Off road rijden

Painter

MF veteraan
26 nov 2005
1.141
107
Oud-turnhout
Simpele vraag: schijnt in deze tijd bijna even erg te zijn dan te masturberen in het openbaar. Wat zijn de regels in Belgiê en Nederland en waar kan je nog je gang gaan?
 
Je kunt nog je gang gaan op het Maisland en tijdens offroad ritten in de herfst.
Voor de rest lijkt het mij moeilijk. Ik zit hier in het oosten van Nederland en hoor wel eens dat er jongens rondrijden met een offroad op kenteken.
Beetje ploegen door de bermen van geasfalteerde wegen en over zandwegen op de zondagmorgen.
 
En dan staat er 100.000 man en vrouw te juichen. De rest van het jaar stinkt en stuift het, klaagt men, en dan mag het dus eigenlijk niet.

Maar vroeguh mocht het ook al niet, vandaar de naam zwarte cross.
 
Ik rij vaak op de zondagochtend/middag gewoon over de zandpaden hier in het Oosten des lands, daar zijn er genoeg van te vinden namelijk. Tevens zijn er hier genoeg stukken bos waar je nog met de crosser door heen kunt.. Of het officieel mag? Geen idee, er staan geen verbodsborden in ieder geval.

Zolang je het maar rustig aan doet als je wandelaars of fietsers tegenkomt is er weinig aan de hand lijkt mij.
 
In Nederland mag je op alle openbare onverharde wegen en paden rijden, tenzij er met een bord staat aangegeven dat het niet mag. Bijvoorbeeld met dit bord
c12.jpg


of deze
g13.jpg


of deze (geeft aan dat het terrein van Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten is en geen openbare weg)
5bfa9b9f-efd2-4a2c-8e3c-7a43b91b2010.jpg

Die laatste is door zijn kleur vaak lastig te zien.

Domweg door het bos knallen mag dus niet (en is ook nog best lastig heb ik gemerkt). In Brabant zijn nog verrassend veel zandwegen en overharde landbouwpaden. Nu je een Tripy hebt gekocht, moet je zeker eens een rit van Ad Ketelaars gaan rijden: www.offroadtrips.nl

In Belgie bestaat het zogenaamde Bosarrest, wat rijden op onverharde wegen door bossen vrijwel volledig verbiedt. Maar ook in Belgie zijn er talloze landbouwpaden die ook toegankelijk zijn met de motor. Ook aan de rand van het bos kun je rijden, zolang er slechts aan aan kant van het pad bomen staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij vaak op de zondagochtend/middag gewoon over de zandpaden hier in het Oosten des lands, daar zijn er genoeg van te vinden namelijk. Tevens zijn er hier genoeg stukken bos waar je nog met de crosser door heen kunt.. Of het officieel mag? Geen idee, er staan geen verbodsborden in ieder geval.

Zolang je het maar rustig aan doet als je wandelaars of fietsers tegenkomt is er weinig aan de hand lijkt mij.


Het is dat de handhaving in Nederland nulkommanul is anders was je al lang een keer aangehouden door de plietsie.
Blauw op straat bestaat niet meer.

Ik denk dat de politie best nog wel vaak getipt word middels een telefoontje dat jij door de natuur rijd.
Maarja, te weinig mankracht.

Ook inbrekers hebben vrij spel. Mijn zuster is een huis aan het renoveren in het buitengebied.
Men is al 2 keer komen shoppen zonder een naam achter te laten.
 
minimaal nog.

Ik ga per september in het bos wonen en zou het ook niet tof vinden als er dagelijks motoren langs mijn huisje knallen. (lekker hypocriet, ik weet het!)

Daarom: buitenland!

In Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en alles in het oosten (na Duitsland) kan je los.

Lekker OSM kaarten op de navi zetten en gaan.
Motoren op een aanhanger voor het stukkie snelweg en als je voor de grens Duitsland-ergens staat laat je de auto/aanhanger achter en ga je op de motor verder.

Na enkele weken kom je geheel herboren terug! *O*
 
minimaal nog.

Ik ga per september in het bos wonen en zou het ook niet tof vinden als er dagelijks motoren langs mijn huisje knallen. (lekker hypocriet, ik weet het!)

Daarom: buitenland!

In Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en alles in het oosten (na Duitsland) kan je los.

Lekker OSM kaarten op de navi zetten en gaan.
Motoren op een aanhanger voor het stukkie snelweg en als je voor de grens Duitsland-ergens staat laat je de auto/aanhanger achter en ga je op de motor verder.

Na enkele weken kom je geheel herboren terug!
*O*


Meen je dat ?

Kun je zo n crosser daarginds huren of kun je beter kopen?
Heb ook nieuwe navigatie nodig dan, ik heb nu een TomTom Rider.

Maar voor een goddelijk lichaam heb ik wel wat over.
 
Als je gepakt word in een natuurgebied dan ben je denk ik redelijk zuur.
Stond een tijdje geleden in de krant, een illegale crosser had zeldzame plantjes vernield ergens in een bos. Werk van 10 jaar in een mum van tijd naar de vernieling geholpen ofzoiets.

Ik denk dat het zwaar aangedikt was maar je pleegt sneller een milieudelict dan jezelf in de gaten hebt. En dan kan je een bekeuring krijgen.
 
Ik reed toen ik nog in Zeeland woonde veel op het strand. Dit was ook niet toegestaan, maar zomers om 5 uur in de ochtend of in de winter met slecht weer was er geen hond op het strand. Nu woonachtig in de randstad en heb de off road verkocht.
 
Zodra er borden staan van staatsbosbeheer of een verbodsbord dan kom ik er niet hoor, dat is dus het voordeel hier in het Oosten. Er zijn dus genoeg 'kleine' stukjes bos waar door de jaren heen een pad is ontstaan door de crossers en mountainbikers. Hier staan dus ook geen enkele borden, dus wat dat betreft heb je gewoon vrij spel aangezien het mijn inziens gewoon mag.


Het is dat de handhaving in Nederland nulkommanul is anders was je al lang een keer aangehouden door de plietsie.
Blauw op straat bestaat niet meer.

Ik denk dat de politie best nog wel vaak getipt word middels een telefoontje dat jij door de natuur rijd.
Maarja, te weinig mankracht.

Ook inbrekers hebben vrij spel. Mijn zuster is een huis aan het renoveren in het buitengebied.
Men is al 2 keer komen shoppen zonder een naam achter te laten.
 
Ik snap wat je bedoeld en daar heb je gelijk in.

Maar het is waarschijnlijk wel privébezit dus in sommige gevallen is de eigenaar er niet blij mee dat je in zijn bosje zit te raggen.
Sommigen vinden het waarschijnlijk zelfs nog leuk, die maakt het dus niets uit.

Maar ze zijn ook vrij om de politie te bellen. Maar ik verwacht niet dat die er speciaal voor gaan rijden, plietsie is al zwaar onderbezet.
 
Inderdaad, die gaan daar echt niet voor rijden. Of het moet natuurlijk elke week op hetzelfde tijdstip raak zijn.

Hoe zijn de regels dan als je gewoon een bos in duikt waar dus niets geen borden of iets dergelijks staan, dus een bos waarbij je zo van het zandpad in kunt schieten.
 
Ik cross zelf niet dus geen ervaringen.
Wat ik ervan weet is dat bijvoorbeeld Borculo een crosbaan had in het Kooiebos. Dat is ook al weer 30 jaar geleden en er werden ook echt wedstrijden verreden.
Het bos werd verkocht of de vereniging kreeg geen vergunning meer, geen idee. Daarna kregen ze wel een nieuw crosterrein daar tegenover aan de andere kant van de Slinge, een beek.
Daarna was het hele bos verboden terrein vooralles en iedereen. Alle toegangswegen of weggetjes zijn ook geblokkeerd met slagbomen en bomen.
Als je als wandelaar of mountainbiken word betrapt in het bos dan probeert de man/eigenaar je eruit te bluffen maar ik hoor alleen altijd maar weer dat hij er niets over te zeggen heeft/geen poot heeft om op te staan.

Ik denk eigenlijk zelf dat het gebied een bepaalde status moet hebben, aangewezen als natuurgebied en dat het dan met borden word aangegeven op de toegangswegen.

Als het gewoon een simpel privebos is zoals uit mijn voorbeeld dan denk ik zelf dat het ontoegankelijk moet worden gemaakt met een hekwerk er omheen en borden. Voldoe je daar als eigenaar niet aan dan heeft deze geen poot om op te staan. Tenminste, dat idee heb ik maar ik weet het niet zeker..
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan