octaan 98 tanken ?

dat is goed zo ja

vpower in nederland staat gewoon gelijk aan 95
mijn motor rijd niet eens op 95, gaat ie bokken en raar doen.
voorkeur bij mij gaat uit aan 100+, die maak ik zelf aan.
echt een veel fijner vermogen heb ik dan :]
 
ja doe maar 98 ;) 100 is al helemaal goed...

95 kan wel maar komt er koek op je zuiger

Wat is koek op je zuiger ??

Lagere octaan getal betekent dat de benzine minder klopvast is en de motor dus eerder gaat detoneren.
 
Laatst bewerkt:
ja bedoel roet ;) met 98 en 100 brand het fijn schoon.

detoneren zal met 95 nog niet voorkomen tenzij hij te arm afgesteld is. maar dat geldt bij elke soort benzine.
 
ja bedoel roet ;) met 98 en 100 brand het fijn schoon.

detoneren zal met 95 nog niet voorkomen tenzij hij te arm afgesteld is. maar dat geldt bij elke soort benzine.
Octaangehalte heeft te maken met zelfontbranding onder druk.
Hoger octaangehalte kan meer druk aan zonder zelfontbranding.

Pingelen/detoneren/dieselen is dus verbranding voordat de bougie de vonk geeft oftewel een verneukte timing. Krachten in je blok 'kloppen' hierdoor niet waardoor er schade ontstaat.

Als je motor goed loopt op 95 kan je dit gewoon tanken maar heb je kans dat hij net even beter loopt op 98 (ook maar net hoe de motor is afgesteld).
 
ja bedoel roet ;) met 98 en 100 brand het fijn schoon.

detoneren zal met 95 nog niet voorkomen tenzij hij te arm afgesteld is. maar dat geldt bij elke soort benzine.

Roet in een 2-takt ?

Detoneren bij een competitie 2-takt komt veel voor met gebruik van 95 octaan
 
Moet ik nu perse 98 tanken in mijn wr 250 ?

Het gaat om een 250cc tweetakt uit 1994,met een yz blok.

Ze hebben in buurt nergens meer 98 alleen wel shell v power racing (100) in duitsland maar die is veel duurder.

Je kunt de verbrandingsruimte (compressieverhouding / MSV) in je cilinderkop ook aan laten passen voor het gebruik van 95 octaan.
 
Roet in een 2-takt ?

Detoneren bij een competitie 2-takt komt veel voor met gebruik van 95 octaan
ja roet in een 2-takt.

en die competitie 2-takten zijn vaak op het randje afgesteld, dat er 95 in gegooid word vind ik raar. Als je motortje afgesteld is op 98 en je gaat 95 rijden, zorg dan iig dat je de sproeier controleert dat hij het vuurtje (de detonatie) blust met extra benzine.
Al is het een klein beetje, je kan dan iig de race uitrijden.

detonatie = funest


maargoed back ontopic,
Voordat ik m'n blokje had gereviseerd kwam m'n zuiger eruit met een zwart gelakerde bovenkant, de vorige eigenaar had met 95 gereden en hij was NIET verkeerd afgesteld.
Ik rij nu al een tijd met octaangehalte 98, en mijn zuigertje is nog steeds brand schoon als ik de kop eraf trek.
 
Laatst bewerkt:
Vele discussies, vroeger ook gevraagd waht het beste is. 100 verschillende meningen... :/

Mijn ervaring is nu dat in crossers over het algemeen euro 95 gegooid kan worden. Maar....ik vind dat mijn motors het beste verdienen en goed moeten worden behandeld dus er gaat altijd euro 98 in. Die 5/6 cent die je extra betaald... (tis geen 50/60liter wat je in 1x tankt met een auto)

Op water loopt een mens ook wel. Maar Bier vind ik net wat lekkerder
 
Laatst bewerkt:
Volgens Frits overmars, tweetaktkenner bij uitstek:

Benzine Wemeldinge, 23-6-2007

Wat is benzine? Duur, ja. Maar technisch gesproken is benzine een brandbare
vloeistof, of eigenlijk een mengsel van allerlei vloeistoffen. Sommige bestanddelen,
bijvoorbeeld tolueen, zijn nuttig omdat ze veel energie bevatten. Andere stoffen
zoals iso-octaan helpen detonatie te onderdrukken. De component MTBE komt van
zichzelf niet voor in aardolieprodukten, maar wordt aan benzine toegevoegd om de
verbrandingssnelheid te verbeteren. En dat is vooral voor racemotoren belangrijk.
Benzine stinkt (of het ruikt lekker, dat moet je zelf weten). Dat betekent dat er iets
verdampt; anders zou je niets ruiken. Helaas verdampen de componenten die het
belangrijkst voor ons zijn, het eerst. Inderdaad, benzine wordt slechter als je een
jerrycan in de zon laat staan en hem daarna opendraait. Het gesis dat je dan hoort,
betekent onder andere dat er wat MTBE ontsnapt.
Weegschaal
Ik heb een vuistregel: telkens als je benzine kunt ruiken, gaat de kwaliteit achteruit.
Ik snap dan ook niet dat veel teams, zelfs in de GP’s, nog steeds na een training de
tank aftappen om het brandstofverbruik te kunnen uitrekenen.
Dat geklooi met maatkannen heeft alleen maar nadelen. Alle racemotoren hebben
tegenwoordig een tank die je binnen tien seconden kunt demonteren. Koop een
goede weegschaal en weeg de tank vóór en na een training, dan weet je het
verbruik zonder dat de benzinekwaliteit minder wordt. Dat gaat bovendien veel
vlugger dan aftappen, je krijgt er minder koppijn van en je loopt niet langer het risico
dat er een maatkan omvalt waarna het hele rennerskwartier afbrandt. Weliswaar
moet elke rijder een brandblusser bij zich hebben, maar voorkomen is beter dan
blussen. En ook goedkoper.
Huh?
Ook als je je jerrycan altijd in de schaduw zet en hem zoveel mogelijk gesloten
houdt, kan er nog van alles mis gaan. De meeste cans zijn tegenwoordig van
kunststof, maar daar heb je heel veel soorten in en de meeste soorten zijn niet
geschikt om er benzine in te bewaren. Gebruik daarom alleen cans die speciaal
voor benzine zijn gemaakt. En even opletten: als je in de autoshop om de hoek
vraagt of een can geschikt is voor benzine, zeggen ze nóóit nee. Daar denken ze:
“Als het plastic van de can niet oplost, moet het goed zijn”.
Maar zo eenvoudig is het niet. Benzine kan nog meer kunstjes dan alleen plastic
oplossen: het kan ook dwars door de wand van veel jerrycans verdwijnen. Zo’n can
is dan wel waterdicht, maar voor sommige componenten in de benzine is-ie gewoon
poreus. En omdat die componenten meteen verdampen, zie je niets gebeuren; de
can wordt niet nat of zo. Je kunt het hooguit zien als er op zo’n can stickers zijn
geplakt die dan gaan bobbelen.
Metalen jerrycans zijn natuurlijk altijd goed, zolang er geen roest in zit. En kunststof
cans van cross-linked polyetheen zijn ook prima. Maar als je daar in je plaatselijke
autoshop om vraagt, is het antwoord waarschijnlijk: “Huh?”
Mensen zijn van vlees en bloed, niet van cross-linked polyetheen. Daarom moet je
oppassen met benzine. Ik waste er vroeger wel eens mijn handen in, tot ik ergens
las dat sommige componenten dwars door je huid heen kunnen trekken en dat ze
daarna heel nare dingen kunnen doen met je zenuwcellen. Maar ik heb er iets op
gevonden: ik hou nu mijn handen in mijn zakken. Veel gezonder.
Octaan
Ik zei het al: benzine is duur. Maar er zijn mensen die het voor zichzelf nóg duurder
maken door het helemaal uit Duitsland te gaan halen. Als je in Venlo woont, is dat
nog wel te doen, maar als je uit Amsterdam komt, is het niet echt verstandig.
Waarom doen ze dat? Omdat je in Duitsland benzine kunt kopen van 100 octaan
terwijl we ons in Nederland moeten behelpen met maximaal 98 octaan.
Ga je met 100 octaan dan harder? Nee, niet als je een tweetakt hebt.
Is het beter voor je motor? Alleen als de ontsteking erg vroeg of de carburatie erg
arm staat, als de compressieverhouding erg hoog is, of als de motor slecht wordt
gekoeld. Maar ik zou zeggen: doe daar dan eerst iets aan.
Ik probeer me zo weinig mogelijk te bemoeien met de tuning van SOBW-machines
maar ik hoor en zie natuurlijk wel eens iets. Bijvoorbeeld dat iemand in één seizoen
elf wedstrijden wint met gewone Euro 98 (plus drie procent Castrol A747), terwijl zijn
concurrenten sukkelden met dure Duitse peut in hun tanks en gaten in hun zuigers.
Vroeger was het nog erger (nee, vroeger was niet alles beter; dat zeggen alleen
diegenen die al een beetje last hebben van Oldtimer, eh, ik bedoel Alzheimer).
Vroeger hadden we Elf-racebrandstof met een octaangetal van 130. Dat spul móest
je hoog comprimeren, anders liep je motor voor geen meter. Het was ook moeilijk in
de brand te krijgen, dus als je geen héél goede ontsteking had, kon je beter thuis
blijven. En het brandde langzaam zodat de motor erg heet werd.
In diezelfde tijd kwam ook Shell met een speciale racebrandstof voor tweetakten op
de markt. Octaangetal: 104. Shell had zich niet druk gemaakt over octaanwaardes
maar zich helemaal geconcentreerd op een goede ontsteekbaarheid en een hoge
verbrandingssnelheid. Hans Spaan gebruikte dat spul in de 125 cc Honda’s van het
Molenaar-team en Haru Aoki werd er tweemaal achter elkaar wereldkampioen mee,
voordat hij werd afgelost door ene Rossi.
Je ziet dus dat een octaangetal ook niet alles zegt, zeker niet voor tweetaktmotoren.
Als je mij nu vraagt wat het verschil is tussen 98 octaan en 100 octaan, zeg ik:
”100 octaan tanken is beter voor je Duits”.
Vapour lock
Ja, ik ken ook een paar woordjes Engels (en Duits dus, en Frans en Italiaans en
een klein beetje Spaans en Japans; da’s wel handig als je op motorracen zit).
Maar zonder gekheid: ik weet geen goede Nederlandse vertaling voor Vapour Lock.
Letterlijk vertaald betekent het ‘damp-slot’ en er wordt mee bedoeld dat de benzine
in een leiding zo heet wordt dat de vluchtige componenten gaan koken. Dan
ontstaan er dampbellen die de doorstroming belemmeren. De motor krijgt dan te
weinig benzine en dat kan pijn doen, in de portemonnee en in de botten.
Ik heb dit jaar al een paar verdachte gevallen gezien, dus ik waarschuw maar even:
zorg dat je benzineslang geen cilinder, kop of koelwaterslang raakt, en zéker geen
uitlaatpijp. En hou je slang zo kort mogelijk. Hoe langer de slang is, hoe langer de
benzine onderweg is van de kraan naar de carburateur en hoe meer warmte hij in
die tijd kan opnemen. En sommige componenten koken al bij zestig graden...
Hou je hoofd koel en je benzine ook.
Frits Overmars
 
ja roet in een 2-takt.

en die competitie 2-takten zijn vaak op het randje afgesteld, dat er 95 in gegooid word vind ik raar. Als je motortje afgesteld is op 98 en je gaat 95 rijden, zorg dan iig dat je de sproeier controleert dat hij het vuurtje (de detonatie) blust met extra benzine.
Al is het een klein beetje, je kan dan iig de race uitrijden.

detonatie = funest


maargoed back ontopic,
Voordat ik m'n blokje had gereviseerd kwam m'n zuiger eruit met een zwart gelakerde bovenkant, de vorige eigenaar had met 95 gereden en hij was NIET verkeerd afgesteld.
Ik rij nu al een tijd met octaangehalte 98, en mijn zuigertje is nog steeds brand schoon als ik de kop eraf trek.


Als de bovenkant van een 2-takt zuiger zwart is is dit geen roet maar koolaanslag door onverbrande olie.
Dit zegt meer over de kwaliteit van je olie en niet over de octaan van je benzine.

Detonatie / pingelen zie je aan de bovenkant op je zuiger meestal op je squishrand.
Het lijkt of er met een schot hagel op is geschoten.
 
meer compressie betekent eerder meer koppel en minder pk's.

kleinere verbrandingsruimte betekent ook minder lucht die aangezogen word (ook al mag een klein laagje "onverbrande vastgekoekte olie" vrij weinig verschil maken.

+1 voor frits overmars.

Alleen jammer dat het woord euro-95 niet word vermeld dus hier hebben we wat het onderwerp betreft vrij weinig aan. (of toch wel)
 
Laatst bewerkt:
Hebben jullie er al over nagedacht dan dat je van te weinig compressie ook detonatie kan krijgen...

Maargoed dat is offtopic, we hebben het hier over hoge compressie VS octaan
 
Voordat ik m'n blokje had gereviseerd kwam m'n zuiger eruit met een zwart gelakerde bovenkant, de vorige eigenaar had met 95 gereden en hij was NIET verkeerd afgesteld.
Ik rij nu al een tijd met octaangehalte 98, en mijn zuigertje is nog steeds brand schoon als ik de kop eraf trek.
Buiten de reeds vermelde reden dat dit gewoon de olie is, is zo'n motorblokje ook heel gevoelig voor de rijstijl. Dus er zijn wel heel wat meer variabelen voordat je een conclusie kan trekken. ;)
 
dat is dan ook weer zo :+

maargoed ik zou gewoon voor de zekerheid 98 tanken, als het ff kan 100... je kan er alleen maar profijt van hebben :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan