Octaangetal: 95 of 98 ?

MartijnL

MF veteraan
22 mei 2001
1.301
1
Toen ik mijn motor afgeleverd kreeg, kreeg ik te horen dat er gewoon Euro 95 in kon. Dat klopt, de motor rijd er prima op.

De laatste tijd ben ik echter ook het hogere toerengebied van de motor (rood zit bij 13.000) aan het gebruiken en bij gas loslaten hoorde ik een vaag gerinkel. Alsof er een ringetje lostrilde zal ik maar zeggen.

Laatst las ik een beschrijving van pingelen en sindsdien ben ik niet meer zo zeker van de te tanken benzine. De beschrijving klopte namelijk als een bus (gerinkel in de cilinder als gevolg van ongecontroleerde vlamvorming).

Zou betekenen dat ik toch bezine met octaangetal van 98 zou moeten gaan tanken ? Of is de invloed van pingelen ook weer niet zo desastreus ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
merken jullie verschil in merken?

Ik tank niet bij een bepaald merk, maar ik "denk" altijd de SHELL zuiverdere benzine heeft dan bijv... TOTAL. Onzin natuurlijk, maar wel goede marketing.
 
merken jullie verschil in merken?

Ik tank niet bij een bepaald merk, maar ik "denk" altijd de SHELL zuiverdere benzine heeft dan bijv... TOTAL. Onzin natuurlijk, maar wel goede marketing.
Ik heb een paar keer Shell Pura geprobeerd, niets van gemerkt in de zin van lager verbruik o.i.d. Snel weer overgestapt op de Avia.
 
`t zal aan mij liggen...maar ik tank echt nooit bij zo`n witte pomp.

Heb vroeger altijd gelazer ermee gehad, zal nu wel anders zijn, maar probeer het toch niet.
 
van het pingelen bij hoge toeren hoor je nix
je merkt het alleen dat hij even inhoud en daaran rookt doordat er een bv een gat in je zuiger zit.
pingelen ( detonatie)komt allleen bij lage toerentallen voor en kan eigelijk geen kwaad (als het niet te lang duurt).
detonatie bij hoge toeren (hight speed knock) kan wel kwaad maar zoals ik al zei je hoort het niet.



 
Terug
Bovenaan Onderaan