Octaan getal/gehalte

BogaddE

MF veteraan
28 mei 2001
1.772
0
Hengelo
Wat houd dat eigenlijk in?
Ik moet namelijk volgens de vorige eigenaar van mijn srx er benzine met hoog octaan gehalte/getal ingooien (ik gooi er nu altijd Super 98 in).

Maar wat is het?
Wat doet het?
 
octaan is de mate van 'klopvastheid'

dus hoe hoger het octaan hoe hoger de druk en temperatuur moet zijn voor zelfontbranding.

dus hoe hoger des te beter is de verbranding.
 
dus hoe hoger des te beter is de verbranding.

Wanneer leren we dit nu een keer: hoe lager het octaangetal hoe sneller, dus beter, is de verbranding.

http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=4130&singlepost=84458

Op dinsdag 12 maart 2002 09:59 schreef Joris het volgende:
Voor een optimaal resultaat moet de benzine zo snel mogelijk Verbranden, maar mag niet voortijdig ontbranden (pingelen). Met een toenemend octaan getal neemt de klopvastheid toe, maar verloopt de verbranding langzamer.

Het beste is dus een benzine met het laagst mogelijke octaan getal, waarbij de motor niet pingelt. Dus loopt de motor op 91 octaan zonder te pingelen, dan heeft het geen zin om er 95 of 98 octaan in te gooien. Sterker nog, door de langzamere verbranding van 95 of 98 octaan zal de motor minder vermogen leveren.
 
Is idd octaangetal... niet gehalte...

Octaangetal is een vergelijkingswaarde voor benzine als zou het octaan zijn...

Dus als je benzine bijv. euro 95 hebt dan ontbrandt dat bij dezelfde druk en temperatuur als een mengsel met 95% octaan.
 
RON= rotation octane number

het getal komt overeen met een mengsel van twee verschillende stoffen waarvan er een een octaan getal heeft van 0 en de ander van 100.
als je een mengsel hebt van 95 en de benzine(in de pomp) heeft de zelfde eigenschap dan heeft de benzine een octaan getal van 95.

dit is in het kort het verhaal

diesel kent een Cetaan getal. de gevoeligheid voor zelfontbranding.
 
Op vrijdag 29 maart 2002 17:11 schreef Joris het volgende:Wanneer leren we dit nu een keer: hoe lager het octaangetal hoe sneller, dus beter, is de verbranding.
ja maar dat is slechter als het mengsel al vroegtijdig gaat ontbranden dus lager = slechter.

Op vrijdag 29 maart 2002 18:31 schreef lexe het volgende:
RON= rotation octane number

het getal komt overeen met een mengsel van twee verschillende stoffen waarvan er een een octaan
dit is in het kort het verhaal
Je heb Mon en Ron.

RON = Research Octane Number
Mon = Motor Octane Number

en het is een mengsel van duizenden stoffen.
 
Laatst bewerkt:
Alleen als je met hogedruk cilinders en ander ontstekingstijdstip werkt, helpt het als je een hoger octaan brandstof neemt....(kijk maar naar dragracen e.d.)

Rij maar eens ee tank op 98 en dan op 95...met 95 rijdt ie VEEL BETER....en is nog goedkoper ook.

Ik heb een kitje met onstekingsvervroeger (+4)erop...en nog steeds rijdt 95 beter.
 
Zekers helpen die...je koppelkromme komt meer naar beneden.

In mijn geval, haal ik meer rijdbare vermogen nu bij de 4500-5000 ipv 7500-8000

Zo`n wieltje kost ongeveer 30-50euro afhankelijk van type motor en of je een verstelbare wilt (MHO niet nodig)
 
Terug
Bovenaan Onderaan