Offroad ritten: Hoe en wat?

OK helder. En de inschrijving kun je pas een paar weken voor aanvang doen? Ik vind het apart dat daar nog niets over gecommuniceerd wordt... moet ik nou dagelijks een keer op de site kijken ofzo?
 
Sommigen organisatoren (ook Veghel) doen aan voorinschrijving (en betaling) i.v.m. een max aantal toegelaten rijders .
Merendeel kun je zo naar toe op de dag van het gebeuren.
 
Gewoon op de dag zelf Inschrijven. Inschrijf formulier kan je vaak vinden op de site van organiserende club. Als je geen licentie hebt online bij de bond even dag licentie regelen en bewijsje meenemen om te laten zien bij de Inschrijving. Zo spannend is het allemaal niet :]

check vooraf wel ff de track op YouTube voor je gaat. Aantal otr’s zijn mulle zand bakken en daar wordt je met adventure bikes echt niet happy van.
 
11 oktober dagje motorcross less bij Marcel van Drunen in Eindhoven.

Hopelijk helpt dat dagje mij om de basis te leggen qua techniek. Volgend jaar dan eindelijk aan de slag met wat mooie offroad ritten :D.
 
Off-road cursus bij Toine van Dijk kan ik ook iedereen aanraden!
Afgelopen juni heb ik die gedaan. 2x 2-uur rijden op een dag waarbij hij let op houding / bocht-techniek / aanremmen en nog meer.
 
Praktisch elke cross/enduro cursus is goed voor de techniek. Zou voor mij ook wel goed zijn, ik heb enorm de neiging om 'achterop' de motor te gaan zitten, terwijl je juist bijna op je stuur moet zitten als je een bocht induikt. Maar goed... Ik ben eigenlijk ook niet meer te redden hahaha
 
Ik ben zelf op de grote adventure bike ook gewend om erg achterop te zitten.

Waarom moet je bij een crosser/enduro zo op je stuur zitten voor een bocht dan?
 
Op een crosser wil je in een bocht juist het gewicht van het achterwiel halen, zodat je makkelijker jouw voet ter ondersteuning in een bocht kan zetten, zo jouw draaicirkel verkort en met gas geven extra "bijstuurt" dmv het achterwiel.

In mul zand rechtdoor ga je juist achterop 'zitten' (niet echt zitten, maar met jouw achterste een paar cm boven het spatbord hangend) om het achterwiel tractie te geven en om net zoals bij een vleugelboot, het voorwiel te liften zodat deze minder sporen zoekt.

De reden dat ik af en toe achterop ga zitten in een bocht is puur ouderdom hahaha!!!

Maar dat heeft een oorzaak; ik heb vroeger gecrosst en op hoog niveau aan kickboksen gedaan. Dat alles was tot aan mijn 25ste. Door werk etc etc gestopt, maar nu ik ouder wordt blijkt dus dat ik giga artrose heb ontwikkeld in mijn linkerknie, ik heb nul komma nul kraakbeen meer tussen mijn schijven en diverse kleine fracturen die allemaal zijn vergroeid. Leuk hoor sport.... :(

Twee jaar geleden heb ik nog een aantal rondjes proberen te rijden op de Landsard, maar na 3 ronden ging het al niet meer... Bochtjes gaan prima, rechte stukken ook maar sprongen... De tafel op het circuit deed mij de das om, na de tafel komt er een bocht naar links en dat is mijn favoriete kant... Not... Dus staan, springen, landen, zitten, voet naar de grond, bocht naar links en toen aaaaauuuw,!!! Dus sindsdien niet meer op het circuit gereden.

De reden dat ik in een bocht soms verzuim om naar voren te schuiven is puur luiheid/ouderdom/bijkomen van het staan op de stepjes en dan gaan zitten... Als ik net vers op de motor stap dan gaat het allemaal prima, maar als ik moe wordt en mijn knie gaat weer zeuren dan ben ik al blij dat ik vanuit zit positie uit een bocht al weer kan gaan staan op de stepjes.

Ik ben nu 4x geopereerd en eigenlijk moet ik een kunstknie, maar omdat ik te jong ben (42 jr) krijg ik er voorlopig nog niet een dus het is behelpen... Maar een OTR ritje gaat prima, alleen rij ik nu over de heuveltjes heen en vermijd springen zo goed als mogelijk. Maar dat is het leuke van een OTR, er zit geen wedstrijd element in, je doet het voor jezelf.
 
Laatst bewerkt:
Dit is nou echt geweldig dat dit bestaat. Ga ik me zeker eens aan wagen met mijn KLE500. Ga dan wel een rustige uitzoeken want ik heb er niet perse zin in om de hele dag door brullende 2takten ingehaald te worden.
 
Dit is nou echt geweldig dat dit bestaat. Ga ik me zeker eens aan wagen met mijn KLE500. Ga dan wel een rustige uitzoeken want ik heb er niet perse zin in om de hele dag door brullende 2takten ingehaald te worden.
Waarom ga je niet de TET rijden, lijkt me meer bij jou en je motor passen
 
Waarom ga je niet de TET rijden, lijkt me meer bij jou en je motor passen
Dat wil ik oorspronkelijk ook! Het plan is alleen om zo veel mogelijk offroad te oefenen voordat ik zoiets als de TET ga proberen te tackelen. Die OTR ritten lijken me daar redelijk geschikt voor als het toegankelijk is voor sloompies. Als het echt een snelheidsevenement is over te extreem terrein kan ik er inderdaad voorlopig beter nog van weg blijven.
 
Op YT staat een filmpje van iemand op een 990 adv otr noordwolde 2018
Iemand van hier ...
Wat een gevecht 😂👍🏻
 
Merendeel van de Off Road Ritten zijn niet echt geschikt voor een KLE500(straatmotor met iets verhoogde vering?). Ik ben een stel in NFrankrijk tegengekomen die beide met een KLE reden en een roadbook tour van AdKetelaars reden. Er lagen net nieuwe noppenbanden op ,maar na een rit over de snelweg vanuit Belgie waren er al behoorlijk wat noppen foetsie. Zij wisten niet dat die crossbanden niet geschikt waren voor langdurig 130+.
Ze reden de makkelijkste tour van de drie maar kwamen met vallen en opstaan en stukken aan ,toen ze de helft gereden hadden. Diep respect voor dit stel en hun inzet. Maar niet slim.
Die roadbook ritten zijn met een echte Offroad motor (XT, XR,DR} redelijk goed te doen en met een Enduro motor een "peuleschil". De meeste Offroad ritten zijn de eerste ronde nog te doen voor een KLE ,daarna komen de geulen en zit je met alles aan/in de grond. En als er wat klei ligt kun je je lage voorspatbord ook goodbye wensen, dat slipt gewoon vol. Denk er goed over na.
Een 990ADV rijdt veel gemakkelijker dan een KLE500 Met een 990 heb je nog niet eens in de gaten dat dit zo'n zware motor is. Heb er 1x een 1/2 uur op rond mogen stuiteren en blazen, wat een ding!!!

Leuk filmpje, en de juiste impressie
 
Laatst bewerkt:
Merendeel van de Off Road Ritten zijn niet echt geschikt voor een KLE500(straatmotor met iets verhoogde vering?). Ik ben een stel in NFrankrijk tegengekomen die beide met een KLE reden en een roadbook tour van AdKetelaars reden. Er lagen net nieuwe noppenbanden op ,maar na een rit over de snelweg vanuit Belgie waren er al behoorlijk wat noppen foetsie. Zij wisten niet dat die crossbanden niet geschikt waren voor langdurig 130+.
Ze reden de makkelijkste tour van de drie maar kwamen met vallen en opstaan en stukken aan ,toen ze de helft gereden hadden. Diep respect voor dit stel en hun inzet. Maar niet slim.
Die roadbook ritten zijn met een echte Offroad motor (XT, XR,DR} redelijk goed te doen en met een Enduro motor een "peuleschil". De meeste Offroad ritten zijn de eerste ronde nog te doen voor een KLE ,daarna komen de geulen en zit je met alles aan/in de grond. En als er wat klei ligt kun je je lage voorspatbord ook goodbye wensen, dat slipt gewoon vol. Denk er goed over na.
Een 990ADV rijdt veel gemakkelijker dan een KLE500 Met een 990 heb je nog niet eens in de gaten dat dit zo'n zware motor is. Heb er 1x een 1/2 uur op rond mogen stuiteren en blazen, wat een ding!!!

Leuk filmpje, en de juiste impressie

Ja dit filmpje bedoel ik idd, prachtig 😀
 
Bedankt voor de info! Het spatbord ophogen schijnt bij de KLE niet zo moeilijk te zijn, moet ik misschien maar doen voordat ik me eventueel aan de eerste ronde van zo'n OTR rit waag.
 
Maarrr.....Het kan wel eens een van de laatste keren zijn. Europa bemoeit zich er te veel mee..

Offroad/ CrossCountry Rilland Afgelast

In navolging van de finalewedstrijd om de ONK Enduro Kampioensrit in Enter moet nu ook de Motor Enduro Vereniging Zeeland (MEVZ) helaas haar evenement op 28 en 29 september annuleren.

Het evenement bestond uit een offroadrit, een special op zaterdagavond en een 3-uurs cross. Dit besluit is woensdagavond genomen in de bestuursvergadering.

De MEVZ is 10 dagen voor het evenement door de Gemeente Woensdrecht geconfronteerd met maatregelen rondom het stikstofbeleid die in deze korte tijd niet meer op te lossen zijn en waardoor de gehele toekomst van het bestaan van ons evenement in gevaar komt. Een gedegen voorbereiding, en een stapel schriftelijke toezeggingen en vergunningen van alle betrokken partijen bleken helaas onvoldoende. Het definitieve groene licht wat we hadden werd ingetrokken.
Wij staan voor de motorsport en doen er alles aan om mooie evenementen neer te zetten waarbij plezier en veiligheid voorop staan. In dit geval kan het bestuur niet anders concluderen dat het niet haalbaar is om binnen de kaders waarin wij werken, het evenement op een goede manier door te laten gaan.
Middels deze weg willen wij alle sponsoren, rijders en vrijwilligers bedanken voor hun inzet en hun samenwerking die wij voor 2020 zeker gaan continueren!
Rijders die zich hebben ingeschreven krijgen hun geld retour en ontvangen hierover per mail informatie.

70902309_2468592696705822_4656875645681270784_n.jpg
 
Sfeer impressie vorig jaar:
Oh dat ziet er wel pittig uit haha, misschien nog even oefenen. Lijkt me wel erg leuk om te doen, al is het op het laagste tempo. Ik zou het alleen wel vervelend vinden als ik iedereen in de weg rij. Hopelijk lukt het om er een keer eentje mee te pakken voordat ze niet meer mogen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan