Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Ben vandaag voor de keuring geweest, zonder alle toeters en bellen. Stuk makkelijker dan eerst verwacht. Alleen een opmerking van de keurmeester dat het er wel op hoort te zitten, maar dat hij snapt dat het er niet op zit als er alleen OTR ritten en dergelijke mee gedaan wordt.

100 eurootjes aftikken, BPM op de post gedaan en nu maar wachten.
 
Mooi!
Het valt idd allemaal wel mee, je kijkt er alleen wat moeilijk tegen aan.

Ik heb mijn enduro toen ook op kenteken gezet en niet eens stil gestaan bij de knipperlichten en spiegel. Er kwam niet eens een opmerking over.
Het was ook een praktisch nieuwe en dan behoor je belasting af te tikken over de nieuw waarde. Maar de keurmeester was toen zo opmerkzaam om een groot aantal km's van mijn teller af te lezen (die er niet op zaten) en zodoende werd er restwaarde berekend. Dat scheelde nogal.
 
Mooi!
Het valt idd allemaal wel mee, je kijkt er alleen wat moeilijk tegen aan.

Ik heb mijn enduro toen ook op kenteken gezet en niet eens stil gestaan bij de knipperlichten en spiegel. Er kwam niet eens een opmerking over.
Het was ook een praktisch nieuwe en dan behoor je belasting af te tikken over de nieuw waarde. Maar de keurmeester was toen zo opmerkzaam om een groot aantal km's van mijn teller af te lezen (die er niet op zaten) en zodoende werd er restwaarde berekend. Dat scheelde nogal.
Zijn net mensen!
 
Bij mij staan er al flink wat km op. Alleen met de leeftijd was het toch voordeliger om de standaard BPM bereking er op los te laten.

Nu alleen nog kijken hoe ik de uitlaat stil krijg. Had een exc demper gekocht maar die is van binnen helemaal vernaggeld en is nu ook een halve open demper.
 
Mensen even een vraagje wat betreft deelname off-road rit.
Hoe zit het als je mee wilt doen met een "straat" motor?
Ik heb hier een KTM 990 op noppen waar ik aardig vertrouwd mee ben off-road. Laatst kwam ik tijdens het off-road rijden een enduro rit tegen in Brabant. Ik heb toen de route een beetje gevolgd en eigenlijk leek me die prima te doen.

Mijn vraag is eigenlijk of je mee kunt en mag doen op zo'n grote motor en of hij nog aan specifieke dingen moet voldoen?

Dat ik het beter op een enduro kan doen is een feit, maar daar gaat deze vraag niet over.
 
Ja dat kan, rijbewijs, papieren van de motor laten zien bij het inschrijven , dagverzekering erbij nemem en gas erop. Er rijden wel vaker adventuremotoren mee ( KTM950, BMW 1200). Enigsinds grof geschoeid is een voordeel, geen vereiste.
 
Ligt er maar net aan voor welke rit je gaat. Eindhoven en Havelte zijn een NO-GO, ivm veel zand en knippen. Varseveld, De Wijk, Veghel , Handel (minus crossterrein) en Ruurlo zijn bijvoorbeeld prima te toen als het een week van te voren niet met bakken heeft geregend.
Als de maisplakken echt nat zijn is het voor beginners op een lichte machine al moeilijk zat om ongeschonden aan de andere kant te komen.
 
Ik zat te denken aan Staphorst. 27 december.
Met dagverzekering bedoel je daglicentie denk ik?

Dank voor de duidelijke antwoorden trouwens!
 
Yep en leesvoer:
 
In Eindhoven verzekering via speed secure, geen mon of knmv ?

Ik vindt het op zich super dat de knmv er niet meer bij zit, maar vindt het toch ook wel weer zonde dat het geld nu niet naar een bond van motorrijders gaat.....
 
Goedeavond,

Al even in het ktm topic gevraagd maar wellicht zitten hier ook kenners.

Graag wil ik wat vragen.

Ben nieuw met twee takt motoren, brommers wel gehad maar nu een ktm 380 exc '98 gekocht.

Mee proefgereden liep redelijk maar rookte erg en bleef niet stationeer lopen, maar goed tijd niet gelopen was koud en regende.

Later thuis kwam kwam ik er achter dat de luchtschroef 4 1/2 slag open stond, carb schoon gemaakt en luchtschroef op 1 1/2 gezet settings zijn standaard 45statineer 175hoofd.enz

Compressie 175psi of wel 12bar

Maar hij loopt nog steeds beroerd en niet stationeer.
Wel een stuk kunnen rijden rook verdween toen die warm werd maar bleef nog niet stationeer lopen.

Uitlaat er af zat vol met olie mengsel dus paar keer ontkoolt (kwam een hoop zooi uit), zuiger en power valve zien er redelijk schoon uit, bougie is wel zwart maar wat me vooral opviel als ik de zuiger op bdp zet de onderkant van de zuiger voorbij de uitlaatpoort komt, dus als de zuiger op bdp staat komt er ook benzine van onder in je uitlaat sputteren hoort dit?

Tevens kwam er wat olie achter me ontsteking deksel, denk dat de krukas seal lek is.
Bak olie niveau blijft wel goed.

Zie foto als je inzoomt zie je ruimte tussen de zuiger en uitlaatpoort hij gooit ook echt wat mengsel naar buiten als je met de hand kickt zonder bougie.
20191231_170324.jpg

Nu zecht de vorige eigenaar dat Thijs Rutten Motors wel de zuiger iets heeft aangepast maar lijkt me dat ze er dan ook verstand van hebben, maar twijfel of dit goed is.

Alvast bedankt voor het antwoordt en alvast een goed uiteinde.
 
Mensen even een vraagje wat betreft deelname off-road rit.
Hoe zit het als je mee wilt doen met een "straat" motor?
Ik heb hier een KTM 990 op noppen waar ik aardig vertrouwd mee ben off-road. Laatst kwam ik tijdens het off-road rijden een enduro rit tegen in Brabant. Ik heb toen de route een beetje gevolgd en eigenlijk leek me die prima te doen.

Mijn vraag is eigenlijk of je mee kunt en mag doen op zo'n grote motor en of hij nog aan specifieke dingen moet voldoen?

Dat ik het beter op een enduro kan doen is een feit, maar daar gaat deze vraag niet over.

Om hierop terug te komen. 27 december meegedaan in Staphorst.
Kwa toelating echt niks aan de hand, kon zo doorrijden.
Kwa rijden... Het is te doen, maar wel heftig. 1x zo vast gezeten in een stuk blubber dat er een spanband en een quad aan te pas moest komen. Verder voor de ''gevorderde beginner'' te doen op zo'n zware motor.
De motor stond op TKC80 banden, is ook wel minimaal nodig. Op de K60 was ik nooit door t maisland gekomen.

Verder positief ''verrast'' door de overige deelnemers. Er deden 2 grote twins mee en weet ik hoeveel enduro's, maar geen negativiteit gehad. Oke, er wordt hier en daar kostelijk om je gelachen, maar geen reacties in de trend van ''wat moet je hier, gaat heen''.
 
Volgende keer gewoon lekker alleen op de EXC520 _O-
Op de 520 was ie echt super te doen (voor mijn 1e off-road rit). Maar voor het eerste rondje moest ik die af staan aan vriendin-lief, dusja moest ik maar op de 990.

In het rondje met de 520 had ik alleen een route bordje gemist. Daar zat namelijk net een quad voor... Ik wilde die quad keurig links inhalen want rechtdoor was ook gewoon een pad (en leek mij de route). Maarja op dat bordje stond dus een pijl linksaf en dat had die quad wel gezien. Ritje met de ambu en een paar weken later rijden we gewoon weer :9
 
Ja bij het ''rechtdoor oeps quad half linksaf'' kwam ik een boom tegen met zo'n ca 60 km/h. Bodyprotector heeft m'n borst en elleboog volledig gered, maar waar aan de onderkant de bodyprotector ophield (net onder de ribben, lever en nier) was alles paars en ellendig, deed uiteraard ook wel aardig zeer. Dat bij elkaar wilde de EHBO me toch graag naar het ziekenhuis hebben. Meer dan een flinke zwelling was het uiteindelijk niet, maar better safe than sorry in dit soort gevallen.
 
Om hierop terug te komen. 27 december meegedaan in Staphorst.
Kwa toelating echt niks aan de hand, kon zo doorrijden.
Kwa rijden... Het is te doen, maar wel heftig. 1x zo vast gezeten in een stuk blubber dat er een spanband en een quad aan te pas moest komen. Verder voor de ''gevorderde beginner'' te doen op zo'n zware motor.
De motor stond op TKC80 banden, is ook wel minimaal nodig. Op de K60 was ik nooit door t maisland gekomen.

Verder positief ''verrast'' door de overige deelnemers. Er deden 2 grote twins mee en weet ik hoeveel enduro's, maar geen negativiteit gehad. Oke, er wordt hier en daar kostelijk om je gelachen, maar geen reacties in de trend van ''wat moet je hier, gaat heen''.
Niets indrukwekkender en cooler toch dan zo'n dikke boot voorbij zien dobberen als je met je enduro knalkanon staat te kliederen in de blubber.

Zelf zelden zo onder de indruk geweest van iets als de dag dat ik met 2 makkers een ktm exc450f probeerde te reanimeren na een ongewilde duik in een waals modderbad. Toen splashten twee verkenners voor de gs adventure challenge zich met de vingers in de neus en cilinders door de drab een baan door dat stuk waar mn maat kopje onder gegaan was. Vroegen nog even of ze konden helpen en powerwheelieden dan weg in de verte...

Wat ik toen niet gedacht heb, is "wat moet je hier, ga weg", wel "respect". Maakt niet uit hoe je het doet, het feit alleen dat je het doet met een brommer die 2x zo zwaar is als de mijne...

Daarna een tenere 660 gekocht, degelijke vering gemonteerd en me rot geamuseerd in het terrein.
 
Nouja, hier was het meer andersom. Ik zat vast en iedereen powerwheeliede bij me weg _O-

Nouja maar 2 keer echt vast gestaan en 2:30 uur over het totaal gedaan, waarvan een ruim half uur wachten enz enz. Op de enduro's deed een beetje gemiddelde deelnemer het in 45 minuutjes. Ik heb wel echt gelachen en vooral over de crossbaan was wel echt super vet om een keer mee te maken op zo'n slagschip.

Waar de overige deelnemers wel af en toe met vraagtekens keken was op de harder zandpaden. Daar kwam het extra vermogen echt tot zijn recht. Ver boven de topsnelheid van een enduro voorbij komen stuiven op zo'n adventure heeft wel iets indrukwekkends.
 
Plus, zolang het niet mis gaat zijn die tanks op hoge poten super stabiel op snelheid tov een enduro. Ze gaan ook wel harder tegen de grond...
Mijn tenere reed comfortabel 140 op de tractorpaden bij ons.
 
Op dat niveau zou ik nog niet mee doen. Op een zandpad waar geen lengte groeven in zitten durf ik ca 120 a 150 wel aan. 30 a 50 met diepe lengte groeven, maar mijn eigen niveau zou ik toch wel echt het minimale noemen om een OTR als deze mee te rijden.
 
Eh ... Niet op paden met groeven he. Daar wordt die 30 kilo tank hoog voorop een echt gevaar op snelheid.
 
Daarom hangt de brandstof op mijn 990 lager dan op m'n 520 :9

Neemt niet weg dat het een gevaar blijft uiteraard, ze hebben de neiging om te kantelen en je te katapulteren omdat je het gewicht niet kunt tegenhouden, een enduro krijg je nog wel zo dat je redelijk gecontroleerd ten val komt of gewoon overeind blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan