Ohlins Blackline TR963 shocks, buigproblemen veer

riessard

Rookie
2 jul 2011
21
1
Amsterdam
Beste,
Deze shocks vorig jaar op mijn nieuwe Triumph Speed Twin laten monteren (lengte 375mm). Nu constateerde ik schade aan de demper. De veer heeft de plastic binnenkant geraakt (zie foto). Volgens de leverancier is dit het gevolg van teveel buigen van de veer gezien de lengte.. Daarom zit de plastic kap er ook op zo begreep ik.
Is het verhaal van de leverancier juist? Hij meldt dat het vaker voorkomt. Hebben jullie hier ook ervaring mee (gehad)? Mag dit uberhaupt (gezien premium prijs die je betaalt)? Ikzelf vind het voorlopig nog maar een raar verhaal.

Dank voor jullie reactie(s)
 

Bijlagen

  • image001.jpg
    image001.jpg
    66,1 KB · Weergaven: 18
Kan je een foto laten zien van hoe ze in de schotels zitten? zijn ze mooi vlak afgeslepen, zitten ze echt in veerschotels?? Met lange veren heb je er natuurlijk wat gauwe last van als met een klepveer
 
Kan je een foto laten zien van hoe ze in de schotels zitten? zijn ze mooi vlak afgeslepen, zitten ze echt in veerschotels?? Met lange veren heb je er natuurlijk wat gauwe last van als met een klepveer
Hier wat foto's. Lijkt allemaal goed te zitten echter ben geen kenner. Ook andere veren van andere merken zitten bekijken (ook nog langere). Deze hebben deze plastic bussen niet. Ik kan mij toch niet voorstellen dat er een tolerantie kwam buigen inzit. Als ik de veer handmatig draai kom de veer (of de plastic bus zoals je wilt) op een ander punt tegen de veer aan
 

Bijlagen

  • IMG_0076.jpg
    IMG_0076.jpg
    63,2 KB · Weergaven: 13
  • IMG_0075.jpg
    IMG_0075.jpg
    60,4 KB · Weergaven: 13
  • IMG_0077.jpg
    IMG_0077.jpg
    59,4 KB · Weergaven: 13
Het gaat om die uiterste winding,aan het uiteind.. Eigelijk moet je er es wat tussendouwen aan de kant waar die NIET aanloopt. dan kan je wel wat corrigeren maar bij inverendtreedt dan weer vervorming op. Soms wordt de laatste en eerste winding vlak geslepen... precies, zoals een klepveer, dan is de laatste winding geheel ondersteund

1585254419227.png


En zoals de echte goede werenbouwers doen, sorry dat ik het moet zeggen, zoals Hyperpro

1585254602014.png
 
Misschien is het een hele mooie optie om er alsnog een Hyperpro veer op te zetten, als je echt van het schuiven af wil...

Het is geenszins erg :N
 
Als je trouwens de hyperpro veer bekijkt zie je dat de wikkelingen precies 180 graden tegenover mekaar eindigen, dus wat de ene kant hem schuin wil douwen, douwt de andere kant hem weer recht, bij jouw veer zitten de eindes op 90 graden, dat werkt ook niet in het voordeel
 
Die veer hoeft maar een paar mm te buigen voordat hij die bus raakt. Ik denk niet dat je dat gaat oplossen met een perfect afgewerkt uiteinde. Ik heb mijn vrouw gevraagd of 375mm lang is die vind dat dat wel moet kunnen. Een beetje vet aan die bus smeren kan ook helpen zei ze.
 
Beste,
Deze shocks vorig jaar op mijn nieuwe Triumph Speed Twin laten monteren (lengte 375mm). Nu constateerde ik schade aan de demper. De veer heeft de plastic binnenkant geraakt (zie foto). Volgens de leverancier is dit het gevolg van teveel buigen van de veer gezien de lengte.. Daarom zit de plastic kap er ook op zo begreep ik.
Is het verhaal van de leverancier juist? Hij meldt dat het vaker voorkomt. Hebben jullie hier ook ervaring mee (gehad)? Mag dit uberhaupt (gezien premium prijs die je betaalt)? Ikzelf vind het voorlopig nog maar een raar verhaal.

Dank voor jullie reactie(s)
Heb jij jezelf al eens afgevraagd wat de functie van die bus zou kunnen zijn?
 
Heb jij jezelf al eens afgevraagd wat de functie van die bus zou kunnen zijn?
Zullen we allereerst cynisme achterwegen laten? Dank je wel. Het betreft hier een a-merk product waarvan de verkoper zelf ook zegt dat dit niet mag. Ik zie bij andere fabrikaten geen bussen? Hoe zit dat dan? Afijn, ik zoek gewoon netjes advies. Dank iig.
 
Zullen we allereerst cynisme achterwegen laten? Dank je wel. Het betreft hier een a-merk product waarvan de verkoper zelf ook zegt dat dit niet mag. Ik zie bij andere fabrikaten geen bussen? Hoe zit dat dan? Afijn, ik zoek gewoon netjes advies. Dank iig.

Als de verkoper dat vindt, moet hij het spul terug nemen en een goed alternatief voor je regelen....

Je zou eens bij een vering specialist kunnen vragen, bijvoorbeeld Hyperpro, Rooske of HK suspension.
 
Zullen we allereerst cynisme achterwegen laten? Dank je wel. Het betreft hier een a-merk product waarvan de verkoper zelf ook zegt dat dit niet mag. Ik zie bij andere fabrikaten geen bussen? Hoe zit dat dan? Afijn, ik zoek gewoon netjes advies. Dank iig.
Zullen we allereerst cynisme achterwegen laten? Dank je wel. Het betreft hier een a-merk product waarvan de verkoper zelf ook zegt dat dit niet mag. Ik zie bij andere fabrikaten geen bussen? Hoe zit dat dan? Afijn, ik zoek gewoon netjes advies. Dank iig.
Als je de functie niet begrijpt, kun je ook niet oordelen of die krasjes acceptabel zijn of niet.

Niet alle schokdempers hebben zo’n bus, maar Ohlins is toch echt niet de enige.
 
Als de verkoper dat vindt, moet hij het spul terug nemen en een goed alternatief voor je regelen....

Je zou eens bij een vering specialist kunnen vragen, bijvoorbeeld Hyperpro, Rooske of HK suspension.
De veren komen ook van en zijn geinstalleerd door HK Suspension. Men wil het netjes oplossen. Daar ligt het niet aan. Top ook. Alleen ik wil voor naar de toekomst een permanente oplossing. Als dit een probleem blijft en andere veren hebben dit probleem niet dan moet ik uitkijken naar alternatieven. Voor nu zoek ik advies en richting van collega rijders omdat ikzelf niet zo technisch onderlegd ben. Fijne dag en dank sowieso voor de moeite om te reageren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan