Oefenterreinen

Dawg

MF veteraan
27 apr 2004
8.381
0
Korte intro:
ik ben student (in Breda) en ben bezig met mn motor-rijbewijs (Belgisch systeem).
Ik rij dus op het moment met een 'voorlopig rijbewijs' en heb 02-07 een afspraak voor mn examen. Het weekend daarvoor heb ik een gratis MAG-screening, waar alle manoeuvres geoefend worden, en waar je van professionele instructeurs tips krijgt.
Dit heb ik zo gepland zodat ik goed voorbereid naar het examen kan gaan.
Nu heb ik de volgende vraag:
weet iemand in de buurt van Leuven (Belgie) een open oefenterrein,
waar die examenmanoeuvres geoefend kunnen worden?
zodat ik regelmatig het een en ander kan gaan oefenen.
Bedankt
Dawg

Ja dat kan,
alleen er zijn een aantal handelingen die moeilijk geoefend kunnen worden op een gewoon terrein.
slalom, 8'jes, remproef... dat gaat allemaal wel
alleen in Belgie moet je ook over een balk rijden (10m x 10cm)
en een halve crikel achteruit lopen met de motor met bepaalde straal en maximum breedte.
en daarom wou ik weten of er misschien ergens een open oefenterrein is.
tx anyway
Dawg

Voor de "balkentest" pak je toch een kilometertje spoorweg mee, dan lukt het wel :o

Je kan toch zelf ergens iets neerleggen wat de grensen van je halve draai achteruit, aangeeft?

bel eens naar de plaatselijke rijscholen en informeer of ze hun terreintje opstellen na de oefenuren.

Tja anders doe zoals ik. Ik heb het gewoon op hun terreintje gedaan na 21.00u dan komt daar toch niemand meer...

Veel succes maar ik kan je spijtiggenoeg niet helpen met het vinden van een terreintje in Leuven.

P.S.: Trek je niet AL te veel aan van de balk. Ik zag er ook enorm tegen op maar als je rustig blijft dan gaat hij ervanzelf over heen...

Dan zoek ik verder :)
voor de balk ben k eigenlijk ook niet bang hoor, met die paar uur verplichtte lessen ging ik er 18 van de 20 keer zonder moeite over.
Toch bedankt voor de tips
Dawg

Dan zoek ik verder :)
voor de balk ben k eigenlijk ook niet bang hoor, met die paar uur verplichtte lessen ging ik er 18 van de 20 keer zonder moeite over.
Toch bedankt voor de tips
Dawg

Same here, heb zelfs 1 keer over een 'stenen balk' moet rijden die daar lag, was wel 3 keer zo hoog als dat houten balkje :s Bij mij is het vooral dat stapvoets rijden dat me zorgen baart. Ik kom altijd wel en secondje of 2 tekort, of zet een voetje aan de grond. En moet het tegen morgen kunnen |(

Terug on topic: zou ook wel willen weten of er ergens zo een oefenpleintje ligt ergens tussen Gent en Brugge. Zoals Karoshi zegt gaat niet bij mij, het terrein waar ik les wordt op slot gedaan als er niemand is.

Euhm tjah stapvoets rijden is niet ZOVEEL AAN.

1. Je moet geen angst hebben van het stapvoets rijden zelf
2. Je laat hem in 1 en laat de koppeling af en toe komen maar voor de rest rem je niet want dan controleer je je snelheid niet meer en kan je te snel vertragen waardoor je je evenwicht verliest.
3. Je concentreert je op een punt ver ver vooruit
4. Je telt gewoon zachtjes mee in je hoofd en concentreert je op het tellen en eigenlijk niet TE hard op het evenwicht houden. Als je de juiste houding hebt dan gaat het vanzelf.
5. Hou je lichaam stil en probeer evenwicht te zoeken met het stuur. Als je met je lichaam evenwicht zoekt is de beweging groter en is de kans op onevenwicht vele malen groter.
6. Zet je ver op de motor dicht tegen de tank en de BAL van je voeten op de voetsteuntjes zo heb je de meeste feeling met de motor.

Nog een goude tip voor het examen: Gebruik alle plaats die je hebt. Dus ga niet TE scherp om de kegels willen maar maak mooie wijde bochten en blijf vooral rustig dan valt het al bij al nogal mee.

Ook een goede om tot rust te komen is met de examinator alles eventjes grondig overlopen (desnoods aflopen) en laat dan je motor ondertussen stationair draaien (dan wordt ie warm en is ie minder piekerig in het reageren op de koppeling)

Remtest moet je je ook niet veel van aantrekken. Verstand op nul en gaaaaaaan. Ik dacht dat ik net geen 40 ging hebben en ik had nota bene 44. Examinator stond er zelf van versteld :P

Stapvoets rijden zonder te remmen ?? Ik heb dat toch echt geleerd met de achterrem erop. Zo doe ik het nu nog en dat gaat prima moet ik zeggen.

Dat stapvoets rijden vormt voor mij geen probleem, k haal met ogen dicht 14-15 seconden :+
In de buurt van Leuven zijn er ook een paar, maar ook die gaan op slot.
Het gaat mij er gewoon om dat ik een aantal keren die oefeningen kan herhalen, want omdat ik in Breda studeer, en een Belgisch voorlopig rijbewijs heb, is het voor mij enkel mogelijk om in het weekend te rijden. En dan tel ik het sociale leventje nog niet mee.
Ik ben er niet bang voor hoor, wil gewoon een aantal keren opfrissen.
Maar, so far nog geen open terreinen :(
Dawg

Bedankt! Het is gelukt!!! :] Manoeuvres wel 2 keer moeten doen, jawel hoor, door dat stapvoets rijden :s 11 secondjes zijn geen 12 secondjes, zo sprak de examinator B| 2de keer had ik nog een metertje over

Terug
Bovenaan Onderaan