Off road rijden in de Ardennen?

OgriUK

MF veteraan
7 jul 2009
12.640
2.513
Cruquius
Ik ga wel eens mountainbiken in de Ardennen, meestal op vaste parcours en kom dan een enkele keer een terreinauto tegen. Is motorrijden daar toegestaan of zijn daar weer andere paden voor? Ben van plan om weer eens een enduro aan te schaffen en vraag me af of je daar (min of meer) legaal off road mee mag rijden in de Ardennen.
 
Ik ben niet helemaal op de hoogte van de regels in België, maar er is een wet die onverhard rijden in het hele land verbied. Kort gezegd komt het er op neer dat onverharde paden die aan weerskanten bos hebben zijn verboden voor gemotoriseerd verkeer, ook al staat er geen verbodsbord. Onverharde wegen die aan één of twee zijden open land/landerijen hebben zijn toegestaan, tenzij er een verbodsbord staat. Ik heb me laten vertellen dat de boetes als je gepakt wordt ook niet misselijk zijn. Er zitten vast grijze gebieden aan deze wet, maar daar kan een van de Belgen hier misschien meer over vertellen.
 
:^
zo heb ik het ook begrepen en dat wordt bevestigd op de Belgische TET-pagina: Riding in the woods is NOT allowed Belgium, so that's an easy one: STAY OUT OF THE WOODS !!!
Mijn Frans is niet goed genoeg om het Waalse bosdecreet te doorgronden, maar voor de veiligheid rijd ik liever door naar Noordoost-Frankrijk. Minder heuvelachtig, maar genoeg plezier te beleven.
 
Off road rijdende vriend was met zijn VW bus met ( 3 maand oude Yamaha ) motor erin in de Ardennen om daar te gaan rijden.
Hij kwam 'savond aan, donker. Dus bus geparkeerd aan de rand bos en slapen.
Werd ie snachts gewekt door eoa soort boswachter.
Zagen zijn motor in de bus, sporen vlak langs de bus van een off road motor het bos in.
ZIjn motor werd in beslag genomen en hij mee voor verhoor.
Zonder motor kon hij weer naar huis.
Belgische advocaat in de arm genomen, anderhalf jaar later kreeg hij zijn motor terug en mocht hij 1500 euro aftikken.
En hij had geen meter gereden B|

Als je daadwerkelijk rijdend in het terrein word aangetroffen zal het je vast niet makkelijker verlopen :X
Al moet ik zeggen dat wij ook met de Kawa KLX'en wel s wat paden gereden hebben in Wallonie en eigenlijk nooit iets tegengekomen wat op een boswachter ofzo leek.

Toch.... met een motor van enige waarde zou ik het risico niet nemen :X
 
Al moet ik zeggen dat wij ook met de Kawa KLX'en wel s wat paden gereden hebben in Wallonie en eigenlijk nooit iets tegengekomen wat op een boswachter ofzo leek.

Ik heb het ook wel gedaan, maar sinds ik ook die verhalen van in beslag genomen motoren heb gehoord ben ik er toch wat terughoudend in. Ook nog nooit controle gezien.
 
Off road rijdende vriend was met zijn VW bus met ( 3 maand oude Yamaha ) motor erin in de Ardennen om daar te gaan rijden.
Hij kwam 'savond aan, donker. Dus bus geparkeerd aan de rand bos en slapen.
Werd ie snachts gewekt door eoa soort boswachter.
Zagen zijn motor in de bus, sporen vlak langs de bus van een off road motor het bos in.
ZIjn motor werd in beslag genomen en hij mee voor verhoor.
Zonder motor kon hij weer naar huis.
Belgische advocaat in de arm genomen, anderhalf jaar later kreeg hij zijn motor terug en mocht hij 1500 euro aftikken.
En hij had geen meter gereden B|

Als je daadwerkelijk rijdend in het terrein word aangetroffen zal het je vast niet makkelijker verlopen :X
Al moet ik zeggen dat wij ook met de Kawa KLX'en wel s wat paden gereden hebben in Wallonie en eigenlijk nooit iets tegengekomen wat op een boswachter ofzo leek.

Toch.... met een motor van enige waarde zou ik het risico niet nemen :X

Door de aanwezigheid van die terreinauto's op mountainbikeparcours (en de berichten die me van verschillende kanten bereiken, over botsingen met slechte afloop op die parcours, tussen mountainbikers en auto's) kreeg ik sterk de indruk dat zelfs auto's vrij mochten rijden in het terrein.

Dit is weer een heel ander beeld dat hierboven geschetst wordt. Ik was al van plan om een tweede, nieuwe motor aan te schaffen voor gebruik in licht terrein...
 
Tja, wij hebben er nog nooit problemen mee gehad maar rijden ook niet echt zwaar off road, keer overhard weggetje en meer is t niet.

Op EnduroFun > Endurofun (Allroad meer dan 160kg) > Wat Is Toegestaan staat wat info maar wel op z'n Belg's :+

Maar uit de off road wereld en ter plaatse van de bevolking hoor ik eigenlijk telkens weer dat er maar weinig stukken zijn waar je off road mag en dat het ook erg moeilijk is te weten waar je nu wel of niet mag rijden, waarbij niet zwaar de overhand heeft.
 
In de Belgische landbouwgebieden kun je je nog wel uitleven hoor, daar hebben ze ongelooflijk vette klei waardoor het bij nat weer echt hard werken is. Maar die mooie bossen zijn helaas niet voor ons (net als in Duitsland).
 
Is Bilstain dan niet een veiligere optie? Ben er nog niet geweest, maar staat wel op mijn verlanglijstje.

Wel geweest.
Veel steen als ondergrond en eigenlijk helemaal niet zo groot. Hellingen liggen ook paden, maar je rijdt ook daar meer over rotsen dan aarde.
Erg goede borst/rugprotector is ernstig aan te raden daar !!

Leuk als je eens in de buurt bent maar als enige en eindbestemming staat Bilstain niet meer op mijn lijstje :N
 
Jaren geleden heb ik met een stel vrienden een weekendje Bilstain gedaan.

Was weer eens wat anders als zand , het had geregend en dus glad , goede training !
Neem voor de zekerheid extra koppeling en remhandle mee !
 
In de Belgische landbouwgebieden kun je je nog wel uitleven hoor, daar hebben ze ongelooflijk vette klei waardoor het bij nat weer echt hard werken is. Maar die mooie bossen zijn helaas niet voor ons (net als in Duitsland).

Dat gebagger trekt me niet echt, had rijden in de bossen in gedachte. Ik kom al sinds begin jaren 1980 in de Ardennen met een wegmotor, vaak een dag of 2-3. Dan reed ik als het donker begon te worden een eind het bos in om wild te kamperen. (Slechts 1 keer weggestuurd, misschien niet toevallig was dat de laatste keer.) En dan dacht ik vaak aan de mogelijkheden van off-road rijden. Een keer kwam ik bij Spa een groepje endurorijders tegen.

Ik kijk ook eens in het TET topic.
 
Dat gebagger trekt me niet echt, had rijden in de bossen in gedachte. Ik kom al sinds begin jaren 1980 in de Ardennen met een wegmotor, vaak een dag of 2-3. Dan reed ik als het donker begon te worden een eind het bos in om wild te kamperen. (Slechts 1 keer weggestuurd, misschien niet toevallig was dat de laatste keer.) En dan dacht ik vaak aan de mogelijkheden van off-road rijden. Een keer kwam ik bij Spa een groepje endurorijders tegen.

Ik kijk ook eens in het TET topic.
Misschien loopt die TET wel langs jouw woonplaats (ik heb het niet opgezocht hoor).
 
gewoon een camping zoeken en daar overnachten en de moto daar in en uitladen
ik kom er noch altijd met ofteroad en niet te lang op een plek blijven hangen
maar er zijn paden genoeg je raakt er niet uitgekeken
je ziet ze echt maar heel zelden de zwaantjes 👮‍♂️
bilstain is echt 3 keer niks
maar de paden wat ik kan zijn 👍
 
Rij regelmatig in de ardennen ofroad
IMG_20190731_165921.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20190913_135410.jpg
    IMG_20190913_135410.jpg
    239,5 KB · Weergaven: 13
Terug
Bovenaan Onderaan