ok hier wat vraagjes!

jef0611

MF veteraan
28 apr 2006
5.550
4
omgeving leerdam
ok volgende week ga ik mijn cilinder laten honen komt een nieuwe zuiger in!! moet ik nog andere dingen gelijk vervangen of na kijken als ik het blok toch open heb? en ik heb een originele vertanding 13-48 maar dat rijd echt niet lekker gebruik mn xr250 ook voor woon werk en zit dus nog wel wat op de weg iemand een beter ide qua verhouding?? zit nu in no-time in zn 6.
alvast bedankt voor de gene die me helpen :}
full
 
Groter voortandwiel erop dat hij wat rustiger loopt en het top wat hoger ligt?
 
Misschien achter kleiner ja. Als je voor 1 tandje groter gaat is dat misschien al te drastisch. Misschien hebben anderen hier op het forum daar ervaring mee met een xr 250 tandwielverhouding?
 
Heb altijd met de orginele vertanding gereden en dat was goed te doen motor heeft het in 11 jaar tijd ongeveer 50000 volgehouden en was nog in perfecte staat toen ik hem weg deed
Ik denk als je de tandwiel verhouding wijzigd, gezien het beperkte vermogen dat de XR250 heeft hij niet meer "lekker van de plek wil"
 
nou ik durf geen kmters achter elkaar 100 te rijden hoor hij zit echt heel hoog in zijn toeren als je m rustig wilt laten lopen moet je 75 gaan rijden dan is het goed te doen!! weet je zeker dat je de zelfde vertanding als ik had? maar ieder zijn menig :) maar ik vind het zo niet fijn rijden.!
 
heb er ooit eens één gehad
reed zowaar 150kmh
[25pk] :?
maar met een 250 4tkt moet je toeren maken :Y
8-)
misschien staat de giering op of road
dan heb je vermogen nodig vandaar :X O-)
 
Laatst bewerkt:
heb ook een xr250 gereden met tandwielverhouding 13-49 als ik het mij goed herinner, vond dat zelf juist wel lekker rijden, dan zit er nog behoorlijk pit in.Je kunt er natuurlijk gewoon een 14 tands voortandwiel opleggen en kijken of dat je beter bevalt.Toerantal zal in ieder geval wat dalen bij eenzelfde snelheid. maar het blijft natuurlijk geen ideale motor om langere afstanden mee af te leggen, ikzelf reed er ook bijna alleen maar offroad mee, of anders lekker wat cruisen door de polder met zo een 80 tot 100km per uur, maar daarboven vond ik hem toch echt te veel toeren gaan maken.
 
Ik heb een XL250 en deze gaat tot 140. Een 250cc is niet geschikt om op de autosnelweg te rijden, en op de provinciale banen heb ik echt geen enkel probleem met het vermogen en de snelheid.
Het is geen stuntmachine, maar hij rijdt eigenlijk beter als m'n XR500.
 
nee op de snelweg kom ik nooit maar provinciale wegen en polderwegen kan ik niet vermijden! dus als hij rond de 90 gewoon netjes loopt is het al goe want het klinkt zo eng met deze vertanding! en echt voor je het weet zit ik nu in zn 6!!
 
Hoi,

Ik zou persoonlijk een 14 of 15 tands voor op gooien, desnoods een goedkope om te proberen, voortandwiel kost niet zo veel!!
of een grotere achter, in verhouding is het verschil met trekken/top: 1 tand voor: 4 tand achter
 
Als je van 13 naar 14 gaat rijd je met hetzelfde toerental 130 i.p.v. 120.
Ga je naar 15 dan is het nog geen 140 dus zo heel groot is het verschil niet.
 
Blijft een lichte fiets natuurlijk. Dat ie een zesbak heeft verrast me.

Tja, kweenie of je een toerenteller hebt maar als ik in ze 6 90 rij zit ik ook aan 5000 toeren ofzo met me 2 cilinder. Niet echt te vergelijken.

Misschien moet het nog even wennen? Ik heb het ook niet zo op toeren, denk altijd dat het kapot gaat draaien. Feit is dat de meeste motoren toeren juist fijn vinden, zolang het binnen de perken blijft. Maar goed, ik blijf het nu nog eng vinden. Rij pas een paar dagen op dat ding.

Gewoon tandwieltje voor vervangen en kijken of het je aanstaat kan altijd, hoop dat je ketting er lang genoeg voor is.
 
Hoi,

Ik zou persoonlijk een 14 of 15 tands voor op gooien, desnoods een goedkope om te proberen, voortandwiel kost niet zo veel!!
of een grotere achter, in verhouding is het verschil met trekken/top: 1 tand voor: 4 tand achter
:^
Ik heb ook een aantal XL 250jes gehad en voor normaal weggebruik (incl provinciaal) raad ik je aan om 14-48 te gebruiken.
Voor puur woon-werk verkeer (incl snelweg) zou ik 15-48 pakken, maar dan verlies je wel het koppel-onderin-gevoel
Als je enkel in de bossen rijd (en dus niks hebt aan topsnelheid) pak je 13-48/49 (of achtertandwiel nog groter)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan