octaan getal / hogere compressie

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.538
10.580
Andere kant van de evenaar
Hallo,

Vraagje, wat bepaalt in een motor welke benzine met welk octaan gehalte je moet tanken?? Niet alleen de compressie verhouding dacht ik.
Kan een motor al bij stationair draaien pingelen/kloppen??

Ik heb sinds kort een Yoshimura big bore op mn GS1000 en nu maakt ie bij stationair een vaag metaal achtig geluid..
Motor heeft duidelijk meer compressie nu, kun je goed merken tijdens koude start.

Eerst reed ik met 91, later bijgevuld met 95 maar ik hoor dat geluid nog steeds.

Zou ik nu 98 moeten gaan tanken of zou 95 nog kunnen?? (98 is hier maar bij sommige pompen verkrijgbaar)
 
Hallo,
Vraagje, wat bepaalt in een motor welke benzine met welk octaan gehalte je moet tanken?? Niet alleen de compressie verhouding dacht ik.
Kan een motor al bij stationair draaien pingelen/kloppen??
Ik heb sinds kort een Yoshimura big bore op mn GS1000 en nu maakt ie bij stationair een vaag metaal achtig geluid..
Motor heeft duidelijk meer compressie nu, kun je goed merken tijdens koude start.
Eerst reed ik met 91, later bijgevuld met 95 maar ik hoor dat geluid nog steeds.
Zou ik nu 98 moeten gaan tanken of zou 95 nog kunnen?? (98 is hier maar bij sommige pompen verkrijgbaar)

Nee, uiteraard is niet alleen het octaangetal belangrijk wat betreft detonatie.

Het eerste en belangrijkste is de mengselverhouding. Bij een te arm mengsel kan/zal detonatie (pingelen) optreden. Het octaangetal maakt dan weinig uit. Ik neem aan dat je een Dynorun hebt gemaakt om de juiste mengselverhouding vast te stellen met die bigbore kit? Te arm lopen is de belangrijkste reden voor motorschade.

Daarnaast heb je de compressie. Door te hoge compressie valt de benzine ahw. uit elkaar in hele fijne druppels. Dat zorgt voor vroegtijdige ontsteking en dat levert weer detonatie (pingelen) op. Dat is de reden om benzine met een hoger octaangetal te gebruiken, om te voorkomen dat die vroegtijdig uit elkaar valt/verbrandt. De compressieverhouding (ruwweg) waarbij je RON98 nodig hebt ligt rond de 1:13, NIET 1:10,5.
Nog een reden voor vroegtijdige ontsteking kan zware koolafzetting in de cilinder zijn. De aanwezige kool gloeit na, waardoor de benzine te vroeg ontstoken wordt. Dat zal bij jou niet het geval zijn na zo'n revisie.....

Dan is er uiteraard de ontsteking zelf, als die te vroeg staat.
 
Na montage van een bigbore kit verandert uiteraard de compressieverhouding.
De verbrandingskamers moeten bewerkt worden (denk alleen maar aan de squish), of er moet een dikkere voetpakking in.
In het verleden heb ik eens 2 voetpakkingen gemonteerd.
 
Wie had mij geloofd als ik had geschreven dat het octaangetal met een motortje wordt bepaald en niet wordt berekend?.........daarom schreef ik ook dat men dat zelf even moest gaan zoeken

Okay een Buell is geen echte motorfiets maar sommige hebben wel een pingelsensor
 
Bron?
mogelijk arm mengsel (door bigbore?) sluit ik me bij aan.

Ben er ff achteraan gegaan. Mijn info klopt net zo min helemaal als de jouwe.....

Waar zit het verschil: nieuwere motoren zijn vrijwel allemaal voorzien van een pingelsensor, die het mogelijk maakt (schijnt zelfs een Europese eis te zijn of te worden) dat motoren op RON95 kunnen draaien. Daardoor kunnen motoren met compressies tot 1:13 nog op RON95 draaien.
Zonder pingelsensor zit het getal op rond de 1:10 a 10,5.

Daar moet wel bij worden opgemerkt dat er behoorlijke verschillen kunnen optreden door zaken als kleptiming, vorm en materiaal van de cilinder/zuiger, squish enz.
 
Ben er ff achteraan gegaan. Mijn info klopt net zo min helemaal als de jouwe.....

Waar zit het verschil: nieuwere motoren zijn vrijwel allemaal voorzien van een pingelsensor, die het mogelijk maakt (schijnt zelfs een Europese eis te zijn of te worden) dat motoren op RON95 kunnen draaien. Daardoor kunnen motoren met compressies tot 1:13 nog op RON95 draaien.
Zonder pingelsensor zit het getal op rond de 1:10 a 10,5.

Daar moet wel bij worden opgemerkt dat er behoorlijke verschillen kunnen optreden door zaken als kleptiming, vorm en materiaal van de cilinder/zuiger, squish enz.
hoezo net zo min helemaal. als men zich al niet een simpele vuistregel kan houden, staan die moderne motoren continu te corrigeren.
ik vraag me af wat daar de gevolgen van kunnen zijn.
sowieso opmerkelijk, dat 98 steeds moeilijker te krijgen is. terwijl de eu een pingelsensor wil eisen. die staat dan aaneen te werken.
 
De EU wil dat het hier meer op america gaat lijken
Slechte benzine (met de verkeerde alcohol er in) meer verbuik en de motoren sneller stuk

Niet geremd door kennis van zaken bedenkt men nogal wat in Brussel (maar gelukkig kunnen wij mee bepalen wie daar komen te werken of was dat nu niet zo?)

Ook tof dat het verplicht is dat justitie de ecu kan uitlezen met alle gegevens als snelheid en gasklep stand (je zou maar zo'n ding op je voertuig hebben)
 
hoezo net zo min helemaal. als men zich al niet een simpele vuistregel kan houden, staan die moderne motoren continu te corrigeren.
ik vraag me af wat daar de gevolgen van kunnen zijn.
sowieso opmerkelijk, dat 98 steeds moeilijker te krijgen is. terwijl de eu een pingelsensor wil eisen. die staat dan aaneen te werken.


Een pingelregeling staat altijd te werken. Het voordeel van een pingelregeling is niet alleen dat je op 95 kan rijden, maar dat de motor constant nét tegen de pingelgrens aan vonkt. Dat zorgt voor een optimaal ontstekingstijdstip onder alle omstandigheden, en in zekere zin dus voor iets meer vermogen. Een motor zonder pingelregeling kan niet varieren met het ontstekingstijdstip (met uitzondering van het normale vervroegen natuurlijk). :)

Oh, en alle BMW's van ná 2004 (met uitzondering van de langsliggende K series en de F serie) hebben gewoon een pingelregeling.
 
Laatst bewerkt:
Dat is de reden om benzine met een hoger octaangetal te gebruiken, om te voorkomen dat die vroegtijdig uit elkaar valt/verbrandt. De compressieverhouding (ruwweg) waarbij je RON98 nodig hebt ligt rond de 1:13, NIET 1:10,5.
Nog een reden voor vroegtijdige ontsteking kan zware koolafzetting in de cilinder zijn. De aanwezige kool gloeit na, waardoor de benzine te vroeg ontstoken wordt. Dat zal bij jou niet het geval zijn na zo'n revisie.....

Dan is er uiteraard de ontsteking zelf, als die te vroeg staat.

Dus er is wat jouw betreft een soort "natte vinger" compressieverhouding waarbij een willekeurig motorblok pas RON98 nodig heeft.. Zuigervorm, verbrandingskamer, dikte van de klepschotels, koeling, en materiaal van de kop hebben er niets mee te maken??
 
Een Yoshimura big bore kit aan puin rijden omdat RON98 de oplossing is volgens de "technische elite". Dat is het risico als TS besluit niet te checken of de compressie, squish band en alle andere zaken die ik (blijkbaar ten overvloede) vermeld heb, wel in orde zijn..
PontiacDetonation2.jpg
 
Je reageert nogal vreemd op een antwoord op een totaal andere vraag en verwacht dan kennelijk dat de hele encyclopedie van verbrandingsmotoren daar neergelegd wordt.
Nu reageer je opnieuw zo maf.

Wil je dat je hier gezien wordt als de alwetende goeroe van de verbrandingsmotor? You've got it. :} :} :} :+
 
Nou ben ik geen goeroe, maar ik denk toch heel simpel dat als men een bigbore kit koopt ontworpen voor een bepaald type motor van een gerenomeerde fabrikant als Yoshimura dat je je als eindgebruiker niet meer druk hoeft te maken over onzin als squish band enz aangezien ze dat soort dingen nu juist al bij Yushimura al gedaan hebben...
 
Nou ben ik geen goeroe, maar ik denk toch heel simpel dat als men een bigbore kit koopt ontworpen voor een bepaald type motor van een gerenomeerde fabrikant als Yoshimura dat je je als eindgebruiker niet meer druk hoeft te maken over onzin als squish band enz aangezien ze dat soort dingen nu juist al bij Yushimura al gedaan hebben...

Het zijn vaak "custom" zuigers, en zijn bedoeld om er zo in te kunnen zetten, maar ook zijn ze bedoeld om eventueel lichte wijzigingen in aan te kunnen brengen, waardoor niet altijd de optimale vorm geleverd wordt.
Voor een standaard gebleven verbrandingskamer -> afblijven van die zuiger , in andere gevallen aanpassen waar nodig (mits met afdoende verstand van zaken! )
 
Damn, wat een reacties!!

Ik heb de ontsteking zo'n 3 graden vroeger gezet, ik dacht dat bij meer compressie de ontsteking altijd ietsje eerder moest omdat het mengsel iets meer tijd nodig heeft om te ontbranden..

Het is niet echt pingelen, dat herken ik wel, meer een kloppend geluid, niet hard, bij gas geven wordt het wat minder, bij de 1000 deed ie het niet.
Cilinders hebben zo'n 12000km gelopen.

Ik dacht zelf ook al dat een motor niet bij stationair kan pingelen, maar aangezien ik niet alles weet toch maar ff gevraagd.

De nieuwe motoren hier in Aus kunnen allemaal op 95 lopen volgens de stickers op de tank.
 
Je reageert nogal vreemd op een antwoord op een totaal andere vraag en verwacht dan kennelijk dat de hele encyclopedie van verbrandingsmotoren daar neergelegd wordt.
Nu reageer je opnieuw zo maf.

Wil je dat je hier gezien wordt als de alwetende goeroe van de verbrandingsmotor? You've got it. :} :} :} :+

Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat je niet zomaar kan stellen dat 1:13 een "universele" compressie is waarbij je 98 moet gaan tanken, er zijn zat blokjes die dat niet aan kunnen. Wat mij brengt tot..

hou je cursor eens op het fototje ;-)

Gokje je bent auto monteur?

Ik weet idd niet wat een big bore kit maar die zuiger komt niet uit een motorfiets

Maakt niet uit of het een auto is, dit is wat er met je zuiger(s) gebeurt als je hem open zet met een te hoge compressie of te kleine squishband. Ik heb ze zo wel eens gedemonteerd.

Nou ben ik geen goeroe, maar ik denk toch heel simpel dat als men een bigbore kit koopt ontworpen voor een bepaald type motor van een gerenomeerde fabrikant als Yoshimura dat je je als eindgebruiker niet meer druk hoeft te maken over onzin als squish band enz aangezien ze dat soort dingen nu juist al bij Yushimura al gedaan hebben...

Kijk en dat is wat ik bedoel! ;) Bij een big bore kit horen eigenlijk de zuigers wat lager uit te komen om te compenseren voor de hogere compressie. Dat werkt met een normale overmaat ook zo, de zuiger is dan net iets lager. Stel dat deze set de zuigers op dezelfde hoogte heeft als origineel, dan heb je een compressie die best eens gevaarlijk kan zijn. Als het echt hoog is, dan gaat Euro 98 daar niet tegen helpen.

Ik zou echt de compressie (voor de zekerheid) eens meten voor je een keer tijdens een stoplicht sprintje een zuiger aan puin rijdt.

Maar goed, ik reageer "raar" met al mijn technische geneuzel. Dus laat ik maar ophouden met het delen van mijn praktijk ervaring, daar heeft immers niemand wat aan ;) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan