Goedemorgen,
In mijn laatste post, waarbij ik op zoek ben naar een eerste motor, heb ik voor begrepen dat onderhoud veel zwaarder meetelt dan de kilometerstand van een occasion.
Dit is natuurlijk niets nieuws, na research gedaan te hebben op diverse fora, wordt dit vaak besproken.
Toch vraag ik mij af hoe ik kan controleren of het onderhoud goed, en op interval is uitgevoerd.. Met de vele ‘handige’ motorrijders wordt lang niet alles uitbesteed aan de dealer/garage, met als gevolg dat niet alles gedocumenteerd staat.
Waar kilometerstanden een duidelijk beeld geeft betreft het aantal gelopen kilometers, lijkt onderhoudshistorie altijd een (soms onderbouwde) gok. Stel ik de vraag aan een particulieren verkoper, dan zal zijn antwoord altijd “goed onderhouden” zijn.
Momenteel kijk ik vaak naar lage kilometerstanden (20k - 30k) omdat ik het gevoel heb dat er minder onderhoud nodig is geweest op de motor. Zou ik een motor kopen met een hogere kilometerstand (40k - 50k), dan heeft de motor meer onderhoud nodig gehad.
Heeft er iemand tips? Of zie ik het verkeerd, en doen ‘handige’ motorrijders vaak ook het onderhoud registreren? Zo ja, is dit dan meestal betrouwbaar?
In mijn laatste post, waarbij ik op zoek ben naar een eerste motor, heb ik voor begrepen dat onderhoud veel zwaarder meetelt dan de kilometerstand van een occasion.
Dit is natuurlijk niets nieuws, na research gedaan te hebben op diverse fora, wordt dit vaak besproken.
Toch vraag ik mij af hoe ik kan controleren of het onderhoud goed, en op interval is uitgevoerd.. Met de vele ‘handige’ motorrijders wordt lang niet alles uitbesteed aan de dealer/garage, met als gevolg dat niet alles gedocumenteerd staat.
Waar kilometerstanden een duidelijk beeld geeft betreft het aantal gelopen kilometers, lijkt onderhoudshistorie altijd een (soms onderbouwde) gok. Stel ik de vraag aan een particulieren verkoper, dan zal zijn antwoord altijd “goed onderhouden” zijn.
Momenteel kijk ik vaak naar lage kilometerstanden (20k - 30k) omdat ik het gevoel heb dat er minder onderhoud nodig is geweest op de motor. Zou ik een motor kopen met een hogere kilometerstand (40k - 50k), dan heeft de motor meer onderhoud nodig gehad.
Heeft er iemand tips? Of zie ik het verkeerd, en doen ‘handige’ motorrijders vaak ook het onderhoud registreren? Zo ja, is dit dan meestal betrouwbaar?