Old School Motorlaarzen

Geen enkele protectie is lekker fijn als je onderuit glijdt met je motor........
Daar gaan we weer.
@Vifaatje ik ree al motor toe jij nog in de puddingbuks zat, ondanks je 40 respectabele jaren ;) en veiligheid staat bij mij best op een voetstuk... maar waarom zou je een kogelwerend vest aantrekken als je niet beschoten wordt?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ulgi
Die Dainese komen aardig in de buurt. Ik klik me wild he, op jullie tips. De cooktrommel is nog nooit zo vol geweest
 
Ik kom af en toe wel eens in kringloopwinkels en daar zie ik met regelmaat oude/oldskool motorkleding liggen. Misschien dat er bij jou in de buurt eentje zit die heel toevallig heeft liggen wat je zoekt.
 
Ik weet niet of dit het goede topic is....

Ik rij met legerkisten uit 1991. Maar de zolen worden glad (de laatste weekmakers zijn verdampd zeg maar..).
Als ik bij een dump nieuwere NATO kisten koop: rijdt iemand daar mee? Is dat wat?
(Ik rij ca 7000km per jaar).
 
Ik weet niet of dit het goede topic is....

Tuurlijk is dit een goed topic

Ik reed regelmatig met kisten, de M90, dat zijn de eerste kisten zonder die gleuf *). De M400 en alles wat daar na kwam moet ik echter niet, M1 en M2 en M07, die Haixen geloof ik zijn ook nix. De eerste lichting zijn, en dat weet ik niet precies die M90 zonder gleuf. M400 zijn die keiharde met gleuf. Daarna zijn een boel tijdelijke leveranciers geweest die in de plaats leverden van de Bata's omdat die fabriek naar India verhuisde. Nu worden Meindls verstrekt, gympies..
Dus let op dat je voor originele oude M90's gaat... wat voor maat? Ik heb er nog heel veel!
NATO gevechtslaarzen zegt me niet zo veel. Neem iig geen M95 Paraboots, daarvan valt rond deze tijd de zool uitelkaar. Desertkisten lopen het best, maar zijn IMHO geen motorlaarzen...

Nogmaals, wat voor maat? ik heb nog M90's
 
Laatst bewerkt:
Ik zal vanavond ff foto maken van het model wat ik nu heb. En de maat. Model is prima, maar de zool wordt glad (ook op bijvoorbeeld droge stenen) doordat het uit 1991 is.
Dank voor jouw reactie!
 
Ik heb dit model. Onder de zool staat 270-b. Zijn uit 1991. En ja, nu niet gepoetst maar voor elke grote rit poets ik ze weer als nieuw. En daarna ca 2-4uur waterdicht in de regen. Bevallen erg goed maar de weekmakers zijn verdampt uit de zool: die worden glad.
Tot welke jaren zijn deze kisten gemaakt?
Ik zie op www dat 270-b maat 42 is. Hoewel voor normale schoenen ik maat 43 heb.

Met een groene losse binnenzool. Nato-stocknummers mij niet meer bekend. Hahaha. 
IMG_20190825_091908405.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt veel op de M90 / M400 kisten, heb ik een aantal van. een wat ouder stel 285-B en een nieuw stel 295-M

Aangezien het leger ze niet meer koopt worden de B en S maten (breed en smal) niet meer gemaakt, ben ik met de 295-M ook al de mist in gegaan, ze zitten niet zo lekker als mijn oude stel. Ik moet nog eens een keer een paar uur gaan lopen nadat ik ze in vol het gegooid met water. (nee, ik ga er niet in staan pissen)
Tevens heb ik nog een setje 285-M ?Sahara? kisten. Die ben ik zuinig op.

Het is wel het model met de gleuf aan de achterkant. Ik weet niet of het model zonder gleuf nog gemaakt worden. Van het gladde van de modellen met gleuf weet ik niets van aangezien ik die gewend ben en altijd op heb gelopen zonder problemen.

https://outdoorextreme.nl/schoenen/wandelschoenen/legerkisten/kl-m90-legerkisten-zwart.htmlhttps://www.nataschadump.nl/Bata-KL-M90-legerkisten-zwart
Er zijn nog vele andere aanbieders van deze kisten.

db
 
Ik heb dit model. Onder de zool staat 270-b. Zijn uit 1991. En ja, nu niet gepoetst maar voor elke grote rit poets ik ze weer als nieuw. En daarna ca 2-4uur waterdicht in de regen. Bevallen erg goed maar de weekmakers zijn verdampt uit de zool: die worden glad.
Tot welke jaren zijn deze kisten gemaakt?
Ik zie op www dat 270-b maat 42 is. Hoewel voor normale schoenen ik maat 43 heb.

Met een groene losse binnenzool. Nato-stocknummers mij niet meer bekend. Hahaha. 
Bekijk bijlage 1421370
Die zijn het wel hoor... de goede, 43 zou 275 zijn

Dit zijn M90's, zonder gleuf, je ziet ook dat het moonboots zijn geworden. Deze zijn in Nederland gemaakt totdat bata naar India is verhuisd, ik denk in 2004.
Er waren nog zat gevechtslaarzen op voorraad en later zijn de M400's met de bloedgleuf gekomen. Herkomst is mij iig onbekend. Zou ook Bata moeten zijn maar ik weet echt niet hoe het in elkaar stak
Ik heb van de M90's zo veel mogelijk verzameld, juist voor de verschillende doeleinden, Autorijden een paar maten groter en breed zodat je voeten de vrijheid hebben, Voor marsen in zand heb exact de goeie maat en voor HZB'en net effe een maatje ruimer. Voor de winter met Wintersokken een maat groter en B's. Desert uitvoering heb ik met dezelfde redenen ook wat meer paartjes van, alemaal nog in fonkerlnieuwe toestand, Ik vraag me af of die ook van Bata kwamen, de zolen zijn exact het zelfde als de M90's...Echter wel Desertkleur

Ik had een paar stelletjes Paraboots, daar bleven de zolen van staan toen ik ze oppakte en die kon ik gelijk weggooien, Paraboots zijn nagenoeg hetzelfde als Desert, alleen groen met zwarte zool, anders als groene Jungleboots.
Ik denk dat alle gevechtslaarzen die je nu uit oude voorraad aanschaft, dus de favoriete M90's het probleem met de weekmakers zullen hebben, alhoewel ik geen last heb van keiharde zolen onder de M90's. Als de zolen van de M90 kaal worden gaan ze sowieso spekglad worden. Met versleten zolen kan je in de winter geen meter vooruit komen, op sneeuw en ijs dan.
Als je een verse, gelijkwaardige "gevechtlaars" wilt hebben kan je de "Meindl Army Pro" eens overwegen, best aan de prijs maar wel een moderne uitvoering van de M90. de Meindl Army Pro is korte tijd als alternatief voor de niet meer leverbare M90 toegestaan geweest, doordat er open haken aan de schacht zitten zitten is dat echter van korte duur geweest. Daat heb je op de motor geen jast van. M400 hoor je me niet over, ik heb het nooit fijne laarzen gevonden. weet ook niet waar ze vandaan komen

Overweeg dus die Meindls
 
Laatst bewerkt:
De huidige M400 met de gleuf voor langlaufskies worden nog steeds gemaakt door bata industrials.

Echter alleen de M maten.

db
 
Het ging toch om die ouderwetse soepele motorlaarzen met een dunne zool? Hoe komen we nu dan NVA marcheer laarzen en andere legerlaarzen? Als er iets gevoelloos schakeld is dat het wel.
Goedkoop zijn ze wel maar daar houdt het zo'n beetje mee op.
 
Topics waar ik aan meedoe zijn meestal niet zo onderwerpvast...
In de kroeg moet je ook niet tegen me zeggen "nee, het ging over vissen en je lult inmiddels over asfalteren". Daar zal best een bruggetje naar toe geweest zijn...
en het is n.a.v. -O-
 
Het topic heet 'Old School motorlaarzen'. Verder nix gespecificeerd toch?? 😉.
Komt iig door mij, enne, die kisten Bata M90 zijn prima voor op de motor.
Just my 2-cents.....
 
Ik vindt die M90/M400 fijn lopen maar best kut op de motor. Veel teveel veter voor mijn pens.

db
 
Ik heb, al jaaaaren lang, een paar Bardia laarzen. Gewoon simpele leren zwarte laarzen zonder poespas. Denk dat die wel in de buurt komen van wat je zoekt.
 
Tuurlijk is dit een goed topic

Ik reed regelmatig met kisten, de M90, dat zijn de eerste kisten zonder die gleuf *). De M400 en alles wat daar na kwam moet ik echter niet, M1 en M2 en M07, die Haixen geloof ik zijn ook nix. De eerste lichting zijn, en dat weet ik niet precies die M90 zonder gleuf. M400 zijn die keiharde met gleuf. Daarna zijn een boel tijdelijke leveranciers geweest die in de plaats leverden van de Bata's omdat die fabriek naar India verhuisde. Nu worden Meindls verstrekt, gympies..
Dus let op dat je voor originele oude M90's gaat... wat voor maat? Ik heb er nog heel veel!
NATO gevechtslaarzen zegt me niet zo veel. Neem iig geen M95 Paraboots, daarvan valt rond deze tijd de zool uitelkaar. Desertkisten lopen het best, maar zijn IMHO geen motorlaarzen...

Nogmaals, wat voor maat? ik heb nog M90's

Ik had eerst ook die eersten zonder gleuf, toen die versleten waren de versie met gleuf genomen, daar rijd ik al weer aardig wat jaartjes op.

Zijn nog steeds te krijgen,BATA's
https://www.dump67.nl/schoenen/gevechtlaars-kl-s-m-b.html
 
Ik heb wel volgens mij race of sportieve motor laarzen met rits aan achterkant, heb ze gekocht in de jaren 70 maar niet veel aangehad omdat ik niet zo lang een Kawa Mach IV had in die tijd, later vond ik mijn croslaarsen fijner op lange ritten toer bike
Laarsen zijn maat 43 merk weet ik niet maar in ok staat rits in achterkant over hele lengte ,goede zolen maar een beetje te glad naar mijn zin.
zit ter hoogte van kleine teen leer overlapping opwet niet voor wat dat is !? misschien plat door bochten slijtage en dan zou je zeggen het is een race laars is.
zijn dus zeker leeftijd kijkende in goede staat ,ik ga ze nog even invetten
 
Terug
Bovenaan Onderaan