
- gegarandeerde km stand
- inclusief onderhouds historie

mijn inschatting is dat dit je ca 1500 euro extra kost ten opzichte van een fiets bij een handelaar.
 
Ook ik vind onderhoudsgeschiedenis belangrijker dan een lage teller stand.

Echter, ik vind het niet erg als iemand zelf het onderhoud doet (zo een ben ik ook namelijk) en hij houd het ook netjes bij in het boekje, heeft bonnetjes bewaard en tijdens een face to face gesprek krijg ik de indruk dat hij wel snapt waar hij over praat. Al helemaal als het enkel om olie, filters en bougietjes gaat dan zou iemand die veel liefde en passie voor zn motor heeft met matige technische kennis nog best te vertrouwen kunnen zijn.

Motorzaken kunnen je soms verbazen en als ik daar kom kijken dan verwacht ik gewoon accurate info en nul bullshit.
Ik was zelf recent in de markt voor een cb1000r en na 5 proefritten op verschillende motoren allemaal bij gerenommeerde grote motorzaken was ik verbaasd te ontdekken dat ze allemaal geen onderhoudsgeschiedenis hadden en dat ze dan bij een zo'n motor zaak met een stalen gezicht durfen te zeggen dat dat helemaal niet erg is. Daarnaast waren er altijd wel kleine dingen die mankeerde of op zijn minst erg opvallend waren en toch nog de hoofdprijs vragen ook. Vaak was het boekje zelfs ook nog kwijt en vooral bij geïmporteerde motoren zijn de boekjes meestal weg. En dat vind ik vreemd want import kom je toch wel achter en dat hoeft niet erg te zijn en ik heb zelf ook geïmporteerde motoren gehad.

Ik heb toen de afweging gemaakt, of 8k betalen voor een 10jaar oude motor, geen onderhoudsgeschiedenis en 45k op de teller en een verkoper met stropdas met een erg slecht verhaal. Of toch die nieuwe Hornet voor 9k en dan maar iets minder power maar wel alles spiksplinternieuw. Dus toen heb ik de 2023 Hornet maar gekocht.

Ik heb ook 2ehands motoren gekocht bij particulieren die zelf het onderhoud deden en wat ik met dit verhaal eigenlijk wil zeggen is dat ik daar tot nu toe positievere ervaringen mee heb gehad dan met bekende motorzaken lol.

Zo kocht ik ook ooit voor heel veel geld een motor bij een motoport zaak met oplever beurt om vervolgens te ontdekken dat de koelvloeistof op zn minimum zat en de remvloeistof zo troebel was dat het zijn tijd allang gehad had. Een week later zelf de motorolie vervangen en die kwam er al behoorlijk zwart en vies uit dus ook daar durf ik er vanuit te gaan dat ze die niet vervangen hadden.
Dus ook daar kun je blijkbaar niet van uit gaan helaas.

Kortom, liever een particulier met een goed verhaal en technisch inzicht dan een commerciële onbenul.
 
Als ze zeggen "geen onderhoudshistorie" dan staat dat gelijk aan: Geen onderhoud gedaan.

Zie ook zat motoren op motoroccasion staan die er 4 jaar geleden ook op stonden (BMW R nine T's bijv.). Daarvan zou je dus alle vloeistoffen al 2x vervangen moeten hebben. En de benzine al 4x.. En dan staan ze alleen in de showroom zonder erop te rijden. Ook in dat geval gaan de vloeistoffen achteruit in kwaliteit en trekken ze vocht aan.

Denk dat ze bij aflevering de banden oppompen en de afleverbeurt is klaar. Dat ding rijd toch wel gedurende x aantal maanden tot de volgende servicebeurt op die vloeistoffen voordat er eventueel problemen komen. Maar goed voor de motor kan het nooit zijn.

Afleverbeurt amehoela..

Vraag voor de lol eens of je bij de servicebeurt aanwezig mag zijn als je een motor koopt.. Bij BMW mag je de werkplaats in lopen en vragen stellen aan de monteur terwijl je erop wacht; nog best interessant en leuk om te zien. Bij de meeste motorzaken zit de werkplaats achter gesloten deuren.
 
Een oplever/afleverbeurt is een lachertje. Alleen maar bedoeld om je nog wat extra geld uit je zak te kloppen
 
Ach is voor iedereen verschillend..
Als je technisch genoeg bent kun je alles repareren, en als je niets kunt moet je voor je eigen uitmaken wat je overhebt voor volledige garantie of garantie tot de hoek...
ALs ik een motor koop...
Beste verkoper...
als je motor is als omschreven, ben ik bereid er dit en dat voor tegeven...bod blijft 3 dagen staan..
Dan geen gezeur meer, 1x proefrit alle versnellingen door en overschrijven..
De een is gepikeerd de ander ziet er wat in, mijn laatste 3 motoren en auto's zo gekocht..
Onderhoud vraag er nog niet naar, km's is tegenwoordig met een mobieltje aan te passen..
ding moet goed klinken en goed rijden
 
Ik heb nog nooit naar onderhoudsboekjes gevraagd bij de motoren die ik heb gekocht. Hadden een kmstand onder de 30 000. Het meeste van onderhoud kun je toch terplaatste zien? Ketting, banden, remmmen, olie (kleur), etc. Andere zaken die je niet direct kunt zien zoals bijv. luchtfilter en bougies vervang is bij de eerst volgende beurt. Nu begrijp ik dat een onderhoudslog een meerwaarde kan zijn, maar het gebrek eraan is geen dealbreaker voor mij.

Overigens doe ik zelf half het onderhoud (olie, filters, ...) en de grotere dingen laat ik de garage doen. Heb de bonnentjes ed niet bijgehouden. Hou zelf wel een document bij waar ik zie wat er is gedaan, en wanneer er weer wat moet gebeuren.
 
Toen ik mijn TDM kocht heb ik de motorzaak gebeld waar ie volgens de verkoper van een andere motorzaak, waar ik nooit meer kom overigens, in onderhoud was geweest. Die heb ik gebeld en presto.. ze kenden de motor en eea stond in de database en dat werd mij zonder problemen verteld.
Wel zo prettig want de verkopende zaak zei er vanalles over maar dat klopte achteraf dus voor geen meter ("jahoor meneer de olie is onlangs ververst incl filters en de kleppen zijn ook onlangs gesteld maar konden of wilden niets overleggen").Na dat telefoontje alles gecontroleerd en er was geen moer aan gedaan en ook de gemaakte afspraken (stuurverhoger en prog. voorveren erin) met mij waren niet nagekomen.
Ben zelf niet zo onhandig dus bijna alles zelf uitgevoerd en de kleppen laten stellen wat ook nodig bleek...
Kortom.. ik vertrouw geen enkele verkoper op de kleur van zn ogen...
 
Buy the seller, ik koop dan ook liever particulier.
Ik bewaar geen enkel bonnetje, maar mijn motoren zijn goed onderhouden en ik schrijf wel alles op.
Als ik er 1 zou willen verkopen en een kijker gelooft het niet, dan is dat helemaal prima >next.
 
Buy the seller, ik koop dan ook liever particulier.
Ik bewaar geen enkel bonnetje, maar mijn motoren zijn goed onderhouden en ik schrijf wel alles op.
Als ik er 1 zou willen verkopen en een kijker gelooft het niet, dan is dat helemaal prima >next.
och het meeste rijdt ik op, koop het ook niet voor de hoofdprijs..laatste is verkocht voor 175 euro XJ900..
oud , verkleurd , jaren in Fr buiten gestald gestaan, poetsen doe ik niet, maar was altijd starten lopen
 
Terug
Bovenaan Onderaan