Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Ja, precies zoals je zegt.
Dat rondraggen is wel met 5 km/uur gemiddeld.
Zowat alles is technisch en lastig.
Wij zijn meestal vooral bezig met omhoog rijden.
Ik weet geen cijfers maar groot zat om je een dag te vermaken.
Voor een 2e dag zijn wij dan te moe :+

Kijk dat klinkt goed.

We hebben samen alleen maar 1 echte enduro (520EXC) op dit moment. Verder een chinees 200cc 15pk ding op noppen. Zal wel te weinig vermogen hebben voor het spelen of valt dat best mee? Madame is niet zo groot dus misschien zelfs wel fijn.
Dan kunnen we eerdaags gewoon die 2 opladen en heen karren.
 
Ze kan er dan altijd mee rond rijden.

Probleem op Bilstain is wel dat zeg 60% technisch moeilijk is, 20% zeer makkelijk en 20% technisch goed te doen is.

Er is dus vrij weinig goed normaal rijdbaar.
 
Nouja dan kunnen we iig samen lekker aanknooien. Dat is misschien nog wel het belangrijkst voor haar (en mij op een klein beetje hoger niveau).

Technisch moeilijk als in veel klimmen of veel obstakels/mul diep spul? Mul diep spul trekt die 200 zonder problemen door, maar zou jammer zijn als hij de klim niet kan maken _O-
 
Keer baan afhuren met een clubje is volgens mij financieel ook wel goed te doen. Heerde bijv. zijn zat mogelijkheden om klimmetjes enz. te oefenen.

Van de Landsard heb ik wel eens gehoord dat als je met een man of 10 bent het over een paar tientjes de man gaat.
 
Klinkt mij ook niet gek. Ligt er aan wat de financiële bijdrage moet worden.
Heerde is hier om de hoek en Bilstain is ruim 300km rijden. Overnachtingkje, tank brandstof enz schieten de kosten ook wel op.

Paar tientjes de man doe ik het voor.
 
Heerde afhuren kost 400 euro voor een vlakke baan. Dat is incl. 10 rijders voor elke extra rijder betaal je 20 euro. Wij hebben vorige maand Heerde afgehuurd en dat was zeker een aanrader.

Volgende week huren we Landsard af en dat kost ongeveer hetzelfde al weet ik niet hoeveel personen daar inbegrepen zitten. De baan is dan wel gevlakt.

Beide zijn wel crossbanen en geen technische enduro oefeningen. Voor beide banen kom je zo rond de 30 a 35 euro per man uit.
 
Heerde afhuren kost 400 euro voor een vlakke baan. Dat is incl. 10 rijders voor elke extra rijder betaal je 20 euro. Wij hebben vorige maand Heerde afgehuurd en dat was zeker een aanrader.

Volgende week huren we Landsard af en dat kost ongeveer hetzelfde al weet ik niet hoeveel personen daar inbegrepen zitten. De baan is dan wel gevlakt.

Beide zijn wel crossbanen en geen technische enduro oefeningen. Voor beide banen kom je zo rond de 30 a 35 euro per man uit.

Ik zeg Landsard afhuren met 10 man van hier.
Zal alleen wel alleen maar op een doordeweekse dag kunnen denk ik?
 
Het lijkt er op dat de EXC520 bijna verkocht is.

Wat is jullie ervaring voor een enduro/crosser (ik plan het voor beide recreatief te gebruiken) voor de beginner?
Ik zit te denken aan 250 2T of een 250/350 4T. Beetje bouwperiode 2010 en jonger.

De 520 2001 was/is in ieder geval te onbenullig krachtig voor mij.
Ben ca 80kg en 1.83m.

Heb wel wat basistechniek van vroeger in de brommercross en nu het off-road rijden met grote All-road motoren, maar dat is beide toch wel anders.
 
Het lijkt er op dat de EXC520 bijna verkocht is.

Wat is jullie ervaring voor een enduro/crosser (ik plan het voor beide recreatief te gebruiken) voor de beginner?
Ik zit te denken aan 250 2T of een 250/350 4T. Beetje bouwperiode 2010 en jonger.

De 520 2001 was/is in ieder geval te onbenullig krachtig voor mij.
Ben ca 80kg en 1.83m.

Heb wel wat basistechniek van vroeger in de brommercross en nu het off-road rijden met grote All-road motoren, maar dat is beide toch wel anders.
Het ligt eraan wat je ligt. Je ziet steeds meer enduromannen overstappen op tweetakt, maar voor wat er in nederland te doen is, is naar mijn mening een viertakt beter. Ik ben enkele jaren geleden na 3x een 500 viertakt gehad te hebben overgestapt op een 350 viertakt en dat bevalt super! Ff mapping aan laten passen, dan is hij ff feller bochtuit, dan heb je een heerlijke allrounder waarmee je terecht kan op de crossbaan, offroadrit, enduro maar gerust ook wat extremer werk zoals spanje of polen :Y
 
4takt gehad en dat vond ik helemaal niks.
Na een 300exc nu een 200exc.
Zou tussen die 2 slecht een keuze kunnen maken.

4takt : te fel vermogen onderin, te weinig bovenin. Lastig sleutelen. Veel dure onderdelen. Voor de rest nogal suf en nikszeggend. Ruikt niet lekker, klinkt suf.
Log en zwaar, veel draaiende massa wat moeilijk van richting veranderd.
Pluspunten : iets zuiniger vergeleken met een carburateur 2takt.

2takt : stuurt supermakkelijk, licht & wendbaar, onderin zeer goed te doseren, gaat als een malle op toeren. Goedkoop en makkelijk te doen onderhoud (net een oude brommer) ruikt heerlijk, geen mooier geluid als een 2takt die vermogen levert.
Injectie 2takt loopt redelijk zuinig, lineair en trillingsvrij.
En dan de big smile als je op zo'n ding rijdt.

Dus als je jonger als 60 bent zou ik een 2takt kopen.
 

Bijlagen

  • yellow-baby-duck-talking-with-black-baby-ducks-picsay_zps00f338f7.jpg
    yellow-baby-duck-talking-with-black-baby-ducks-picsay_zps00f338f7.jpg
    37,1 KB · Weergaven: 8
Het lijkt er op dat de EXC520 bijna verkocht is.

Wat is jullie ervaring voor een enduro/crosser (ik plan het voor beide recreatief te gebruiken) voor de beginner?
Ik zit te denken aan 250 2T of een 250/350 4T. Beetje bouwperiode 2010 en jonger.

De 520 2001 was/is in ieder geval te onbenullig krachtig voor mij.
Ben ca 80kg en 1.83m.

Heb wel wat basistechniek van vroeger in de brommercross en nu het off-road rijden met grote All-road motoren, maar dat is beide toch wel anders.

Wat wil je er mee gaan doen? Alleen offroad ritten, crossbaan en dergelijke of ook meerdere dagen buitenland rijden?

Ik heb nu een 250 4-takt en vooral voor de langere afstand vind ik het verplicht toeren draaien voor wat power soms vervelend. Op de crossbaan is het juist wel weer een uitdaging om lekker door te knallen en merk jenwel goed het verschil t.o.v. een 450 in draaiende massa. Een tweetakt zal in dat opzicht nog wendbaarder zijn.

Ik twijfel zelf nog over wat een volgende wordt. Het hogere verbruik van een tweetakt vind ik wat minder, daar tegenover het goedkopere/makkelijkere sleutelen.
 
Het lijkt er op dat de EXC520 bijna verkocht is.

Wat is jullie ervaring voor een enduro/crosser (ik plan het voor beide recreatief te gebruiken) voor de beginner?
Ik zit te denken aan 250 2T of een 250/350 4T. Beetje bouwperiode 2010 en jonger.

De 520 2001 was/is in ieder geval te onbenullig krachtig voor mij.
Ben ca 80kg en 1.83m.

Heb wel wat basistechniek van vroeger in de brommercross en nu het off-road rijden met grote All-road motoren, maar dat is beide toch wel anders.
Ben van 450 naar 2504takt naar nu 125 2takt enduro gegaan en ga voorlopig niet meer terug😍😍 t is echt maar net waar jezelf wilt/leuk en fijn vind.....
 
Het lijkt er op dat de EXC520 bijna verkocht is.

Wat is jullie ervaring voor een enduro/crosser (ik plan het voor beide recreatief te gebruiken) voor de beginner?
Ik zit te denken aan 250 2T of een 250/350 4T. Beetje bouwperiode 2010 en jonger.

De 520 2001 was/is in ieder geval te onbenullig krachtig voor mij.
Ben ca 80kg en 1.83m.

Heb wel wat basistechniek van vroeger in de brommercross en nu het off-road rijden met grote All-road motoren, maar dat is beide toch wel anders.
Ik reed laatst voor het eerst op een 2-takt en voelde me net een klein jong. Volle bak pret.
Het geknetter en gejank werkt zeer verslavend, qua beleving wint de 2 takt het voor mij van de 4 takt.

Op de weg vond ik hem wat minder, beetje 'tak-tak-tak'-kettingzaag idee. Als wij gaan rijden, rijden we vaak een hele dag en daar zitten dan automatisch ook verharde stukken in. En dan vind ik een 4-takt wel lekkerder/ rustiger rijden.
Een nadeel verder vond ik het gesleep met de flaconnetjes olie.

Ik reed samen met een 390 4 takt en dat is de motor die ik zelf ook heb dus kon mooi vergelijken. Qua prestaties liep het niet veel uiteen had ik het idee, pas op snelheid wordt de 2-takt wat sneller.

Voor mij past een 4-takt dus beter bij onze wekelijkse enduro-avonturen. Zou ik echter vooral voornamelijk een paar uurtjes op de crossbaan of corss countries rijden oid dan zou ik voor een 2-takt gaan.

 
Het grootste probleem met een 2takt is de afstelling.
Een 2takt loopt pas écht als ie perfect is afgesteld.
Rijdt je met die afstelling dan bij 20 graden kouder op een maïsplak of tankbaan loopt ie in elkaar.
Met een JD jetting kit zit je op een simpele manier (die voor hobbyisten goed is) aardig goed.
Als je dan 80 rijdt gaat ie niet meer "4takten" zo noemen ze dat wat jij bedoelt, en rijdt het een stuk prettiger op de weg (een 4takt zal ten alle tijden geschikter zijn voor op de weg)

Met injectie is dit hele gedoe eigenlijk voorbij, en dat verklaart ook waarom die dingen zo onwijs lopen, die staan wel goed afgesteld.... (behoudens milieu geneuzel).
Ook het olie mengen is daarmee voorbij.
 
De 520 2001 was/is in ieder geval te onbenullig krachtig voor mij.
Dat verbaast me echt! Mijn 520EXC was juist heerlijk soepel en gemoedelijk. De latere modellen waren veel feller, pas met de laatste series zijn ze weer zo soepel dat je er lekker laagtoerig mee kunt cruisen. Maar als je 'm boven in z'n toerenband houdt, dan gaat hij!
Ik vond dat soepele belangrijker dan het wendbare van 350 en kleinere brommers. Maar ik ben bang dat mijn advies voor jou wat minder werkt.
 
M'n voorkeur gaat toch wel uit naar 2T, gezien mijn verleden (en heden) met m'n brommertje. Heb m nog steeds waarmee ik naar school reed en brommercross deed.
Ook het simpele onderhoud vindt ik wel lekker, al stelt een 4T kwa techniek ook weinig extra voor.

Het toepassingsgebied zal worden OTR ritten en de crossbaan. Gewoon zandpaden onverhard rijden vindt ik geen donder aan op de 520. Dat doe ik op de grote All-roaders liever.

De 520 die wij hebben is niet gemoedelijk te noemen, enkel gewoon lomp. Ik kan m ook niet lekker doortrekken doordat ik hem niet de baas ben dus de lol valt gewoon tegen.

125 2T zal wel te licht zijn voor iemand van 80 kg of niet?
 
Alles kan, je leert er lekker soepel van rijden. Maar ik denk dat een minimaal 200 wel wat fijner rijden is als je niet continu druk wilt zijn met schakelen en precies in de powerband zitten.

Zij trouwens wel filmpjes te vinden van iemand die met een 125 de OTR doet, maar als ik dat de hele tijd aan zou moeten horen zou voor mij de lol er snel af zijn.
 
M'n voorkeur gaat toch wel uit naar 2T, gezien mijn verleden (en heden) met m'n brommertje. Heb m nog steeds waarmee ik naar school reed en brommercross deed.
Ook het simpele onderhoud vindt ik wel lekker, al stelt een 4T kwa techniek ook weinig extra voor.

Het toepassingsgebied zal worden OTR ritten en de crossbaan. Gewoon zandpaden onverhard rijden vindt ik geen donder aan op de 520. Dat doe ik op de grote All-roaders liever.

De 520 die wij hebben is niet gemoedelijk te noemen, enkel gewoon lomp. Ik kan m ook niet lekker doortrekken doordat ik hem niet de baas ben dus de lol valt gewoon tegen.

125 2T zal wel te licht zijn voor iemand van 80 kg of niet?

Valt mee, ben 95kilo en vermaak me echt helemaal prima op de yz125. Hiervoor een yz250 gehad maar daar ging k als een vlaggetje aan als k ging pushen😂😂 denk niet dat k snel weer terug zal gaan naar een 250 2takt.
 
Wij hebben nu een 200exc en dat gaat mij hard zat.
Aan de andere kant mis ik het smeuïge koppel van een 300 wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan