Oh oh..wordt het op korte termijn onbetaalbaar voor ons?

Even een opmerking op dat op druk brengen van een tank tot 300 bar of meer
Ik heb een tijdje geschoten met een pcp buks
Daar gebruik je om de buks te vullen een tank met 300 bar
Dat kost me een berg vermogen om lucht op die druk te brengen
Beginners kopen wel eens een handpomp om de buks op te pompen tot 200 bar , daar hebben ze erg snel genoeg van , en dat is dan een cilinder van 200 cc of zo
 
Om eerlijk te zijn wordt het nu al minder leuk. Ik wil hier niet zoveelste e10 discussie starten maar nu is er e10, misschien milieuvriendelijker maar niet vriendelijk voor je motor. Nou dan tanken we maar ultimate 98 ook weer 2.10 de liter en ik ben benieuwd of er straks überhaupt wel ethanolvrije benzine beschikbaar is.
Het wordt allemaal duurder en er komen steeds meer regels m.b.t uitstoot. Ik ben er wel van overtuigd dat het motorrijden over 15 jaar Waarschijnlijk totaal anders is dan nu.
 
Om eerlijk te zijn wordt het nu al minder leuk. Ik wil hier niet zoveelste e10 discussie starten maar nu is er e10, misschien milieuvriendelijker maar niet vriendelijk voor je motor. Nou dan tanken we maar ultimate 98 ook weer 2.10 de liter en ik ben benieuwd of er straks überhaupt wel ethanolvrije benzine beschikbaar is.
Het wordt allemaal duurder en er komen steeds meer regels m.b.t uitstoot. Ik ben er wel van overtuigd dat het motorrijden over 15 jaar Waarschijnlijk totaal anders is dan nu.

Eerst lezen is soms best handig...;

In deze hele discussie ben JIJ de eerste die E10/ ethanol-blabla aanhaalt.
En daar gaat het helemaal niet over hier..
 
Ik weet het niet. De energie-crisis lijkt me nu tijdelijk volledig gemanipuleerd. Misschien om het amerikaanse LNG modelletje te promoten, of china kapotmaken. Maar het gaat niet alleen om energie, het is ook de inflatie die nu oploopt.
 
Laatst bewerkt:
Eerst lezen is soms best handig...;

In deze hele discussie ben JIJ de eerste die E10/ ethanol-blabla aanhaalt.
En daar gaat het helemaal niet over hier..
Dat vind jij. Waarom is e10 in het leven geroepen denk je?
"Dit is benzine met maximaal 10 procent bio-ethanol toegevoegd, wat beter is voor het milieu omdat er voor bio-ethanol geen fossiele brandstoffen uit de grond worden gehaald"
 
Dat vind jij. Waarom is e10 in het leven geroepen denk je?
"Dit is benzine met maximaal 10 procent bio-ethanol toegevoegd, wat beter is voor het milieu omdat er voor bio-ethanol geen fossiele brandstoffen uit de grond worden gehaald"
De verbranding van bio-ethanol levert meer CO2 op dan de verbranding van benzine. Om klimaatopwarming tegen te gaan werkt bio-ethanol dus averechts.
 
Het is alleen jammer dat ze wel kunnen rijden maar geen verdere middelen hebben om auto's te kopen, net als brood, groente en witte jurken. Over 50 jaar zitten ze op een meer aan zwarte drab die onverkoopbaar is.
Ik denk dat het olieverbruik de komende tijd niet erg veel minder zal worden. Men heeft het altijd over de energie-transitie van de rijkere landen naar iets 'groens'. Maar de wereld bestaat grotendeels ook uit armere landen. Die hebben helemaal geen geld, technologie of discipline om een betrouwbaar grid of zo te ontwikkelen, laat staan te onderhouden. En wat wij aan uitstoot besparen met groene energie, zullen zij uiteindelijk gewoon vermeerderen met hun natuurlijke economische groei.
 
Ik denk dat het olieverbruik de komende tijd niet erg veel minder zal worden. Men heeft het altijd over de energie-transitie van de rijkere landen naar iets 'groens'. Maar de wereld bestaat grotendeels ook uit armere landen. Die hebben helemaal geen geld, technologie of discipline om een betrouwbaar grid of zo te ontwikkelen, laat staan te onderhouden. En wat wij aan uitstoot besparen met groene energie, zullen zij uiteindelijk gewoon vermeerderen met hun natuurlijke economische groei.
Exact dat.
Wat dacht je van Australië?
Die weigeren om hun export van hun gigantische kolenvoorraad te reduceren,
omdat ze er zo lekker aan verdienen.
En de BRIK landen nemen die goedkope bron van energie maar wat graag af.

Dusss… Die energie transitie gaat nog heel veel jaren duren.
 
Het enige wat op korte tot middellange termijn echt helpt is de vraag omlaag trekken. Maar ja, ga dat als politicus maar eens verkondigen...

''En vanaf nu gaat nergens de verwarming meer hoger dan 16 graden mbv slimme thermostaten''.
Hebben we het over serieuze besparingen waar niemand dood aan gaat met wat andere kleding en ondervloer keuze, maarja, niet heel populair denk ik.

''Vanaf nu is het strafbaar om op spitstijden op de snelweg met minder dan 2 personen in 1 auto te zitten, camera's nemen automatisch foto's en sturen de rekening thuis''.
Technisch goed haalbaar en mensen gaan dan wel thuiswerken of serieus op zoek naar carpool maten. Gelijk het fileprobleem opgelost, wederom wel echt Big Brother en niet heel populair.

Wil niet zeggen dat ik het er mee eens zou zijn. Maar het is blijkbaar nog niet zo nijpend dat er onpopulaire maatregelen worden genomen.
 
Het enige wat op korte tot middellange termijn echt helpt is de vraag omlaag trekken. Maar ja, ga dat als politicus maar eens verkondigen...

''En vanaf nu gaat nergens de verwarming meer hoger dan 16 graden mbv slimme thermostaten''.
Hebben we het over serieuze besparingen waar niemand dood aan gaat met wat andere kleding en ondervloer keuze, maarja, niet heel populair denk ik.

''Vanaf nu is het strafbaar om op spitstijden op de snelweg met minder dan 2 personen in 1 auto te zitten, camera's nemen automatisch foto's en sturen de rekening thuis''.
Technisch goed haalbaar en mensen gaan dan wel thuiswerken of serieus op zoek naar carpool maten. Gelijk het fileprobleem opgelost, wederom wel echt Big Brother en niet heel populair.

Wil niet zeggen dat ik het er mee eens zou zijn. Maar het is blijkbaar nog niet zo nijpend dat er onpopulaire maatregelen worden genomen.

In mijn branche hadden we pre Corona al last met maatregelen. Lowlands gaat niet door als er jaarlijks geen koeien worden gekocht van de buren. Iets met emissie rechten.

Daarnaast zijn er steeds meer steden die eisen dat een evenement op accu’s draait of betere brandstof dan de standaard diesel.
Dat maakt het met name voor kleinere partijen heel lastig. En imho word het klimaat door gemeentes wat gebruikt/misbruikt om de discussie omtrent de wildgroei aan festivals te ontlopen. Men maakt het gewoon onmogelijk 🙃
 
Heel veel van die symbool politiek inderdaad.
Die aggregaten die er draaien voor zo'n festival tellen in de totale rekensom eigenlijk niet eens mee. Maar dan komen we wel bewust over.
De gewenste emissies halen is niet zozeer onhaalbaar als eigenlijk onwenselijk. We willen dr alleen niet aan dat als je wat wilt, het leefcomfort/gemak dr onder te leiden krijgt.

Edit: Zo'n festival brengt natuurlijk een enorme hoeveelheid ''onnodig'' energiegebruik.
Die aggregaten zijn ook daar maar een druppel van. Weet ik hoeveel transport, artiesten uit de hele wereld, 200.000 man die overal en nergens vandaan komt met hun auto's, een berg afval etc etc.
Dit gezegd hebbende, kan niet wachten op het festival seizoen, heb nog een bult kaarten uit 2019 waar je stil van wordt...
 
Ik ben nu al een grootverbruiker van brandstof. (50-60K/ jr)
Ik meld me aan als vrijwilliger om nog wat extra CO2 te produceren.

Ik rij ook veel, maar grootverbruiker valt wel mee.
M’n dieseltje haalt makkelijk 1:20, dus CO2-technisch zijn we heel klimaatvriendelijk bezig :Y
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk moeten die gemeentebesturen eens bij een energiecentrale of andere grote industrie die ze echt nodig hebben gaan kijken.

De schaal waarop alles gemaakt wordt is zo gigantisch dat je je daarna ook niet meer druk maakt over een paar aggregaten.
Het is alleen zo verdomde makkelijk dat elektrischiteit geen zichtbare afmetingen heeft. De gemiddelde ambtenaar kan zich geen voorstelling maken denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan