Ohlins Blackline TR963 shocks, buigproblemen veer

riessard

Rookie
2 jul 2011
21
1
51
Amsterdam
Beste,
Deze shocks vorig jaar op mijn nieuwe Triumph Speed Twin laten monteren (lengte 375mm). Nu constateerde ik schade aan de demper. De veer heeft de plastic binnenkant geraakt (zie foto). Volgens de leverancier is dit het gevolg van teveel buigen van de veer gezien de lengte.. Daarom zit de plastic kap er ook op zo begreep ik.
Is het verhaal van de leverancier juist? Hij meldt dat het vaker voorkomt. Hebben jullie hier ook ervaring mee (gehad)? Mag dit uberhaupt (gezien premium prijs die je betaalt)? Ikzelf vind het voorlopig nog maar een raar verhaal.

Dank voor jullie reactie(s)
 

Bijlagen

Red Force

MF Strijder
Donateur
19 nov 2011
10.204
8.592
jahoor, het hangt er een beetje vanaf hoe goedkoop de veer afgewerkt is op de schotels

Als deze veren goedkoop zijn afgewerkt had ik ze persoonlijk bij Öhlins door de voorpui naar binnen gepleurd...

Maar dat een lange veer wat vervormt en de plastic kap raakt is normaal ja. :Y
 

Rob RD

Is ut al bèna middâhnach?
Donateur
25 aug 2002
25.827
23.803
61
Rèswèk
www.rd350.nl
Kan je een foto laten zien van hoe ze in de schotels zitten? zijn ze mooi vlak afgeslepen, zitten ze echt in veerschotels?? Met lange veren heb je er natuurlijk wat gauwe last van als met een klepveer
 

riessard

Rookie
2 jul 2011
21
1
51
Amsterdam
Kan je een foto laten zien van hoe ze in de schotels zitten? zijn ze mooi vlak afgeslepen, zitten ze echt in veerschotels?? Met lange veren heb je er natuurlijk wat gauwe last van als met een klepveer
Hier wat foto's. Lijkt allemaal goed te zitten echter ben geen kenner. Ook andere veren van andere merken zitten bekijken (ook nog langere). Deze hebben deze plastic bussen niet. Ik kan mij toch niet voorstellen dat er een tolerantie kwam buigen inzit. Als ik de veer handmatig draai kom de veer (of de plastic bus zoals je wilt) op een ander punt tegen de veer aan
 

Bijlagen

Rob RD

Is ut al bèna middâhnach?
Donateur
25 aug 2002
25.827
23.803
61
Rèswèk
www.rd350.nl
Het gaat om die uiterste winding,aan het uiteind.. Eigelijk moet je er es wat tussendouwen aan de kant waar die NIET aanloopt. dan kan je wel wat corrigeren maar bij inverendtreedt dan weer vervorming op. Soms wordt de laatste en eerste winding vlak geslepen... precies, zoals een klepveer, dan is de laatste winding geheel ondersteund

1585254419227.png

En zoals de echte goede werenbouwers doen, sorry dat ik het moet zeggen, zoals Hyperpro

1585254602014.png
 

Rob RD

Is ut al bèna middâhnach?
Donateur
25 aug 2002
25.827
23.803
61
Rèswèk
www.rd350.nl
Misschien is het een hele mooie optie om er alsnog een Hyperpro veer op te zetten, als je echt van het schuiven af wil...

Het is geenszins erg :N
 

Rob RD

Is ut al bèna middâhnach?
Donateur
25 aug 2002
25.827
23.803
61
Rèswèk
www.rd350.nl
Als je trouwens de hyperpro veer bekijkt zie je dat de wikkelingen precies 180 graden tegenover mekaar eindigen, dus wat de ene kant hem schuin wil douwen, douwt de andere kant hem weer recht, bij jouw veer zitten de eindes op 90 graden, dat werkt ook niet in het voordeel
 

v.d.v.

rim-master
3 mei 2003
17.373
590
54
oirschot
Die veer hoeft maar een paar mm te buigen voordat hij die bus raakt. Ik denk niet dat je dat gaat oplossen met een perfect afgewerkt uiteinde. Ik heb mijn vrouw gevraagd of 375mm lang is die vind dat dat wel moet kunnen. Een beetje vet aan die bus smeren kan ook helpen zei ze.
 

Red Force

MF Strijder
Donateur
19 nov 2011
10.204
8.592
Zo zie je maar weer dat vrouwen best wel technisch inzicht hebben....
 

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
8.303
327
Veenendaal
Beste,
Deze shocks vorig jaar op mijn nieuwe Triumph Speed Twin laten monteren (lengte 375mm). Nu constateerde ik schade aan de demper. De veer heeft de plastic binnenkant geraakt (zie foto). Volgens de leverancier is dit het gevolg van teveel buigen van de veer gezien de lengte.. Daarom zit de plastic kap er ook op zo begreep ik.
Is het verhaal van de leverancier juist? Hij meldt dat het vaker voorkomt. Hebben jullie hier ook ervaring mee (gehad)? Mag dit uberhaupt (gezien premium prijs die je betaalt)? Ikzelf vind het voorlopig nog maar een raar verhaal.

Dank voor jullie reactie(s)
Heb jij jezelf al eens afgevraagd wat de functie van die bus zou kunnen zijn?
 
  • Like
Waarderingen: eelcobanis

riessard

Rookie
2 jul 2011
21
1
51
Amsterdam
Heb jij jezelf al eens afgevraagd wat de functie van die bus zou kunnen zijn?
Zullen we allereerst cynisme achterwegen laten? Dank je wel. Het betreft hier een a-merk product waarvan de verkoper zelf ook zegt dat dit niet mag. Ik zie bij andere fabrikaten geen bussen? Hoe zit dat dan? Afijn, ik zoek gewoon netjes advies. Dank iig.
 

Red Force

MF Strijder
Donateur
19 nov 2011
10.204
8.592
Zullen we allereerst cynisme achterwegen laten? Dank je wel. Het betreft hier een a-merk product waarvan de verkoper zelf ook zegt dat dit niet mag. Ik zie bij andere fabrikaten geen bussen? Hoe zit dat dan? Afijn, ik zoek gewoon netjes advies. Dank iig.
Als de verkoper dat vindt, moet hij het spul terug nemen en een goed alternatief voor je regelen....

Je zou eens bij een vering specialist kunnen vragen, bijvoorbeeld Hyperpro, Rooske of HK suspension.
 

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
8.303
327
Veenendaal
Zullen we allereerst cynisme achterwegen laten? Dank je wel. Het betreft hier een a-merk product waarvan de verkoper zelf ook zegt dat dit niet mag. Ik zie bij andere fabrikaten geen bussen? Hoe zit dat dan? Afijn, ik zoek gewoon netjes advies. Dank iig.
Zullen we allereerst cynisme achterwegen laten? Dank je wel. Het betreft hier een a-merk product waarvan de verkoper zelf ook zegt dat dit niet mag. Ik zie bij andere fabrikaten geen bussen? Hoe zit dat dan? Afijn, ik zoek gewoon netjes advies. Dank iig.
Als je de functie niet begrijpt, kun je ook niet oordelen of die krasjes acceptabel zijn of niet.

Niet alle schokdempers hebben zo’n bus, maar Ohlins is toch echt niet de enige.
 

riessard

Rookie
2 jul 2011
21
1
51
Amsterdam
Als de verkoper dat vindt, moet hij het spul terug nemen en een goed alternatief voor je regelen....

Je zou eens bij een vering specialist kunnen vragen, bijvoorbeeld Hyperpro, Rooske of HK suspension.
De veren komen ook van en zijn geinstalleerd door HK Suspension. Men wil het netjes oplossen. Daar ligt het niet aan. Top ook. Alleen ik wil voor naar de toekomst een permanente oplossing. Als dit een probleem blijft en andere veren hebben dit probleem niet dan moet ik uitkijken naar alternatieven. Voor nu zoek ik advies en richting van collega rijders omdat ikzelf niet zo technisch onderlegd ben. Fijne dag en dank sowieso voor de moeite om te reageren.
 
  • Like
Waarderingen: Red Force

SP1R

MF veteraan
11 apr 2002
8.303
327
Veenendaal
Als je de functie niet begrijpt, kun je ook niet oordelen of die krasjes acceptabel zijn of niet.
Wellicht niet helemaal duidelijk voor jou, maar zoals ik er tegenaan kijk heb je dus geen probleem, maar heb je alleen andere verwachtingen van het product dat je gekocht hebt.
 
  • Like
Waarderingen: Red Force