Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

OTR zijn Off The Road ritten zoals georganiseerd door de KNMV/MON. Die ritten hebben op stukjes single trail na heel weinig van doen met ''pokkelen''. Dat is grotendeels door zware, diepe, mulle maisplakken rammen. Zwaardere belasting kan ik niet verzinnen. Op de crossbaan kan het gas er maar op relatief korte stukken echt ''vol'' op. In het maisland wordt gewoon hele stukken 120+ geblazen, dat komt zo'n opgefokte zwaar belaste 250 wel aan de botten.

@Jasperrr Die in mei heeft helaas geen kenteken ;(
De freeride heeft de range niet, dus daar hoef je niet over te twijfelen :9
 
@Erwin P ik hoorde dat er misschien nog mogelijkheden via buitenland waren, maar dat werd nog onderzocht. Maar misschien meer iets voor het Stark topic. (Meer weet ik echter niet)
 
OTR zijn Off The Road ritten zoals georganiseerd door de KNMV/MON. Die ritten hebben op stukjes single trail na heel weinig van doen met ''pokkelen''. Dat is grotendeels door zware, diepe, mulle maisplakken rammen. Zwaardere belasting kan ik niet verzinnen. Op de crossbaan kan het gas er maar op relatief korte stukken echt ''vol'' op. In het maisland wordt gewoon hele stukken 120+ geblazen, dat komt zo'n opgefokte zwaar belaste 250 wel aan de botten.

@Jasperrr Die in mei heeft helaas geen kenteken ;(
De freeride heeft de range niet, dus daar hoef je niet over te twijfelen :9
Aah ok , ja duidelijk.
Toen ik 1 keer mee had gedaan met een offroad rit met een kennis waarbij allemaal ervaren offroaders meegingen ben ik er achter gekomen dat dat niks voor mij is.
Vond het schitterend om te doen, maar totaal geen techniek of ervaring en een veel te zware XT600 met kutbanden op nat gras en flats.
Moest echt een half uur zitten en bijkomen en een hele zak M&M's leegeten (benzinepomp) .
de xr400 was daar mee vergeleken een verademing, net een bmx fiets maar je hoeft niet te trappen, zo licht.
 
De XT en XR zijn ook straatmachines vergelijken met een EXC, RR, CRF, WR enz.

De WR250 heeft een bepaalde naam van degelijkheid mee gekregen waardoor hij echt onbetaalbaar is geworden. Inmiddels zijn de moderne enduro's kwa betrouwbaarheid even ver, maar dat is niet relevant voor mensen die enkel ervaringen over lang geleden horen :9

Ik denk dat jouw off-road rit, meer gewoon een rondje rijden met vrienden over onverharde wegen was. Dat is van een heel andere orde dan een OTR.
 
Ach zo is het in elke regio/groep weer anders ;-), Ik noem Yamaha 4 takt en betrouwbaar niet in 1 zin.
 
Ach zo is het in elke regio/groep weer anders ;-), Ik noem Yamaha 4 takt en betrouwbaar niet in 1 zin.
Wat de realiteit is doet er niet toe.

Honda's zijn onverwoestbaar, KTM's vallen uit elkaar, Ducati's vliegen in brand, BMW's gaan nooit kapot en vroeger was alles beter. Einde discussie :9
 
heb je het filmpje bekeken boven jouw bericht ?

Anders deze :
om even zeker te weten dat je dat bedoeld met enduro ;)

Ik had het filmpje nog niet helemaal bekeken.... :X:X .... wtfbbq .
Dit is natuurlijk niet waar ik op uit ben als iemand met weinig ervaring op de crossbaan hahaha🤣 maar zou prachtig zijn om uiteindelijk op dat niveau te rijden

Wishfulk thinking zullen we maar zeggen
 
Aldus verschillende dealers wordt je snel zat van een 250 4T op de OTR. Niet vanwege het gebrek aan vermogen, maar vanwege de gigantische slijtageslag. Alles wordt veel te lang heel heet en het schijnt dat je dan met enige regelmaat koprevisies aan het doen bent.
Nog een reden om voor 2T te gaan :9

2T kan wat minder ernstig mis kwa onderdelen en arbeid.
Moderne zuiger onderhoudsintervallen gaan ook zo de 80 a 100+ uur in bij de 250/300 2T. Bijna net als bij 350/450 4T.
Het rijden en het type vermogen moet je dan wel weer aanspreken.
Dit vind ik ook een heikel punt,

Heb eerder op een wr450 en yz 450 gereden en dat ging me stukken beter af dan een yz125 (misschien ook geen eerlijke vergelijking)
Heb verder in mn brommertijd alleen 2 takt gereden en het vermogen van een 4t spreekt mij toch wat meer aan als beginner
Zeker ook omdat de eerste motor waarschijnlijk een wat oudere wordt
 
Dit vind ik ook een heikel punt,

Heb eerder op een wr450 en yz 450 gereden en dat ging me stukken beter af dan een yz125 (misschien ook geen eerlijke vergelijking)
Heb verder in mn brommertijd alleen 2 takt gereden en het vermogen van een 4t spreekt mij toch wat meer aan als beginner
Zeker ook omdat de eerste motor waarschijnlijk een wat oudere wordt
Gewoon een 350 kopen als je t budget hebt. Geweldige allrounder waar je alles mee kan doen :Y
 
YZ125 is wel weer een hele stap lager dan 450 4T. Een 250/300 2T is t betere vergelijk. Die zijn ook beresterk van onderuit.
 
Dit vind ik ook een heikel punt,

Heb eerder op een wr450 en yz 450 gereden en dat ging me stukken beter af dan een yz125 (misschien ook geen eerlijke vergelijking)
Heb verder in mn brommertijd alleen 2 takt gereden en het vermogen van een 4t spreekt mij toch wat meer aan als beginner
Zeker ook omdat de eerste motor waarschijnlijk een wat oudere wordt

Als het een wat oudere wordt koop dan beter een 2 takt. Goedkoper om te repareren/onderhouden en (veeeel) makkelijker te starten.
 
Nou dat is inieder geval duidelijke praat, verder nog specifieke dingen om voor uit te kijken, ga as woensdag kijken naar een gasgas (heb al een en ander gelezen over massa problemen, nou rijdt ik gelukkig een oude peugeot dus same old story zullen we maar zeggen) verder nog andere dingen om naar te kijken naast onderhoud en of alles nog recht is? En nu ik toch aan het vragen ben wat is een absolute must aan kleding/bescherming sommigen zweren bij een nekbrace andere vinden het niks etc
 
Lastig, er zijn zoveel dingen. Motorisch kan je het toch niet goed controleren en is het een lot uit de loterij wat je aantreft. Kijk goed naar de gehele staat. Beetje afdingen als slijtagedelen niet mooi zijn, dat zijn de eerste dingen die je gaat vervangen en zijn dus de eerste kosten die je gaat maken. Beste tip is om iemand mee te nemen die al 100 jaar crossed :)

Nekbrace is duur, beter niet direct kopen, dat kan altijd nog wel.
 
Lastig, er zijn zoveel dingen. Motorisch kan je het toch niet goed controleren en is het een lot uit de loterij wat je aantreft. Kijk goed naar de gehele staat. Beetje afdingen als slijtagedelen niet mooi zijn, dat zijn de eerste dingen die je gaat vervangen en zijn dus de eerste kosten die je gaat maken. Beste tip is om iemand mee te nemen die al 100 jaar crossed :)

Nekbrace is duur, beter niet direct kopen, dat kan altijd nog wel.
Duidelijk advies, er gaat ook iemand mee die inderdaad jaren gecrossed heeft en gelukkig ook oog voor kleine dingen heeft, altijd fijn om iemand mee te nemen die subjectief is
 
Dat was zeker even leuk, wel erg droog en stoffig waardoor een aantal bouwlanden ronde 2 amper mooi door te komen waren. Filter was naar 1 ronde al potdicht en blok werd behoorlijk warm tussen de benen ;-)

Anderhalf ronde gedaan, toen vond ik het wel best.

Waarom leg jij je motor op straat??
 
Waarom leg jij je motor op straat??
Haha goeie vraag, ik zat enigsinds niet op te letten omdat ik niet helemaal snapte waar ik het veld in moest (door dat opgeschoven randje waar je overheen moest dacht ik dat ik een split second dat ik verkeerd zat) vervolgens stuurde ik in zonder kijken en bleef m'n voorwiel die in de berm zat achter het asfaltrandje hangen en ging de voorkant linksaf terwijl ik zelf naar rechts ging zeg maar .

Nou dat is inieder geval duidelijke praat, verder nog specifieke dingen om voor uit te kijken, ga as woensdag kijken naar een gasgas (heb al een en ander gelezen over massa problemen, nou rijdt ik gelukkig een oude peugeot dus same old story zullen we maar zeggen) verder nog andere dingen om naar te kijken naast onderhoud en of alles nog recht is? En nu ik toch aan het vragen ben wat is een absolute must aan kleding/bescherming sommigen zweren bij een nekbrace andere vinden het niks etc
Je zou je nog af kunnen vragen hoe goed (pre ktm) Gasgas onderdelen te krijgen zijn, maar volgens mij valt dat nog mee?
 
Rieju maakt de pre ktm gasgassers gewoon nog, maar dat is wel model 2018.
Die ervoor...
 
Nou dat is inieder geval duidelijke praat, verder nog specifieke dingen om voor uit te kijken, ga as woensdag kijken naar een gasgas (heb al een en ander gelezen over massa problemen, nou rijdt ik gelukkig een oude peugeot dus same old story zullen we maar zeggen) verder nog andere dingen om naar te kijken naast onderhoud en of alles nog recht is? En nu ik toch aan het vragen ben wat is een absolute must aan kleding/bescherming sommigen zweren bij een nekbrace andere vinden het niks etc

De laatste serie van de pre-ktm gasgassen schijnt hele goede rij-eigenschappen te hebben te hebben. Ook de serie van rond de 2012/2014 schijnt heel goed te zijn.
Een optie zou ook een goed onderhouden oudere 2 takt exc xijn, zo begin tot halverwege 2000 Dat zijn wel solide enduromachines en uit de tijd dat ktm echt wel solide was, ook de 4 takten. Soms zijn er mooie opgeknapte exemplaren te koop van liefhebbers.
 
Laatst bewerkt:
2 weken geleden mijn eerste enduro ervaring gehad in de Ardennen! (na 12 jaar motorrijden)
En ik kan zeggen; nu begrijp ik pas waar alle fuzz over gaat! Ongelofelijk leuk!
Het lijdend voorwerp was een CRF250 HM van 2014 op crossbandjes met bib-mousses.
Zo licht en agiel en meer dan power genoeg! Ding gaat nog vlot het op achterwiel in 2de. :]
En ongelofelijk hoeveel grip die noppenbanden hebben op gravel, zand en gras (asfalt, not so much...).
Bij wat technische stukjes wel regelmating (stil) gevallen, en dan is de afwezigheid van een elektrische starter wel een dingetje bij 34 graden! _O-Gelukkig hadden we ook een CF Moto AWD quad bij om indien nodig wat uit de nood te trekken.
Ook opmerkelijk hoeveel openbare onverharde wegen er in de Ardennen nog zijn. En eigenlijk ook geen slechte ervaringen met fietsers of wandelaars gehad. Tijdig aan de kant en motor uit om lawaai en stof te beperken.
Enorm genoten die dag en ik ben inmiddels volledig verkocht! Maar na wat inlezen gemerkt dat je hier in Vlaanderen quasi nergens meer legaal kan rijden.. :/
En als je voor een ritje steeds naar het zuiden of naar Bilstain moet, dan wordt het wel een heel intensieve extra hobby..
Gewoon met de vrienden op regelmatig op de weg rijden is al moeilijk in te plannen.
Mss als de kinderen wat ouder zijn... :Y
1661251819837.png
 
2 weken geleden mijn eerste enduro ervaring gehad in de Ardennen! (na 12 jaar motorrijden)
En ik kan zeggen; nu begrijp ik pas waar alle fuzz over gaat! Ongelofelijk leuk!
Het lijdend voorwerp was een CRF250 HM van 2014 op crossbandjes met bib-mousses.
Zo licht en agiel en meer dan power genoeg! Ding gaat nog vlot het op achterwiel in 2de. :]
En ongelofelijk hoeveel grip die noppenbanden hebben op gravel, zand en gras (asfalt, not so much...).
Bij wat technische stukjes wel regelmating (stil) gevallen, en dan is de afwezigheid van een elektrische starter wel een dingetje bij 34 graden! _O-Gelukkig hadden we ook een CF Moto AWD quad bij om indien nodig wat uit de nood te trekken.
Ook opmerkelijk hoeveel openbare onverharde wegen er in de Ardennen nog zijn. En eigenlijk ook geen slechte ervaringen met fietsers of wandelaars gehad. Tijdig aan de kant en motor uit om lawaai en stof te beperken.
Enorm genoten die dag en ik ben inmiddels volledig verkocht! Maar na wat inlezen gemerkt dat je hier in Vlaanderen quasi nergens meer legaal kan rijden.. :/
En als je voor een ritje steeds naar het zuiden of naar Bilstain moet, dan wordt het wel een heel intensieve extra hobby..
Gewoon met de vrienden op regelmatig op de weg rijden is al moeilijk in te plannen.
Mss als de kinderen wat ouder zijn... :Y
Bekijk bijlage 1796430
Ter info: offroad rijden is in Wallonië in theorie volledig verboden (buiten Bilstain en vergunde competitie en rondritten). Daarom staan er in Wallonië nergens verbodsborden bij.
In Vlaanderen is het (was het laatste keer ik opzocht) toegelaten op elke weg breder dan 1m waar het niet expliciet dààr verboden wordt, buiten het bos.
Daarom staan er overal borden.
 
Laatst bewerkt:
Laat ik de vraag ander stellen... wat is de dichtsbijzijnde plek (vanuit nl gezien) waar je enduro kan rijden in de bossen? We gaan nu ieder jaar naar polen. Het zou mooi zijn om een locatie te vinden wat dichterbij is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan