MotorZeeRob
MF veteraan
- 17 mei 2017
- 21.829
- 15.756
.
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
In de grootste proeftuin van H2 auto's. In Californië stapt men steeds verder van H2 af.
De geclaimde voordelen als snel vullen, etc vallen in de praktijk bitter tegen en de de kosten voor H2 nu nog voor veel mensen "gratis" in deze proeftuin lopen zonder subsidie gierend uit de hand. Iedereen wil daar verder gaan afbouwen met het mislukte experiment H2 net zoals ze er ook in Noorwegen van afstappen en H2 tankstations aan het sluiten zijn.
Maar nee, we willen persé dezelfde fouten hier ook maken.
Natuurlijk zijn we er van overtuigd dat de uitkomst dan anders zal zijn....
Als je een fractie van wat je in het Gasnet moet steken in het Electra net zou steken is er geen probleem.
Ik denk dat de brandstof nu ff piekt en nog een paar keer even gaat doen.
Tegen de tijd dat EV's de markt hebben over genomen en de raffinaderijen met een bult restproduct zitten wordt t bijna gratis buiten de belasting om.
Aardolie blijft men gebruiken voor kunststoffen etc. Echter is niet ieder deel van aardolie geschikt voor op kunststoffen. Je zit simpelweg met de destillatie kolom en daar komen nou eenmaal ook vervelend producten als brandstoffen uit.
Nu is kunststof kneiter goedkoop omdat het een bijproduct is van brandstof. Stel je voor dat er meer vraag komt naar kunststof en minder naar brandstof... Dan draait de situatie om.
Je mag nl die miljarden kuubs brandstoffen niet terug de olievelden in donderen, maar je kunt t ook niet allemaal opslaan of verwerken tot wat anders...
De markt kon wel eens letterlijk overspoeld worden...
Mensen blijven dat zeggen maar dat valt dus echt reuze mee. Zeker bezien CO2.maar waarom word er niet over LPG gesproken??
het verbrand schoner dan benzine,
Mijn kennis op gebied van destilleren en kraken is iets achterop geraakt daar ik het na school weinig meer heb gebruikt.De grondstoffen voor kunststof zitten toch wel heel erg dicht bij de grondstoffen voor benzine qua samenstelling.
En in de raffinaderij komen eigenlijk geen bijproducten voor, alles heeft wel een bestemming, of wordt zo verwerkt dat er een bestemming voor is.
Uit een liter aardolie is maar de helft licht genoeg om direct te gebruiken als brandstof of voor de kunststof productie, de rest zul je eerst moeten kraken om er weer iets nuttigs van te maken.
(voor de geïnteresseerden, google maar eens naar thermisch kraken, katalytisch kraken of visbreaker)
Omgekeerd kan inmiddels ook al, van aardgas diesel maken, heet dan opeens GTL, maar iedere dieselmotor kan er op lopen, en het is nog heel schone brandstof ook.
Dat het aardolieverbruik zal gaan verminderen ga ik niet ontkennen, maar dat het spotgoedkoop gaat worden, daar geloof ik niet in.
Ik hoop nog steeds op kernenergie icm waterstof, maar ook ik weet niet wat de toekomst brengt.
Een aantal jaar geleden geloofden niet zoveel mensen in accu-aangedreven auto’s. Dat liep toch anders.Er zijn idd een paar industrieën die bijna wanhopig hopen en inzetten op H2.
De kansen daarvoor zijn nihil maar als het niets wordt zijn die clubs die het nu zo graag willen ten dode opgeschreven.
Dat verklaart ook dat velen hun kop in het zand steken voor de realiteit van H2.
Er zijn best wel zinvolle industriële toepassingen te verzinnen maar H2 voor particulier gebruik is als je een klein beetje kunt rekenen een idioot idee. De H2 lobby roept dat het gas netwerk geschikt is voor H2 en de netbeheerder wil ook graag een 100 miljard om het geschikt te maken.
Als er 100 miljard nodig is om het geschikt te maken, dan is het niet geschikt.
Alsof je een slager vraagt wat hij van vegetarische maaltijden vindtEen paar jaar geleden liep ik vijf dagen rond in Abu Dhabi en verwonderde me daar over het grote aantal V8-en en andere grote motoren...en het gebrek aan hybrids/ EV's.
Navraag bij een local leverde me een gortdroog antwoord op:
" Meneer, er zit hier nog zéker voor 200jr olie in de grond...
Halen jullie in Europa maar de kinderziektes uit elektrisch rijden en H2, mógelijk stappen wij vanaf dan in..
Verwacht er niet teveel van..."
Nucleair? Dat zou geen geld meer opleveren, veel te efficient.Een paar jaar geleden liep ik vijf dagen rond in Abu Dhabi en verwonderde me daar over het grote aantal V8-en en andere grote motoren...en het gebrek aan hybrids/ EV's.
Navraag bij een local leverde me een gortdroog antwoord op:
" Meneer, er zit hier nog zéker voor 200jr olie in de grond...
Halen jullie in Europa maar de kinderziektes uit elektrisch rijden en H2, mógelijk stappen wij vanaf dan in..
Verwacht er niet teveel van..."
Persoonlijk wacht ik op een nucleair aangedreven auto.
Gewoon bij aanschaf een rijstkorrel plutonium oid erin, en na tien jaar weer een nieuwe...ofzo.
Ben bang dat ik dát niet meer ga meemaken...
Tot die tijd lever ik tandenknarsend mijn portemonnaie in bij het tankstation, en blijf benzine verstoken..
Het is alleen jammer dat ze wel kunnen rijden maar geen verdere middelen hebben om auto's te kopen, net als brood, groente en witte jurken. Over 50 jaar zitten ze op een meer aan zwarte drab die onverkoopbaar is.Een paar jaar geleden liep ik vijf dagen rond in Abu Dhabi en verwonderde me daar over het grote aantal V8-en en andere grote motoren...en het gebrek aan hybrids/ EV's.
Navraag bij een local leverde me een gortdroog antwoord op:
Wie gaat die rijstkorrel aan jou verkopen, en wat gaat dat kosten?Persoonlijk wacht ik op een nucleair aangedreven auto.
Gewoon bij aanschaf een rijstkorrel plutonium oid erin, en na tien jaar weer een nieuwe...ofzo.
Ben bang dat ik dát niet meer ga meemaken...
Het lijkt erop dat jij expert bent in deze materie. Ik ben dat niet, ik zie echter wel mogelijkheden voor groene waterstof, vooral omdat ik er nu al dagelijks mee te maken heb. Maar we gaan het zien. Deze post is leuk om over een aantal jaar weer eens terug te lezen en kijken wie er nu gelijk heeft.Dat dat wel lukt was simpel kunnen rekenen.
Dat dit voor veel mensen te moeilijk is en dan denken dat het geloof is, is bekend.
Vattenfall heeft recent op hetzelfde project € 2.500.000.000 subsidie laten liggen omdat energie opslag in H2 een idioot idee is.
De eerste 5 jaar op kunnen ze het rond rekenen met deze subsidie en H2 gebaseerd op steamreforming, wat dus idioot veel CO2 uitstoot.
Op basis van groene H2, wat erna moet gaan gebeuren, zouden ze er tussen de € 1.500.000.000 en € 2.000.000.000 per jaar op moeten gaan toeleggen en dat zien ze niet zitten bij Vattenfall.
Natuurlijk kan je vast iemand vinden die alleen maar de eerste 5 jaar hoeft te overleven en € 2.500.000.000 is dan een mooie worst.
Door politiek en miljarden subsidie wordt het idee in leven gehouden. Rekenkundig is H2 behalve in een paar kleine niche markten waar er geen andere optie is nooit rond te rekenen obv groene H2. Iedere andere vorm van H2 is het belazeren van maatschappij.
Toen ik in Dubai eens (kort) aan het werk was, gingen de locals naar het winkelcentrum met hun vrouw, kinderen en Pakistaanse oppasmeisjes op gepaste afstand uiteraard. Buiten was het 43C, binnen kon je skiën.
Voordeel is dat het er nu eigenlijk het grootste deel van het jaar onleefbaar warm is, dat wordt alleen maar erger.