Offroad/ Enduro Topic 11 "De mais eraf en open die kraan!!

Aan het gas draaien. Instant koppel.
En toch is dat anders dan bij een heuveltje aan komen rollen, motor flink op toeren jagen en redelijk gecontroleerd de koppeling te laten schieten en daarmee een gruwelijke schop onder je hol te krijgen en omhoog te jagen.
Misschien ben ik "bang" voor het onbekende maar een fysieke koppeling lijkt mij fijn.
Het is niet voor niets dat bij elektrische trial motoren er ook weer fysieke koppelingen zijn.
 
Hoho 13K. Ik heb de 60 pk genomen. Moet snel zat zijn. Meen dat de snelste 450's en 300 2T ook 55/60 pk hebben.
De vol vermogen alles er op en er aan is 14K.
De KTM 450 zit ook op 11,5K en de 300 2T net niet op 11K. Zo gek vind ik het prijsverschil niet. €1000 aan brandstof per jaar, een vastlopertje hier, een koprevisie daar of even je bigend overhalen ook 1,5K. Nog her en der wat filters, olie en bougie wissels ala €500.
Verdiend zichzelf rap terug. Ik heb dit jaar al over de €1400 aan cilinderwanden en zuigers uitgegeven.

De dealer heeft me wijs gemaakt dat de wielen, remmen en achtertandwielen van een KTM dr in gaan. Altijd fijn als het slijtage spul ook van iets anders past.

Waar heb je hem besteld als ik vragen mag? Ik ben het ook aan het overwegen, maar wil hem wel eerst even gaan rijden. Ik heb vanuit een aanstaande dealer gehoord dat er wel een mogelijkheid tot kenteken gaat komen. Relatief snel ook al.

Ik snap je redenering van de 60PK variant, echter heb je wel rekening mee gehouden met het volgende. Volgens vele reviews loopt de motor het lekkerste op 75 procent van zijn kunnen. Dus de 80Pk variant zou dan mooiste lopen/langste volhouden op 60Pk. Beetje alsof je een normale motor tegen de toerenbegrenzer rijd steeds.

Hoe jammer ik het ook vind, ik ben ook van mening dat wij gemotoriseerd enduro/cross geen 10 jaar meer uit houden in Nederland. De elektra gaat de toekomst zijn en de Stark lijkt een machtig mooi begin daarin te zijn in nederland. Een serieus begin, met alle respect is de e-xc niet te vergelijken met de Stark. De Alta is hier zelfs niet van de grond gekomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: #4
Waar heb je hem besteld als ik vragen mag? Ik ben het ook aan het overwegen, maar wil hem wel eerst even gaan rijden. Ik heb vanuit een aanstaande dealer gehoord dat er wel een mogelijkheid tot kenteken gaat komen. Relatief snel ook al.

Ik snap je redenering van de 60PK variant, echter heb je wel rekening mee gehouden met het volgende. Volgens vele reviews loopt de motor het lekkerste op 75 procent van zijn kunnen. Dus de 80Pk variant zou dan mooiste lopen/langste volhouden op 60Pk. Beetje alsof je een normale motor tegen de toerenbegrenzer rijd steeds.

Hoe jammer ik het ook vind, ik ben ook van mening dat wij gemotoriseerd enduro/cross geen 10 jaar meer uit houden in Nederland. De elektra gaat de toekomst zijn en de Stark lijkt een machtig mooi begin daarin te zijn in nederland. Een serieus begin, met alle respect is de e-xc niet te vergelijken met de Stark. De Alta is hier zelfs niet van de grond gekomen.
Ik heb hem besteld bij Resa. Ik heb nog wel de optie open om te cancelen na de proefrit in november.
Op kenteken komen de eersten eind volgend jaar al inderdaad, al lijkt het er wel op dat de wachtrij daarvoor gigantisch wordt. Dus leverbaar ergens halverwege het jaar daar op. Nu rij ik toch 90% van de tijd op de baan of hard enduro waar geen kenteken nodig is.
Voor OTR hier vind ik de accu eigenlijk te klein (denk ik), dus op zich kan het geen kwaad zonder kenteken te bestellen.

De 60 pk en de 80 pk schijnen hetzelfde motorblok en alles te hebben, echter hebben ze gekozen om de ene een maximaal vermogen mee te geven en de ander niet. Een soort ''premium'' spelletje lijkt me dat. €1000 meer voor hetzelfde materiaal andere software. Nou zal 80 pk ook iets meer op het randje van het materiaal zitten dus misschien dat die €1000 er ook wel in zit om eventuele garantie gevallen mee te kunnen betalen.
De motor zit dus nog steeds op 75% van z'n kunnen.
Ook niet te vergeten dat mijn 250 al ca 50pk heeft en dat ik daar doodsbenauwd van wordt als hij in de powerband komt.

Ik heb hem vast besteld zodat ik hem iig in mei krijg, niet volgend jaar november. Hij heeft er blijkbaar al 20 van de 30 onder voorbehoud verkocht.

Alta was ook een Amerikaanse start-up zonder echt vet op de botten. Heb ik toch meer vertrouwen in een Zweeds/Spaans merk waar de grootste motoronderdelen handel met flink geld in zit.

Er blijft nog wel een Beta 2T hoor, die geef ik niet zomaar op, ook voor de OTR.
 
Het zou mooi zijn als dit soorr accu's met aandrijving als pakket zou worden ontwikkeld voor ombouw van normale crossers/enduro's.
 
Het zou mooi zijn als dit soorr accu's met aandrijving als pakket zou worden ontwikkeld voor ombouw van normale crossers/enduro's.
Als je het kan bedenken zal het tegenwoordig vast wel ergens bestaan.
Er is iig een FB groep over. Maar verwacht natuurlijk geen complete kits omdat het een heel uitgezoek is wat er per bouwjaar is verandert bij de verschillende merken en types.

Ik vond zelf een filmpje van een geupgrade Sur Ron wel heel cool om te zien, werd ook vergeleken met een KTM E Ride die wel sneller bleek op het parcours wat ze reden maar op die 'opgevoerde bmx' zag het er een stuk sneller uit en die (SurRon) kost minder dan de helft.
 
Ja na het lezen van de review van Toine van Dijk in de Noppennieuws ben ik ook wel erg benieuwd. Hoeveel ik ook van verbrandingsmotoren hou heb ik ook niks tegen electro, ik vermoed dat je er je adrenaline spiegel net zo hoog mee kan krijgen.

Ik weet alleen niet of de snelle transitie naar electrisch die de auto markt nu al ondergaat echt zo'n verduurzaming is als ze het doen voorkomen, maar daar gaan wij simpele stervelingen toch nooit tranparante inzage in krijgen.
 
Voor mij zijn de aspecten gemak van onderhoud en gebrek aan geluidsoverlast de belangrijkste punten. Verduurzaming is een mooie bijvangst. Ben erg benieuwd naar de proefrit…Zou mooi zijn als het gebrek aan geluid een positieve invloed heeft op beschikbare banen / plekken waar je mag rijden.

Is dat artikel van Noppennieuws ergens te lezen?
 
Ja na het lezen van de review van Toine van Dijk in de Noppennieuws ben ik ook wel erg benieuwd. Hoeveel ik ook van verbrandingsmotoren hou heb ik ook niks tegen electro, ik vermoed dat je er je adrenaline spiegel net zo hoog mee kan krijgen.

Ik weet alleen niet of de snelle transitie naar electrisch die de auto markt nu al ondergaat echt zo'n verduurzaming is als ze het doen voorkomen, maar daar gaan wij simpele stervelingen toch nooit tranparante inzage in krijgen.
Verduurzaming stond ook niet in mijn lijstje van overwegingen O-)

Ik hoop binnenkort weer 2 functionerende diesels en 4 2 takten te hebben. 1 daarvan zal dus vervangen worden door elektrisch.
 
Voor mij zijn de aspecten gemak van onderhoud en gebrek aan geluidsoverlast de belangrijkste punten. Verduurzaming is een mooie bijvangst. Ben erg benieuwd naar de proefrit…Zou mooi zijn als het gebrek aan geluid een positieve invloed heeft op beschikbare banen / plekken waar je mag rijden.

Is dat artikel van Noppennieuws ergens te lezen?

In de Noppennieuws :P
 
, ik vermoed dat je er je adrenaline spiegel net zo hoog mee kan krijgen.

Als ik voor m'n gevoel met mach 12 omgerekend naar realistische getallen ca 40 km/h :9 op de tafel af kom heb ik echt niet meer door of het 2/4/0 takt is.
Denk dat je het geluid niet snel vergeten bent, maar het wel snel irrelevant wordt.

Ga maar eens E-karten met een groep kerels. Van tevoren steen en been klagen, na het rijden nog 1 of 2x een woordje over het missen van het geluid en de rest van de avond lopen pochen over de prachtige inhaalacties of over hoe strak die bocht ging.
Racers gonna Race...
 
Last minute nog ingeschreven voor de enduroproef op boerenrock morgenmiddag/avond. Na de enduro sprint in veldhoven er niet meer op gezeten dus dan is zoiets vast wel leuk. Ik zal de Gopro meenemen.
 
Dat was zeker even leuk, wel erg droog en stoffig waardoor een aantal bouwlanden ronde 2 amper mooi door te komen waren. Filter was naar 1 ronde al potdicht en blok werd behoorlijk warm tussen de benen ;-)

Anderhalf ronde gedaan, toen vond ik het wel best.

 
Beste allen, ik ben zelf bezig met het behalen van een motorrijbewijs en ga as woensdag kijken voor een fiets, ik wil voornamelijk offroad en enduro gaan rijden, alle tips zijn welkom wil graag wat meer te weten komen, mn pa die heeft vroeger wel enduros gereden maar die is helaas niet meer onder ons dus wil gewoon graag weten wat heb je absoluut nodig, wat is handig, waar moet je op letten bij aanschaf van een 2e hands motor etc. Excuses als dit niet het juiste topic er voor is
 
Wat wil je doen? Echt vol enduro of een beetje TET achtig onverhard rijden?

Zit nogal verschil tussen een hardcore enduro machine en een halve straat dual sport.
 
Beste allen, ik ben zelf bezig met het behalen van een motorrijbewijs en ga as woensdag kijken voor een fiets, ik wil voornamelijk offroad en enduro gaan rijden, alle tips zijn welkom wil graag wat meer te weten komen, mn pa die heeft vroeger wel enduros gereden maar die is helaas niet meer onder ons dus wil gewoon graag weten wat heb je absoluut nodig, wat is handig, waar moet je op letten bij aanschaf van een 2e hands motor etc. Excuses als dit niet het juiste topic er voor is

Tja als je echt enduro wedstrijden en fanatiek offroad wil gaan rijden zou ik als beginner allicht een 250 viertakt gaan kopen, beetje afhankelijk van jeventuele cross ervaring opgedaan in je jeugd, is een 250 viertakt snel en ook wel rustig te berijden.

Voor de rest raad ik je aan zo jong mogelijke motor te kopen en letten op de onderhoudsintervallen.
 
Beste allen, ik ben zelf bezig met het behalen van een motorrijbewijs en ga as woensdag kijken voor een fiets, ik wil voornamelijk offroad en enduro gaan rijden, alle tips zijn welkom wil graag wat meer te weten komen, mn pa die heeft vroeger wel enduros gereden maar die is helaas niet meer onder ons dus wil gewoon graag weten wat heb je absoluut nodig, wat is handig, waar moet je op letten bij aanschaf van een 2e hands motor etc. Excuses als dit niet het juiste topic er voor is
heb je het filmpje bekeken boven jouw bericht ?

Anders deze :
om even zeker te weten dat je dat bedoeld met enduro ;)

Ik had het filmpje nog niet helemaal bekeken.... :X:X .... wtfbbq .
 
Laatst bewerkt:
Tja als je echt enduro wedstrijden en fanatiek offroad wil gaan rijden zou ik als beginner allicht een 250 viertakt gaan kopen, beetje afhankelijk van jeventuele cross ervaring opgedaan in je jeugd, is een 250 viertakt snel en ook wel rustig te berijden.

Voor de rest raad ik je aan zo jong mogelijke motor te kopen en letten op de onderhoudsintervallen.
Aldus verschillende dealers wordt je snel zat van een 250 4T op de OTR. Niet vanwege het gebrek aan vermogen, maar vanwege de gigantische slijtageslag. Alles wordt veel te lang heel heet en het schijnt dat je dan met enige regelmaat koprevisies aan het doen bent.
Nog een reden om voor 2T te gaan :9

2T kan wat minder ernstig mis kwa onderdelen en arbeid.
Moderne zuiger onderhoudsintervallen gaan ook zo de 80 a 100+ uur in bij de 250/300 2T. Bijna net als bij 350/450 4T.
Het rijden en het type vermogen moet je dan wel weer aanspreken.
 
Aldus verschillende dealers wordt je snel zat van een 250 4T op de OTR. Niet vanwege het gebrek aan vermogen, maar vanwege de gigantische slijtageslag. Alles wordt veel te lang heel heet en het schijnt dat je dan met enige regelmaat koprevisies aan het doen bent.
Nog een reden om voor 2T te gaan :9

2T kan wat minder ernstig mis kwa onderdelen en arbeid.
Moderne zuiger onderhoudsintervallen gaan ook zo de 80 a 100+ uur in bij de 250/300 2T. Bijna net als bij 350/450 4T.
Het rijden en het type vermogen moet je dan wel weer aanspreken.
Wat is OTR ? ik kan mij voorstellen dat het Off The Road moet voorstellen maar voor een beetje offroad pokkelen lijkt mij een 250 juist ideaal.
dat men voor een 2010 motor nog 5000 euro moet hebben / vraagt voor een wr250r terwijl een 450 van zelfs 2016 nog minder is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan