octaan getal / hogere compressie

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.603
10.694
Andere kant van de evenaar
Hallo,

Vraagje, wat bepaalt in een motor welke benzine met welk octaan gehalte je moet tanken?? Niet alleen de compressie verhouding dacht ik.
Kan een motor al bij stationair draaien pingelen/kloppen??

Ik heb sinds kort een Yoshimura big bore op mn GS1000 en nu maakt ie bij stationair een vaag metaal achtig geluid..
Motor heeft duidelijk meer compressie nu, kun je goed merken tijdens koude start.

Eerst reed ik met 91, later bijgevuld met 95 maar ik hoor dat geluid nog steeds.

Zou ik nu 98 moeten gaan tanken of zou 95 nog kunnen?? (98 is hier maar bij sommige pompen verkrijgbaar)
 
Of de big-bore zuigers lager gemaakt zijn waardoor de motor bij meer cc's ongeveer dezelfde compressie als origineel houdt, of dat dat niet het geval is waardoor hij een extreem hoge compressie heeft.

In het tweede geval kan hij hem wat rijker afstellen met de ontsteking wat later. Als dat niet helpt worden het andere zuigers of (indien mogelijk) een dikkere voetpakking.
 
Ik mag er dacht ik zo vanuit gaan dat Yoshimura bruikbare zuigers levert...
Zuigers hebben wel een andere vorm dan de originele, als je zo bekijkt denk je eerder dat ze juist een lagere compressie hebben.

Mn motor ligt nu half uit elkaar i.v.m. balhoofdlagers, ik zal de benzine aftappen en dan 98 tanken en dan eens even kijken wat ie doet.
 
Kijk, das dan weer goed nieuws! Het is ook te zien aan de plek van de zuigerpen t.o.v de kop van de zuiger.

Ik heb in het verleden wel eens Big-bore kits van ebay zien komen waar verkeerde zuigers bij zaten. Komt het bij de fabrikant of een dealer vandaan dan is die kans echter nihil.
 
Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat je niet zomaar kan stellen dat 1:13 een "universele" compressie is waarbij je 98 moet gaan tanken, er zijn zat blokjes die dat niet aan kunnen. Wat mij brengt tot..
Ik heb er geen enkele moeite mee dat je me verbetert, zeker niet als je weet waar je het over hebt.
Maar kijk dan eerst even op welke (algemene/brede) vraag dat (algemene/brede) antwoord werd gegeven en pas je toonzetting daar op aan. Nu lijkt het er op dat ik een lading onzin verkocht en dat is niet zo.

Maar goed, ik reageer "raar" met al mijn technische geneuzel. Dus laat ik maar ophouden met het delen van mijn praktijk ervaring, daar heeft immers niemand wat aan ;) .
Nou niet in de slachtofferrol kruipen. Je ziet toch wel dat de manier waarop jij reageert een bepaalde reactie oproept?
Ik zal de laatste zijn die het niet op prijs stelt als iemand met kennis van zaken antwoordt. Maar doe dat dan niet vanuit die "ik ben jullie goeroe" houding.
 
...... Ik heb de ontsteking zo'n 3 graden vroeger gezet, ik dacht dat bij meer compressie de ontsteking altijd ietsje eerder moest omdat het mengsel iets meer tijd nodig heeft om te ontbranden..
......
Dat lijkt mij fout voor 95-er benzine ..... 98-er moet wel iets vroeger maar ik weet niet hoeveel.
 
Ik heb er geen enkele moeite mee dat je me verbetert, zeker niet als je weet waar je het over hebt.
Maar kijk dan eerst even op welke (algemene/brede) vraag dat (algemene/brede) antwoord werd gegeven en pas je toonzetting daar op aan. Nu lijkt het er op dat ik een lading onzin verkocht en dat is niet zo.Nou niet in de slachtofferrol kruipen. Je ziet toch wel dat de manier waarop jij reageert een bepaalde reactie oproept?
Ik zal de laatste zijn die het niet op prijs stelt als iemand met kennis van zaken antwoordt. Maar doe dat dan niet vanuit die "ik ben jullie goeroe" houding.

Spijker, kop, raak.

Ik ken een hoop monteurs die er geen flikker van kunnen, en ook een hoop hobbyisten die er wel wat van kunnen. Feit blijft dat dat papiertje wat jij hebt alleen goed is voor de poen, en helemaal niets zegt over jouw kennis en handigheid betreffende auto's/motoren.
 
@ Jan B, en blijkbaar ook Master tommy:

Ik heb niet de indruk de betweterine guru uitgehangen te hebben en bovendien ook (Jan b) nergens gezegd of geïmpliceerd dat jij onzin verkoopt.

Als jullie de indruk hebben dat in de (wat mij betreft) normale posts zonder "onzin" of "nietes" kreten, die voorzien waren van voldoende ;) toch die sfeer gewekt is, mijn excuses daarvoor.

Ik ben overigens geen monteur of ingenieur, ik sleutel alleen wel veel ;) .
 
Ik heb nu 98 getanked en hij loopt niets beter.

Nu ik er wat langer mee rond heb gereden ben ik er vrij zeker van dat het de nokkenas is die ik hoor tikken/kloppen...

Over een tijdje gaat alles uit elkaar en zal ik de boel eens goed bekijken.
 
Ik zie niemand nergens iets opnoemen over de statische en dynamische compressie,daar gaat de helft vaak al de fout in.

En een ron 98 is echt de oplossing voor een pingelprobleem niet.

Bereken eerst de compressie maar eens,en anders je distributie maar eens checken,hoe gaar die is...
 
Lijkt me dat je eens moet kijken wat de installlatieprocedure is en wat er aan variabelen zit in jouw ombouw.
Als je een schrapend geluid hoort moet er tijdens montage iets niet geheel correct zijn gegaan.
 
Lijkt me dat je eens moet kijken wat de installlatieprocedure is en wat er aan variabelen zit in jouw ombouw.
Als je een schrapend geluid hoort moet er tijdens montage iets niet geheel correct zijn gegaan.

Is niet de eerste keer dat ik de boel los heb gehad, is geen schrapend geluid maar kloppend.
Dat je de nokkenas hoort is een beetje een GS kwaal heb ik mij laten vertellen.

Wat mij betreft kan dit op slot.

Bedankt voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan