Oh oh..wordt het op korte termijn onbetaalbaar voor ons?

In de grootste proeftuin van H2 auto's. In Californië stapt men steeds verder van H2 af.
De geclaimde voordelen als snel vullen, etc vallen in de praktijk bitter tegen en de de kosten voor H2 nu nog voor veel mensen "gratis" in deze proeftuin lopen zonder subsidie gierend uit de hand. Iedereen wil daar verder gaan afbouwen met het mislukte experiment H2 net zoals ze er ook in Noorwegen van afstappen en H2 tankstations aan het sluiten zijn.

Maar nee, we willen persé dezelfde fouten hier ook maken.
Natuurlijk zijn we er van overtuigd dat de uitkomst dan anders zal zijn....

Als je een fractie van wat je in het Gasnet moet steken in het Electra net zou steken is er geen probleem.

Dat H2 is een discussie die ik verder niet ga voeren, daar zitten we te ver uit elkaar.

Die fractie in het Electra net steken zal nog tegenvallen. Die 100 miljard ga je daar ook wel nodig hebben. Moet gewoon gebeuren, daar niet van, maar die kosten zijn immens.
In praktisch alle oudere dorpen en steden kunnen de straten dr uit, ieder trafo station kun je gaan vervangen, de hoogspanningsleidingen moeten allemaal nieuw etc etc.
 
wat me opvalt in discussies als deze, is dat het steeds over benzine vs elektrisch gaat.
waterstof is een alternatief, maar kostbaar.
maar waarom word er niet over LPG gesproken??

het verbrand schoner dan benzine, is meer voorradig dan lithium, en i.t.t. ontwikkeling van benzine/diesel/elektro motoren word er voor zover ik weet nop met LPG gedaan om voortbeweging van onze machines beter te maken... ik vraag me af waarom...
 
Wauw..er staat hier echt een reeks goed verwoorde, goed beargumenteerde antwoorden ..
Ik heb echt wat geleerd en vind het overgrote deel serieus interessant…
En enigszins hoopvol.
 
Ik denk dat de brandstof nu ff piekt en nog een paar keer even gaat doen.

Tegen de tijd dat EV's de markt hebben over genomen en de raffinaderijen met een bult restproduct zitten wordt t bijna gratis buiten de belasting om.

Aardolie blijft men gebruiken voor kunststoffen etc. Echter is niet ieder deel van aardolie geschikt voor op kunststoffen. Je zit simpelweg met de destillatie kolom en daar komen nou eenmaal ook vervelend producten als brandstoffen uit.
Nu is kunststof kneiter goedkoop omdat het een bijproduct is van brandstof. Stel je voor dat er meer vraag komt naar kunststof en minder naar brandstof... Dan draait de situatie om.
Je mag nl die miljarden kuubs brandstoffen niet terug de olievelden in donderen, maar je kunt t ook niet allemaal opslaan of verwerken tot wat anders...
De markt kon wel eens letterlijk overspoeld worden...

De grondstoffen voor kunststof zitten toch wel heel erg dicht bij de grondstoffen voor benzine qua samenstelling.

En in de raffinaderij komen eigenlijk geen bijproducten voor, alles heeft wel een bestemming, of wordt zo verwerkt dat er een bestemming voor is.
Uit een liter aardolie is maar de helft licht genoeg om direct te gebruiken als brandstof of voor de kunststof productie, de rest zul je eerst moeten kraken om er weer iets nuttigs van te maken.
(voor de geïnteresseerden, google maar eens naar thermisch kraken, katalytisch kraken of visbreaker)

Omgekeerd kan inmiddels ook al, van aardgas diesel maken, heet dan opeens GTL, maar iedere dieselmotor kan er op lopen, en het is nog heel schone brandstof ook.

Dat het aardolieverbruik zal gaan verminderen ga ik niet ontkennen, maar dat het spotgoedkoop gaat worden, daar geloof ik niet in.
Ik hoop nog steeds op kernenergie icm waterstof, maar ook ik weet niet wat de toekomst brengt.
 
En het is volgens demonstanten nooit goed genoeg .
IMG_8612.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_8608.JPG
    IMG_8608.JPG
    168,6 KB · Weergaven: 23
  • IMG_8609.JPG
    IMG_8609.JPG
    197,8 KB · Weergaven: 24
De grondstoffen voor kunststof zitten toch wel heel erg dicht bij de grondstoffen voor benzine qua samenstelling.

En in de raffinaderij komen eigenlijk geen bijproducten voor, alles heeft wel een bestemming, of wordt zo verwerkt dat er een bestemming voor is.
Uit een liter aardolie is maar de helft licht genoeg om direct te gebruiken als brandstof of voor de kunststof productie, de rest zul je eerst moeten kraken om er weer iets nuttigs van te maken.
(voor de geïnteresseerden, google maar eens naar thermisch kraken, katalytisch kraken of visbreaker)

Omgekeerd kan inmiddels ook al, van aardgas diesel maken, heet dan opeens GTL, maar iedere dieselmotor kan er op lopen, en het is nog heel schone brandstof ook.

Dat het aardolieverbruik zal gaan verminderen ga ik niet ontkennen, maar dat het spotgoedkoop gaat worden, daar geloof ik niet in.
Ik hoop nog steeds op kernenergie icm waterstof, maar ook ik weet niet wat de toekomst brengt.
Mijn kennis op gebied van destilleren en kraken is iets achterop geraakt daar ik het na school weinig meer heb gebruikt.
Ik weet nog wel dat toen kraken echt nog puur voor brandstoffen was. Kraakproducten zijn door het proces instabiel. Bij benzine minder erg daar het een korte levensduur heeft voordat het in de fik gaat. Bij kunststof toch lastiger gezien het meeste toch een lange levensduur moet hebben bij gelijkblijvende eigenschappen.
Kan zijn dat de techniek hierin vooruit gegaan is de afgelopen 10 jaar hoor...
 
Er zijn idd een paar industrieën die bijna wanhopig hopen en inzetten op H2.
De kansen daarvoor zijn nihil maar als het niets wordt zijn die clubs die het nu zo graag willen ten dode opgeschreven.

Dat verklaart ook dat velen hun kop in het zand steken voor de realiteit van H2.

Er zijn best wel zinvolle industriële toepassingen te verzinnen maar H2 voor particulier gebruik is als je een klein beetje kunt rekenen een idioot idee. De H2 lobby roept dat het gas netwerk geschikt is voor H2 en de netbeheerder wil ook graag een 100 miljard om het geschikt te maken.
Als er 100 miljard nodig is om het geschikt te maken, dan is het niet geschikt.
Een aantal jaar geleden geloofden niet zoveel mensen in accu-aangedreven auto’s. Dat liep toch anders.

De wereld om je heen gaat nu weer steeds meer inzetten op waterstof. Ook vlakbij.
Ik merk dat zelfs in mijn werk (vrijwel volledig afhankelijk van fossiele brandstoffen) erg serieus naar waterstof wordt gekeken en er worden serieuze bedragen ingestoken. Waterstof wordt als een serieuze optie gezien. Ook grote energiereuzen (Engie o.a.) investeren hierin. Dat is niet omdat ze denken dat het een idioot idee is.
 
Een paar jaar geleden liep ik vijf dagen rond in Abu Dhabi en verwonderde me daar over het grote aantal V8-en en andere grote motoren...en het gebrek aan hybrids/ EV's.
Navraag bij een local leverde me een gortdroog antwoord op:

" Meneer, er zit hier nog zéker voor 200jr olie in de grond...
Halen jullie in Europa maar de kinderziektes uit elektrisch rijden en H2, mógelijk stappen wij vanaf dan in..
Verwacht er niet teveel van..."

Persoonlijk wacht ik op een nucleair aangedreven auto.
Gewoon bij aanschaf een rijstkorrel plutonium oid erin, en na tien jaar weer een nieuwe...ofzo.
Ben bang dat ik dát niet meer ga meemaken...
Tot die tijd lever ik tandenknarsend mijn portemonnaie in bij het tankstation, en blijf benzine verstoken..
 
Een paar jaar geleden liep ik vijf dagen rond in Abu Dhabi en verwonderde me daar over het grote aantal V8-en en andere grote motoren...en het gebrek aan hybrids/ EV's.
Navraag bij een local leverde me een gortdroog antwoord op:

" Meneer, er zit hier nog zéker voor 200jr olie in de grond...
Halen jullie in Europa maar de kinderziektes uit elektrisch rijden en H2, mógelijk stappen wij vanaf dan in..
Verwacht er niet teveel van..."
Alsof je een slager vraagt wat hij van vegetarische maaltijden vindt :+

Toen ik in Dubai eens (kort) aan het werk was, gingen de locals naar het winkelcentrum met hun vrouw, kinderen en Pakistaanse oppasmeisjes op gepaste afstand uiteraard. Buiten was het 43C, binnen kon je skiën.
De Mercedessen en Discoveries stonden op de parkeerplaats stationair te draaien. Want als je na een uurtje of 3 terugkomt, wil je natuurlijk niet in een bloedhete auto stappen.

Ik denk dat de laatste druppel olie daar uit de grond gehaald wordt. Zeker zolang er kopers voor zijn. Voordeel is dat het er nu eigenlijk het grootste deel van het jaar onleefbaar warm is, dat wordt alleen maar erger. Daar werken ze zelf keihard aan mee.
 
Een paar jaar geleden liep ik vijf dagen rond in Abu Dhabi en verwonderde me daar over het grote aantal V8-en en andere grote motoren...en het gebrek aan hybrids/ EV's.
Navraag bij een local leverde me een gortdroog antwoord op:

" Meneer, er zit hier nog zéker voor 200jr olie in de grond...
Halen jullie in Europa maar de kinderziektes uit elektrisch rijden en H2, mógelijk stappen wij vanaf dan in..
Verwacht er niet teveel van..."

Persoonlijk wacht ik op een nucleair aangedreven auto.
Gewoon bij aanschaf een rijstkorrel plutonium oid erin, en na tien jaar weer een nieuwe...ofzo.
Ben bang dat ik dát niet meer ga meemaken...
Tot die tijd lever ik tandenknarsend mijn portemonnaie in bij het tankstation, en blijf benzine verstoken..
Nucleair? Dat zou geen geld meer opleveren, veel te efficient.
 
Een paar jaar geleden liep ik vijf dagen rond in Abu Dhabi en verwonderde me daar over het grote aantal V8-en en andere grote motoren...en het gebrek aan hybrids/ EV's.
Navraag bij een local leverde me een gortdroog antwoord op:
Het is alleen jammer dat ze wel kunnen rijden maar geen verdere middelen hebben om auto's te kopen, net als brood, groente en witte jurken. Over 50 jaar zitten ze op een meer aan zwarte drab die onverkoopbaar is.
 
Persoonlijk wacht ik op een nucleair aangedreven auto.
Gewoon bij aanschaf een rijstkorrel plutonium oid erin, en na tien jaar weer een nieuwe...ofzo.
Ben bang dat ik dát niet meer ga meemaken...
Wie gaat die rijstkorrel aan jou verkopen, en wat gaat dat kosten?
 
Dat dat wel lukt was simpel kunnen rekenen.
Dat dit voor veel mensen te moeilijk is en dan denken dat het geloof is, is bekend.

Vattenfall heeft recent op hetzelfde project € 2.500.000.000 subsidie laten liggen omdat energie opslag in H2 een idioot idee is.
De eerste 5 jaar op kunnen ze het rond rekenen met deze subsidie en H2 gebaseerd op steamreforming, wat dus idioot veel CO2 uitstoot.
Op basis van groene H2, wat erna moet gaan gebeuren, zouden ze er tussen de € 1.500.000.000 en € 2.000.000.000 per jaar op moeten gaan toeleggen en dat zien ze niet zitten bij Vattenfall.

Natuurlijk kan je vast iemand vinden die alleen maar de eerste 5 jaar hoeft te overleven en € 2.500.000.000 is dan een mooie worst.
Door politiek en miljarden subsidie wordt het idee in leven gehouden. Rekenkundig is H2 behalve in een paar kleine niche markten waar er geen andere optie is nooit rond te rekenen obv groene H2. Iedere andere vorm van H2 is het belazeren van maatschappij.
Het lijkt erop dat jij expert bent in deze materie. Ik ben dat niet, ik zie echter wel mogelijkheden voor groene waterstof, vooral omdat ik er nu al dagelijks mee te maken heb. Maar we gaan het zien. Deze post is leuk om over een aantal jaar weer eens terug te lezen en kijken wie er nu gelijk heeft.
 
en toch rijdt ik de komende 50 jaar nog diesel/benzine , moet eerst 15 euro per liter worden voordat ik nadenken over waterstof ( ICE ) , dan rijdt ik wel op de oude frituurvet ;) , mensen eten altijd bij de visboer/snackboer dus daar is altijd genoeg van.
EV is saai en zal ik nooit rijden.
 
@MotorZeeRob Het idee is dat er waterstof wordt geproduceerd met bv. zonnepanelen en windturbines op momenten dat er een overschot aan energie is. Met een beroerd rendement, ja. Dat het momenteel niet rendabel is, betekent niet dat het niets wordt. Op veel projecten zit een berg subsidie, daar kun je van alles van vinden, maar er wordt volop ontwikkeld. Ik hoef en ga jou nergens van overtuigen. Ik kijk over x jaar terug in dit topic en dan zien we of je gelijk hebt gehad.
 
Toen ik in Dubai eens (kort) aan het werk was, gingen de locals naar het winkelcentrum met hun vrouw, kinderen en Pakistaanse oppasmeisjes op gepaste afstand uiteraard. Buiten was het 43C, binnen kon je skiën.

Je krijgt er hierdoor ook telkens een slag voor je harses; in taxi's, winkelcentra en hotel staat de airco steevast op 19 graden, terwijl het buiten 42-43 graden is.
Dus telkens van heet naar koud naar heet naar koud naar heet...u snapt het vast wel.
En buiten in de brandende zon kun je niet lopen, de warme wind zorgt ervoor dat je zweet meteen verdampt..
Kóppijn 'savonds...

Voordeel is dat het er nu eigenlijk het grootste deel van het jaar onleefbaar warm is, dat wordt alleen maar erger.

Ik liep er een Hallie toko binnen en vroeg waar al die motoren zijn.
" Wij rijden hier van medio december tot eind april, dan is het hier winter met 24 graden en lopen de motoren niet kapot"..😳

Benzine kost daar €0,49/L overigens..
 
Laatst bewerkt:
@PLR Yep - ik moet altijd wel lachen als ik mensen hoor zeggen dat ze aan het sparen zijn voor een zomervakantie in Dubai. Denken dat ze lekker op het strand kunnen liggen zoals in Terrormolinos. Hele dag ergens binnen bij de airco zitten. Om een uur of negen ‘s avonds wordt het een beetje dragelijk. Kun je elke avond naar de optocht kijken van Italiaanse sportauto’s, bestuurd door lokale gastjes die geld teveel en aandacht tekort hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan