Offroad adventure bike

BramvdH

Rookie
19 nov 2020
3
19
Hallo allemaal,

Ik heb vorige zomer mijn (A) rijbewijs gehaald en sinds september een trotse bezitter van een Aprilia Shiver 750.
Nu ben ik langzaam toch een beetje aan het oriënteren voor een motor waarbij ik iets meer offroad kan en langere stukken kan touren.

Ik kwam bijvoorbeeld de Royal Enfield Himalayan tegen, maar ben bang dat de specificaties een beetje gaan tegenvallen.
Zijn er suggesties qua motoren? Budget +- €5k-6k

Bram
 
CRF300L.
Tenere 660.
620/640 adventure.
950 adventure.
690 enduro.
BMW F650GS Dakar (lijkt meer op de Ténéré en minder op alle KTMs uit het lijstje van Hubertje)

De CRF300L is overigens want minder geschikt voor het "langere stukken touren" die je noemt, als je harder dan 80 km/u gaat rijden.
De CRF300L Rally is dan geschikter (grotere tank en meer windprotectie), maar die valt buiten je budget. Oh, en als je hem nu koopt wordt ie zo ongeveer in de winter van 2026 pas geleverd 😅
 
"iets meer offroad" dan met een Shiver lukt al snel... :)
Ligt je focus op het offroad rijden of op lange stukken touren?
 
BMW F650GS Dakar (lijkt meer op de Ténéré en minder op alle KTMs uit het lijstje van Hubertje)

De CRF300L is overigens want minder geschikt voor het "langere stukken touren" die je noemt, als je harder dan 80 km/u gaat rijden.
De CRF300L Rally is dan geschikter (grotere tank en meer windprotectie), maar die valt buiten je budget. Oh, en als je hem nu koopt wordt ie zo ongeveer in de winter van 2026 pas geleverd 😅
Ik bedoelde de rally natuurlijk.

En de GS dakar is ook een leuke keuze 👌
 
BMW F650GS Dakar (lijkt meer op de Ténéré en minder op alle KTMs uit het lijstje van Hubertje)

De CRF300L is overigens want minder geschikt voor het "langere stukken touren" die je noemt, als je harder dan 80 km/u gaat rijden.
De CRF300L Rally is dan geschikter (grotere tank en meer windprotectie), maar die valt buiten je budget. Oh, en als je hem nu koopt wordt ie zo ongeveer in de winter van 2026 pas geleverd 😅

Hoezo is de L minder geschikt?
Ik heb een 250L en bewust gekocht omdat ik 'm juist geschikter vind.
Een windscherm wel of niet maakt een motor niet meer of minder geschikt voor langere trips?
Voordeel vd L is dat ie lichter is en bij vallen je minder kwetsbaar plastic hebt.
Yep een kleinere tank maar je kunt extra meenemen of er een Acerbis tank opzetten.
De meeste motoren pas je nadat je ze gekocht hebt aan aan wat je ermee gaat doen.

Ik heb ook een CB500X en die heeft een standaard een windscherm maar die heb ik eraf gehaald en vind 'm nu veel geschikter en fijner rijden want veel minder herrie en turbulentie.
 
Hoezo is de L minder geschikt?
Ik heb een 250L en bewust gekocht omdat ik 'm juist geschikter vind.
Een windscherm wel of niet maakt een motor niet meer of minder geschikt voor langere trips?
Voordeel vd L is dat ie lichter is en bij vallen je minder kwetsbaar plastic hebt.
Yep een kleinere tank maar je kunt extra meenemen of er een Acerbis tank opzetten.
De meeste motoren pas je nadat je ze gekocht hebt aan aan wat je ermee gaat doen.

Ik heb ook een CB500X en die heeft een standaard een windscherm maar die heb ik eraf gehaald en vind 'm nu veel geschikter en fijner rijden want veel minder herrie en turbulentie.
Zoals ik al zei is het ontbreken van de fairing vooral voor hogere snelheden mogelijk een ding, bijvoorbeeld als je eerst een stuk moet 'transporteren' voordat je echt kan rijden. Zeker als het dan ook nog eens regent, kan ik me goed voorstellen dat je het windscherm maar ook het plastic dat de wind en regen van je benen houdt gaat missen ;)

De kleinere tank is inderdaad het andere punt dat de L 'minder geschikt' maakt voor langere trips. Je kunt er zeker een andere / extra tank opschroeven, maar als je dat toch al van plan bent omdat de L anders niet voldoet aan wat je zoekt, kan je beter de Rally kopen omdat die dan beter overeen komt met je eisenlijstje.

Dit overigens van iemand die zowel de L als de Rally alleen maar mentaal heeft kunnen rijden, dus deel vooral gebruikerservaringen die de OP helpen bij zijn vragen/zorgen! :]
 
Zoals ik al zei is het ontbreken van de fairing vooral voor hogere snelheden mogelijk een ding, bijvoorbeeld als je eerst een stuk moet 'transporteren' voordat je echt kan rijden. Zeker als het dan ook nog eens regent, kan ik me goed voorstellen dat je het windscherm maar ook het plastic dat de wind en regen van je benen houdt gaat missen ;)

De kleinere tank is inderdaad het andere punt dat de L 'minder geschikt' maakt voor langere trips. Je kunt er zeker een andere / extra tank opschroeven, maar als je dat toch al van plan bent omdat de L anders niet voldoet aan wat je zoekt, kan je beter de Rally kopen omdat die dan beter overeen komt met je eisenlijstje.

Dit overigens van iemand die zowel de L als de Rally alleen maar mentaal heeft kunnen rijden, dus deel vooral gebruikerservaringen die de OP helpen bij zijn vragen/zorgen! :]


De Rally is natuurlijk zeker ook geschikt maar BramvdH wil meer offroad rijden en je geeft aan dat de L een aantal minpunten heeft voor zijn plan om meer offroad te kunnen gaan rijden en ik vind die minpunten juist een pluspunt voor zijn plan.

Als je ergens heen rijdt omdat je zeker ook offroad wilt rijden dan kijk je naar wat het moeilijkste vd trip is of waar(mee) je problemen kan verwachten.
Met offroad rijden is het belangrijk dat je ervan uit moet gaan dat je motor valt, en dan hopelijk niet halverwege een helling of in een greppel of erger etc.. maar je zal altijd zien.
Zeker als je in het buitenland offroad gaat rijden en je kent de track/omgeving niet dan kan je van alles tegenkomen.
Kun je dan de motor zelfstandig optillen, ook in moeilijke(re) omstandigheden ?
Er zijn veel YT filmpjes waar je de CB500X offroad ziet rijden maar ik zou er zelf niet alleen mee offroad gaan rijden want daarvoor is hij gewoon te zwaar ( 199kg met volle tank ) maar met mijn 250L is dat geen probleem.

Zeker als je solo offroad (stukken) rijdt, is een lichte motor veel belangrijker dan een windscherm of actieradius imo.
In Europa kun je om de 30/40 km tanken en met de L heb je minimaal 150/175 km
De gemiddelde snelheid zal offroad misschien niet eens 30 km/h zijn dus dan kun je al zo'n 5 uur offroad rijden voordat je er benzine in moet gooien en/of neem je 2 of 4 L extra mee ( wat ik doe) .
Dan is een keertje extra tanken geen punt lijkt me.
Veel offroad rijders willen ook geen windscherm want je krijgt het meestal (erg) warm en dan wil je verkoeling en geen scherm voor je neus.

Ik heb altijd veel bewondering voor de moed van rijders die met een 200kg + motor van het asfalt gaan maar ik zou het iemand die nog onervaren is en/of alleen op pad gaat niet aanraden.
 
[...]

De CRF300L is overigens want minder geschikt voor het "langere stukken touren" die je noemt, als je harder dan 80 km/u gaat rijden.
[...]

De Rally is natuurlijk zeker ook geschikt maar BramvdH wil meer offroad rijden en je geeft aan dat de L een aantal minpunten heeft voor zijn plan om meer offroad te kunnen gaan rijden en ik vind die minpunten juist een pluspunt voor zijn plan.
[...]

Het ging mij juist om het stuk waar je langere einden wat harder rijdt. Voor in de berm en verder het bos in ben ik helemaal met je eens dat lichter beter is, en dat de L daar helemaal voor gemaakt is!

De ultieme unicorn motor die zowel de rit erheen als de rit dwars door het bos even goed doet, ben ik nog niet tegen gekomen. Het blijft helaas altijd een compromis..
 
check eens op allroadmaniacs
daar zitten ook veel van die idioten...
(me2)

maar ga voor jezelf een lijst maken wat je wilt,
waar je wilt rijden.
wil je veel (of wat je wilt) meenemen..

etc
denk er ook aan dat als ooit in nergens staat, dat je dan je brommer, mocht deze de geest geven je zelf enigszins kunt fixen.

exotisch is leuk, maar kan je ook daar waar je heengaat ook onderdelen krijgen?

etc..
suk7
 
Terug
Bovenaan Onderaan