Oeps....

Ik ben wel benieuwd hoe je die 200 tot 250 kilometer weet te halen. Rijd je maximaal 60 km/h? De DS 11.4 heeft dacht ik een kleiner accupakket dan de laatste modellen, dus dat zou betekenen dat je tot wel 300 kilometer zou moeten kunnen halen. Dat zijn interessante cijfers voor mensen die in de Randstad werken en niet extreem veel kilometers rijden namelijk!
Ik ben ook benieuwd hoe die cijfers gehaald worden.
Mijn actieradius op de DS 14.4 is 110 kilometer als ik alleen maar snelweg rijd (en ja, ook stukken 120 en 130). En ik denk niet dat het te maken heeft met "inrijden".
 
En dat wordt ook altijd heel breed uitgemolken in de media... Alles om maar een negatief beeld te krijgen. Zelfs een incident in Sjanghai staat hier meteen op de voorpagina.

Een Li-Ion batterij is nooit leeg; bij SoC van 0% zit er nog net zoveel energie in als dat er gebruikt is vanaf 100%. Dat doen ze om de zaak heel te houden.
Bekijk die video van die veerboot maar eens, die batterijen worden zo intensief gebruikt dat ze het werktraject nog veel verder hebben ingeperkt, puur om de zaak zo weinig mogelijk te laten slijten.

De Li-Ion batterij is uitgevonden in 1980, al bijna 40 jaar geleden en de ontwikkeling is nog lang niet afgevlakt.
Eens in de maand of zo is er nieuws over weer een doorbraak op batterijgebied, dan is er een veelbelovende combinatie van materialen gevonden die ergens erg goed in is, vaak gaat het dan over energiedichtheid. Maar aan een batterij worden meer eisen gesteld dan alleen de energiedichtheid. Bijna al die nieuwe ontwikkelingen stranden op andere zaken waar ze blijkbaar toch niet aan kunnen voldoen. En als het niet vastloopt is er nog een enorm traject te gaan voordat ze op grote schaal kunnen worden toegepast.
Wat ik bedoel te zeggen, er is niet zomaar een bruikbaar alternatief voor Li-Ion dat ook nog op voldoende grote schaal geproduceerd kan worden.

Tesla heeft onlangs Maxwell Technologies gekocht, dat bedrijf heeft een nieuw type supercondensator uitgevonden.
Dat ding is energiedichter dan een Li-Ion batterij, kan ook veel grotere stromen aan maar is niet geschikt voor langdurige energieopslag.
Het idee is deze supercondensator te gebruiken in combinatie met een Li-Ion pakket. De condensator verwerkt grote stromen bij optrekken en vooral bij regenereren waardoor het Li-Ion batterijpakket kan worden gespaard.
De verwachting is dat deze techniek gebruikt gaat worden in de Semi en de Roadster 2.
Ik lees op autoforums al lang dit soort enthousiaste verhalen over de accutechniek die in aantocht is. Maar feit intussen is dat bepaalde laptops en smartphones niet meer mee mogen in het vliegtuig vanwege het in brand vliegen.

Een auto of motor op benzine gaat niet vanzelf in de fik, er is altijd een lekkage , kortsluiting oid. De accu van de EV kan wel spontaan ontbranden en het blussen is kansloos.

Als ik ooit een EV heb, komt hij niet in de garage, maar op veilige afstand van de woning op straat.

Bovendien is er nog een andere factor: de elektrische Smart kost 23000 euro. Een nieuw accupakket kost 17000 euro ex montage, dus economisch total loss.
 
Een auto of motor op benzine gaat niet vanzelf in de fik, er is altijd een lekkage , kortsluiting oid. De accu van de EV kan wel spontaan ontbranden en het blussen is kansloos.

Ik betwijfel ten zeerste of je kunt spreken van spontane ontbranding, de gevallen die ik tot nu toe voorbij zie komen is er altijd wel een aanleiding.
En zo kansloos is het blussen nou ook weer niet, zie de afbeelding welke op de facebook pagina van Nova Electric Racing staat.
Of is dit dan een gevalletje dat de accus zelf niet hebben gebrand? :?


68781316_2695756247147406_958527311945138176_o.jpg
 
Ik ben wel benieuwd hoe je die 200 tot 250 kilometer weet te halen. Rijd je maximaal 60 km/h? De DS 11.4 heeft dacht ik een kleiner accupakket dan de laatste modellen, dus dat zou betekenen dat je tot wel 300 kilometer zou moeten kunnen halen. Dat zijn interessante cijfers voor mensen die in de Randstad werken en niet extreem veel kilometers rijden namelijk!

Nu moet ik even schatten; 20% op een 100km/u weg, 20 % op een 80km/u weg en 60% op een 60 km/u weg.
(dus inderdaad lage snelheid)
Altijd boven de 20 graden
En sinds ik een scherm geplaatst heb toch wel 10% langere range
Ik doe niet echt benepen, maar ga met het verkeer mee (in eco mode)
(overigens zit hier ook relatief veel "helling" bij, enorm slecht voor de actieradius, ondanks 1 of 2 % regeneratie helling af!)

Ik krijg hem ook in 100 km leeg.
Knallen bij verkeerslicht en hoge snelheid.

Snelheid (luchtweerstand) is een killer.
 
Ik betwijfel ten zeerste of je kunt spreken van spontane ontbranding, de gevallen die ik tot nu toe voorbij zie komen is er altijd wel een aanleiding.
En zo kansloos is het blussen nou ook weer niet, zie de afbeelding welke op de facebook pagina van Nova Electric Racing staat.
Of is dit dan een gevalletje dat de accus zelf niet hebben gebrand? :?


Bekijk bijlage 1420481

Ik denk gevalletje branddriehoek: Temperatuur, Brandstof, Zuurstof. Je hebt alledrie nodig voor een brand

Als in een accu zowel zuurstof als brandstof aanwezig zijn, heb je alleen temperatuur nodig voor brand. Reageert dat spul dusdanig heftig dat je de temperatuur niet naar beneden krijgt, is het blussen dus kansloos.
 
Ik denk gevalletje branddriehoek: Temperatuur, Brandstof, Zuurstof. Je hebt alledrie nodig voor een brand

Als in een accu zowel zuurstof als brandstof aanwezig zijn, heb je alleen temperatuur nodig voor brand. Reageert dat spul dusdanig heftig dat je de temperatuur niet naar beneden krijgt, is het blussen dus kansloos.

De li ion batterij kan spontaan ontbranden zonder zuurstof als hij inwendig beschadigd raakt en dat is een chemische reactie die uit de hand loopt.

Als jij een stuk vuurwerk afsteekt genereert dat spul zijn eigen voedsel voor een zeer heftige reactie welke gepaard gaat met veel hitte.

Wat de accu betreft: de loodaccu bestaat al 125 jaar, is zeer betrouwbaar en brandt niet, maar is te zwaar voor de EV. Ik lees over solid state batterijen en kan me daar weinig bij voorstellen, maar misschien maak ik het nog mee.

De elektrische auto en motor is tijdelijk, fabrikanten zien een nieuwe markt, maar ik voorspel je dat er over 30 jaar nergens meer een laadpaal staat en er geen accu op wielen rondrijdt. mogelijk wordt het waterstof, of nog beter een werkende mini reactor waarmee je 10 jaar kunt rijden.
 
De li ion batterij kan spontaan ontbranden zonder zuurstof als hij inwendig beschadigd raakt en dat is een chemische reactie die uit de hand loopt.

De elektrische auto en motor is tijdelijk, fabrikanten zien een nieuwe markt, maar ik voorspel je dat er over 30 jaar nergens meer een laadpaal staat en er geen accu op wielen rondrijdt. mogelijk wordt het waterstof, of nog beter een werkende mini reactor waarmee je 10 jaar kunt rijden.

"inwendige beschadiging" zou ik niet willen zien als iets "spontaans", zoals je eerder schreef.

Ik heb een andere mening betreffende de electrische auto en motor aangezien een electromotor een zeer efficiente manier van aandrijven is.
Wat betreft je voorspellingen over accu's en laadpalen, daar kan ik me wel enigsins in vinden, dat dat gaat verdwijnen. Van waterstof, minireactor of wat dan ook verwacht ik dan wel weer dat deze energie gaat leveren, voor inderdaad, een electromotor.

Maar volgens mij hebben we geen van allen een kristallen bol, dus wel zullen zien.
 
De toekomstige auto en motor op waterstof is idd gewoon elektrisch middels de brandstofcel.

Maar die li ion batterij die inwendig beschadigd raakt kan komen door overmatige warmte en zoals bekend geeft elke chemische reactie warmte. Bij een 50 jaar oude Jaguar V12 wordt de loodaccu gekoeld met een kleine ventilator en bij de Tesla moeten de batterijen ook hevig worden gekoeld anders gaan ze allemaal in de hens.
 
Als er sprake is van overmatige warmte zou ik dat nog niet zien als iets spontaans, dan moet er echt wel iets gebeuren op het gebied laden of ontladen.
Gelukkig zijn de Energica motoren voorzien van koeling, en beveiligd op het gebied van oververhitting. :D

On topic: nu maar afwachten of we krijgen te horen/lezen wat er bij Nova precies fout ging.
 
Waterstof heeft als gigantisch nadeel dat het het lichtste element is en dus bijna uit elke tank, leiding, etc ontsnapt, behalve wanneer je het bindt aan een ander element, waardoor je het bijvoorbeeld als ammoniak of aardgas meeneemt, maar dan is dus meteen de enorme reactiviteit teniet gedaan en moet je het splitsen voor je er weer (veel) energie uit kunt halen.

Ik denk dat een kleine reactor in elk(e) voertuig/huis/woonwijk/dorpskern eigenlijk de enige oplossing zal zijn voor ons bijna logaritmisch toenemende energieverbruik. Alleen is de vraag hoe. Een kernreactor kun je in principe niet zomaar aan of uit zetten zoals een brandstofmotor, dus waarschijnlijk koppel je je voertuig aan het net waar die stroom levert voor anderen als jij het niet gebruikt oid.

Toch zie je dat veel fabrikanten waterstof/electrisch gaan bouwen. Hier op de zaak ook 2 Hyundai SUV op waterstof.
5 min tanken en gewoon meer dan 400 km bereik.

Helaas zien wij ook bij de brandweer redelijk veel brandjes door fiets en auto accu's die tijdens het laden gaan branden.
Nadeel is dat wij redelijk machteloos staan bij een Tesla of andere accu wagen.

Nadeel bij waterstof is dat wanneer er brand ontstaat je een heel erg warm vuurtje ga krijgen.... die redelijk gaat blazen.
 
Ik lees op autoforums al lang dit soort enthousiaste verhalen over de accutechniek die in aantocht is. Maar feit intussen is dat bepaalde laptops en smartphones niet meer mee mogen in het vliegtuig vanwege het in brand vliegen.
Een auto of motor op benzine gaat niet vanzelf in de fik, er is altijd een lekkage , kortsluiting oid. De accu van de EV kan wel spontaan ontbranden en het blussen is kansloos.
Als ik ooit een EV heb, komt hij niet in de garage, maar op veilige afstand van de woning op straat.
Nagellak en tandpasta mocht ook niet mee in het vliegtuig, dat is heus niet omdat het spontaan ontbrandt.

Onlangs heb ik hier nog gepost over voertuigbranden, is blijkbaar niet blijven hangen.
Uit cijfers uit de VS blijkt dat er gerekend naar het aantal gereden kilometers er elf maal zoveel benzinewagens uitbranden dan elektrische wagens.

Maar alleen die paar elektrische wagens halen de krant.... Het andere vinden we blijkbaar al normaal :?
Ik denk eerder dat de media nogal gekleurd zijn...

Dus doe het liever andersom, zet die elektrische auto maar binnen en die benzinewagens naar buiten.
Bovendien is er nog een andere factor: de elektrische Smart kost 23000 euro. Een nieuw accupakket kost 17000 euro ex montage, dus economisch total loss.

Een goede fabrikant geeft daarop natuurlijk garantie, Zero geeft 5 jaar of 300.000 mijl garantie, Tesla zelfs 8 jaar.

Een kennis die niet veel te besteden heeft reed een oudere Ford Galaxy. Toen brak de tandriem, de hele kleppentrein aan gort. Schade was veel meer dan de waarde van de auto, dus economisch total loss. Dat was zuur voor hem en dat soort dingen gebeurt dus dagelijks.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat het probleem is dat er meer of minder elektrische auto's in de brand vliegen, maar dat de accubranden veel slechter te blussen zijn. Bij een auto met verbrandingsmotor gaat er schuim in en dan is het uit. Geen zuurstof meer en koeling. De Li-ion batterij heeft zuurstof in de bestanddelen waarschijnlijk en ik denk niet dat een schuimlaagje de temperatuur naar beneden brengt, waardoor het zo weer oplaait.
 
Ik denk niet dat het probleem is dat er meer of minder elektrische auto's in de brand vliegen, maar dat de accubranden veel slechter te blussen zijn. Bij een auto met verbrandingsmotor gaat er schuim in en dan is het uit. Geen zuurstof meer en koeling. De Li-ion batterij heeft zuurstof in de bestanddelen waarschijnlijk en ik denk niet dat een schuimlaagje de temperatuur naar beneden brengt, waardoor het zo weer oplaait.
Een lithium ion brand krijg je uit met f500 dit blusmiddel is daar voor.enkel de rookgassen van deze brand zijn zeer schadelijk.
 
Nagellak en tandpasta mocht ook niet mee in het vliegtuig, dat is heus niet omdat het spontaan ontbrandt.

Onlangs heb ik hier nog gepost over voertuigbranden, is blijkbaar niet blijven hangen.
Uit cijfers uit de VS blijkt dat er gerekend naar het aantal gereden kilometers er elf maal zoveel benzinewagens uitbranden dan elektrische wagens.

Maar alleen die paar elektrische wagens halen de krant.... Het andere vinden we blijkbaar al normaal :?
Ik denk eerder dat de media nogal gekleurd zijn...

Dus doe het liever andersom, zet die elektrische auto maar binnen en die benzinewagens naar buiten.


Een goede fabrikant geeft daarop natuurlijk garantie, Zero geeft 5 jaar of 300.000 mijl garantie, Tesla zelfs 8 jaar.

Een kennis die niet veel te besteden heeft reed een oudere Ford Galaxy. Toen brak de tandriem, de hele kleppentrein aan gort. Schade was veel meer dan de waarde van de auto, dus economisch total loss. Dat was zuur voor hem en dat soort dingen gebeurt dus dagelijks.

Dat is een krom vergelijk en dat heb ik al uitgelegd, maar doe het graag nog een keer. Een benzine auto gaat in de brand door lekkage van brandstof, een doorgesleten bedrading, een sigarettenpeuk in de stoel, maar nooit vanzelf. EV's gaan af en toe zomaar in de fik zonder aanwijsbare oorzaak en zijn idd niet of nauwelijks te blussen.

En de D snaar die breekt is 100% eigen schuld, moet je hem maar op tijd vervangen.

Een EV komt bij mij niet in de garage, niet bij de Norton en de Jaguar. Als hij op de parkeerplaats uitfikt en hij neemt andere vervangbare auto's mee zal het me een zorg zijn, maar onvervangbare klassiekers zijn onvervangbaar.
 
Dat is een krom vergelijk en dat heb ik al uitgelegd, maar doe het graag nog een keer. Een benzine auto gaat in de brand door lekkage van brandstof, een doorgesleten bedrading, een sigarettenpeuk in de stoel, maar nooit vanzelf. EV's gaan af en toe zomaar in de fik zonder aanwijsbare oorzaak en zijn idd niet of nauwelijks te blussen.

Hadden we al niet eerder geconstateerd dat eigenlijk van dat "zomaar" geen sprake is?
Heb jij je laptop, tablet, smartphone e.d. ook buiten op een parkeerplaats liggen? Die zijn in dat opzicht minstens net zo gevaarlijk.
 
Dat is een krom vergelijk en dat heb ik al uitgelegd, maar doe het graag nog een keer. Een benzine auto gaat in de brand door lekkage van brandstof, een doorgesleten bedrading, een sigarettenpeuk in de stoel, maar nooit vanzelf....

Jij leeft echt in een droomwereld geloof ik...

Het hele internet staat vol met spontane autobranden en jij zegt dat het niet voorkomt...

76380ECA-0E80-4343-8028-31378ABE6274.jpeg
B6A858AB-45E8-4DD6-8950-BBB1EB1C0DAC.jpeg
 
Wie leeft hier in een droomwereld denk je? En met een roze bril op.

Lezen is nog een hele kunst.
 
Accu,s zijn heilig hier, terwijl als je je er in gaat verdiepen,er zeer vaak iets misgaat.

Kijkend naar de drie branden welke de afgelopen tijd plaats hebben gevonden in de electrische motor racerij (waar dit topic immers over gaat) dan maak ik daar niet uit op dat het initieel mis is gegaan met de accu's zelf. In twee gevallen is de "ellende" begonnen bij de lader.
En tuurlijk, als er dan wat mis gaat is dat geen pretje wanneer er accu's bij betrokken zijn.

Wellicht interessant: bij de Formule E heb ik tot op heden nog niks gelezen over dergelijke incidenten.
 
Niets ontbrand spontaan, daar is een chemische reactie voor nodig.
Een accu kan niet spontaan ontbranden. Je hebt daar omstandigheden voor nodig die dat toestaan.
 
Niets ontbrand spontaan, daar is een chemische reactie voor nodig.
Een accu kan niet spontaan ontbranden. Je hebt daar omstandigheden voor nodig die dat toestaan.

Reactie van brandstof met zuurstof op een temperatuur die hoog genoeg is om te laten branden. Zonder hoge temperatuur noemen we het oxideren.
 
Kijkend naar de drie branden welke de afgelopen tijd plaats hebben gevonden in de electrische motor racerij (waar dit topic immers over gaat) dan maak ik daar niet uit op dat het initieel mis is gegaan met de accu's zelf. In twee gevallen is de "ellende" begonnen bij de lader.
En tuurlijk, als er dan wat mis gaat is dat geen pretje wanneer er accu's bij betrokken zijn.

Wellicht interessant: bij de Formule E heb ik tot op heden nog niks gelezen over dergelijke incidenten.

Misschien houden ze dat angstvallig buiten de media.
 
Hadden we al niet eerder geconstateerd dat eigenlijk van dat "zomaar" geen sprake is?
Heb jij je laptop, tablet, smartphone e.d. ook buiten op een parkeerplaats liggen? Die zijn in dat opzicht minstens net zo gevaarlijk.

Als een benzine of diesel in de brand gaat is er altijd een aanwijsbare oorzaak. Als een Tesla vlam vat is het bijna altijd het accupakket en waarom weet niemand.

En ja, mijn apparatuur met oplaadbare batterijen ligt altijd op een plek waar het geen last kan als het vlam vat als ik niet thuis ben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan